Kameni most

TX ZS 180-181,193 | 336 str.

Jim Brandon poziva Texa i ekipu da mu pomognu riješiti slučaj niza ubojstava na području Saskatchewana. Što se krije iza mnoštva žrtava i indijanskih simbola pronađenih na ceduljicama pokraj leševa i na križevima na kojima su bili razapeti?

• Odrešene ruke
    TX ZS 180
  • Zarobljenik Žutog Gavrana
    TX ZS 181
  • Kameni most
    TX ZS 193

• Sulle piste del Nord
    TX SR 122
  • Tamburi di guerra
    TX SR 123
  • Giubbe Rosse
    TX SR 124
  • Sulle piste del Nord
    TX TT 122
  • Tamburi di guerra
    TX TT 123
  • Giubbe Rosse
    TX TT 124

• Dnevnik je ponovo bio u akciji sakaćenja stranica – ovdje ih nedostaje 27.
  • Prevodi epizoda bi trebali glasiti redom: Na stazama sjevera, Bubnjevi rata, Crvene odore.
  • Peto pojavljivanje Jima Brandona u Texovim epizodama.
  • Na samom kraju, želio bih zahvaliti forumašima sa stripovi.com, koji su mi svojim informacijama pomogli da napišem ovu recenziju, kao i recenziju priče Kad top zagrmi... To su članovi Magico_Vento, F.T.W., kasper i DeeCay. Ljudi, puno vam hvala, bez vašeg znanja i pomoći neke tehničke informacije u vezi ovih epizoda bi mi bile nedostupne!

Dosad me je dosta stvari potaknulo da napišem recenziju određene priče, ali vjerujte mi da se nikad na pisanje nisam odlučio potaknut samo crtežom i vizualnim dojmom koji je na mene ostavila epizoda. Dakako, tokom čitanja sam otkrio i druge pozitivne stvari, ali maestralni Ticci je bio glavni razlog da napišem ovu recenziju.

Dakle, ponovo se susrećemo s jednim od klasičnih scenarija u Texovim pričama. Jim Brandon (po običaju) ima u Kanadi probleme koje ne može riješiti, pa u pomoć zove četvorku koja se upravo lijepo odmarala, ali je sad prisiljena sunce i pustinje Arizone zamijeniti hladnoćom dalekog sjevera i prostranstvima Kanade. Kao i obično, kad se god nekom treba uvaliti vrući krumpir, naši junaci su prvi na listi, a oni jadni ne znaju reći „Ne!“. Zato ih i volimo, je l'? Dakle, u kanadskoj provinciji Saskatchewan netko je, izgleda, odlučio malo uprizoriti pojedine prizore iz Biblije (uz malo improvizacije i umjetničke slobode), pa se u vodama okolnih jezera i rijeka svako malo pronađe plutajući križ sa urezanim indijanskim simbolima, a na njemu je redovno razapet čovjek ubijen crnom strijelom. Naravno, glavni i odgovorni za istragu je Jim Brandon, koji (opet naravno) tapka u mraku, pa na šetnjicu do Kanade poziva Društvo za rješavanje svih mogućih i nemogućih vrsta problema Tex & Co. Šalu na stranu, malo sam ironičan jer se ovo u Texu dogodilo valjda milijun puta, ali ovo su ipak starije epizode, što bi trebalo značiti da nisu kopirane, nego da se njih kopiralo. Uostalom, nije to ni toliko loše, ponekad odmak od pustinja američkog jugozapada dobro dođe.

Texova nježna strana

Tako naši momci dolaze olakšati Jimu život i očistiti spomenuto područje od bitangi i princ..., ovaaaj, lupeža. Polazna stanica akcije je Winnipeg, a tokom putovanja vlakom imate priliku vidjeti zašto je Tex „supercool“ stripovski junak. Dvojica gradskih kicoša su imali određene primjedbe na naše društvo, a Tex ih je malo naučio pameti. Kratka scena (vidi sliku 2.), od samo nekoliko vinjeta, ali definitivno upečatljiva i pamtljiva.

Čim su kročili na kanadsko tlo, naši su junaci odmah počeli razmotavati klupko, uz uvijek prisutnu dozu šamara i razbijenih glava. Paralelno s tim dolazi nam i prva glupost u scenariju. Naime, budući da su primijetili da su praćeni, shvatili su da se u redovima vojske krije krtica. U redu, klasična priča, ali Bonelli je ovdje izdajicu pokušao opravdati, izmišljajući neku priču da ovaj nije znao zašto odaje tajne podatke gospodi koja su pravila probleme. Mislim da bi bilo puno bolje da je jednostavno tog vojnika predstavio kao izdajicu i adios, a ne da se petlja u neke druge priče.

E, sad idemo malo nabrajati pluseve za scenarij. Odličan posao je Bonelli napravio sa uvođenjem lika starog i dobrodušnog pukovnika koji Texu daje odriješene ruke na 24 sata, s punom slobodom da uradi što hoće, samo da riješi slučaj. Jadni čovjek nije ni slutio što će ga snaći... Tex i ekipa kreću od imena koja su dobili od narednika Mendesa, vojnika koji je odao podatke i prave kaos po gradu, razbijajući saloone, dijeleći batine i paleći skladišta, ali to djeluje toliko dobro, toliko tečno i čitljivo da se samo pitate koga će sljedećeg natamburati. Još jedna legendarna scena se odvija u pukovnikovom uredu, nakon što su podmetnuli požar, pa odjurili u sobu glumiti nevinašca, ali su pozvani na raport. Neću vam previše odavati, ali nasmijat će se od srca zasigurno. Gospodine Bonelli, svaka čast! Idemo dalje, klupko se tek počelo odmotavati... Naša četvorka malo pomalo napreduje i saznaje da su ta ritualna ubojstva možda početak pobune, ali i krinka da bi se zamazale oči vojsci, dok se ispod površine klasični beskrupulozni moćnici nastoje obogatiti zlatom, kojega ima na tone u području jezera, pa su se povezali s lukavim vračom Ho-Kuanom, koji je odgojen kod bijelaca pa nije toliko primitivan kao većina njegove rase i shvatio je da se s bljedolikima da lijepo surađivati. Oni mu nabave puške, on ih daje svojim ratnicima, oni prave pobunu da zavladaju tim područjem, kad oni budu glavni, bljedoliki moćnici će uzimati zlata koliko hoće i svi sretni i zadovoljni. Cccc, onda dođu četiri luđaka odnekud s juga i pokvare ti planove... Dakle, Tex i ostali idu korak po korak, hvatajući sve ribe u lancu, a kod ispitivanja jednoga od njih Tex čak i pokazuje da ima srca (vidi slika 1. gore) i da nije tako grub kako se predstavlja.

Odgojne mjere prof. dr. sc. Texa Willera

Bonelli je u ovoj priči ubacio toliko likova i toliko događaja da je jednostavno prava milina čitati ovo djelo, unatoč dvije-tri greškice. Jednu sam spomenuo, a druga se odnosi na oslobađanje Kita iz indijanskog logora, kad se, naravno, jedan Indijanac budi upravo u trenutku kad Tiger i Kit izlaze iz sela i onda počinje zabava. Svaka čast neznanom junaku, ima odličan tajming. To je sve od lošeg, a ostatak pršti uzbuđenjima i događajima, kako sam već rekao. Od već spomenutog nereda po gradu, preko odličnih okršaja u šumi s Indijancima (prvo sva četvorica, pa Tiger sam – veličanstvena scena, Tiger je još jednom pokazao da je frajerčina bez konkurencije), potrage za njihovim logorom, obračuna na kamenom mostu, pa sve do konačnog okršaja u skladištu krijumčara. Čista uživancija, akcija sto na sat bez ikakve šanse da vam bude dosadno. Ova epizoda je pravi čistokrvni primjerak filozofije ovoga stripa – red ispitivanja i istraživanja, red jahanja, red šamaranja, red pucnjave... Sve ono zbog čega je Tex legendaran strip.

Sad bih trebao reći ponešto o crtežu, a budući da ste pročitali uvod, slutite kako će to izgledati. Dakle, nije mi potrebno puno, samo jedna riječ – savršenstvo! Ticci mi je bio jako dobar i u novijim epizodama, iako je malo omekšao crtež, ali ovo je nevjerojatno. Toliko detalja, toliko čvrst i tvrd crtež, čist i realističan, jednostavno vam prikuje oči. Šume, gradovi, ljudi, rijeka, nevažno o čemu se radi – sve je savršeno. Ne trebate ni pročitati cijeli strip, pronađite obračun u šumi s Indijancima i imat ćete osjećaj kao da ste upravo tu, između tih drveća, još vam samo nedostaje pištolj da i vi malo pripomognete u pucnjavi. Odlično je prenio atmosferu sjevera američkog kontinenta, tako dobro da se usuđujem reći da je ovo vizualno najbolji Tex ikad, bar po mom skromnom mišljenju. Kad je riječ o Galepu, ostavio me potpuno ravnodušnim. Nije napravio neka remek-djela od ovih naslovnica, ali nije uradio ni previše greški, tako da bi najbolja definicija bila: „Nit' smrdi, nit' miriše!“ Možda bi ocjena bila i niža, ali lijepa druga naslovnica i moja želja da ne pokvarim ukupnu ocjenu su je podigli.

Dakle, dragi moji – ne znam kako, ali snađite se da dođete do ove epizode. Ne morate ni voljeti Texa, ne morate ni čitati priču, ali odmorite oči na prekrasnom crtežu i preselite bar nekoliko trenutaka na staze sjevera, nećete požaliti!

TX ZS 179 Dugina brda

TX LIB 2 Mefistov sin

9, 8, 9, 8

16.08.2012
    20:24:00 sati

7, 6, 9, 8

Epizode se sječam ponajviše zbog sjajnog crteža. Priča je dobra ali smeta mi što na kraju Tex kao uvijek radi drmar sa dinamitom. Pa zar uvijek nosi dinamit sa sobom?

16.08.2012
    22:10:00 sati

8, 9, 10, 9

17.08.2012
    10:57:00 sati
    Srdjan999

8, 8, 10, 10

koliko me pamčenje služi,rano zlatno doba Texa...Dnevnikovo sakačenje je bio glavni razlog da sam se rešio Tex kolekcije iz ZS...i nije mi žao, nadam se da če to u dogledno vrijeme izdat netko kako spada...može Libellus a i netko jeftiniji...Drag mi je taj Tex oko broja 200 ZS...sve dobre epizode..

čestitke za recenziju, Tex zaslužuje da seo njemu komentira.

17.08.2012
    11:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 10, 5

pravo remek-delo, iskreno se nadam da ce uskoro biti objavljen u luksuznom izdanju koje i zasluzuje, po meni najbolja Texova epizoda, definitivno cista desetka, antologija devete umetnosti

17.08.2012
    19:48:00 sati
    nikodije
  • herzegovina.boy

9, 8, 10, 9

19.08.2012
    13:07:00 sati
    herzegovina.boy
  • zmajek

8, 8, 10, 10

19.08.2012
    21:27:00 sati
    zmajek

10, 10, 10, 10

Fantasticno....

20.08.2012
    10:54:00 sati

9, 9, 9, 9

Prekrasna priča!

20.08.2012
    18:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 9, 10, 8

Na stazama Sjevera je vjerojatno najbolja klasična Texova 'bonelijevska' epizoda, a najzaslužniji za to je Ticcijev maestralni crtež. 355 stranica integralnog Mondadorijeva izdanja je prava poezija u tušu. To je tek treća Texova epizoda koju je crtao Ticci, ali u njoj je već dosegao vrhunac balansa između raskošnih i divljih eksterijera te dinamične grafičke akcije koju je kao nitko prije ni poslije unio u Texove avanture. Nažalost, streloviti uspon i vrhunac koji više nije ponovio. S njome se djelomično može usporediti četvrti Ticcijev Tex: Obećana zemlja, ali ondje je već počeo eksperimentirati s redukcijom crteža kako bi dobio na brzini i odstupati od klasičnog sklada svog stila. Tako da se Ticcijevi radovi nakon epizode Poruka Dakota gotovo do neprepoznatljivosti razlikuju od ranog Ticcija. Iako je stari Bonelli u ovoj priči posegnuo za motivima De Milleova vesterna iz 1940. "Sjeverozapadna konjička policija" (s Gary Cooperom i Prestonom Fosterom u glavnim ulogama, gdje Foster glumi narednika Jima Bretta, dakle evidentni protitip za Jima Brandona), uspio se odmaknuti od filmskog uzora i pružiti originalnu i izvrsnu strip-priču. Ovo je reprezentativni Tex iz zlatnih vremena stripa - 70.-ih, kakav teško da će se više ponoviti. I bilo bi idealno kada bi neko od domaćih izdavača objavio integralna izdanja ovih Texovih klasika. Do tada, ljubiteljima klasičnog Texa preporučujem integralna Mondadorijeva izdanja, pogotovo epizode: Na stazama Sjevera i Obećana zemlja.

03.09.2012
    14:27:00 sati
    Godot
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

Standardno dobra prica.Ticcijev crtez odlican,Galepove naslovnice jako dobre za razliku od nekih predhodnih.Sve u svemu ovu pricu vredi imati u svojoj kolekciji.

18.01.2013
    10:51:00 sati
    babayaro

5, 7, 10, 9

Puno upečatljivih faca zahvaljujući odličnom Ticcijevom crtežu. Na žalost loše su iskorišteni, prebrzo umiru i rasplet je razočaravajuć, nekako sve prelako prolazi za Texa i družinu. Klišeja ima koliko hoćeš, od vezanja Kita za stup i čekanje punog mjeseca da ga se žrtvuje, indijanca koji je ovisan o alkoholu itd... Ima i puno dobrih scena, jedna od najboljih je ona situacija u vlaku opisana u recenziji. Dao bi veću ocjenu, ali ne mogu, shvačam zašto netko može dati stotku za ovakav strip, ali ja sam jednostavno jedva došao do kraja stripa, nije mi sjelo dosta toga i gotovo.

28.03.2014
    01:06:00 sati

5, 7, 9, 8