• Trading Post
    TX TT 149
  • Sunset Ranch
    TX TT 150
  • L'ultimo poker
    TX TT 151

• Iako crtež potpisuje Virgilio Muzzi, Aurelio Galleppini crtao je kroz gotovo cijeli strip lice Texa Willera. To je bila stalna praksa jer su njih dvoje zajedno surađivali na crtanju epizoda kroz više godina.

Povremeno vraćanje na stare brojeve Texa uvijek je garancija dobro utrošenog vremena, a pri tom mislim na uglavnom niske brojeve Zlatne serije. Čitanje tih i brojeva u sličnom parametru je nešto ponajbolje što možemo dobiti u seriji. Nezaobilazni naslovi su Velika intriga i Karavana nade, međutim i te kultne stripove na koljena ruši jedan drugi Bonellijev klasik, dvodjelna priča koja bi po važnosti trebala predstavljati Novi zavjet za čitatelje Texa i biti izložena u staklenoj vitrini uz svačije obiteljske dragocijenosti. To je Meskalerosi; priča koja do u tančine dočarava surovu stvarnost i na koncu tragediju života na starome Zapadu. U današnje vrijeme, Bonelli stripovi uglavnom jesu zabavni, ako ćemo to tako nazvati, ima tu i tamo i odličnih, međutim često se svode na neprekidan niz osrednjeg materijala sa vrlo malom tendencijom da čitatelja obore sa stolice. Gianluigi Bonelli je to radio drukčije. Imao je drukčiji pristup pisanju. Pokušajmo zamisliti kako je uistinu bilo provoditi zakon na teritoriju kamenja i prašine staroga juzozapada, izvan stripovskih okvira... Na pustinjskom teritoriju čija se veličina može usporediti sa veličinom najvećih europskih država. U prostranstvima u kojima nećete ostati neprimijećeni sveprisutnim grabljivim očima Apača koji nisu imali nikakvih zadovoljštvina u svom životu osim deranja zmijske kože koju su koristili na više od dvadeset različitih načina. Nije čudo da ih je pratio glas surovosti, ali takav im je bio i život. Nisu derali samo životinjsku kožu, pa iako su oni danas samo jedan duh prošlosti, bilo je i nesretnika koji su im živi pali u ruke. Vratimo se na Meskalerose, strip koji i nije glavna tema, ali... Koliko nezaboravnih scena nudi, tolika jedna višeslojnost radnje i likova, a sve to uokvireno ponajboljim crtežom "prašinara" Letterija koji je dotični isporučio u svojoj karijeri. Trenuci kada Lucero zapali svoje imanje i vaquerosima daruje sav svoj imetak napuštajući sve što ima ili kad njegova uplakana majka ispraće svog sina... To su dva od mnogih fragmenata koji tvore jednu doslovce legendarnu priču koja od prve do zadnje stranice održava punu pozornost čitatelja i koju je, srećom, Gianluigi Bonelli ostavio u naslijeđe svim budućim generacijama, više kao umjetničko djelo nego kao strip na kakav smo navikli po predlošku.

Owensove mudrosti #1

Cilj cijelog ovog uvoda trebao je biti taj da pobliže objasni u kojem periodu je objavljena priča Ruke u plamenu. Smještena pod broj stopedeset regularne serije, ta epizoda se ugurala između dva klasika; Karavan nade i Meskalerosi. Dakle nastala je u izrazito inspirativnom periodu Gianluigi Bonellija. Da li je i sadržajno pružila nešto na tragu tih velikih klasika ili je samo popunila prazninu između dva kapitalca? To prije svega zavisi od pojedinačnog dojma. Meni je primjerice crtež Virgilia Muzzija u ovoj priči bolji od Ticcijevog u Karavanu nade. Sve zavisi od očiju promatrača. Netko inzistira da strip mora biti preveden doslovno od riječi do riječi, ja volim vrlo sažet, škrt, grub stari Dnevnikov prijevod, ali za čitanje bolji i od striktnog prijevoda. U to vrijeme, kada je izašla epizoda Ruke u plamenu, Bonelli je očigledno htio iskoristiti svoj trenutačni stvaralački zanos pa je uvodio sve više raznih crtača. Jedan od starijih suradnika u tom pogledu bio je Virgilio Muzzi, čovjek o kojemu se može malo ili ništa pronaći na internetu, tamo gdje se navodno može u sekundi saznati sve o svakoj malo poznatijoj osobi. Međutim o Muzziju vrlo malo. On je zapravo vrlo rano počeo raditi na Texu, kada je uz Galleppinija trebalo još dodatne radne snage na seriji, a od nekih njegovih radova ispod stotog broja vrlo rado bih preporučio Noćni prepad, ZS 653-654. U priči Ruke u plamenu, a to nije prvi puta, Galleppini je, docrtavao Texovo lice, na kompletan Muzzijev crtež. Međutim bio je to tek jedan hir uredništva kojim se ne dobiva ništa, a gubi se poprilično na autentičnosti crteža. Muzzijev crtež mi se u globalu sviđa, posebno likova i lica ljudi. Na nekoj zamišljenoj ljestvici sigurno mi je njegov crtež u zelenoj zoni. Njegovi likovi uvijek izgledaju u nekom grču, živaca tankih kao nit konca, Willer i Carson skoro konstantno imaju nekakav usiljeni smiješak na licu, ali jedna lijepa čitljivost njegova crteža meni ostavlja sveukupno odličan dojam. Primjerice, njegov stil crteža je odličan za dramatične scene ili scene tučnjave, kao kada je Willer izazvao na dvoboj Linka Larimera, uz riječi Napred, pokažite mi koliko ste brzi! Umire se samo jednom. Tada dobivamo situaciju u kojoj negativnom liku sa vrlo tankim živcima oni potpuno popuštaju i tu je Muzzi najbolji; kada ogoljuje kukavice koje se skrivaju iza pojave nasilnika.

Owensove mudrosti #2

Za one čitatelje kojima strip nije samo strogo pridržavanje scenarija i normi, već vole i malo umjetničke slobode, Muzzijev crtež biti će pun pogodak. Balansira na rubu komedije i tragedije. Čak se može pronaći i nekih zanimljivih detalja poput košulje sa leopardovim uzorkom koju nosi rančer Warren. Ukratko i skraćeno rečeno, njegov najjači adut je bilo crtanje nervoznih ljudi, negativaca, jer gorčina i mržnja je u njihovim očima, a ne samo u grimasama na licu, i takva je puno uvjerljivija. Primjer toga je Willerova i Carsonova lekcija Randyju Cardiganu kojemu skidaju čizme i oduzimaju konja te ga prisiljavaju da se bosih nogu vrati na ranč čime izazivaju njegov prijezir. Međutim, njegovo lice u jednoj takvoj situaciji se ne izobličuje, već u pogledu vidimo jednu silnu mržnju i sramotu koju je pretrpio. Takvo rješavanje situacija, gdje Willer prisiljava Cardigana bosog na hod po teškom terenu, sve se manje koristi u stripovima dok je Bonellijev Tex jako često pribjegavao sličnim metodama, a zavisno o težini zlodjela. Tako se nekada slala poruka čitateljima, pa tako i mladima: kakvu težinu zločina počiniš takva će ti biti pokora; najteži zločini biti će teško kažnjeni, a s druge strane, kao u slučaju mladoga Randyja, sitne uvrede i neuspjelo potezanje pištolja biti će kažnjeni blaže, osnovnom obrazovnom metodom poput skidanja čizama i oduzimanjem konja ili slično. Prema tome, Bonellijev Tex je dijelio pravdu na način na koji je to negativac zaslužio kao produžena ruke Božje pravednosti, a jedini pravi njegov nasljednik bio je Nizzi koji često prati njegove temeljne postavke u svojim epizodama, ali ne u tolikoj mjeri.

Zasjeda u salunu

Radnja dvobroja Zaseda u salunu i Ruke u plamenu odvija se na granici Arizone i Novog Meksika, pokraj i u gradu Sheldonu. Willer i Kit Carson tamo se nalaze po naputku Komande teksaških rendžera zbog toga što se u posljednje vrijeme učestalo događaju krađe goveda izvjesnog rančera Louisa Cardigana, veleposjednika koji se našao u nemilim problemima. Pošteni Cardigan tip je čovjeka, koji suprotno od očekivanja od jednog tako prekaljenog čovjeka, malo previše vjeruje ljudima oko sebe i želi vjerovati u ljudsko poštenje tamo gdje vladaju hijene. No ipak, po njegovim informacijama i zahvaljujući efikasnoj istrazi, dva parda dolaze do saznanja da bi glavni osumnjičenik trebao biti izvjesni Owens koji živi s druge strane rijeke Rio Bravo. To potvrđuje i Warren, rančer i bivši predradnik na Sunset Ranchu starog Cardigana. Sadašnji šef kauboja je, odlaskom Warrena, postao Cardiganov sin Randy, koji je usijana glava bez poštovanja prema ikome, počevši od svoga oca kojega smatra isuviše mlakim i čovjekom kojega je pregazilo vrijeme. Međutim, kada sličan stav pokaže prema Willeru i Carsonu, tada nailazi na tvrdu kost te je na pola puta između grada Sheldona i svoga ranča, prisiljen vratiti se kući žuljevutih nogu. Istraga je slijedom okolnosti nadalje usmjerena prema kockaru Chrisu Hoganu i Linku Larimeru, šerifu iz Sheldona, te na Randyja Cardigana, koji bi mogao biti uhoda sa Sunset Rancha. Upravo, kada već spominjemo šerifa Larimera, jedna od najboljih scena stripa je njegov dolazak do stola Willera i Carsona, gdje njegov drzak stav i pitanje da li su njih dvoje samo u prolazu, nailazi na tvrd odgovor. U svakom je to slučaju najbolja od najboljih scena ovoga odličnog stripa i svakako zaslužuje da ju se spomene. Tome bih pridodao i jednu smiješnu scenu kada, nakon narudžbe bifteka i brda krumpirića, vidno zabrinuti konobar sumnjičavo upita Willera ima li dovoljno novaca za to platiti.

Jedna od najosnovnijih tema vestern romana je krađa stoke i tu nema prevelikog prostora za originalnost, međutim upravo jednostavnost takve postavke priče omogućuje, ako si vješt pisac, da ne zapinješ u teškim temama već možeš malo opustiti ruku i misli. Upravo to koristi Bonelli, i da, piše jednu od najboljih, a možda i najbolju priču o kradljivcima stoke u seriji, koja završava partijom pokera u velike uloge. Odgovor na gore postavljeno pitanje je: Ruke u plamenu mogu se svrstati među najveće klasike, priča je to koja nikad ne dosadi. Prva scena u stripu događa se u sumrak u blizini Sunset Rancha gdje Willer i Carson po prvi puta svjedoče krađi stoke od kauboja sa marama preko lica, međutim to je isto tako i prvi puta kada je kradljivcima uzvraćena vatra. Te početne scene su jako dobro nacrtane i odličan su uvod u jednu, na kraju, laganu i iznimno čitljivu priču o dvije vrste ljudi: poštenima i pokvarenima koji se na silu žele brzo obogatiti. Upravo Hogan i Larimer dogovaraju zasjedu u salunu dvojici rendžera sa ciljem da im napune leđa olovom, ali neslavno propalu i osuđenu na krah. Međutim, tek tu dolazi do najboljih dijelova jer, vjerovali ili ne, isti dvojac uz pomoć jednog lokalnog nasilnika, ponovno pokušava drugu zasjedu kod šerifovog ureda. To će se za Larimera pokazati po život kobna greška jer je skončao sa metkom u grudima i s licem u prašini. Hogan se drži po strani i osim teških udaraca, izbjegava konačnu kaznu, međutim da je znao kako će na kraju završiti njegovi mutni poslovi, odavno bi uzjahao konja sa zarađenim novcem i mamuzao ga do granice. Naime, kako sam već spominjao, Willer pribjegava taktici kako kazniti Hogana i Owensa bez ispaljenog metka, a s obzirom na to da njih dvoje bježe u Novi Meksiko, gdje Willer i Carson nemaju ovlasti, uz pomoć pokajnika Randya Cardigana rendžeri spremaju stupicu sa ciljem da legitimnim putem, u igri visokih uloga, oduzmu Hoganu i Owensu sve što imaju, uključujući ranč i svu pokradenu stoku.

TX ZS 261/266 Obećana zemlja

TX ZS 276/277 Meskalerosi

10, 10, 10, 10

Zlatna doba Teksa Vilera.

09.01.2024
    06:14:00 sati

6, 7, 7, 8

Jedan iz reda ultimativnih klasika kompletnog serijala, iz vremena kad nismo obraćali pažnju na scenarističke propuste. A za popunjavanje praznina koje je ostavljao legendarni Galep, tu je bio neizostavni Muzzi, majstor svoje vrste. Kao i obično - ništa posebno, osrednja priča i razvijanje scenarija, ali teret godina čini svoje, gledajući i sa ove vremenske distance, ovo je bio vrhunac Bonelija za to doba i nema prostora spočitavanju kvaliteta. Ovaj period Teksa predstavlja prelaz na zlatno doba, najbolje epizode koje slijede i tu više nije bilo "bljeskova", nego se ušlo u konstantni nivo kvaliteta.

09.01.2024
    10:34:00 sati

10, 10, 10, 10

09.01.2024
    15:23:00 sati
    srlekralj

6, 6, 7, 6

Zaboravio sam kad sam ovo čitao prije ovog puta, ne sjećam se ni priče otprije. Bliži mi je ovaj suvremeniji Tex.Iako,u ovoj epizodi nema ničeg lošeg, ali vrijeme ne štedi nikoga pa ni Texa. Na par vinjeta je itekako primjetnonkoliko pažnje Muzzi pridaje emocionalnim stanjima likova.

10.01.2024
    11:43:00 sati

9, 9, 9, 9