• Kazna za oholog pukovnika
    TX ZS 18
  • Kazna za oholog pukovnika
    TX ZSR 18

• Vendetta indiana
    TX SR 91

• Dnevnik je za ovu epizodu posudio naslovnicu iz talijanskog Texa br. 3 “Fuorilegge”, samo sto su skinuli slova sa “dokumenta” na naslovnici jer je to bila potjernica, a to za ovu priču ne bi imalo smisla. Pošto su Dnevnikovci također promijenili i naslov stripa sa “Indijanska Pravda” u “Kazna Za Oholog Pukovnika” taj sada “prazni dokumenat” s naslovnice ZS 18 predstavlja “kaznu” za pukovnika Arlingtona u obliku otpusta iz vojske. Originalna talijanska naslovnica broja 91 je detaljnija, ali ni Dnevnikova “obrada” naslovnice broja 3 nije loša pošto su oni složili i naslov i naslovnicu na dosta logičan način.

Ova Texova epizoda iz daleke ’68 (iz početka ’69 kod nas) od svega 125 stranica ima više nezaboravnih trenutaka nego mnoge priče na 300 ili 400 stranica. Gianluigi Bonelli počinje i završava priču s jakim emocionalnim scenama, što bi se reklo, priča počinje sa “bang” ! Na početku imamo iznenadni i podmukli napad američke vojske pod vodstvom pukovnika Arlingtona na miroljubivo selo Black Elka. Na 9. stranici je taj prvi nezaboravni trenutak kada u početku tog napada plavih bluza stari poglavica sela sav iznenađen i tek probučen iz sna maše američkom zastavom (koja inače vijori pored njegovog šatora u znak mira i dogovora) jer misli da je došlo do neke zabune pošto su bijeli vojnici njihovi “prijatelji.” Ali u sljedećoj sceni topovska granata dolijeće i obara ga na tlo. On se diže, ovaj put držeći u šaci sad vec eksplozijom izderanu američku zastavu i zaviče “Prokleti da ste blijedoliki, vaša riječ je obican dim!” Samo šačica indijanaca preživljava pokolj, a među njima je i Nashiya, kćer Navajskog vrača Crvenog Oblaka, kojoj u masakru ubijaju muža.

Pukovnikov rasizam i mržnja prema indijancima se ističu od prve pa do zadnje stranice ove epizode. On je negativac u svakom smislu te riječi, a mi čitatelji ne možemo nego da se nasmijemo njegovoj nepromišljenosti, egoizmu, burnim reakcijama pa čak i njegovoj slijepoj mržnji, zahvaljujući Bonellijevom scenariju koji nas postepeno “uvjerava” da će pukovnika njegov beskompromisan način razmišljanja odvesti u propast, naravno uz obilnu Texovu “pomoć”.

Poslije potresnog početka prvi dio te pravde stiže u obliku Texovih šaka što je stvarno bilo zadovoljavajuće vidjeti. Tex budi spavajućeg pukovnika, a zatim mu pruža lekciju na svoj, “Texov nacin“. Drugi dio pravde stiže u obliku pisma za Arlingtonovu ostavku nakon njegovog sramnog vojno-taktičkog poraza, što je naravno najveći, neusporedivi udarac jednom egomanijaku kao što je Arlinton. Treći, finalni i moralni dio pravde i taj završni emocionalni trenutak ove priče je sproveden od jedne od Arlingtonovih mnogobrojnih zrtava—Nashiye. Na takav način dobili smo cijeli krug: potresan početak, zabavnu i uzbudljivu sredinu i potresan, ali zadovoljavajući kraj s poetskom pravdom. Bravo Bonelli!

Uz odlicnu priču i scanarij Gianluigi Bonellija, istakao bi i crtež Giovanni Ticcija koji je stvarno odličan u svakoj vrsti scena, od akcije pa do close-upa. Pun je preciznog sjenčenja i izgleda vrlo realno. Čak više preferiram ovaj njegov klasičniji crtež nego onaj u novijim epizodama kao u “Ponos Navajoa” (SD 15-18). Ukratko: definitivno jedna od onih epizoda koje ostaju dugo u sjećanju i koje svakako trebate pročitati.

TX LMS 3 Konjanici smrti

TX ZS 678/679 Klopka za Vendija

• johnhartson

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Pa koji je to najbolji i najupecatljiviji tex ako nije ovaj?
    16.10.2004
    19:02:00 sati
    johnhartson
  • Thommo

9, 8, 8, 7

Vrlo dobra priča! Tematika poznata - častohlepni 'westpointovski' oficirčić visokog čina, ovaj put pukovnik, napravi pokolj među indijancima, a Tex balansira između bijelaca i crvenokožaca kako bi se izbjeglo još krvoprolića. No zbog toga epizoda nije nimalo manje zanimljiva! Plus ide scenaristu jer su Indijanci osvetili svoje mrtve. Pukovnik Arlington me podsjeća na sličnog časnika, pukovnika Midletona iz puno novije (ali odlične) priče "Usijani rezervat"... Ticcijev debi na Texu je odličan, čak mi je ovdje njegov crtež bolji nego u malo kasnijem "Karavanu nade". Naslovnica dobra.
    10.04.2006
    08:24:00 sati
    Thommo
  • Curunir

10, 10, 10, 7

The Best of Tex!!
    06.05.2006
    17:33:00 sati
    Curunir
  • VALTER

8, 9, 8, 7

Epizoda inspirirana pokoljem Čejena kod Sand Creeka 1864., kada su trupe pukovnika Chivingtona napale selo poglavice Black Kettlea, nad kojim se, kao potvrda mirovnog sporazuma, vijorila zastava Sjedinjenih Država. Tex se pokazuje kao veliki strateg, nadmudrivši bahatog pukovnika Arlingtona; sličan rat voditi će u epizodama Usijani rezervat / Čovek kostur / Zaštita noćnog orla, koje su ipak, zbog razrađenosti priče, za koplje iznad ove.
    13.07.2006
    12:27:00 sati
    VALTER
  • jasa

7, 8, 9, 6

Zadovoljavajuća epka uz ugodan crtež Ticcija!
    21.11.2006
    15:59:00 sati
    jasa
  • jaki

6, 6, 9, 2

Šta reći?Ticci odličan,iako mu je to prvi Tex.ostalo prosjećno.
    28.06.2007
    01:14:00 sati
    jaki
  • npetros2@htnet-dsl

5, 5, 6, 4

Jedva sam se natjerao da ovo pročitam. I malo me nervira što pukovnik puno liči na Carsona...
    22.07.2007
    12:32:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

8, 8, 9, 5

klasična vestern priča, utopijski obrađena, kazna u tri korakada je bar tako i bilo, jer previše je tih arlingtona
    04.05.2008
    10:30:00 sati

9, 9, 9, 9

Klasični Tex, dakle ugodna razbibriga. Arlington prikazan kao potpuni negativac tako da ga čitatelj poželi sam ubiti. Ticci sjajan od samoga početka rada u Texovu staffu.
    18.07.2008
    18:39:00 sati
    76

8, 9, 9, 3

Jedna odlična tvrda western priča iz ranog razdoblja, više 'nadmudrivačkog' karaktera, ali sa dosta akcije da zadovolji sve fanove žanra. Tex u ulozi ''alfa mužjaka'' vodi šou od početka do kraja te konačno fatalno nadmudruje i oholog pukovnika Arlingtona. Što reče recenzent, ova priča ima više onih momenata koji se zauvijek pamte nego neke druge koje su razvučene preko 300 ili 400 stranica (a to je uvijek i bilo najjače scenarističko oružje Gian Luigija Bonellija i kasnije mu sina, također scenarista, Sergia Bonellija).
    17.08.2008
    15:50:00 sati
  • dcopic

9, 8, 9, 9

Odlična priča na koju imam samo jednu zamjerku, a to je da zvuči nevjerovatno da se jedan visoki časnik može tako ponašati. U stvarnosti ne vjerujem da bi to bilo moguće. Šteta što i sama priča nije malo duža. Uvijek ocjenjujem samo orginalne naslovnice, ali ovoga puta ocjena ide legendarnoj naslovnici Zlatne Serije.  A Ticci?!  Došao je tiho i ušao u legendu...
    18.01.2009
    18:51:00 sati
    dcopic

9, 9, 10, 10

mnogi su mi nahvalili ovu priču, a ja sam je nabavio tek nedavno, i tako me podsjetila na kasniji veličanstveni uradak Velikog Džeronima, Tex i Indijanci nadmudruju moćnu vojsku, ovdje stvarno pukovnik totalni idiot, sve u svemu odlična priča je, ali ni blizu vrha, bar po meni!
    09.08.2009
    10:19:00 sati

10, 10, 10, 10

Epizoda za pamćenje... Bez greške! Prava priča, klasican western-kauboji-indijanci-vojska...

26.08.2010
    11:30:00 sati

7, 8, 9, 8

Priča je dobra. Novija priča Čovjek kustur slične tematike mi je još bolja, duža i bolje razrađena.

21.05.2012
    22:54:00 sati

10, 9, 10, 9

Odlična priča i odličan crtež! Određene scene su jako upečatljive, ovo je Tex kakvog volim, zato i dajem koju ocjenu višu od realne.

24.11.2013
    20:10:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

10, 10, 9, 6

05.08.2014
    02:54:00 sati
    Eddie Monsoon

10, 10, 10, 10

Cekam to u kolor libellusu.

17.12.2014
    19:43:00 sati

6, 3, 8, 5

Na stranu to što je ovo prožvakana i klasična priča o nadmenom zapovjedniku koji zamalo da izazove opšti rat između Indijanaca i bijelaca, slabo mi se šta ovdje dopalo.

Upečatljiv početak, masakr nad Indijancima je ono što privlači pažnju, takođe i kraj kada se Indijanka osvećuje pukovniku na brutalan način. Pretpostavljam da su te dvije scene emotivno dodirnule neke od čitalaca, ali to je otprilike sve što je dobro u ovoj priči. Radnja na momente zbrzana, sve se odvija u blic tempu, što je najgore upravo je to slučaj u onim momentima gdje se moglo i trebalo više scena da prikaže. Na momente izgleda kao da je svaka druga vinjeta izbačena iz stripa. Ovih stotinu i kusur stranica je jednostavno premalo za ovakvu vrstu priče. Da stvar bude još gora, nepotrebni i kilometarski dijalozi su stavljeni na pogrešna mjesta, tako da djelimično smaraju i štivo se na momente može jedva da svari. Scenario/razrada je totalni promašaj. Crtač Ticci je obavio dobar posao.

26.05.2015
    17:52:00 sati

8, 7, 8, 8

07.06.2015
    10:27:00 sati
    DJ DEX
  • sergej773

7, 7, 9, 6

21.08.2015
    14:36:00 sati
    sergej773
  • Ukupna ocjena 87%

9, 9, 9, 6

02.09.2015
    19:40:00 sati
    jojboli
  • cat claw

8, 8, 10, 1

Stoji sve sto ste rekli o epizodi osim sto se svi divite Ticciju za crtez.

Trebalo bi da se divite Albertu Giolittiju, posto je on autor crteza.

Verovatno je nekad davno na prvom izdanju greskom stavljeno da je Ticci (inace, takve greske nisu bile nista neobicno, posto upisivaci titlova nisu bas razlikovali crtace i pisali su ono sto im je bilo zadato) pa se onda ta greska prepisivala.

Prostom usporedbom crteza iz tog perioda mozete golim okom da se uverite.

Uporedite Sword for Hire i Gunsmoke od Giolittija i tadsnje Ticcijeve radove.

Kada sam u Riminiju razgovarao sa jednim priznatim texologom o tome, priznao je da da nekog dima u toj vatri ima.

Kakogod, bilo bi interesantno iskopati ko je tu sta zaista radio. Voleo bih da cujem  i misljenje nasih texologa.

21.10.2015
    12:04:00 sati
    cat claw

10, 10, 10, 10

09.05.2016
    00:27:00 sati

7, 7, 8, 2

Pristojno.

27.07.2019
    10:47:00 sati
  • domegus

7, 7, 8, 6

25.01.2020
    16:21:00 sati
    domegus

7, 8, 9, 9

Ovde imamo dve upecatljive scene koje se nalaze na pocetku i samom kraju stripa - bezumni masakr plavih bluza nad nevinim i miroljubivim Indijancima poglavice Crnog Losa koji u ocajnickom pokusaju da spreci napad uzaludno vijori americkom zastavom, a druga na samom kraju stripa je kazna za pukovnika i osveta mlade skvo. Te dve scene su i najbolje u celoj epizodi.

Ne bih rekao da je iskljucivo pukovnik Arlington kriv i da su samo njemu krvave ruke, krvave su i svim vojnicima koji su izvrsavali narednjenja, sem onoj dvojici koji su rekli da nece gadjati topovima. Uvek me je nekako bolela nepravda sto Indijance uvek sprecavaju Teks i Zagor da krenu u puni frontalni napad, mada mi Zagor u svojim epizodama koje se bave ovom tematikom bolje izlazi na kraj sa zadovoljavanjem pravde i dosta je impulsivniji i pravdoljubiviji od Teksa koji je u potpunosti sracunat i u potpunosti veruje institucijama Sjedinjenih Drzava i prikazuje americke vojnike kao dobre i casne ali koji su morali da izvrse naredjenja. Kod Zagora cesce nije takav slucaj.

I imamo jedan scenaristicki propust, sta je bilo sa prezivelima iz napada sa pocetka epizode? Pukovnik Arlington naredjuje da se ipak ne streljaju nego da se odvedu u Fort Luis, na kraju epizode Teks i ekipa spaleFort Luis ali tih Indijanaca tamo nema i uopste se ne spominju vise, sta se desilo sa ostatkom plemena, jesu oslobodjeni, pobijeni, sta?

Ticci u svom debiju jako dobar, interesantna je Kerceva teorija da je ovo crta Djiloti a ne Ticci. Ne razumem se dovoljno u pojedinance stilove tih autora, ali ovaj Ticci je dosta drugaciji od onog kako ga ja poznajem sa kasnijih epizoda. U svakom slucaju je odlican crtac.

Galepova naslovna strana jedna od boljih! Kao mladji uopste nisam cenio njegove naslovnice, sto sam stariji sve mi se vise svidjaju. Takodje bih istakao i odlicnu Villinu i Kercevu interpretaciju ove epizode u vidu njihovih naslovnih strana.

01.02.2020
    20:23:00 sati

6, 7, 9, 9

13.02.2020
    19:23:00 sati

8, 10, 10, 8

Uistinu pravi vestern klasik i bukvica svim suvremenim autorima kako se i na 130 str može razviti odlična priča.
    16.02.2020
    15:12:00 sati

10, 10, 10, 10

06.03.2020
    15:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 48%

3, 3, 7, 9

I pored dve upečatljive scene (koje svi pominju), ovo je jedan vrlo tanak strip, sa bezveznom, prežvakanom pričom, slabim i na momente konfuznim scenariom i solidnim Tičijevim crtežom. Dakle, prva scena masakra je prva upečatljiva stvar, a druga je osveta indijanke Našije, koja je ubedljivo najbolja stvar u stripu. I ima tu Boneli talenta, jasno, ali ostatak priče, dok se dođe do tog kraja - mila majko koje to ume biti mučenje. Prvo što je Teksov plan razvučen i dobar deo epizode konfuzan, pa je i samim čitateljima dosadno dok ga prate, ništa se konkretno ne dešava sem što junaci trče sa jednog kraja zemlje na drugi. Uz to sama priča je ogroman kliše, već 1000 puta viđen - rasistički general koji bezumno želi da ubija indijance (a pritom se ne zalazi u bilo kakvu dublju karakterizaciju lika sem rečenog), stereotipno predstavljen i loše izveden.

Tiči je veoma dobar, mada mi se više svideo u Masakru. Generalno je Masakr za dve klase bolja epizoda od ove, i jedini razlog za ovolku ljubav prema ovoj epizodi mogu videti u nostalgiji - nikako u kvalitetu. Jer ni priča, ni scenario ne donose apsolutno ništa novo.

06.03.2020
    22:01:00 sati
    koze123
  • Dexters

6, 5, 7, 7

Monotono i dosadnjikavo, ako mene pitate. Imao sam osjećaj da polažem ispit iz vojne taktike i dimnih signala. Izuzev posljednje scene, strip nema duha u sebi.

08.04.2020
    19:26:00 sati
    Dexters

5, 5, 7, 7

Možda je u vrijeme kad je nastala ova epizoda bila neki iskorak u serijalu ili se mogla smatrati iznadprosječno dobrom ali meni je to danas, vjerojatno dijelom i zato jer Texa nisam čitao kronološki, bilo prilično dosadno, već viđeno, praktično teško izvodivo i, što je najvažnije, predvidivo. Predvidivo, jer ipak indijanska osveta ne može biti tako blaga da ne padne nitko s druge strane već da, eto, spale utvrdu i zadovolje se uhićenjem oholog pukovnika. Međutim, Nashiyina osveta bi trebala stvoriti novi domino efekt ali stari Bonelli je to zanemario i "igrao" na efekt koji zadnjih par stranica očito postižu kod većine čitatelja a ne logiku i izgleda da je "ubo".

P. S. Čestitke going goingu na propustu koji je uvidio.

11.04.2020
    21:21:00 sati

Ukupna ocjena 41%

2, 1, 8, 8

Tex kao kaubojski serijal mi nikad nije lezio, a ovdje jos vise potvrdjuje da je ne samo tanak i slab, nego pun kliseja i glupih situacija, koje ni sam ne znam kako su mogle da prodju ni u ovo rano doba, prije vise od pedeset godina.  Ovaj pukovnik Arlinton je cista karikatura od osobe, nikako prosiren kao lik koji mi mogo da postoji u svijetu, jer ga je Bonelli napisao i smislio kao covjeka koji postoji samo u umu pisca bez ikakve maste. Imam dojam da je ova prica skoro 80% nekakvo jahanje na konjima, i gonjene u pizdu materinu ili sta vec, i na kraju...?  Nista, ama bas nista se ne desi, makar nista sto nije bilo predvidjeno u prvih 20 ili 30 stranica. I sam kraj epizode - to jest, posljedan stranica - ne ostavlja nikakav utisak, jer je prijasnjih 130 stranica bilo toliko dosadno i naivno da nikakav zakljucak nije mogo da pametnog covjeka zadovolji.  Crtez je dobar, naslovnica takodje; samo je steta velika da je scenarij toliko djetinjast, bez ikakve tenzije, napetosti ili iznenadjenja.  Ken Parker u bilo kojoj jednoj epizodi serijala ume da uzbudi citaoca u hiljadu nacina, dok medjutim hiljadu Texovih epizoda ne umu da matornog stripofila niti jednom da zabave.

21.04.2020
    21:32:00 sati
  • magnus

10, 10, 10, 10

22.07.2020
    13:58:00 sati
    magnus
  • Descender

7, 7, 8, 7

10.08.2020
    14:20:00 sati
    Descender

6, 5, 7, 7

Više puta sam slušao i čitao hvalospjeve o ranom Ticciju a bez da sam zapravo vidio kakav je  to crtež. Zapravo, i ono što sam vidio, par stranice  ili kadrova, samo je povećalo moju zbunjenost. Izgledalo mi je preobično. Da se razumijemo, meni je današnji Ticci nenadmašan u Texovom staffu, koliko god bio konstantan i na autopilotu i kao takav je bolji od ostalih. Zbog svega toga nisam razumio što ljudi vide u ranim radovima, osim, uzora, uzora, uzora. Kazna je prvi takav Tex koji sam pročitao. Nisam promjeno mišljenje za 180 ali shvaćam što su ljudi htjeli reći. Vidi se da je imao dobrog učitelja i da se već tada nadzirao veliki talent.Što se priče tiče, ona stvarno nije loša. Kerac je lijepo u predgovoru nahvalio jake strane stripa i ima impresivnih scena. Šteta što one između su često i dalje prerazvučene i sporog ritma. U globalu, drago mi je da sam pročitao ovaj strip.

14.08.2020
    19:45:00 sati