Obala barbara

TX ZS 35 | 108 str.

Willer i Karson dolaze u San Francisco na poziv svog prijatelja Toma Devlina, kapetana u policiji, koji muku muči sa bandom koju predvode Shanghai Kelly i njegova desna ruka Johnny Devine. Banda ima doušnike u policiji, daje mito političarima, čak i u nekim dnevnim listovima uživaju podršku, gradska uprava brani svoje trgovačke interese, itd. Uglavnom policija je nemoćna, vezane su im ruke, ali za Texa i Kita to je samo „još jedan dan u uredu“…

• Obala varvara
    TX ZS 35
  • Šakali Šangaj Kelija
    TX ZS 626

• La costa dei barbari
    TX SR 85
  • Rio Verde
    TX SR 86

• Ova priča objavljena je u Italiji krajem 1967. godine, a kod nas 1969. godine i onda još jednom 1982. godine.
  • Osnovna razlika između dva izdanja objavljenih kod nas je u broju stranica. Tako Obala varvara ima originalni broj stranica, dok kasnije izdanje pod naslovom Šakali Šangaj Kelija ima čak 16 stranica manje. Nedostaje pokoja stranica i hrpa vinjeta.
  • Naslovnica stripa ZS 35 Obala varvara valjda je maštarija tadašnjih urednika koji su ju prekrili prizorima iz ovoga i nekoliko drugih stripova iz tog razdoblja.
  • Ovo je priča u kojoj se po prvi puta pojavljuje Tom Devlin, kapetan policije San Francisca.
  • James "Shanghai" Kelly i Johnny "Shanghai Chicken" Devine stvarne su povijesne ličnosti koji su kidnapirali ljude i prisiljavali ih da rade kao mornari na brodovima. Shanghai Kelly vodio je mnogo saloona, imao je riđu bradu i pušio je cigare, baš kao i u ovoj priči.
  • Naslovnica La costa dei barbari nema gotovo nikakve veze sa samom pričom, dok naslovnica Rio Verde pripada slijedećoj priči.

Oduvijek sam Texa i ekipu volio vidjeti u nekoj priči čija se radnja događa u urbanoj sredini, a kada se Tex pojavi u jednom velikom gradu i to još kod Toma Devlina u San Franciscu, u pravilu možemo očekivati odličnu i zabavnu priču. Dobrodošla promjena, jer velika većina Texovih priča ipak se odvija tamo gdje im je i mjesto, na „Divljem Zapadu“. Ovo je drugi Texov odlazak u taj grad na obali nakon priče: TX 61/63 La Citta senza legge objavljene dvije godine ranije. Uglavnom, stvari se previše ne mijenjaju kada Tex odlazi u San Francisco, jer između njegovih povremenih dolazaka uvijek se stvori nekakva zločinačka organizacija koja zavlada gradom. U ovom slučaju radi se o bandi koju predvodi Shanghai Kelly, koja je u moru raznih zlodjela između ostalog i kako bi zaprijetila policiji, otela sina poštenog i sposobnog podnarednika O'Bryana. Situacija je očigledno vrlo loša i popraviti se može jedino s Texovim specijalnim „poluzakonskim“metodama čiju smo primjenu mogli vidjeti u još mnogo epizoda i koje nam gotovo uvijek garantiraju odličnu zabavu sa mnogo pucnjave i tučnjave. Naravno ako preferirate taj tip zabave! ;-) Stari dobri Gianluigi Bonelli ne gubi vrijeme na uvod u priču koji kao čitatelji obično očekujemo, pa tako u prvoj vinjeti Tex i Karson ulaze u grad, već u trećoj Tex počinje verbalni obračun sa glavnim negativcem, a u šestoj vinjeti počinje i tučnjava!

Tex & Karson – predstavljanje

Prošlo je više od 25 godina od prvog čitanja ove priče i danas nakon toliko godina očekivao sam da ću više kritički gledati na ovu epizodu koja mi je u mladosti bila jedna od najdražih. I šta se je promijenilo?! Gotovo ništa! Za razliku od mnogih drugih starih iz šezdesetih godina, ova priča je jednako zabavna kao i nekada i sve do današnjih dana ostala mi je najbolja jednodijelna Texova pustolovina. Naravno, neke stvari su mogle ispasti bolje. Recimo šteta je bilo poznate povijesne ličnosti kao što su Shanghai Kelly i Johnny Devine potrošiti za jednu kratku priču. Pa bismo lako mogli dobiti jednako kvalitetnu priču u više nastavaka da je npr napravljen kvalitetan prolog sa zanimljivim povjesnim činjenicama, da su dodani još koji detalji i da se je mjesto radnje proširilo i na zbivanja na brodovima koji se spominju u samoj priči.

Shanghai Kelly & Johnny Devine

Posebnost ove priče je i što se osim Toma Devlina po prvi puta pojavljuju i Lefty Lotrero sa svojim pomoćnikom Bingom i Mikeom Tracyjem. Mike je bivši policajac, prijatelj Toma Devlina i vlasnik hotela „Alameda“, pojavljuje se i u dvije naredne priče s radnjom u San Franciscu TX 154/156 (ZS 281/282 Veliki lov) i TX 171/175 (LIB 8 Kineska četvrt). Lefty je bivši boksački prvak i vlasnik vježbališta „Hercules“ koji je sa svojim dečkima u ovoj priči bio Texu i Karsonu od velike pomoći, a zajedno sa Bingom također se pojavljuje u gore spomenutim epizodama, kao i u TX 309/310 (ZS 957/958 Četiri smrtne presude).

Tom Devlin

Što se tiče samih autora ove priče, Gianluigi Bonellija i Aurelia Galleppinija, nema potrebe za njihovim posebnim predstavljanjem. To su ljudi koji su doslovno izmislili Texa i njegov svijet i koji su napisali i nacrtali gotovo sve epizode u prvih 25 godina serijala. Spomenut ću samo Pietra Raschitellija koji se pojavljuje samo u ovoj epizodi kao crtač uz Galleppinija. Pietro Raschitelli debitira u kasnim 50-im godinama prošloga stoljeća ilustrirajući epizode Sceriffoa Colta za izdavačku kuću Ardea. Radio je i na oko 20 knjiga za zbirku Albi del'Intrepido izdavača Del Duca kroz period od tri godine, kada iznenada prelazi kod Bonellija na Texov serijal.

Zatišje pred buru

TX ZS 1 Junak rodea

TX ZS 645 Crno zlato

7, 8, 8, 8

Epizoda kakvu je samo gianluigi bonelli znao napraviti. teško da bi ovakva epizoda danas prolazila ali za svoja vremena nije bila loša. puno tučanjave i kauboj Tex koji dolazi u grad i ne snalazi se najbolje točnije snalazi se kao na divljem zapadu. jedan drukciji tex nego danas, priča lošija nego danas ali sa više zabavnih momenata. iako je epizoda bolja nego npr. zadnji posjet texa u san francisco u epizodi Iznad zakona. crtež ne baš najbolji ali odgovara i odličan za ovakvu vrstu priče.
    02.12.2008
    13:00:00 sati

6, 6, 5, 2

Mada radnje gotovo da i nema, moram priznati da mi je epizoda dosta zabavna. To prvenstveno zbog starog Bonellija, koji je očito znao baratati likovima kao što su Tex i Carson, pa njihove zajebancije i proseravanja ne djeluju usiljeno (barem meni). Bejzikli, priča ima dva glavna trenutka: prvi je kad Tex i Carson sami savladaju sve one tipove u luci, a drugi je razbijačina lučke kafane (Koja se proteže na koliko, 30 stranica? Više?). Između nema praktički ničeg važnog (ili kako bi se reklo: ''opipljivog''). Galepov crtež užasan, pogledajte samo kako je na 93. stranici (ZS #35) nacrtao Texa koji uskače u fajt kroz stakleni prozor (!?). Originalna naslovnica je sama po sebi loša, a ova prva naša je gora za još tri koraka unazad.
    03.12.2008
    20:32:00 sati

7, 4, 7, 8

priča je zbrzana, ali ju prvo pojavljivanje toma devlina spašava, kao i stara dobra prepucavanja tex/karson, zbog kojih se i držim texacrtež je solidan, a prva originalna naslovnica je predobra, šteta da je dnevnik tako promijenio boje
    06.12.2008
    09:50:00 sati

9, 8, 9, 7

Simpatican je taj stari Tex. Mislim da jedna od boljih epizoda u tom razdoblju (steta sto nedostaju neke stranice - eh taj Dnevnik)
    18.10.2009
    07:23:00 sati
    mars1

7, 4, 8, 7

21.05.2012
    22:17:00 sati

7, 8, 6, 10

Priča nije vrhunska, ali je svejedno strip zabavan. Ova epizoda je jedan prosjek ovoga razdoblja. Crtež mi je dosta loš, nije ispala baš najsretnija kombinacija. Ne znam, tipičan stari Tex, dosta zbrzan početak, fajt već na samom početku, a i kraj nekako previše brz, fali pokoja sličica. Dijalog između Texa, Karsona i Devlina je odličan, volim tu vrstu humora. Super mi je kada Tex ode u grad, malo odmora od prerije dobro dođe i njemu i čitateljima.

19.11.2013
    01:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 47%