Krater strave

TX ZS 301 | 154 str.

Pad meteorita u arizonskoj pustinji prouzročio je veliki krater iz kojeg počinju izlaziti mali, bodljikavi i okrugli alienski predatori žedni krvi. Iza sebe ostavljaju mumificirane leševe ljudi i životinja, a četiri parda ne mogu odgonetnuti misteriju najnovije prijetnje, pa se obraćaju El Moriscu za pomoć.

• Usijani meteor
    TX ZS 301
  • Krater strave
    TX ZS 302

• I killers
    TX SR 160
  • Il fiore della morte
    TX SR 161
  • Il ritorno di Yama
    TX SR 162

• Priče su izvorno objavljene u periodu između veljače i travnja 1974., a Dnevnik ih objavljuje 1976.
  • Danas svi znamo za aljkavosti Dnevnikove uređivačke politike, pa tako i nepoštivanja izvorne talijanske kronologije objavljivanja stripova. Ni Tex nije bio iznimka, on je prvi junak iz Bonellijeve kuće objavljen u edicijama ZS i LMS, ali ne od izvornog prvog broja, već su nasumično objavljivali priče, a nakon objavljivanja ove priče Dnevnikovci su povukli potez koji se provukao kroz čitavu dekadu. Naime, nikada nisu objavili slijedećih 109 brojeva Texovih avantura (tek su objavili priče Teksas Bil i Tucson), a u tom desetogodišnjem periodu objavljivali su preskočene Texove priče izvorno objavljene pedesetih i šezdesetih godina, uz poneke reprinte davno objavljenih priča. Gotovo sve preskočene priče iz te dekade objavio je Libellus (knjige 3-83).
  • Bonelliju je poslužio pad meteorita u arizonskoj pustinji kao inspiracija za lokaciju, ali i Wyndhamova novela i Sekelyjev film, dodavši radnji opasne „vampirske“ izvanzemaljske organizme sa smrtonosnim bodljama koje ispaljuju u žrtve i penju se na tijela kako bi im isisali krv, i kad se nahrane, ostavljaju za sobom mumificirane leševe ljudi i životinja. Kada se nahrane krvlju, ukopaju se u zemlju i iz tih malih bodljastih loptica nikne crveni cvijet.
  • Četvrto pojavljivanje El Morisca i njegova pomoćnika Eusebia.

Odmetnik, teksaški rendžer, poglavica i zaštitnik Navaja, istraživač natprirodnih pojava-sve je to Tex Willer. Dobro, ovo istraživač shvatite uvjetno, jer nije Tex Dylan Dog ili Martin Mystère da kruh zarađuje baveći se istraživanjem natprirodnih pojava, ali tu i tamo naleti on na situaciju koja je nedokučiva ljudskom razumu. Lik rođen iz mašte Gianluigija Bonellija danas je najdugovječniji talijanski strip junak, ali u svojih sedamdeset godina karijere nije se ni približno toliko puta susreo s natprirodnim pojavama i bićima kao Zagor, ali i njega su scenaristi ponekad znali suočiti s bićima i pojavama koje graniče sa znanstvenom fantastikom i hororom. Gianluigi Bonelli otvorio je vrata natprirodnome i fantastici u Texovom serijalu čisto kako bi malo razvodnio klasičnu vestern tematiku, na što čitatelji nisu ostali indiferentni, a iz Zagorovog serijala se vidi da „jabuka nije pala daleko od stabla“. Štoviše, Sergio je nadmašio oca po tom pitanju i napisao je neke kultne Zagorove priče koje se i danas ubrajaju u sam vrh serijala, dok Gianluigijeve takve priče pisane za Texa ipak nemaju tu težinu. To je najrazvidnije iz fenomena archnemesisa. Texov ultimativni neprijatelj Mefisto, isprva običan čovjek, kao i Zagorov archnemesis Hellingen, s vremenom su postali utjelovljenje apsolutnog zla, ali dok se neka Hellingenova pojavljivanja svrstavaju u vrh serijala, Mefistove priče nemaju tu karizmu.

Tex je susretao različite oblike natprirodnog u nizu priča u kojima četiri parda nailaze na vještice, duhove, zombije, čarobnjake, lude znanstvenike, dinosauruse, razna bića iz indijanske mitologije, vanzemaljce i vampire. Spomenut ću tek neke: vještica Mah-Sai (koja svoju mladost i ljepotu održava krvlju nevinih djevojaka), Zhenda (vještica iz pećine navajskih planina), ludi znanstvenik Vindex (tvorac divovskih puma i Indijanaca), zatim misteriozno stvorenje s ljuskavom kožom i futurističkim oružjem, sotonistički kult koji otima i žrtvuje indijanske djevojke, Ghundari, duh fratra Matiasa, Sasquatch, Diablero… Texove priče na rubu stvarnosti nastavlja Mauro Boselli, uz malu asistenciju Pasquala Rujua i Giancarla Manfredija, održavajući kontinuitet priča raznim stvorenjima noći i natprirodnim pojavama.

U ovoj priči smrt dolazi s neba i tko zna kojega kutka svemira, a GLB koristi stvarnu lokaciju i događaj koji se zbio prije više desetaka tisuća godina, naravno, pod njegovim perom prenesen u Texovu sadašnjost jedne tople arizonske noći. Priča je zamišljena tako da je Gianluigi odabrao sugestivni Barringov krater kao mjesto iz kojeg, nakon udara meteorita, izlaze okrugli, bodljikavi, brzi organizmi nalik ježevima. Ujedno je početak netipičan u serijalu, jer započinje ali i završava kao indijanska legenda koju je prekrio zaborav.

Jedna je stvar odmah jasna čitatelju nakon uvoda-četiri parda ovdje neće imati loše momke s kojima će se obračunavati na standardni način, nema pljački, potjera, razbojnika i krijumčara, nema pobunjenih Indijanaca, nema fijuka metaka i strijela. Sve je podređeno uznemirujućoj i misterioznoj atmosferi u kojoj neprijatelj ne pripada planeti Zemlji, jer Gianluigi direktno inspiraciju vuče iz SF knjige i filma „The Day of the Triffids“, a njegova razigrana mašta daje jedno uznemirujuće iskustvo ne s golemim krvožednim svemirskim biljkama, već stotinama malih opasnih organizama, a očito je da te alienske bodljikave kugle imaju i određenu dozu inteligencije jer međusobno komuniciraju, a vrlo brzo postat će nam jasno da su ove male zelenkaste bodljikave kugle vrhunski predatori koji ispaljuju smrtonosne otrovne bodlje u svoje žrtve, te se penju na njih i sišu im krv, ostavljajući iza sebe mumificirane leševe ljudi i životinja. Kad popiju svu krv, ukopaju se u zemlju i iz njih nikne prekrasan crveni cvijet, koji će dobiti neslavni naziv „Crveni cvijet smrti“.

Naravno, ni Hopiji ni naši pardovi ne mogu povezati nekoliko misterioznih ubojstava indijanskih pastira s tim bodljikavim kuglicama, jer se oni fokusiraju na tragove koji bi ostavio svaki ljudski ubojica. Oni traže otiske kopita i stopala, komade tkanine i čahure, ali naravno da im to ovdje ne uspijeva. Lišena dramatike koju bi inače Bonelli ostvario pucnjavama, potjerama i šaketanjima, radnja ovdje poprima sasvim drugačiju atmosferu, zlokobniju. Fokus u tom dijelu priče je uglavnom na indijanskom praznovjerju, jer su Hopiji suočeni s nečim neviđenim do tada. Spominju se nekakvi zli duhovi, obredi pročišćenja, u biti, svi oni klasični indijanski rituali kojima pribjegavaju kad se nađu pred nekom nerješivom misterijom, neshvatljivoj ljudskom mozgu.

Dakle, što imamo u ovoj priči? U ovoj netipičnoj Texovoj priči imamo tipičnu paradigmu SF-a; meteorit pada na Zemlju i sa sobom donosi smrtonosnu vanzemaljsku vrstu, a tu je, naravno, i nerješiv misterij za naše junake-mumificirani ljudski i životinjski leševi. Oni ne mogu dati sve od sebe u ovoj priči jer ne znaju otkud početi, imaju tek neke labave sumnje, ali je Bonelli doskočio njihovim sumnjama i neznanju ubacivši još jednu paradigmu kada je takav žanr u igri-uvesti će u priču znanstvenika. Ali, prije El Morisca, samo da vam kažem da mi se sviđa Texovo ponašanje. On je ovdje jedan klasičan lik s Divljeg zapada (ne samo on, već i njegov sin, kao i Carson i Tiger Jack) i Bonelli ne prekida njihovo prirodno ponašanje nekakvim pseudoracionalnim zaključcima, Tex i ekipa su ovdje klasični avanturisti kada se pred njima nađe nepoznato-oni jednostavno ne znaju pred čim su se našli, čak se i podsmjehuju praznovjerju Hopija, ali brzo će shvatiti da tu nešto ne štima. Tu dolazimo do Ahmeda Jamala - El Morisca.

Znanstvenik, „vještac“ kako ga neki zovu zbog njegove zaljubljenosti u okultno i znanost. Tijekom svojih iskustava s raznim fenomenima prikupio je zavidnu razinu znanja i eksponata, zna gotovo sve indijanske legende, aztečke mitove, poznaje ljekovitost ali i smrtonosnost raznih biljaka, misterioznih minerala i starih lijekova meksičkih kurandera, pa je sasvim logično da će se naši junaci njemu obratiti za pomoć, prvenstveno jer su se mumificirani leševi pojavljivali u priči Tajna mumije.

Ali avaj, ni El Morisco ne može shvatiti o čemu je riječ kada su u pitanju te bodljikave kugle, a jednu su mu naša četiri parda donijela na proučavanje. Naravno, mi donekle znamo o čemu je riječ, ali El Morisco ne može ni pretpostaviti da je u pitanju vanzemaljska predatorska vrsta. Tek njegov vjerni pomagač, batler, vrtlar i kuhar Eusebio osjeti nešto neprirodno, nešto smrtonosno i maliciozno oko te bodljikave kugle.

E tu počinje jedan odličan dio priče, bolje rečeno samo se nastavlja na odličan uvod i razvoj radnje, jer se temelji na Gianluigijevoj ideji o znanstveniku pred kojim je nerješiva enigma, a sve se odvija u El Moriscovoj kući i dvorištu. Neki bi na prvu zaključili (i pogriješili) da se oko toga nema bog zna što ispripovijedati, ali po tim stranicama vidi se kakav je Gianluigi bio majstor i kakve sve scenarijske trikove koristi kako bi produžio radnju lišene akcije, ali prepune misterije oko tajanstvenog smrtonosnog organizma.

Čeka se onaj slavodobitni trenutak kada jedan znanstvenik obznanjuje otkrića u vezi smrtonosnih ježeva, a do tog sudbonosnog trenutka Bonelli gradi radnju upečatljivim detaljima poput Eusebiovog zlokobnog predosjećaja, da bi brzo postigao tu atmosferu smrću El Moriscove ljubimice majmunice, nakon čega počinju naslućivati s čim imaju posla, a zatim Bonelli radnju primiruje klasičnim potezom kuhanja crne i jake kave, toliko potrebne našim junacima, da bi konačnu potvrdu o načinu kako „ježevi“ ubijaju i egzistiraju dobili zahvaljujući žrtvi starog i bolesnog psa. Tu me malo štrecnulo oko srca, ali znanstvenici su takva sorta-bez oklijevanja će žrtvovati nevino biće u ime znanosti, ali ovdje to možemo opravdati, čak i Bonelli kroz riječi El Morisca nekoliko puta ponavlja da se radi o starom i bolesnom psu kojem bi smrt bila olakšanje. Ono što slijedi su dosta dobra Gianluigijeva scenarijska rješenja kojima je i vojsku uspio uklopiti u inertnu radnju koja ne ovisi o pobunama Indijanaca, već nečemu puno zlokobnijem, što će osjetiti i na vlastitoj koži.

Čitao sam Texa kao klinac, čitam ga i danas. Istinabog, kao klincu, Tex u meni nikada nije izazvao ni približno oduševljenje kao kad bi se pojavio novi Zagor na kiosku, ali se kupovao i čitao-bio je zanimljiv. Ostalo je puno nedovršenih Texovih avantura iza mene, pa danas to nadoknađujem. Ovo je jedna od tih nedovršenih, a najviše sam joj onomad zamjerao što se „malo puca, a puno priča“. Ova priča nosi titulu fantastična, a znate onaj osjećaj kada smo kao klinci otvorili strip i vidjeli taj famozni „fantastična priča“ predznak ispod naslova, pa već samim tim očekivali nešto vrhunsko, nešto neviđeno, egzotično i spektakularno. Priča nije spektakularna, u stvari, rijetko koja Gianluigijeva priča na tematiku nadnaravnog, horora i fantastike ne dostiže ocjenu izvrsnosti, ali nije ni loša. Danas, nakon što sam pročitao kompletnu priču mogu zaključiti da je Gianluigi pokazao u njoj jednu rafiniranu mješavinu Divljeg zapada i znanstvene fantastike, a posebno mi je drago što je u priču uključen El Morisco i njegova nezajažljiva glad za znanjem i istraživanjem natprirodnih fenomena.

TX ZS 281/282 Veliki lov

TX LIB 5 Poruka Dakota

8, 8, 10, 8

14.01.2021
    17:24:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

14.01.2021
    17:37:00 sati
    Kontrast 2

10, 10, 10, 10

Fantastična priča!

14.01.2021
    18:29:00 sati

9, 9, 7, 9

14.01.2021
    19:09:00 sati
    gkosovic

9, 9, 10, 10

Rock n roll
    14.01.2021
    19:52:00 sati

9, 8, 9, 7

Simptatična epizoda uvijek dobrog Teksa.

Iskreno, više uživam u ekavici i čitanju neobjavljenih izdanja na talijanskom nego u iskrivljenoj verziji hrvatskog jezika koju forsira Libellus. Apsolutno mi se gadi.

15.01.2021
    09:07:00 sati
    mrml

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Fantastična priča!

15.01.2021
    10:03:00 sati
  • El Morisco

10, 10, 9, 10

Hvala na savršenoj recenziji! Ističem napomenu kako Tex & company nisu sami mogli prokljuviti enigmu dok im nije stigla pomoć El Morisca. Kada u nekim novim pričama pojedini junaci ispadnu nobelovci a nigdje knjige oko njih....Zato, RESPECT GLB.

15.01.2021
    10:49:00 sati
    El Morisco

9, 9, 9, 4

Unatoč tome što je čitatelj od starta lišen misterije oko tajanstvenih smrti, tata Bonelli lijepo gradi priču na zanimljiv, poprilično netipičan način. U svakom slučaju, vrijeme ovu priču još nije pregazilo, a i neće.

Letteri mi je najprepoznatljiviji Texov crtač. Razlog tome je sigurno činjenica da je on crtao većinu od nevelikog broja Texovih epizoda koje su mi završile u rukama.

15.01.2021
    12:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

7, 7, 9, 6

Priča ima onaj šmek starih holywoodskih filmova strave i užasa. Šteta što nema još i više napetosti. Nekako  prelagano i prebrzo savladaju sav misterij. Ali svejedno priča je odlična. Crtež vrlo lijep.

15.01.2021
    20:25:00 sati
  • kucak

10, 10, 10, 10

15.01.2021
    23:36:00 sati
    kucak

10, 10, 10, 2

Sve što odudara od standardne wester priče u Texu, meni super odgovara.

Volio bih da su naslovnice atraktivnije.

16.01.2021
    12:20:00 sati

7, 7, 7, 7

Neobična epizoda, ali mi i nije bila tako loša kao što sam mislio da će biti. :D

21.01.2021
    16:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 8, 7, 7

Čudna epizoda u kojoj Teks nikog ne upuca, u kojoj jedva da se isdpali poneki metak i to samo u te ježeve. Teks i ekipa služe samo da donesu te ježove Morisku. Što je najbolje, na kraju vojska riješi problem bez Teksa, on i Morisko dođu kad je sve već gotovo.

S jedne strane ima taj apsurd što su protivnici obični ježevi, ali s druge fora je što ima misterij i Moriscova istraga. edna simpa retro epizoda.

25.01.2021
    08:38:00 sati