Mračne sile

TX ZS 19 | 215 str.

Mefisto, povećavši svoje moći zahvaljujući učenjima mudrog tibetanskog Lame Padme, vraća se snažniji i opasniji nego prije, kako bi se osvetio Texu i njegovim prijateljima! Prevareni vizijama ili poraženi od Indijanaca Hualpaija, Kit Willer, Kit Carson i Tiger Jack, padaju u ruke Mefista! Na kraju „mračne sile“ pomažu Texu pobijediti Mefista!

• Mračne sile
    TX ZS 19

• Incubo
    TX SR 78
  • Il Drago Rosso
    TX SR 79
  • Spettri!
    TX SR 80

• Ovo je kronološki gledano 92. Texova priča.
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 1965. godine (Tex Striscia (serie cobra)). 1966. izlazi u Tex 3a raccolta a striscia (Serie rossa). Regularni brojevi 78 („Incubo!“ – „Noćna mora!“) , 79 („Il drago rosso“ – „Crveni zmaj) i 80 („Spettri“ – „Sablasti“) u Bonelli formatu iz 1967. godine su treće izdanje ovog stripa.
  • Reprinti ove priče: Tre stelle Tex (1970), Tutto Tex (1990), Ristampa Nuova Tex (2002), TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO 38: „Mefistova pobuna“ (u boji, 2007) i Le grandi storie di Tex brojevi 6 i 7 (2016).
  • Na ovim prostorima strip je izašao 1969. godine pod naslovom „Mračne sile“, u broju 19 ZS, novosadskog izdavača „Dnevnik“. Ovo je priča koja drži neslavni rekord kad je riječ o broju izostavljenih stranica! Vjerovali ili ne Dnevnik je izostavio 108 stranica stripa (više od polovice stripa)! Izostavljeno je početnih 107 stranica stripa, te iza stranice 61 nedostaju 2 sličice, a na stranici 70 nedostaju dvije sličice i na stranici 75 nedostaje jedna velika sličica stripa. Znači original ima 214 + 2/3 stranica.
  • Mefistov povratak je najavljen u SR 76/77 "Crveni mravi" (avantura 89, recenzija Pero Komanča). Tex je, nakon što je pojeo plod svetih gljiva, koji mu je ponudio El Morisco, zapravo vidio, među raznim vizijama, sotonski osmijeh svog glavnog neprijatelja (stranica 70, originalni broj 77, vidi sliku!).
  • Ovo je četvrto pojavljivanje Mefista u serijalu, sva pojavljivanja možete naći u topicu Tex: popis priča s najvećim Texovim prijateljima i u recenziji Napad na Santa Fe!. Gledamo li Dnevnikovo izdanje, onda je ovo prvo pojavljivanje Mefista, koje je Dnevnik dodatno začinio preskočivši prvih 107 stranica stripa.
  • Kit Carson se pojavljuje po 64. put, Kit Willer 47. put, Tiger Jack 31. put. Po 20. put se pojavljuju sva četvorica prijatelja.
  • U ovoj priči se po drugi put pojavljuje vrač Navaja Crveni Oblak. Uz Tiger Jacka, Crveni Obalk je jedini Navajo koji se češće pojavljuje u serijalu. Meni svakako jako drag lik!
  • Indijanci Hualpaiji se pojavljuju po drugi put u serijalu. Ovdje kao i u prvom pojavljivanju Hualpaija su Mefistovi saveznici. Inače, u serijalu uz Ute jedini neprijatelji Navaja.
  • Kinezi se pojavljuju po četvrti put u serijalu, ali ovaj put Padmu i njegovu sektu ne možemo nazvati Texovim neprijateljima, baš suprotno, Padma pruža ključnu pomoć Texu kontra Mefista! Prvi Texov susret sa Kinezima: originalni brojevi: 4/5: La tragica notte - Tragična noć, (1959), (Bonelli/Galep), LMS 23, LL KB 3, SA KL 5/6, VČ KI 1, 85 + 1/3 stranice (avantura 11). Drugi susret s Kinezima: originalni brojevi: 46/47: Il Sicario - Ubojica, (1964), (Bonelli/Galep), ZS 421 (od stranice 67)/ZS 422, 170 stranica (avantura 61). Treći Texov susret s Kinezima: originalni brojevi: 75/76 La freccia nera – „Crna strelica“, (1967), (G.L.Bonelli/Galep), ZS 573/574, 134 stranice (avantura 88). Sve Texove priče sa Kinezima možete vidjeti u topicu Tex: popis priča s najvećim Texovim prijateljima. Samo u SR 75/76 se sekta ne zvaše Zmajeva.

Prognani, mudri tibetanski Lama Padma, kako bi iskupio svoj grijeh, spasi Mefista sigurne smrti, našavši ga u pustinji. Padma je prognan iz svoje zemlje jer je želio previše istražiti mračni ponor/dubine crne magije. Padma je pomogao Mefistu našavši ga kako bespomoćno leži u podnožju litice i od tada je Mefisto proveo teške godine, ležeći na krevetu i neprestano se boreći s prirodom kako bi vratio život slomljenim kostima i atrofiranim mišićima. Rehabilitacija je teška i dugotrajna, a Padma svoje moći prenosi na Mefista. Pružio mu je priliku da produbi znanje o mračnom svijetu, pa možemo reći kako savez sa Padmom dodatno jača ionako strašne Mefistove moći! Tako je u ovoj priči Mefisto u stanju prekinuti ritual vrača Navaja Crvenog Oblaka (stranice 21 do 29 stripa, Mefisto pogađa vrača žeravicama), može vidjeti i što se događalo u prošlosti, te stupiti u kontakt sa uznemirujućim stvorenjima iz nekog drugog svijeta, ali prvi puta vidimo i početak znakova mentalne neravnoteže (ludila) kod Mefista, uzrokovane Mefistovom velikom mržnjom spram Texa, te lažnim osjećajem superiornosti, uslijed usvojenih novih moći. Mefista i dalje proždire manijakalna opsjednutost osvetom spram Texa i prijatelja! To pak zbunjuje Padmu. Njegov spasitelj i učitelj Padma se nikako ne slaže sa Mefistovom mržnjom i ubrzo uvidi kako baš i nije učinio dobro djelo spasivši Mefista i otvoreno žali što nije spasio boljeg čovjeka?!

Unatoč međusobnim nesuglasicama, njih dvoje vode sektu „Crvenog zmaja“: Padma je desna ruka zmaja, ona koja pomaže i dijeli darove braći svoje rase (zamotan u tuniku na kojoj se ističe crveni zmaj), dok je Mefisto lijeva ruka, ona koja kažnjava i dijeli smrt. Mefisto je ovaj put odjeven u civilno, lijepo, plavo odijelo (vidi naslovnicu Tex Reppublica 38), a dok je u ulozi lijeve ruke, oblači masku vraga, crnu masku i smeđi mantil sa slikom zmaja.

Naslovnica TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO 38
(2007) prikazuje Mefista i Padmu

Da bi izvršio svoju zadaću ubojice, Mefisto, koristi i masku, tamne naočale i cilindar, te se pretvara u pretilog doktora Hilariusa Fiesmota iz Golconde.

Mefisto se prerušava u doktora Fiesmota

Mefisto je vješto koristio svoju ulogu Padmine lijeve ruke! Rijetko kad ćemo ga vidjeti toliko puta u akciji (ili možemo reći nikada ga više nećemo vidjeti toliko u akciji!), kao u ovoj priči! Mefisto nastavlja pokazivati prilično djetinjastu strast za anagrame, u prethodnoj se priči skrivao iza identiteta doktora Anatasa (satana); u ovoj se krije iza identiteta doktora Fiesmota (anagram Mefisto).

Kao i u prošlom pojavljivanju, Mefisto opet smišlja sjajne zamke kako bi ulovio naše junake! Tako redom u njegove ruke padaju Kit Willer, Kit Carson i Tiger Jack. Naši junaci su krenuli po preporuci vrača Crvenog Oblaka, svaki sa partnerom, različitim putevima u potragu za Mefistom. Ono što je specifično u ovoj priči jest kako je i sam Mefisto u akciji, to jest Mefisto uz pomoć hipnoze skroz lako i jednostavno zarobi Kita Willera! Obično u serijalu ne dolazi do direktnog dvoboja naših junaka i Mefista, već Mefisto ima uglavnom mnogobrojne (ili čak ni mnogobrojne), ali slabašne pomagače! Odnosno susreti između Mefista i Texa se odvijaju na daljinu zahvaljujući Mefistovoj sposobnosti projiciranja svog lika. Kit Willer, prevaren od strane Mefista ubije svog suputnika i prijatelja Navaja Hoo Nooka. Inače, jedan od klišeja kojeg ljubitelji Texa najmanje vole je upravo taj da prijatelji Kita Willera i njegove ljubavi smrtno stradaju. Spomenuti ću kako smo pročitali puno previše takvih priča, nije neki klišej za oduševljenje, kad znaš odmah kako će Kitov bližnji smrtno stradati! Sve je počelo sa Gianluigijem Bonellijem u SR 39/40: „Il figlio del fuoco“ – „Sin vatre“ (priča ima i drugi naziv „Ukleta planina“), ZS 392/393 (avantura 53). To je također priča u kojoj se pojavljuje Mefisto. Mnogi tu priču upravo zbog te činjenice smatraju najnesretnijom u serijalu! Sama priča počinje nesretnim lovom Kita Willera i nesretnog mladog mu prijatelja Navaja Bi-Nala. Spomenuta priča je prvo osvetničko pojavljivanje Mefista i toplo ju preporučan za čitanje! Sjajna priča! Kad pogledamo u budućnost vidjet ćemo iako se često pojavljuje ovaj klišej, priče u kojima se pojavljuje su sve samo ne loše, naprotiv, kao što ću spomenuti u nastavku, te priče su odlične! U ovoj priči imamo drugu Mefistovu osvetničku priču i opet stradalog Kitovog prijatelja. Spomenuti ću još neke priče sa spomenutim klišejem: SR 70/72: „Sinistri persagi“ – „Zlokobni predznaci“ (avantura 84), ZS 556/558, Kitov prijatelj Navajo Big Elk se žrtvuje vjerujući u predskazanje. Bonelli sigurno nije zamišljao kako će to postati klišej, koji su preuzimali Guido Nolitta u SR 250/252: IL solitario del West - „Usamljenik Zapada“ (avantura 180), LL 52, pobunjeni Apaši rane Kita i ubiju Tawasku koji je bio s njim, priča je sam vrh serijala, velika preporuka za pročitati! Slijedi Claudio Nizzi SR 341/343: Il massacro di Kalabah - „Masakr u Kalabahu“ (avantura 229), ZS 1068/1069, Kit u lovu sa Kibakom i Malom Strijelom, kad ih napadne indijanska policija, nesretni Navaji smrtno stradaju. SR 423/425: L'uomo senza passato - „Čovjek bez prošlosti“ (avantura 265), LU54/56, umire Mjesečev Cvijet s kojom je Kit imao izljeve nježnosti. SR 428/429: I lupi del Colorado - „Vukovi Colorada“ (avantura 267), LU 60/61, umire Jesse s kojim se Kit sprijateljio. Ruju u SR 598/599: Un ranger per nemico – „Odmetnuti rendžer“ (avantura 345), LL 68, gdje strada Kitov prijatelj Navajo Lisičji Zub od metka odmetnutog rendžera... Vidimo kako se nesretni klišej pojavljuje u odličnim pričama, baš kao što je slučaj i s ovom odličnom pričom!

U spomenutoj avanturi „Sin vatre“ je već Mefisto hipnotizirao Kita i Carsona, pa su tako ubili mnoge nedužne, ovdje je hipnoza opet upalila.

Kit Carson je mnogo oprezniji od imenjaka, ali ga uz mnogo muke i unatoč sjajnom otporu koji je pružio uhvate Hualpaiji. Kao i u prethodnoj avanturi, tako i u ovom svojevrsnom nastavku, Mefisto vlada Indijancima iz plemena Hualpai. U prethodnom Mefistovom pojavljivanju Hualpaiji Mefista zovu „Sin vatre“. U ovoj ga priči nazivaju „onaj koji hoda kroz noć“. Gledamo li cijeli Texov serijal onda znamo kako su Hualpaiji zakleti neprijatelji s Navajima i praktički uz Ute jedini indijanski neprijatelji Navaja.

ZS 19 počinje, nakon Carsonovog zarobljavanja. Znači, većinu spomenutog je Dnevnik izostavio.

Tiger Jack je na dobrom tragu i gotovo je već otkrio sve o Mefistu, ali također biva uhvaćen od Hualpaijia. Čini se kako se s hvatanjem Tiger Jacka sve čini izgubljenim, ali ipak sudbina okreće leđa Mefistu! Kraj je svakako neobičan i rijetko viđen u serijalu! Naime, Padmin duh otkriva Texu gdje se krije Mefisto, a do konačnog obračuna Tex vs Mefisto ne dolazi, jer se Padma osvećuje Mefistu projicirajući mu vizije, pa Tex i prijatelji nalaze Mefista u ludilu i smještaju ga u psihijatrijsku bolnicu. “Mračne sile“ spasile Padmu i pomogle Texu!

Inače, prisutan je velik je broj dijaloga u kojima vidimo razliku između Padme i Mefista, spomenuti ću jedan:

Padma: “Ne želiš da ti pomognem da se promijeniš? I ja sam dugo hodao u mraku, ali onda sam pronašao svjetlost. I sada sretno hodam pravim putem!"

Mefisto: "Ne! Ti vjeruješ u cikluse reinkarnacije, stoga je tvoj način razmišljanja razumljiv, ali ja ne vidim ništa s one strane smrti, stoga se držim svoje mržnje!"

Padma shvaća da u Mefistu nema mjesta ni za što osim za osvetu i kako mu je to zamaglilo um. Svejedno Padma ga pokušava navesti na pravi put. Uslijed jedne takve rasprave, Mefisto gubi razum i odgovara burnom reakcijom, pritom Padma udari potiljkom o kip Bude i Mefisto vjerujući da je mrtav ga baci u podzemno jezero. Ali Padma nije mrtav, ukazuje se Texu i pomaže mu naći Mefista, dok sam Padma muči Mefista vizijama zmajeva, šišmiša i pauka do te mjere da Mefisto izgubi zdrav razum!

Simpatičan lik je Padma, iako prognan, skroz se preobratio i iskupio! Naravno, spram Mefista skoro svaki lik je simpatičan, ali zanimljiv lik svakako je Padma! Za razliku od Mefista, Padma ne ismijava Crvenog Oblaka i čini se potpuno preobraženim i punim dobre volje za činiti dobra djela. Sektu zamišlja kao nužno zlo da pribavi novac, koji smatra potrebnim za sreću svojeg naroda.

Poster iz izdanja Tex Nuova Ristampa 46
Kartolina Claudia Ville: Tex iznenađen pojavom Padme. Padma daje Texu informaciju gdje se krije Mefisto. Kartolina korištena u brazilu kao naslovnica njihovog Tex povijesnog izdanja broj 44. ZS 19, stranica 59

Vratimo se malo u prošlost, samo jedan broj unazad (SR 77): u tom broju je nagoviješteno kako je Mefisto preživio posljednji susret sa našim junacima! Riječ je o kultnoj priči „Crveni mravi“ (ZS 581/582), gdje se prvi puta pojavljuje u serijalu El Morisco (vidi zanimljivosti). To su bile ove vinjete:

Prva i jedina lizergijska Texova avantura. Pod utjecajem gliva, pred Texovim očima prvo se materijaliziraju pustinjske zemlje, naseljene kentaurima obučenih u Indijance koji se bore protiv zmajeva. Tada se pojavljuje aztečki hram iz kojeg se uzdiže svjetlost, koja se pretvara u grozno nacereno lice Mefista.

Nažalost, pišući recenziju za taj strip, propustio sam dosta toga zanimljivog napisati, pa ću sada iskoristiti priliku da povežem tu recenziju s ovom. Naime, ta Texova avantura zasigurno je bila u koraku s vremenom u kojem je nastala. Strip je nastao baš u vrijeme kad se pojavio ogroman interes za halucinogene tvari. Povezanost magije i psihotropnih supstanci datira od davnina, a ima li boljeg lika od Mefista da utjelovi te pojmove?! Beskrupulozni Bonelli je vođen svime rečenim stvorio lik Mefista, koji je povezao magiju i supstance.

Švicarski kemičari Arthur Stoll i Albert Hofmann radeći za Sandozov laboratorij u Baselu prvi su otkrili LSD 1938. godine. Psihodelična svojstva LSD-a otkrivena su 1943. Hofmann je 1943. prvi put slučajno otkrio svojstva LSD-a kada mu se vrlo mala količina upila kroz kožu, što ga je navelo da namjeno testira dozu od 250 µg. 19.04.1943. taj se dan naziva dan s biciklom, jer je Hofmann nakon uzimanja LSD-a krenuo svojoj kući na biciklu – kada je počeo primjećivati vrlo čudne i jake efekte LSD-a, dok je došao doma efekti su kulminirali, nakon otprilike 6 sati počeo se vračati u normalno stanje. Sve do 1966. LSD je bio distribuiran besplatno od tvrtke Sandoz zainteresiranim znanstvenicima pod trgovačkim imenom Delysid. Psihijatri su počeli primjenjivati Delysid kako bi bolje shvatili shizofreniju. Mnoga klinička ispitivanja su vršena u psihodeličnoj psihoterapiji, rezultati su bili uglavnom pozitivni. Pioniri LSD terapije i njegova istraživanja u psihijatriji su Humphry Osmond, Abram Hoffer i Duncan Blewtt, svi su radili u instituciji Saskatchewan.

LSD

Ova priča i počinje u glavnom selu Navaja Texovim noćnim pričanjem upravo spomenute avanture „Crveni mravi“. U noći, usred silnog laveža pasa, Kit Willer ima viziju istovjetnu viziji njegova oca iz Texove lizergijske avanture: uznemirujuće se lice Mefista ukaže Kitu Willeru, koji ga, kao i Tex prije njega, pokušava pogoditi mecima. Mogućnost je velika kako je zastrašujući Mefisto živ (iako su ga svi vidjeli kako pada u provaliju pogođen Tiger Jackovim metkom)! Texu je činjenica kako je vidio Mefista kako pada u provaliju dovoljna da odbija povjerovati u tu mogućnost. Ovaj put je Carson taj koji vjeruje da je Mefisto živ. Ubrzo stiže i potvrda vrača Navaja! Mefista nalazimo živog i zdravog, te opasnijeg nego ikada, u velikoj pećini, unutar koje stoji kip smrknutog Bude, na White Hills, između Black Mounts i rezervata Hualpaija.

Sedma stranica ove priče, Kit Willer imao viziju Mefista istu kao Tex u spomenutom SR 77.

Uvod u priču je odličan, na to smo navikli kada su u pitanju priče u kojima se pojavljuje Mefisto! Broj likova je malen, osim naših junaka i njihovih pratnji Navaja, tu je sekta Crvenog zmaja i Mefistove sluge Hualpaiji od kojih su značajnije okarakterizirani sluga doktora Fiesmota Makua i vrač Hualpaija Huanaki sa svojim ratnicima. Kao što već spomenuh lik Padme je odlično okarakteriziran, dok su Hualpaiji kao i prvi put prikazani kao plašljivi i ne baš vješti ratnici, potpuno podređeni, impresionirani i terorizirani od strane Mefista. Mefisto najluđi dosad, istinsko oličenje zla, prepun mržnje i magije koja straši sve osim Texa, koji je već imun na te čarolije. Naši junaci imaju na umu samo jedno: žele Mefistu smjestiti metak među oči!

Kad je crtež u pitanju, impresioniralo me kako je Galep sjajno nacrtao navajski „ples duhova“, prelijepe vinjete! Galep je ovdje u naponu snage i odlično je nacrtao ovaj strip! Likovi su mu živopisni i prepuni emocija!

Naslovnice:

Naslovnica SR 78 je svakako kultna, antologijska, po prvi put se na naslovnici pojavljuje jedan Texov neprijatelj! Prijatelj je prvi puta osvanuo na naslovnici nekoliko godina kasnije (SR 101, El Morisco)! Tex i nema puno neprijatelja, pa je logično kako se u serijalu Mefisto, koji se i najviše puta pojavio kao neprijatelj i pojavio najviše puta na naslovnici. On je svojevrsni magnet za čitatelja/kupca! U prvom i drugom (Tre stelle Tex) izdanju ovog stripa Tex je po 34. put u crvenoj košulji. U trećem (Tutto Tex) i četvrtom (Tex Ristampa nuova) izdanju Tex je u žutoj košulji. Galep na naslovnicu SR 79 stavlja kip Bude i kineski natpis, te Texa s winchesterkom. Tex je po 17. put sa winchesterkom na naslovnici. Tex je u crvenoj košulji (isti slučaj kao i sa prethodnim brojem, u prvom i drugom izdanju). Po drugi put u serijalu imamo kineski motiv na naslovnici, prvi put je kineski motiv bio na naslovnici SR 5: „Satania“. Dnevnik je iskoristio ovu naslovnicu za svoj kultni ZS 19, samo je umjesto Bude, kineskog natpisa i žeravnika ubacio travu i kaktuse?! Naslovnica SR 80: u prvom i drugom izdanju Galep je nacrtao pozadinu koja ne ocrtava boje, vidimo šišmiše u tami i zarobljenog Kita Willera. Baklja u Texovoj ruci nema žuti plamen, niti Texova košulja ima boju. Šišmiši su na naslovnici po drugi put, prvi put su se pojavili u SR 24: „Zagonetka fetiša“. U trećem i četvrtom izdanju Tex je u žutoj košulji i baklja isijava žuti plamen. Kit Willer se pojavljuje po peti puta na naslovnici. Naslovnicu SR 80 iskoristio je Dnevnik za svoj LMS 62: „Krila smrti“ i sasvim drugu priču! Sve u svemu naslovnice su upadljive i lijepe!

Naslovnice specijalnih izdanja Le grandi storie di Tex iz 2016. godine, brojevi 6 i 7 sa Mefistom na naslovnici.

Rezime: Mefisto, osveta, vizije, magija, ples duhova, tajna sekta, Indijanci Hualpaiji, ludilo, prerušavanja, hipnoza, strepnja, akcija… naći će se za svakog ponešto, pogotovo za sve ljubitelje Mefista! A opet nekima će biti previše! Baš u skladu sa stavom ljubitelja Texa spram lika Mefista! Tex je western strip koji se samo povremeno upušta u teme koje nemaju veze sa klasičnim westernom! Nesumnjivo je najuspješnija ne western tema, crna magija i lik Mefista! Razlozi za to mogu biti mnogi; između ostalih: izuzetno okarakteriziran lik, koji lako ostaje duboko otisnut u glavi čitatelja! I ovaj put nije bilo direktnog dvoboja Tex vs Mefisto, što nas nije iznenadilo, uvijek je tako! Mefisto je svakim novim pojavljivanjem sve izopačeniji i još veće mržnje spram Texa i prijatelja! Crtež odličan, scenarij odličan! Što mogu reći za kraj nego preporučiti ovaj strip! I još malo strpljenja je potrebno kako bismo dobili napokon cjelovitu ovu priču! Libellus će ju sigurno objaviti u „the best“ ediciji u koloru, a kako idu klasici, ne čini se daleko ni dan kad će biti objavljena ova priča u klasik izdanju Strip-agenta. Svakako stižu veseliji dani!

Za kraj figurice Mefista i dvije slike Mefista (Mefisto inspiracija mnogih, Rossi se nije baš proslavio za razliku od Cestara!):

Marketing: figurice Mefista i danas se mogu kupiti, cijena 9,99 do 12,99 Eura!

Mefisto by Rossano Rossi

Mefisto by Gianluca Cestaro

TX ZS 581/582 Pero Komanča

TX ZS 1 Junak rodea

10, 10, 10, 10

17.05.2021
    22:49:00 sati

10, 10, 10, 10

Iako nedostaje pola stranica u ZS Mračne sile, dobija se dojam, da je strip izvrstan.

18.05.2021
    18:20:00 sati

Ukupna ocjena 31%

2, 2, 4, 7

Na stranu što je ovaj strip totalno zastario i što u  Zlatnoj seriji nedostaje prvih sto stranica. Ova priča je sama po sebi dosadna i naivna, razumijem što se ovdje pokušalo napraviti ali jedva sam se prisilio ovo pročitati do kraja, zato idu niske ocjene... U ovom periodu postoji puno dobrih Texovih avantura, ali ova jednostavno podsječa na tamo neki strip iz četrdesetih godina.

18.05.2021
    18:55:00 sati
  • Mummy