Atentat u Washingtonu

TX ZS 1014/1016 | 276 str.

Tex i Carson dolaze u Washington, u ured Elyja Parkera, prijatelja i vladinog povjerenika za indijanska prava, kako bi razotkrili prljavu političko špekulantsku igru koja se vodi oko prolaska željeznice kroz zemlju Navaja, a čija bi izgradnja izazvala indijanska plemena na rat. Čim su izašli iz Parkerovog ureda na njih je pokušan atentat, a zahvaljujući Texovoj nagonskoj reakciji izvlače čitavu kožu. No urotnici ne odustaju. Unajmljuju usluge Li-Wanga, a naši junaci ni ne slute da opasnost ovaj put dolazi s neba.

• Atentat u Vašingtonu
    TX ZS 1014
  • Šangaj strit
    TX ZS 1015
  • Priznanje
    TX ZS 1016

• Attentato a Washington
    TX SR 324
  • La morte scende dal cielo
    TX SR 325
  • Bersaglio Tex Willer!
    TX SR 326

• U Italiji su priče objavljene u periodu između listopada i prosinca 1987., Dnevnik ih objavljuje 1990. isjekavši pritom 16 stranica.
  • Pojavljuje se Ely S. Parker, a prvi se put pojavio u Bonellijevoj priči 219/220 „Agguato a Washington“ ( Libellus 32 „Zasjeda u Washingtonu“). Također se taj političar indijanskog porijekla i povjerenik za indijanska prava pojavio u još jednom Bonellijevom serijalu, konkretnije u priči Ubojstvo u Washingtonu.
  • Ova Nizzijeva priča i gore spomenuta Bonellijeva imaju gotovo identični motiv i radnju: opet su naši junaci u Washingtonu u uredu Elyja Parkera, opet je u pitanju sudbina Navaja zbog politike nekolicine pokvarenih političara i špekulanata; ovdje je u igri pruga koja treba proći njihovim teritorijem, u Bonellijevoj je u pitanju prljava makinacija oko smanjivanja njihova rezervata, premlaćivanje Trentona, Raffertya i senatora Russela nalikuje onima Balderu, Winteru i senatoru Maxwellu, Trentonov govor nalikuje govoru Wintera, jedino je novitet ubacivanje kineskog sokolara i dresiranih pernatih grabežljivaca u pokušaju eliminacije Texa i Carsona, a Nizzi je inspiraciju pronašao u Bayerovoj noveli „Peregrine“.
  • Tex se i ranije susretao s Kinezima koji su mu radili o glavi. Prvi je susret bio u gradu Maricopi gdje se Tex bori protiv bande koja trguje opijumom (LMS 23 Brži od zvečarke,Lib Satania), zatim je bio Wang,aka Crni Zmaj na otoku Galveston i Texas Cityju (ZS 421 „Neubedljiv dokaz“ i 423 „U znaku Zmaja“, originalni brojevi 46 i 47), zatim se sukobljava sa sektom „uskrsnulog“ Crnog Zmaja u priči „Zmajev povratak“ ( Libellus knjiga 1, originalni brojevi 109-113 ), te u San Franciscu s Ah-Toy, zvanoj Zmajeva Kćer, i njenim savjetnikom Lao-Tanom, zvanim Crna Pandža (Libellus „Kineska četvrt“, originalni brojevi 171-174).

Kakva priča, ljudi moji! Hitchockovska! Ma kakav Hitchock, njegove su „Ptice“ kamilica naspram ove Nizzijeve priče. Alfredu su trebala jata galebova i vrana kako bi zastrašio i terorizirao mali kalifornijski gradić Bodega Bay, Nizzi s nekoliko sokolova unosi strah i teror u cijeli Washington. Iz uvoda vam je jasno da je ovo još jedna Texova klasična priča; naši junaci moraju razotkriti tko stoji iza najnovijih političko špekulantskih makinacija, a ovaj je puta to pruga kroz zemlju Navaja, a kako se sve te političke mućke kuhaju u glavnome gradu, Texu i Carsonu ne preostaje drugo nego se zaputiti u Washington.

Kao i mnoge druge Nizzijeve priče i ova se odnosi na Bonellijev arhetip, u konkretnom slučaju na priču „Zavjera“ iliti „Zasjeda u Washingtonu“ po mnogo čemu; Gianluigijeva počinje Texom, Carsonom i Parkerom kako govore o špekulantsko-političkim makinacijama oko smanjivanja rezervata Navaja, gotovo u dlaku Nizzi slijedi njegovu postavku s istim akterima, ubacujući političko-poslovne spletke oko pruge koja treba proći kroz zemlju Navaja. Potom izlaze iz Parkerovog ureda i upetljavaju se atentatori. Gianluigi kao primarnu metu stavlja Pinkertonovog detektiva u društvu Texa i Carsona u jednom restoranu, Nizzi kao mete stavlja naša dva junaka čim su izašli iz Parkerovog ureda, ali Texovo prekaljeno iskustvo i instinkt presudni su u takvim situacijama i atentatori završavaju dva metra ispod zemlje. Naravno da se urotnici ne obeshrabruju već će pokušati još jednom, i tu Nizzi mijenja Bonellijevu šemu i u priču uvodi dresirane sokolove ubojice. Dakle, imamo jednostavan i linearan zaplet na tragu Bonellijevog klasicizma, ali s odličnom i originalnom Nizzijevom idejom o letećim atentatorima, iz koje se izrodila odlična priča hitchockovske atmosfere ne samo u trenucima kada sokolovi kruže nad gradom i ubijaju ljude, već općeg straha i paranoje koji su zavladali Washingtonom.

Nizzi otvara priču klasičnim in medias res; odmah smo u uredu Elyja Parkera i brzo saznajemo razlog Texova i Carsnova dolaska. Spomenuo sam ga poviše, pa se tako mogu detaljnije posvetiti Parkeru. On je, nažalost, slabo iskorišteni lik u Texovim avanturama, bar u ove dvije spomenute-Bonellijeva „Ubojstvo u Washingtonu“ i Nizzijeva „Atentat u Washingtonu“. Njegova se uloga svodi na klasično pričalo koje zna kako su koruptivno špekulantski premrežena ministarstva u Washingtonu, ali po tom pitanju on ne može učiniti ništa, ili bar gotovo ništa. Može pozvati Texa Willera koji zna kako se postupa s tom bagrom, ali je i tu zakasnio jer ga je Tex preduhitrio i već se nalazi u Washingtonu.

Iskusni rendžer zna da riba smrdi od glave a čisti od repa, samo treba otkriti prvog upetljanog i klupko će se početi odmotavati i dovesti do vašingtonske glavešine upetljane u najnoviju aferu. Čak i Letteri crtežom Parkera doprinosi njegovoj mlakoj ulozi, jer za razliku od Millaza koji je Parkera u Kenovoj priči „Ubojstvo u Washingtonu“ nacrtao po njegovom stvarnome izgledu, Letteri njegovo lice crta općenitije i može biti lice bilo kojeg Indijanca, možda uzevši u obzir da Texovi fanovi nisu navikli vidjeti jednog Indijanca s bradicom i brkovima.

Negativci su klasično postavljeni. Kako to već biva u Texovim avanturama kod takvih političko zločinačkih manipulatora nema puno misterije, pa nam i ovdje Nizzi brzo donosi njihove identitete. Iza svega stoji senator Russel, a pomaže mu Rafferty, korumpirani odvjetnik koji odlično poznaje zakone, ali mu to pomaže da ih lakše krši. On je potrčko mnogih utjecajnih ljudi, tako i senatora Russela. Smutljivac uvijek spreman da podmiti suce i sve one koji mu mogu biti od koristi, ali i pronađe čovjeka koji će organizirati atentat na Texa i Carsona. I tu kreće jedna fenomenalna radnja, Nizzijev bljesak originalnosti kojim odskače od Bonellijeve priče na tu temu. Na stranu izlizana ideja kad je riječ o prvom pokušaju atentata gdje dva lika iz kočije revolverima žele eliminirati rendžere jer tu pomislite da je Nizzi krenuo Bonellijevim putem i da se ova priča neće razlikovati od njegove, ali pravo iznenađenje tek nam slijedi.

Osim odlične i originalne ideje o korištenju Li-Wangovih dresiranih sokolova ubojica, prava ideja leži u načinu njihova korištenja-sokolovi neće odmah napasti rendžere, već će posijati sveopću paniku u gradu nasumičnim ubojstvima. Sad mislite a je glup ovaj Nizzi, pa naravno da će Tex i Carson biti na oprezu, kao i svi stanovnici i policajci koji netremice gledaju u nebo i otkočenih pušaka čekaju leteće teroriste. Ha, malo morgen je glup. Kao prvo, takvim razvojem situacije, kad bi rendžeri bili eliminirani vlasti ne bi mogle povezati ubojstva sa zločincima koji stoje iza ovog dijaboličnog plana, sve bi se pripisalo agresivnim pticama koje su iz čista mira pobenavile. Kao drugo, Nizzi je tako stvorio odličnu tjeskobnu atmosferu u gradu, stanovnici su u panici, a zločinački trojac može prijeći na novu fazu dijaboličnog plana, a ta nova faza plana najsočniji je dio, ideja dostojna najmračnijih umova, sve kako bi se Texa i Carsona poslalo dva metra pod zemlju. Dakle, jedan par sokolova koji još nisu dresirane ubojice bit će žrtvovani kao mamac za metke rendžera i policije, a kada se svi opuste, sokolovi Aiko i Jana odradit će ono za što su dresirani.

Kako to obično biva u pričama u kojima se naš rendžerski dvojac igra detektiva, pa uz pomoć neke slučajne sitnice Nizzi navede Texa i Carsona na trag, takovu šemu imamo i ovdje, a koja nas dovodi sve bliže cilju koji se krije u podrumu kuće u ulici Shangai Street. Guglielmo Lettteri odlično uspijeva stvoriti atmosferu ne samo napadima ptica ubojica, već pokazuje i svoju sposobnost stvaranja orijentalnog okruženja. Iako se brojem Kineza ova priča ne može mjeriti s nekim njegovim ranijim uracima poput „Zmajev povratak“ i „Kineska četvrt“, gdje Kinezi iskaču iz gotovo svakog kadra pokušavajući doći glave našim junacima, ni ovdje ne nedostaje klasično kinesko podzemlje. Trgovina kao paravan, a u podrumu mjesto za obuku sokolova ubojica, sve pod patronatom lukavog Li-Wanga.

Nema sumnje da je Nizzi stvorio ponajbolju „gradsku priču“. Grad (ne mislim pritom na klasične gradove Divljeg zapada, ipak smo u Washingtonu) nikada u Texovim pričama nije poprimio jednostavan obris avanture, jer uvijek se uz ubojstva i zločince upetljavaju tisak i policija, a upravo tim elementima Nizzi odlično barata, stvarajući jednu odličnu sinergiju među likovima. S jedne strane imamo tisak kojim manipuliraju senator i njegov odvjetnički potrčko, s druge strane Nizzi radi ravnotežu uvođenjem u priču mladog novinara i Parkerovog prijatelja Teddyja Londona, koji je, pogađate, pravdoljubiv i istinoljubiv, i kao takav savršen dodatak Texu i Carsonu. Imamo i šefa policije, poštenog, strogog i dosljednog, ali koji zažmiri na jedno oko kada Tex i Carson upotrebljavaju svoje oprobane metode prilikom ispitivanja zločinaca.

Ono što dodatno podiže atmosferu priče su dijalozi koji su ovdje beskrajno zabavni, čak i u kritičnim situacijama poput onih u kojima Tex i Carson moraju zaobići policijska pravila koja im pokušava nametnuti kapetan policije, ili prilikom ispitivanja sumnjivaca. Inače naš rendžerski dvojac ne mari za pravila, ali je ovdje policija u zajedničkoj sinergiji s njima pa se Nizzi odlučio humornim pristupom podići atmosferu na višu razinu, i taj humor je odličan. Počevši od ispitivanja sitnog kriminalca u pritvoru, ispitivanja Li-Wanga i odvjetnika Raffertyja, Nizzi kroz zabavne dijaloge vodi razvoj priče sve do konačnog susreta rendžera i senatora Russela. Tu kreće jedna odlična predstava u režiji Texa, Carsona i Raffertyja, koji je morao pristati na mali igrokaz kako bi sačuvao kožu, a sve da se raskrinka senator Russel.

Nizzi je koristeći Bonellijevu postavku iz priče „Zasjeda u Washingtonu“ uspio stvoriti dinamičnu i intrigantnu priču kojoj je dao svoj osobni štih ubacivanjem dresiranih sokolova ubojica, a istovremeno i jednu od najzabavnijih Texovih avantura prepunu zabavnih dijaloga i duhovitih rješenja, a završnica sa osvetoljubivim sokolom definitivno spada u jednu od najboljih. Odlična priča s Nizzijem u punoj formi.

TX ZS 1003/1004 Pljačkaši s gatlingom

TX ZS 1021/1022 Braća Border

10, 10, 9, 8

Odlična priča, napeta i puna sadržaja od početka do kraja!

26.02.2021
    06:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

6, 6, 6, 6

i ovde sam podigao ocenu u slavu nekih starih vremena

26.02.2021
    08:13:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Nisam ljubitelj Azijata kao glavnih negativaca u SBE epizodama. Ne znam jesu li mi takve epizode gore kod Zagora ili Texa.Međutim, ovdje je Li Wang ipak neprijatelj dostojan poštovanja.

Izvrsna priča, kojoj se uvijek rado vraćam. Sjećam se kada sam kao dječak prvi puta čitao ove epizode, deset dana nisam želio izaći iz kuće u strahu od ptica. Eh, zlatna vremena stripa, kakvi mobiteli i internet ili hororo na satelitu, strip je mogao utjecati i više od svega.

Super priča!(A kad to kaže i tex2 onda se tome stvarno mora vjerovati! :)

26.02.2021
    09:14:00 sati

8, 8, 9, 8

Jako lijepa epizoda. Sokoli ubojice su jedno osvježenje u galeriji Teksovih neprijatelja.

26.02.2021
    10:57:00 sati

10, 9, 10, 9

26.02.2021
    11:41:00 sati

9, 9, 9, 10

26.02.2021
    13:32:00 sati
  • kucak

10, 10, 10, 10

26.02.2021
    14:41:00 sati
    kucak

8, 8, 8, 7

Eh, ovu epizodu sam vjerovatno pročitao bar pet puta. Davno je to bilo. Možda bi danas ocjene bile manje, ali za to vrijeme je ovo bilo prilično dobro.

26.02.2021
    17:00:00 sati

6, 7, 7, 8

Solidna gradska epizoda.

26.02.2021
    20:55:00 sati
  • jova

10, 10, 9, 8

Davno sam čitao, ali i sada se sećam oduševljenja ovom epizodom.

27.02.2021
    09:52:00 sati
    jova
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

Uzbudljiva i dinamična priča. Sokoli ubojice su odlična ideja.

27.02.2021
    11:22:00 sati
  • jasa

9, 8, 8, 7

Kako je ovo super priča :) Kako bi tek bilo da sam je čitao kao dijete ili još da sam bio dijete kad je izašla pa je tad čitao ... Svi elementi detektivskog Texa su tu, imamo podjebavanja, šaketanje, slow pace, to mi nikad neće dosaditi, čak mogu reći da neki od ovih elemenata fale novijim pričama. Imamo tu i nekoliko zanimljivih likova, odličnu ideju sa sokolovima, glavni grad, ah, sve na svom mjestu, Nizzi u dobroj formi. Ipak, ima par propusta vezano za glavni plan, malo je rupast, mislim, prvo atentat na Texa i Carsona, pa onda kao bit će slučajno što će ih sokolovi napasti nakon dvije zavaravajuće žrtve, daaaj, to je onako nešto što je trebalo vještije izvesti, ne bi prošlo danas, ma ne bi nikad prošlo, zapravo je to jedini dio priče koji je srozava, inače bi bila vrhunska. Crtež? Letteri još uvijek u dobroj formi što se meni prevodi u odlično, kako je meni cool taj njegov crtež, pomalo onako statičan, ali pozitivno statičan, western saloonski statičan, RIP Letteri, dao si ogroman pečat Texu. Naslovnice, šta znam, prva onako intrigantna, druga odlična i pamti se, treća bezveze. RIP Galep!

27.02.2021
    23:27:00 sati
    jasa

8, 8, 8, 8

28.02.2021
    11:39:00 sati

8, 7, 7, 6

Dvojica teksaških rendžera Tex Willer i Kit Carson dolaze u Washington radi pregovora protiv izgradnje željeznice u Arizoni. Imaju saveznika u Eliju Parkeru, indijancu koji je cijenjena ličnost u gradu, iako su predrasude prema njemu vjerovatno uvijek bile prisutne. Na dvojicu pardova je pri dolasku pokušan atentat na ulici, ali nagon je upozorio Willera i napadači su završili na gradskom groblju. Kome je cilj da smakne Willera i Carsona? Odgovor se krije u visoko pozicioniranim političarima u Washingtonu, a dvoje kauboja sa zapada sprema se očistiti gradske ulice od ološa i pritom moraju početi od kineske četvrti u kojoj se kriju tajanstveni saveznici moćnih špekulanata

01.03.2021
    11:26:00 sati

8, 6, 8, 4

Jedna tipična Texova epizoda u kojoj glavni junaci rješavaju ama baš sve, a Texova hipersposobnost i nepogrešivost istinski iritira. Zanimljiv je podzaplet sa dresiranim križancima sokolova i orlova, ali tempo pomalo ubija ogromna količina bespotrebnog objašnjavanja kroz tekst. Izgleda da nisu samo rani Texovi imali problem prevelike količine teksta u oblačićima.

Kao što sam već jednom napisao, u svojem malom opsegu Texovih priča koje sam pročitao, većinu je crtao Letteri, tako da mi je njegov crtež onaj na kojeg sam navikao u ovom serijalu.

02.03.2021
    08:21:00 sati