Uragan

TX ZS 287 | 198 str.

Strašni uragan s kojim je završila prethodna priča, odvodi naše junake na jedrenjaku „Morski tigar“, s kursa, sve dok se ne nasuka na divljem otoku u Melaneziji/Oceaniji, u zaljevu Nangarea. Na koraljnom atolu Nahuloa/Anuta, gdje su završili, žive barun von Kramar, njegova partnerica Veda i Karl, koji prisiljavaju starosjedioce Kanake da vade bisere iz voda koje vrve morskim psima u laguni Moorevo. Naši junaci, isprva dočekani neprijateljski, sklope savez sa Kanacima za zajedničku borbu kontra tiranina s otoka!

• Uragan
    TX ZS 287
  • Tiranin na ostrvu
    TX ZS 288

• Lotta sul mare
    TX SR 156
  • Il tiranno dell'isola
    TX SR 157
  • I cacciatori di teste
    TX SR 158

• Ovo je kronološki gledano 134. Texova priča
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 1973. godine. Reprinti ove priče: Tre Stelle Tex (1977), Tutto Tex (1993), Ristampa Nuova Tex (2006), TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO 68 i 69 (u boji, 2008).
  • Na ovim prostorima strip je prvi i jedini puta izašao 1976. godine, u brojevima 287 i 288 Zlatne serije, novosadskog izdavača Dnevnik. Dnevnik je malo pomiješao naslovnice, pa je tako naslovnica ZS 288 od priče koja prethodi ovoj. Dnevnik je izostavio jednu malu sličicu stripa na početku ZS 288 (tamo gdje je napisao što se dogodilo u prošlom broju) i jednu veliku sličicu pred kraj ZS 288 (na stranici 103 nakon treće sličice).
  • Ovo je šesta priča koju je nacrtao Erio Nicolò. Nakon ove priče objavljena je sljedeća Texova avantura 135: “Na granici Colorada“, SR 158/160, ZS 293/294, koju je također nacrtao Nicolo. Izuzimajući početno razdoblje serijala, kada je Galep uz pomoć nekoliko crtača (Francesco Gamba, Pietro Gamba, Mario Uggeri, Virgilio Muzzi) bio jedini crtač na serijalu, ovo je jedini slučaj u kojem su uzastopno objavljene dvije pustolovine istog crtača. Ipak, Francesco Gamba se poziva na dosljedan i izvrstan posao u suradnji s Nicolom, to jest precizira da je i on crtao ovu priču i to na broju 157.
  • Kanaci predstavljaju melanezijsku  etničku skupinu, odnosno potomke domorodaca Nove Kaledonije.
  • Anuta je mali otok u jugoistočnom dijelu provincije Temoto na Salomonskim otocima. Jedan je od najmanjih trajno naseljenih polinezijskih otoka. Do 1899 nije bio u sastavu Salomonskih otoka.
  • Po 42. put se pojavljuju sva četvorica prijatelja zajedno u avanturi (Tex, Carson, Tiger Jack i Kit Willer).
  • Po 104. put se pojavljuje Kit Carson, 73. put se pojavljuje Kit Willer i 59. put se pojavljuje Tiger Jack.
  • Po prvi puta Tex se susreće sa domorocima. Sve Texove priče sa domorocima možete vidjeti ovdje: forum.stripovi.com - Tex: popis priča s najvećim Texovim prijateljima. Topla preporuka za pročitati Texove avanture s domorocima, sve redom su sjajne!
  • Galep je dao kapetanu Billyju Barthu fizionomiju i građu Errola Flynna, čineći ga tako sličnim i Tomu Devlinu i Jimu Brandonu.

Ova priča je direktan nastavak prošle priče (avantura 133: „Diamond Jimova osveta“, SR154/156, ZS 281/282). Prethodna priča je završila Texovim oslobađanjem sina Kita Willera i naši junaci plove na jedrenjaku „Morski tigar“ prema San Franciscu. U ovoj priči naši junaci su u stalnom društvu kapetana Billyja Bartha, kapetana iz prethodne avanture. Priča počinje nemirnim plovom jedrenjaka, kojeg je zahvatio uragan. Jedrenjak se nakon nekoliko dana straha nasukao u blizini nepoznatog otoka u Oceaniji, u zaljevu Nangarea, gdje naše junake napadaju domoroci. Ako ne uzmemo u obzir priče s početka serijala, ovo je prvi slučaj kontinuiteta u serijalu. Nije ni početak serijala obilovao kontinuitetom (nastavcima priča), a nakon ove priče samo je još jednom se dogodio nastavak: avantura 240: SR 367/369, LL 16, „Klopka u rudniku“, koja je direktni nastavak avanture 239: SR 365/367, LL 15, „Čovjek s bičem“. Riječ je o pričama iz 1991. godine, koje toplo preporučam za pročitati; Montales, „Kobra“ Galindez, Meksiko… odlične priče!

Dnevnik je ovaj put baš dobro podijelio priče, tako prvi nastavak (ZS 287) donosi akciju i napetost od prve do zadnje strance, dok drugi nastavak (ZS 288) donosi već dobro poznatu Texovu taktiku, ovaj put sa Kanacima, ali recept koji je Tex primijenio je identičan kao što ga uobičajeno primjenjuje sa Indijancima na Divljem zapadu. Tako u ZS 287 imamo napetu bitku sa uraganom, bitku sa morskim psima, neprijateljski doček po iskrcavanju na otok, bitku sa Kanacima i dramatičan povratak na nasukani brod, sve to do stranice 55. Pritom, kako to često biva u Texovima avanturama, svi mornari (sporedni likovi) su poginuli od strijela Kanaka, dok su preživjeli samo kapetan Barth (potreban za povratak u civilizaciju) i naši junaci. Kad je riječ o Kanacima i sličnim narodima, normalno kako se Tex sa njima rijetko susreće, ipak je to pojam daleko od western tematike, ali spomenuo bih svakako kako je ovdje probijen led sa domorocima, a vrlo brzo u serijalu (SR 250/252, recenzija: link) pojavljuju se i Indiosi Guaymi i Indiosi Cuna, koji su bili mnogo teži protivnik i koji su još bolje iskoristili domaći teren! U svakom slučaju lako su pamtljive priče u kojima se pojavljuju domoroci, plus što su i izuzetno kvalitetne!

Scene i dijalozi koje upadaju u oči (može se reći i scene zbog kojih volimo Texa):

Stranica 20, ZS 287 donosi simpatičnu scenu: naime, iako su usred uragana ostali bez jarbola i male su šanse za spas, boce viskija su spašene u kabini kapetana (iako je uragan bjesnio nekoliko dana i ljuljao brod neviđenom snagom), atmosfera je odlična i nazdravlja se u veselom tonu! Čudo kako su boce preživjele 😊. I zbog takvih scena volimo Texa!

Stranica 28, ZS 287: Texov čudan humor kontra kapetana Bartha, ismijava ga što ne zna gdje su se nasukali: „Idući put kada se budem ukrcao na brod povešču i jednog apačkog vrača kao vodiča“.

Stranica 54, ZS 287: Tex: ili ćemo ih sada zaustaviti, il ćemo kroz 5 minuta svi brati cveće na večnim lovištima! Dijalozi kakve vole obožavatelji Texa. A ovaj strip ih ima puno, možda danas izgledaju i zvuče arhaično, ali na njima smo odrastali! Meni se sviđaju! Siguran sam kada strip izađe jednog dana opet na ovim prostorima u nekom novom ruhu, kako će prijevod biti drugačiji i ostaviti slabiji dojam. Jednostavno imam takav dojam.

ZS 288: pokušaj pregovora sa tiraninima brzo propao:

Tex (Vedi): Ukoliko su moja obaveštenja tačna, vaš prijatelj Paul Kram ponašao se prema Mapui i njegovim Kanakima kao da se radi o najbednijem roblju.

Veda: To je pravo osvajača. Kako možete da poredite ljude poput nas s urođenicima?

Tex: Da niste žensko sada bi vas premlatio zbog tih reči! Vama ne bi trebalo dozvoliti da izađete na svetlost dana i pokažete svetu koliko ste uobraženi i prepotentni!

Završni dijalog između Texa i poglavice Mapue, jedan je od dirljivijih koje je napisao Bonelli;

Tex: Nisu svi belci lopovi i zli ljudi, ali ih ti uvek, ne zaboravi to, dočekaj s osmehom na usnama i dobro nabijenom puškom u ruci. Pucaj samo ukoliko te oni napadnu.

Mapua: …pamtiću tvoje delo sve do dana kada budem krenuo da se pridružim precima.

Kraj stripa donosi dobro znani klišej (zamijenimo samo riječi tamnoputi urođenici sa Indijanci i dobijemo često viđeni kraj Texovih avantura):

Carson: …ti tamnoputi urođenici su zaista dobri momci!

Tex: Bolji su od mnogih naših ljudi

Nicolov crtež standardan, Nicolo od prvog pojavljivanja crta konstantno isti izgled glavnih junaka, meni se sviđa njegov stil crtanja, njegov mrgudan, hladan i mračan Tex. Kao što spomenuh u zanimljivostima, ovo je šesti Nicolov rad na Texu. Premijeru je imao 1966 u kronološki gledano Texovoj avanturi 77: „Drama u preriji“(1966), SR 63/64, ZS 501/502. Ono što se da primijetiti, kako su tri priče (do ove priče) koje je crtao Nicolo objavljene u specijalnim izdanjima Le grande storie di Tex i Oscar Bestsellers: „Staza smrti“ (1969), SR 106/108, ZS 730/731, LL KB 14 (avantura 113), „Šakali“ (1970), SR 120/121, ZS 179 (avantura 119) i „Velika intriga“ (1972), SR 141/145, ZS 253/254, ZS 257/258 (avantura 129). Moglo bi se reći i kako praktički nema loše priče kada crta Nicolo. I ovdje je bio na svojoj uobičajenoj vrhunskoj razini. Svakako će se pamtiti kako je nacrtao lijepu barunicu Vedu i Kanake, ali i po loše nacrtanim morskim psima, koji su mu maleni i malo smiješno izgledaju dok lete. Inače, jako lijep crtež, pun detalja, još bolje izgleda u boji!

Scenarij: Bonelli je lijepo osmislio ovu Texovu priču. Ova priča je jasna počast Bonellija otocima smještenim u Tihom oceanu i narodima tih otoka, a koje je Nicolo nacrtao na pravi, svoj način, u potpunoj simbiozi sa Bonellijem. Scenarij je svakako dobar, dinamičan i maštovit. Kao što spomenuh, uzbudljiv uvod, intermeco prije zapleta i raspleta, koji su opet dinamični i što čitatelji vole pomalo neočekivani! Rasplet počinje na stranici 52, ZS 288. Ljubitelji Texa vole vidjeti svog junaka na nepoznatom teritoriju, pa s te strane ovdje je zanimljivo vidjeti, kako će se snaći na nepoznatom otoku? Eksperiment je uspio, dobili smo zanimljivu priču. Bonelli je u jednom intervjuu prije mnogo godina na pitanje o Indijancima predodređenim za izumiranje rekao: „To nije pitanje predodređenosti. To je tako, jer su oduvijek, tehnološki superiorne civilizacije prevladale one najprimitivnije. To je zakon povijesti“. Tako smo svjedoci od samih početaka Texova serijala u pričama u kojima se pojavljuju Indijanci, rasizmu. Nikada nema nerealnog pijeteta spram Indijanaca, upravo zato što je svijest o ovom raskoraku između dva tako različita svijeta uvijek prisutna. Priče s Indijancima su uvijek dirljive, zna se dogoditi i da suza potekne čitajući ih..

Ista stvar se može reći i za Kanake s otočića Nahuloa/Anuta u ovoj priči. Jedrenjak sa našim junacima se nasukao blizu spomenutog otoka, gdje šačica superiornih bijelaca vrši teror nad Kanacima, a sve za bogatstvo koje donose biseri iz oceana. Ova priča ipak ima happyend, jer je Tex Kanake oslobodio tiranije i donio im slobodu. U serijalu su od izumirućih naroda viđeni: Maje, Vikinzi, Azteci…, a Bonelli im ovdje pridodaje Kanake.

Melanezija

Kanake na početku stripa kapetan Barth opisuje kao kanibale, što se ne bi dalo zaključiti kasnije u stripu. Kanaci su predstavljeni kao narod koji voli viski. Za razliku od Indijanaca, Kanaci bolje podnose viski. Kanaci su prikazani kao hrabri, ali ne i previše mudri ratnici. Slično se bore kao Indijanci, srljaju ravno pred metke. Povlačim paralelu s Indijancima, jer su Kanaci prikazani sa sličnim odlikama Indijanaca. Tex izlaže prijateljima plan, želi sklopiti savez sa Kanacima. Plan iz prve izgleda kao klasično samoubojstvo:

Kapetan Billy Barth: „Neću reći više ništa. Svako je slobodan da umre kako želi.“

Ali činjenica je kako taj savez odgovara oboma stranama, Kanaci bi se riješili ropstva i bili opet vladari na otoku, a Tex i društvo dobili bi nadu za spas i povratak kući! I plan uspijeva, relativno lako zarobljavanje pripitog vrača Naraua. Narau uz flašu lako propjeva, pa naši junaci saznaju kako su neki Kanaci robovi dva bijelca i jedne žene, koji su prije neko vrijeme stigli na otok. Obećavši Kanacima sve stvari s nasukanog broda (Morski tigar) i one sa nadolazećeg broda (Ghoster), lako se sklapa savez sa Kanacima. Ostalo je igra mačke i miša uz uobičajenu Texovu genijalnu taktiku. Kraj donosi kraj tiranije na otoku i pronalazak načina za povratak u San Francisco!

Pomalo je smiješno zarobljavanje vrača Naraua, iako je potreban brz bijeg iz sela Kanaka, samo je Tiger Jack taj koji trči sa uspavanim vračem na leđima. Logičnije bi bilo da mu i Tex pomogne! Uz neizostavni, dobri stari dinamit, problem riješen! Uvijek mi drago vidjeti Carsona s kakvim veseljem baca dinamit, a još je uz to i popratni dijalog odličan!

Karakterizacija likova: u priči se pojavljuje mali broj likova, o Kanacima sam već pričao, spomenuti ću još poglavicu Mapuu; hrabar čovjek, vješt pregovarač, za razliku od vrača Naraua, koji je pijanac. Kapetan Barth je simpatičan lik, pošten i hrabar mornar, avanturist. Lijepo se uklopio u društvo sa našim junacima i pridonio kvaliteti priče. Od ostalih likova tu su klasični negativci barun Paulus von Kramar, njegova desna ruka Karl i supruga mu Veda von Kramar, prvi put se pojavljuju na stranici 63, ZS 287. Tirani je dobra riječ koja ih opisuje, a uz sve su prikazani kao pohlepni, svirepi, bez osjećaja. Njihove vjerne sluge su Samoanci, koji im na kraju okreću leđa (Okola, Tabasco), pa Karl puca po njima iako imaju bijelu zastavu. Barunica je lijepa, ohola pogleda, skupljene kose, otmjene haljine, puna snova o bogatstvu… Bivša plesačica, mlada i prelijepa. U svakom slučaju fascinantna žena i jedna od najintrigantnijih negativki u serijalu. Rasplet priče donosi njihov kraj: Tex izrešeta Karla. Barun Paulus je odlučan pružiti snažan otpor i umrijeti s oružjem u ruci i pokušava nagovoriti Vedu na isto. Barun je imao potpuno povjerenje u Vedu. Kao odgovor Veda ga upuca. Barun na samrti nađe snage za osvetu i ubija Vedu. Znači, priča završava međusobnim ubijanjem dvoje ljubavnika, što nije prvi, a ni zadnji takav slučaj u serijalu.

Naslovnice: naslovnica SR 156 (ZS 288) odnosi se na prethodnu avanturu. Dvoboj između Texa i gusara Drakea nije se dogodio kao što je opisano na naslovnici, nije bio dan, a Tex nije nosio žutu košulju, a ni Drake nije bio ovako obučen. Također Drake nije bio kormilar. Ipak sukob se dogodio u drugačijim okolnostima. Vidimo i kako je na naslovnici u drugom (Tutto) i trećem (Nuova ristampa) izdanju dodana obala/kopno. Znamo kako se dvoboj odvijao usred Tihog oceana. U izdanju Tex Nuova Ristampa Galepove naslovnice su pretrpjele razne promjene u pogledu intenziteta boja, boja naslova, pozadine i kostima likova, centriranja i relativnog smanjenja slika, likova i centriranja likova. Tako je na naslovnici SR 157 lik Texa na pirogi malo uvećan, protegnute su mu noge, također je proširena i piroga. Na naslovnici SR 158 zamijenjena je polikromija boja plavim nebom. Naslovnica SR 156 je najslabija po mom sudu, dok su naslovnice SR 157 i SR 158 puno bolje i ljepše! Prikazuju potencijalnu opasnost od domorodaca. Najljepša mi je naslovnica SR 157. Jako lijepo nacrtani domoroci. Jedino malo dojam kvari Galepovo nebo i oblaci u čudnim bojama. U svakom slučaju mogu ove naslovnice privući na čitanje, a daleko su od Galepovih najljepših naslovnica!

Kad je riječ o Tex Nuova Ristampa izdanju, to je izdanje u kojem možemo naći dosta promjena u odnosu na prvo izdanje ovog stripa. Tako se npr. Arhipelag Mikronezija zamjenjuje s Melanezija, ime otoka gdje su se nasukali naši junaci promijenjeno je iz Nahuloa u Anuta… Specifično je to izdanje, jer je baš pregršt promjena u odnosu na original, da ne nabrajam previše. Kad smo kod nabrajanja možda sam i previše toga citirao (a mogao sam još), ali to su specifične scene koje svi ljubitelji Texa vole, pa je red da se spomenu!

Rezime: Tex na nepoznatom terenu, uragan u Tihom oceanu, sukob s Kanacima, robovi, savez Kanaka i naših junaka, sve lijepo ukalupljeno dinamičnim i maštovitim scenarijem. Priča prepuna akcije, iskonski Tex: pravedan i prepun ideja, ali i podrugljiv. Odlični dijalozi! Dobri, stari Carson u elementu! Priču bih svakako preporučio za pročitati, spada svakako u kvalitetnije Texove avanture.

Za kraj naslovnica Repubblicinog Texa u boji -Collezione storica broj 68. Naslovnica prikazuje Texa u selu Kanaka i Kanake, scena se nije dogodila u samom stripu.

I Villina razglednica/kartolina iz Tex Nuova Ristampa broj 91 (ujedno i naslovnica brazilskog izdanja Tex Gold Edition broj 32) prikazuje Kanake.

TX ZS 281/282 Veliki lov

TX ZS 301 Krater strave

8, 8, 8, 8

11.02.2021
    06:03:00 sati

10, 10, 10, 10

Klasika ...

11.02.2021
    16:53:00 sati
  • kucak

10, 10, 10, 10

11.02.2021
    22:49:00 sati
    kucak

7, 6, 8, 6

Očekivao sam više, sudeći po naslovnicama. Drake će naravno ostati upamćen po 'Uroti'. Crtež –bolji nego inače od Nicola, brodovi po nevremenu suodlično nacrtani. Šteta za ukupni dojam, sigurno bi bio bolji s boljim otiskom nego u Zs. Zapravo isto kao i prethodna priča.

12.02.2021
    11:29:00 sati

8, 8, 8, 8

Nakon avanture sa Crnobradim, nisam očekivao ovako zanimljivu priču i odličan ambijent na otoku usred oceana.

12.02.2021
    20:44:00 sati

8, 8, 7, 8

16.02.2021
    02:19:00 sati

8, 7, 8, 8

Pogotovo onaj početni dio priče sa uraganom i nevoljama na moru je odličan. Početni sukub sa crncima je isto uzbudljiv, ali nakon razotkrivanja, da zli belci žele, da crnci za njih vade bisere iz mora postaje pomalo predvidljiv. Naravno, da će Tex pomoči. Naivno mi je, da nekoliko belaca drže u šaci cijelo ratoborno pleme. Isto tako i kraj nije uvjerljiv. Tex spašava stvar, ali sigurno su crnci zbog bisera osuđeni na propast. Naivno bi bilo misliti, da nije tako. Svejedno je priča uzbudljiva, i odlično nacrtana.

16.02.2021
    11:10:00 sati

• Povratak zemlji