Linč

TX ZS 1089/1091 | 200 str.

Tex i Carson svraćaju u gradić Starkville u Alabami, gdje živi stari Texov prijatelj Jimmy Barnett. No, Jimmy je nekoliko tjedana prije toga poginuo pod sumnjivim okolnostima, a u gradu se formirao Ku Klux Klan.

• Linč
    TX ZS 1089
  • Tri K
    TX ZS 1090
  • U senci omče
    TX ZS 1091

• La croce fiammeggiante
    TX SR 350
  • La setta dei tre K
    TX SR 351

• Texov susret sa rasističkom skupinom Ku Klux Klanom (KKK). Od izdanja koje smo mi imali priliku čitati na ovim prostorima, mislim da se sa pojavom KKK-a sreo samo još Kit Teller (LMS 508/509).
  • Neočekivano je treću naslovnicu naših izdanja nacrtao Fabio Civitelli! Zlatna serija je priču odlučila, s originalne dvije, proširiti na tri sveske (95+55+55 str.) pa pošto nije bilo odgovarajuće naslovnice za treću svesku, obradili su Civitellijevu sličicu iz jednog njegovog prijašnjeg stripa (ZS 1008 – Korumpirani grad).
  • Prva od dvije Della Monicine epizode Texa (još je crtao SD 11/12)

Ova epizoda zainteresirala me je već prije nekoliko mjeseci, ali tek prije par tjedana skupio sam sva tri nastavka, uz izdvojenih 90 kuna. Sve je to posljedica toga što ta tri stripa nisu izašla u većem djelu bivše države, pa je i cijena relativno visoka. Priča je to o surovosti američkog jugoistoka, gubitnicima američkog Građanskog rata, a na sve se to nadograđuje i ozloglašeni Ku Klux Klan.

Pisanje ove recenzije (ali i zanimljiva epizoda) natjeralo me da u enciklopediji provjerim i proširim dosta površno znanje o Ku Klux Klanu. Mnogima je poznat po sablasnoj bijeloj odjeći, s kapuljačama i maskama, a poznat je i njihov zlokobni simbol zapaljenog križa. Ali evo što, između ostalog, o njima piše u enciklopediji:

- Ku Klux Klan nastao je u južnim državama SAD-a nakon Građanskog rata (1861-1865) sa ciljem onemogućivanja napretka crnaca u društvu, te da se osiguraju prevlast bjelaca i privilegije kakve su uživali prije rata (robovlasništvo itd.) dok Lincoln nije ukinuo ropstvo. Protiv svojih protivnika se bore masovnim (podmetnti požari) i individualnim terorom (linč). Između ostalih, bore se i protiv doseljenika sa Sjevera i svih bijelaca sa Juga koji su podržali politiku Federalne vlade. Broj članova 1869. prešao je pola milijuna. Povijest suvremenog KKK-a počinje 1915. Običaji i simbolika su ostali isti, dok su se ciljevi i politika pomalo mjenjali. Najveći broj članova u povijesti dosegao je 4 – 5 milijuna u doba najveće moći u 20-im godinama (1924-1925). Osim progona crnaca, počeli su politiku ˝sveamerikanstva˝, te su počeli i s protjerivanjem Židova i sveg neangosaksonskog stanovništva. Poznati su i po raznim špekulacijama, korupciji, financijskim skandalima, političkim pritiscima i sl. Danas KKK broji nekoliko desetaka tisuća članova, a najjače uporište imaju u državama jugoistoka i srednjeg zapada.

Važna je i priča o južnim, u Građanskom ratu poraženim, državama SAD-a. Sukobi između Juga i Sjevera počeli su 1860. kada je Lincoln izabran za predsjednika. Sve je kulminiralo ratom iz kojega je Konfederacija (savez južnih, odmetnutih država) izašla kao gubitnik. Lincoln je ukinuo ropstvo, što je bio veliki udarac za gospodarstvo i mentalitet Juga, a probudio je uzavrele duhove ljudi koji crnce nisu mogli vidjeti kao ljude jednake bjelcima. Osnovale su se različite skupine (među kojima i Ku Klux Klan), a položaj crnca je bio u toliko bolji tako što su samo formalno bili ravnopravni. Ljudi s Juga nisu se baš lako pomirili sa jednakošću sa crncima. Tu proizlaze mnoga ubojstva, pljačke i teror nad crnačkim stanovništvom u to doba, jednostavno su frustracije iskaljivali nad nedužnima. Ukratko, stanje na Jugu je bilo u prilično lošem stanju.

Dolazimo i do naše priče. Tex je odlučio u Carsonovu društvu posjetiti starog prijatelja, iz Građanskog rata, Jimmyja Barnetta. Nemalo se iznenadio kada mu je u gradu priopćeno da je Jimmy nesretno pao niz provaliju i poginuo. Odlazi do njegove žene Helge, koja mu izlaže sumnje o Jimmyjevoj nesreći. Veliki problem je bio taj da je Jimmy bio protivnik rasizma i branitelj crnaca. U ovakvom okruženju to je bilo vrlo opasno. Bilo kakav početak istrage preduhitrio je plamteći križ na obzoru, znak Ku Klux Klana. Tu se naši junaci sukobljavaju sa istima, a u pomoć im pristiže i izvjesni veleposjednik Herman McCook koji namjerava otkupiti Barnettovo imanje od Helge. Pokaže se kao vrijedni saveznik i pravi džentlmen. No, gradski bilježnik čuvao je pismo koje je Jimmy napisao prije smrti i koje je bilo namjenjeno isključivo Texu Willeru, na sam Jimmyjev zahtjev. Sadržaj tog pisma potpuno rasvjetljava tajne vezane uz prethodna zbivanja, a potvrđuje se i to da je Jimmy Barnett ubijen, a ne kako se htjelo prikazati, da je doživio nesreću.

Generalno gledajući Nizzi je priču napisao dosta površno, nije previše išao u analize toga što se događalo na Jugu toga vremena. Ipak, ukazao nam je na osnovno stanje koje je dovoljno za solidnu podlogu priče. U priči ima prepoznatljivih Nizzijevih detektivskih elemenata, ali i nekoliko oružanih okršaja. Još kada se pridoda i rijetko pojavljivanje KKK-a u stripovima ispada vrlo dobra epizoda. Uostalom, kakve su i većina ostalih Nizzijevih priča tih godina (posebno su zanimljive za spomenuti ZS 1075/1078 ˝Transkanadijana˝ i 1080/1083 ˝Zenda˝). Plus je i to što Nizzi nije previše forsirao sa Klanom, prije svega Tex i Carson zabavljali su se pozadinom zadnjih događaja u tom kraju. Previše istražujući tamo gdje se nije smjelo, naravno da im je KKK stao na put s namjerom da ih ukloni.

Velika je sreća za čitatelja ove priče da može uživati u crtežu Raffaelea Della Monice, jednog od najboljih novijih crtača u kući Bonelli. Zanimljivo da je za Texa nacrtao samo dvije priče, uz ovu još samo ˝Preko granice˝ (SD 11/12). Odličan crtež, s optimalnim brojem detalja, ali ono najbolje ipak su likovi, oblik i crte lica. Užitak je čitati njegove epizode, iako smo za to imali šansu samo kod nekoliko epizoda Zagora. Galleppinijeve naslovnice su u skladu sa cijelom pričom – vrlo dobre. Inače mi se njegov crtež sviđa i pri vrhu je najdražih mi crtača.

Za zaključak, kvalitetna epizoda Texa, posebna po mnogočemu, bolja od mnogih u razdoblju prvih Nizzijevih epizoda. Ipak, nije to ono najbolje od Texa, puno je boljih od ove epizode.

TX ZS 1080-1083 Zenda

TX ZS 1095/1097 Otvorene karte

• I like girlz

9, 8, 8, 8

na žalost ova priča nije izašla ni u sarajevu, razlog je svima općepoznat - rat! čak ni poslije svih tih godina još nisam imao prilike da je nabavim i pročitam, ali sam čuo da je odlična, u što i sam ne sumnjam jer tematika KKK i društveno-politička previranja američkog juga nakon građanskog rata garantuju fenomenalnu priču. uz to još kad dodamo svima poznatom della monicu koji se proslavio u zagoru i odličnu galepovu prvu naslovnicu užitak sigurno neće izostati.
    13.10.2005
    18:47:00 sati
    I like girlz

5, 7, 8, 4

Kao i Curoljubac, nabavio sam samo prva dva broja, a treći jedno pet godina kasnije. Za treći dio, mislim da je neka zamjenska naslovnica jer je totalno debilna. Della Monica mi je uvijek imao vrlo pregledan i stabilan crtež tako je sad, nema nekih specijalnih napomena. Radnja ima umjeren tijek, od samog prvog susreta s KKK pa do konačnog obračuna. Najviše mi se sviđaju scene kad Texa obuzme rodoljublje iliti čovjekoljublje pa riješi stvar na stari muški način, tj. šakama. Mrzim one koji mrze crnce, reče Mrgud Štrumf!
    14.10.2005
    01:14:00 sati
  • Ferri

8, 8, 8, 9

Odlicna epizoda!!Jedino sto je Dnevnik kao i obicno pokvario draz posto je pricu stavio na tri stripa,pa je trecem dodao ponovljenu naslovnicu!A najvise time sto je kvalitet izdanja uzasan sto vazi za gotovo sve zadnje brojeve ZS i LMS koji su izasli pocetkom rata,jedino je ~TRI K~ u nesto boljem kvalitetu! Inace ovih se brojevi tesko nadju jer su izasli samo na prostoru sadasnje SCG i time su i skuplji no obicno!

14.10.2005
    01:47:00 sati
    Ferri
  • Ukupna ocjena 50%

6, 4, 6, 2

Strip me se uopće nije dojmio što se tiče naslovnice,a kako je naslovnica
    prvo što čovjek sazna o stripu onda sam već i sam strip dočekao hladno.
    Sve u svemu strip nije ni tako loš,ali stvarno me smeta dnevnikovo nedosljedno prevođenje naslova stripa.Treći dio priče sam čekao pet godina ko sivonja.Najozbiljnije mislim da ako se tako nastavi na godinu neće daleko stići,a da ne govorim o padu popularnosti.Scenarij tipični vestern i sa njim se više-manje slažem.Crtež za nijansu bolji od scanirija,a za naslovnice sam već prije rekao da su daleko najslabija točka ove priče.Sve u svemu nisam baš mogao nešto puno očekivati od nastavka kojega sam željno iščekivao pet godina.
    15.10.2005
    16:16:00 sati
    zerovnik
  • globinjo

6, 6, 5, 9

odlične originalne naslovnice,serijal sam tek nedavno pročitao jer je teže nabavljiv,radnja više manje ista kad se govori o kkk...crtež mi se ne sviđa niti malo...
    17.10.2005
    07:27:00 sati
    globinjo

10, 10, 10, 10

super je
    06.12.2005
    22:15:00 sati
    popaj

5, 5, 7, 6

Dosta dugo sam tražio ZS 1089 i tek sam ga nedavno uspio nabaviti pa sam danas konačno pročitao ovaj serijal.Klasični Nizzi,dakle opet imamo sektu odnosno tajanstveno udruženje koje želi zavladati pokrajinom(očito je Nizzi maksimalno fasciniran tom tematikom).Druga glupost je činjenica da Tex gotovo 20 godina nije vidio svog prijatelja ali u njegov grad dolazi upravo u trenutku kad se Barnetov leš još nije ni ohladio.Savršeni tajming.I sama priča oko pukovnika koji je izdao svoje vojnike je poprilično površna,o njoj saznajemo tek iz par rečenica,a KKK je ubačen samo radi kozmetike.Zanimljivo je da Tex dosta loše gađa u ovoj epizodi,pa tako svog prvog bandita ubija tek u #1091,20-ak stranica prije kraja što je,vjerujem,rijetkost.DellaMonica je poskidao Ticcija i Villu i njegov crtež je sasvim zadovoljavajući.Bolji je u Zagoru,definitivno.
    06.05.2006
    19:11:00 sati
  • SnotMan

8, 7, 7, 7

Prosjek...
    11.05.2006
    11:33:00 sati
    SnotMan
  • Ukupna ocjena 51%

4, 4, 8, 3

KKK je zanimljiva tema, no ovdje je samo dekor, a priča je uobičajena i štoviše, poludosadna. Kao što je Aco primjetio, bodycount je malen, nema dobrih obračuna. Najbolja je još tuča u salunu. Della Monica super.
    12.05.2006
    19:47:00 sati
    stinky
  • jack 50

10, 9, 10, 8

Nemam riječi za Della Monicu!!
    18.05.2006
    20:01:00 sati
    jack 50
  • Ukupna ocjena 72%

7, 7, 8, 6

Priča nije ništa posebno, očekivao sam puno više. Della Monica obavio vrlo dobar posao.
    02.01.2007
    04:44:00 sati
    76

8, 5, 10, 6

Klasična Nizzijeva epizoda, nije me se baš dojmila. Ispalo je da KKK i nisu baš jaki protivnici jer ih Tex lako sredi, a i očekivao sam malo više tajanstvenosti jer kad su u pitanju nekakvi zamaskirani tipovi uvijek je ima dovoljno... Crtež je odličan, ali ipak je Della Monica bolji kad crta Zagora. Prva naslovnica mi je bolja od druge.
    20.03.2007
    00:50:00 sati
  • dcopic

7, 8, 8, 8

Mnoge stvari se ponavljaju, sve već viđeno. Da nije Tex u pitanju, ocjene bi bile niže, ali ovo je ipak čisti Western serijal, a zna se šta se je događalo na Divljem Zapadu. Nije bilo SF-a i sličnih pizdarija! Samo vatreno oružje i gole ruke! I čvrsto uže preko grane! ;-) Neobićno je vidjeti Della Monicu u Texu, nekako je bolji za Zagora. Orginalne naslovnice vrlodobre.
    27.01.2009
    01:02:00 sati
    dcopic
  • Wicked

6, 6, 9, 7

Prica je dobra do polovine, onda sledi znatan pad. Iako nisam previse iznenadjen, jer su ovakve stvari tipicne za Nizzija, ipak je velika steta jer je ova epizoda mogla biti jedna od boljih. Ovako smo dobili sasvim prosecnu epizodu. Ako nista, bar je vredi procitati zbog odlicnog crteza Della Monice.

15.01.2010
    14:59:00 sati
    Wicked
  • Ukupna ocjena 60%

7, 5, 6, 6

Motiv KKK-a u Texu nije istrošen, poput mnogih drugih. Šteta što to Nizzi nije bolje iskoristio. Ima i dosta rupa u scenariju. Della Monicu cijenim u Zagoru (kako dobro crta Indijance!), ali ovdje je bio loš s obzirom na njegove mogućnosti. Posebno mu zamjeram što je kopirao mnoge Ticcijeve vinjete. Kada Galep ili Letteri kopiraju (nije ništa neobično u različitim, pa čak i u istim epizodama naići na jednake ili vrlo slične crteže, to je ipak Bonelli), kopiraju sebe!

Ne shvaćam kritike da je Dnevnik priču izvorno u dva nastavka objavio u tri sveska. U dva nije stalo; bolje u tri ali bez kraćenja (izbačene su samo tri pasice). Istina je da je treća naslovnica precrtana iz ZS 1008 (str. 60), ali je "precrtač" imao želju da se potpiše: nije baš čitko, piše nešto kao "M. Hobut '91". Nemam pojma tko bi to mogao biti.

17.01.2010
    16:08:00 sati
    Stari borac

10, 10, 10, 10

Ovdje je sve super odrađeno!

20.05.2013
    11:57:00 sati
  • Cromwell

7, 7, 10, 10

Standardni Nizzi, klasična priča bez nekih velikih prevrata i ulaženja u cijelu mitologiju KKK-a. Super je i način na koji je Tex nabio krivnju Hardingu na nos. Nakon toga bi se trebao zamisliti pa makar bio srca kamena. Sjajan crtež i odlične naslovnice.

23.08.2015
    17:02:00 sati
    Cromwell