• L'uomo dai cento volti
    TX SR 186
  • Il bisonte bianco
    TX SR 316
  • L'inafferrabile Proteus
    TX SR 317

• SBE kuća u prosincu 2019. objavila je izdanje za knjižare naslovljeno Proteus, u kojem su sadržana prva tri pojavljivanja Texovog neprijatelja sa „stotinu lica“. Prvo Proteusovo pojavljivanje bilo je u 35. striscia seriji Cobra, u četiri striscie objavljene od lipnja do kolovoza 1966., a u bonelijevskom formatu u prosincu 1967. i siječnju 1968. u pričama „Rio Verde“ (od 32. do 130. str.) i „Yuma“ (od 5. do 13. str.). Drugo Proteusovo pojavljivanje bilo je u ožujku i travnju 1976. u pričama „Il giudice Maddox“ (od 64. do 114. str.) i „L'uomo dai cento volti“ (od 5. do 62. str.), a treće, ovaj put po Nizzijevom scenariju, u veljači i ožujku 1987. u pričama „Il bisconte bianco“ (od 65. do 114. str) i „L'inafferrabile Proteus“ (od 5. do 96. str.). Sve priče nacrtao je Guglielmo Letteri.
  • Četvrto pojavljivanje Proteusa, još neobjavljeno u nas, napisao je Pasquale Ruju, a nacrtao Bruno Ramella. Riječ je o pričama Il ritorno di Proteus i Kit contro Kit objavljenim u srpnju i kolovozu 2018.
  • Na našim prostorima Dnevnik je objavio prvo (ZS 33 „Tajanstveni mister „Pi“ 1969. i reprint ZS 627 „Proteusov žig“ 1982. isjekavši pritom 11 stranica) i treće pojavljivanje Proteusa (ZS 984 „Neuhvatljivi Proteus“ i ZS 985 „Noć divljih zveri“ 1990.). Drugo pojavljivanje je preskočeno, a objavit će ga u rujnu 2012. Libellus u knjizi #13 pod naslovom „Čovjek sa stotinu lica“.
  • U prvom Proteusovom pojavljivanju saznali smo nekoliko stvari o njemu. Njegovo pravo ime je Perry Drayton i nećak je suca Lindona iz Flagstaffa. Sposobnost ovoga zločinca je u njegovoj vještini transformacije u druge osobe, a to je naučio u cirkusu Magnus, kao i vještine na trapezu. Svojim kriminalnim aktivnostima je i vlastitu majku otjerao u grob.
  • U knjizi „Cavalcando con Tex“ iznesen je podatak da je inspiraciju za lik Proteusa Gianluigi Bonelli vjerojatno pronašao u liku Fantomasa, a za Proteusovo lice Letteri je bio inspiriran licem mladog Roberta Mitchuma.

Banditi, revolveraši, krijumčari viskija i oružja, pobunjeni Indijanci, špekulanti, lokalni moćnici, korumpirani političari… Sve smo te negativce imali prilike vidjeti otkako je 1948. zaživio lik koji i danas neumoljivo jaše i provodi pravdu na Divljem zapadu, ali te 1966. pojavio se Proteus i svojim se kriminalnim metodama djelovanja, neuobičajenima za jednog negativca s Divljeg zapada, odmah upisao u Texove najveće neprijatelje.

Perry Drayton, aka Proteus. Ilustracija Lorenza Barruscotta, posvećena Letteriju.

U gotovo svim serijalima prije ili kasnije pojavi se negativac sa sposobnošću transformacije, koji junaka stavlja u velike poteškoće. Pri tome ne mislim na pretvaranje čovjeka u nekakvo mitsko čudovište i obratno, već na malo šminke, perike, lažne brade i brkova i voilà - novi identitet je tu. Zagor je imao Dečka pika i Mortimera, Kapetan Miki Magično Lice, grupa TNT Arsena Lupigu i Gumiflexa, Johnny Logan Transformika, Mandrak Sakija, Tex Proteusa, Diabolik… ha, on je razvio je posebnu formulu kojom je stvorio materijal od kojeg vrlo brzo može kreirati bilo kakvu masku i pretvoriti se u drugu osobu.

Šesta Texova pustolovina crtana Letterijevom rukom, naslovljena s „Tajanstveni mister 'P' “, donosi nam jednu klasičnu Texovu priču, rekli bismo isprva. Satnik Manson s grupicom vojnika zaustavlja vlak na liniji Phoenik-Prescot, i pod izlikom moguće pljačke vojnog novca od strane misteriozne osobe koja se potpisuje slovom π iz grčkog alfabeta, a kojeg sa sobom nosi vojni povjerenik Jordan, izvlači Jordana iz vlaka kako bi krenuli sigurnijim putom. Nedugo nakon toga satnik poteže revolver i prisvaja plaće, a Jordana pušta na slobodu. Dijeli novac sa svojim ortacima i svatko kreće svojim putom. Naizgled klasična priča o vojnom časniku kojeg je opila slast novca i postaje pljačkaš, u jednom trenutku pretvara se u jednostavnu varijaciju o negativcu koji s lakoćom mijenja identitete i tako obmanjuje sve oko sebe.

Uvjeren u svoju neuhvatljivost vještinom maskiranja u druge osobe i lukavošću, Proteus često ostavlja podrugljive poruke svojim suparnicima.

Taj prvi susret naših junaka i Proteusa obilježen je dobrim Gianluigijevim idejama, a novi protivnik, do tada neviđenim načinom djelovanja, zadati će ne samo glavobolje Texu, Carsonu i Kitu, već će im se i narugati. Tek kad Tex shvati da s ovim protivnikom ne može standardnim metodama poput direktnog lova na njega, kolo sreće počet će se okretati na stranu naših junaka. Sjajni bljeskovi Gianluigija u ovoj priči, poput klopke u svrhu da se Proteus poigra i ismije naše junake, podrugljivih poruka koje ostavlja suparnicima, ili kada Kit objašnjava porijeklo i značenje imena Proteus u grčkoj mitologiji a Carson ga blesavo gleda, također su odlični dijelovi ove nezaboravne priče.

Gianluigi je odlično okarakterizirao Proteusa - nije klasični pljačkaš s Divljeg zapada, već je uloga razbojnika izabrana ne zbog novca kojim bi riješio svoj materijalni status, već zato što je kriminal temeljni dio njegove osobnosti. Kao nećak suca, predstavnika zakona, anarhizam stavlja iznad svog društvenog statusa i za njega su pljačke ključni dio njegove ličnosti. Tako daje oduška svojoj anarhiji a usput se i dobro zabavlja, naravno, dok ne naleti na Texa Willera. Odlična priča, odličan negativac, odličan Letteri. Pravi mali Bonellijev klasik, s atipičnim negativcem za jedan klasični Divlji zapad.

„Dobili ste prvu rundu, Willeru, ali to ne znači da će i druga biti vaša.“

Poštovanje koje je Tex imao prema Proteusu-protivniku koji se istaknuo sposobnošću transformacije u druge ljude i lukavošću - lajtmotiv je u prvoj avanturi, a pri drugom susretu poštovanje ustupa mjesto čeličnoj Texovoj volji da zaustavi Proteusa prije nego što izazove još veće probleme. A problemi su ovaj put veliki. Dok se u prvoj priči Proteus transformirao u satnika Mansona kako bi opljačka vojne plaće, Apaša Tonita kako bi Texa naveo na krivi trag, kopača zlata kako bi prevario vojnike i šerifa kako bi oslobodio ortaka, ovdje se transformirao u Texa i zavarava voditelja banke i podiže s računa 80.000 dolara. I ne samo to, zajedno s grupom lažnih Navaja rastjeruje lokalne farmere, pljačka ih i pali im farme. S obzirom na odličnu ideju koju Bonelli potencira u uvodu, moram priznati da je razrada prilično mlaka. Premisa da Tex postaje zločinac brzo je razbijena, jer je odmah čitatelju dano do znanja da nije u igri pravi Tex, a oni fanovi koji poznaju serijal odmah će shvatiti da je u pitanju povratak starog neprijatelja, vještog imitatora.

Tex ima i pouzdanog svjedoka koji može svjedočiti u njegovu korist pa je još jedna stvar očita, a to je da neće morati dokazivati svoju nevinost već se odmah može fokusirati na potjeru za Proteusom. Vjerojatno Bonelli nije želio da Tex predugo bude u inferiornom položaju dokazivanja svoje nevinosti, pa je napisao ovakav zaplet. Najveća mana scenarija je ozbiljna ograničenost, jer nema upečatljivih prizora i neočekivanih preokreta. Do sada smo dobro upoznali vještinu Proteusova maskiranja tako da nema iznenađenja kad se razotkrije pod maskom kvekera, a zanimljivost priče podiže obračun Texa i Proteusa na krovu vlaka u pokretu, dok kraj priče na neki način ostavlja otvorenim za povratak Proteusa, koji, paradoksalno, Gianluigi Bonelli neće napisati.

Sudeći po dvama prijašnjim pojavljivanjima Proteus je lik koji se ne može pohvaliti širokim i inovativnim zapletima jer i Claudio Nizzi, autor trećeg Proteusovog pojavljivanja, ponavlja Gianluigijeve varijacije, samo je ovdje Carson optuženik. Ako smo do sada vrlo dobro upoznali Proteusa onda znamo za što je sve sposoban, tako da vas ni ovo maskiranje u Carsona neće previše iznenaditi. Imam osjećaj da Nizzi nije igrao na adut iznenađenja u vezi Proteusovog modusa operandi, već na Texove reakcije kada sazna da su Carsonu namijenjena vješala zbog ubojstva i pljačke banke, a kazna se izvršava dan nakon ekspresnog suđenja. U takvim pričama-u kojima karizmatični negativac caruje većim dijelom radnje (jer brzo saznajemo da je i sam sudac Proteus, a do kraja nas čeka još nekoliko efektnih iznenađenja) apsolutno uvjeren u svoju lukavost i inteligenciju - također dolazi do izražaja suština Texa koju je Gianluigi Bonelli podcrtao u pričama s Proteusom.

Upravo Texova karakterizacija čini ga jakim likom na narativnoj razini, jer u priči „Misteriozni mister Pi“ suprotstavlja se vojnom autoritetu satnika Mansona, a ovdje Nizzi ide korak dalje i suprotstavlja Texa zakonu. Da spasi prijatelja od vješala i dokaže njegovu nedužnost Tex ide tako daleko da osporava zakon, nasilno oslobađa staru devu iz zatvora i u očima zakona postaje odmetnik. Po svemu viđenom nema sumnje da Nizzi, autor koji je naslijedio ostavštinu Gianluigija, zna što će s tom ostavštinom jer u ovu priču uključeni su Kit Willer i Tiger Jack. Njih četvorica pokušat će staviti Proteusu soli na rep i dokazati Carsonovu nedužnost. U biti, ova Nizzijeva ideja mogla bi se sažeti kao remake Gianluigijeve, samo s Carsonom umjesto Texom kao optuženikom, s ipak dosta bolje razrađenijom i dinamičnijom radnjom od Bonellijeve „Čovjek sa stotinu lica“.

Primjetno je da su prve dvije priče kratke, tako da se nije moglo razrađenije pristupiti scenariju, pa se isto tako u prve dvije priče Proteusovi ortaci pokazuju kao najslabija karika i upravo će oni dovesti Texa do uhićenja neuhvatljivog zločinca. Oni su uvijek nasilnici i glupani, a pouzdaju se u svoje rukovanje coltom.

I Nizzi je na tom tragu karakterizacije ortaka i pomislio sam da će upotrijebiti tu otrcanu shemu, ali odjednom mijenja Bonellijevu i ovdje nam donosi malo iznenađenje koje će zakomplicirati stvar. Suočavanje s Texom uvijek kod negativaca mora prouzročiti strah, i kroz sve priče istaknut je strah ortaka, ali ne i Proteusa. Strah kao emocionalni teret Proteus vješto maskira iznenađenjem kad ugleda Texa nakon svih trikova koje mu je namijenio - još jedna shema koju je Gianluigi vješto iskoristio u svojim pričama, a Nizzi svoju priču temelji na odlično isplaniranoj osveti do u detalje, tako da je ovdje Tex onaj koji je ostao iznenađen. Nije mu pomogla ni primjena oprobane Proteusove metode, jer i Tex poseže za transformacijom, ali uzalud mu trud ( da vam jednostavnom analogijom objasnim besmislen Texov pokušaj - to je kao kad bi se protiv Mefista i Yame borio crnom magijom). Jako dobro, Nizzi, svaka čast.

Što se Proteusova lika i nedjela tiče, i sam Tex nakon trećeg susreta potvrđuje da od svih neprijatelja s kojima je imao posla samo su mu Mefisto i njegov sin Yama zadali više muke od „čovjeka sa stotinu lica“. Osim u prvom pojavljivanju, mene Proteus nije previše impresionirao. Na stranu njegovo prvo pojavljivanje koje je jako dobro tata Bonelli odradio, jer tu je Proteus zanimljiv i provokativan, čak i simpatičan lik (koliko to može biti jedan negativac), ali je problem u tome što je već tu pokazao sve što umije, a sva slijedeća pojavljivanja predstavljaju ponavljanje uobičajenog zapleta, s varijacijama na temu.

Izgleda da je i Ruju krenuo isti putom kao Gianluigi i Nizzi, jer sudeći po naslovu „Kit protiv Kita“ Proteus je i tu upotrijebio istovjetni modus operandi-maskirao se u jednoga od naših junaka i radi probleme. No, ne sudimo prerano o kvaliteti priče. Posljednjih godina jedan je od glavnih ciljeva, kako to često navodi glavni urednik Mauro Boselli, iskoristiti sedamdesetogodišnji staž najdugovječnijeg teksaškog rendžera tako što će obnoviti likove koji su desetljećima zaboravljeni i pružiti tim likovima priliku da pokažu svoju narativnu dubinu koja je ostala neiskorišteni potencijal u ranijim pojavljivanjima, a koja može poduprijeti cikluse suvremenih priča.

TX ZS 35 Obala barbara

TX ZS 645 Crno zlato

9, 9, 9, 5

Visoke ocjene zbog Proteusa te načina po kojem je stekao svoju poziciju u Texovom univerzumu.

10.07.2020
    17:43:00 sati

9, 9, 6, 6

10.07.2020
    19:20:00 sati

8, 8, 8, 8

Dobar tekst, mada smatram da ga se moglo ubaciti negdje drugdje na stranici, osobno više volim da je svaka epizoda recenzija za sebe.

11.07.2020
    00:35:00 sati

7, 7, 8, 7

11.07.2020
    02:11:00 sati

9, 9, 9, 7

Odličan je Proteus, svakako jedan od najintrigantnijih i najintelegentnijih Texovih protivnika. Bilo je tu potencijala i za još bolje priče, ali i ovako visoke ocjene! Odlična recenzija!

11.07.2020
    19:33:00 sati

7, 5, 8, 7

Slažem se, da je tu bilo potencijala i za bolje priče, jer protivnik je odličan. Prva priča mi ima bolji crtež nego druga, radnja je nekako napetija. Problem mi je što se nikako ne mogu uživiti u razmišljanje Proteusa. Odmah nakon pljačke mogao bi nestati, međutim on čeka na Texa. Pa onda ona nepotrebna prerušivanja, koja su Texu i kompniji samo dala trag. To su rupe u scenariju. Druga priča (ZS 984-85) intigantno počinje, ali onda postaje sasvim predvidljiva. Meni se čini kao copy -paste priče Kapetana Mikija: Miki i Magic face, s time, da mi je Mikijeva priča puno zabavnija. Sve skupa je čitljivo i zanimljivo, ali ko što sam več na početku zapisao bilo je...

11.07.2020
    22:31:00 sati
  • Ukupna ocjena 92%