Avantura na Rio Grande

TX ZS 43 | 64 str.

Tex i Tiger Jack stižu u El Paso! Pogranični grad koji je sve samo ne miran, pun ljudi izvan zakona, počevši od šerifa, pa preko suca do gospodara grada don Cesarea Ibaneza! Tex i Tiger Jack imaju težak zadatak osloboditi grad od jarma don Cesarea Ibaneza i njegovih poslušnika!

Ukupna ocjena 45%

S*3

N*5

• Banda Daltonovih
    TX LIBKB 5
  • Zakon suca Colta
    TX SAGK 11
  • Crvena ruka
    TX SAGK 12
  • Tex #3
    TX VCBT 3
  • Avantura na Rio grande
    TX ZS 43

• L'ultima battaglia
    TX SR 9
  • L'ultima battaglia
    TX TT 9

• Prvi put na serijalu crtež nije djelo Galepa, već debitira Mario Uggeri.
  • Ovo je kronološki gledano osamnaesta Texova priča. Priča počinje na stranici 99 i završava na stranici 162 SR 9.
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 1951. godine (Tex Striscia (2°serie) 70 "I Avventura sul Rio Grande". 1951. izlazi u Tex Raccoltina (2°serie o bianca) u broju 9. 1954. izlazi u Albo d'oro (1° serie) u brojevima 44 i 45. 1954. izlazi i u Tex Gigante 1°serie (o serie 1/29) u brojevima 4 i 5. 1957. izlazi u Tex Raccoltina (3°serie o rossa) u brojevima 19 i 20. Regularni broj 9 („L“ultima bataglia“ – „Posljednja bitka“) u Bonelli formatu iz 1960. godine je šesto izdanje ovog stripa i prvo u Bonelli formatu.
  • Reprinti ove priče: Tre Stelle Tex 9 (1964), Tutto Tex 9 (1986), Ristampa Nuova Tex 9 (1996), TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO 5: „Il re dei tiratori“ – „Kralj strijelaca“ (u boji, 2007), Le grande storie di Tex 3 (2016) i Classic 22 i 23 (u boji, 2017).
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 1970. godine pod naslovom „Avantura na Rio Grande“ u broju ZS 43, novosadskog izdavača Dnevnik. Dnevnik je priču skratio za dvije vinjete, to jest nedostaju dvije vinjete nakon uvodne dvije vinjete. Drugi puta ova priča izlazi na ovim prostorima 2011. godine, prvi puta u boji od strane izdavača Libellus (broj 5 Tex kolor biblioteke). 2012. je izašao ovaj strip i u Biblioteci Tex: knjiga 3 (popularna „Debeljuca“) izdavača beogradskog Veselog četvrtka, a 2019. je izašao opet u boji od strane zagrebačkog izdavača Strip Agenta u klasik Texu brojevima 11 i 12.
  • Treće pojavljivanje Texova prijatelja, Navaja Tiger Jacka u serijalu. Kit Carson se pojavljuje po deveti put. Ovo je druga avantura u kojoj se pojavljuju zajedno Tex, Tiger i Carson.
  • Sedamnaesti puta se pojavljuje Texov vjerni konj Dinamit u serijalu, a Tex po petnaesti put nosi rukavice. Po četvrti put je mjesto radnje El Paso, a rijeka Rio Grande po peti put.
  • Tex prvi put ulazi u saloon na svom konju Dinamitu, a Tiger Jack i dalje puši (ovaj put lulu).
  • Po prvi put Tex prilikom svojih lutanja susreće poznanika, koji se prije nije pojavio u serijalu, riječ je o Tomu Bradyju, imenjaku i prezimenjaku slavnog Thomasa Edwarda Patricka Bradyja Jr-a, najboljeg quarterbacka svih vremena (NFL).
  • Više slika iz ove priče možete vidjeti ovdje i ovdje.
  • Naslovnice prvog izdanja ove priče možete vidjeti ovdje, naslovnice četvrtog izdanja ove priče možete vidjeti ovdje.

2021. godine je prošlo točno 70 godina otkada je ova priča prvi put ugledala svjetlo dana! U to vrijeme je svakako bila u duhu vremena, puna akcije, događanja i zabavna! Danas, je naravno zastarjela i teško je dati pravu ocjenu za nju!

Kad se pogleda broj stranica, onda je ova priča jedna od kraćih priča u serijalu. I to je jedini parametar kojim se može povezati ovu priču sa nekom top ljestvicom (možda i po broju Texovih protivnika, koji je velik, a opet znalo ih je biti i više!), pa onda zvuči nevjerojatno kako je ova priča izašla u ediciji „Le grandi storie di Tex“, 2016. godine, kad po nikakvim parametrima ne zaslužuje izraz „velika priča“?! Možda baš zbog kratkoće, ili jer je Tex protiv cijelog grada ili da se našalim zbog pojavljivanja velikog „Toma Bradyja“ (vidi zanimljivosti!).

Čini se gotovo nemogućim što je sve uspio Bonelli staviti na 64 stranice ove priče! A onda kraj u par vinjeta, otkriva se identitet tajanstvenog maskiranog čovjeka (u kojega, međutim, nije bilo mnogo dvojbi!), ali tako se nekad radio scenarij za strip! Ima svog šarma, sigurno! I sam početak je nedorečen, jer imamo nepoznatu osobu koja puca na putokaz, ali kasnije nema otkrića tko je ta osoba? Pucanj da privuče pažnju naših junaka i ništa više. Naravno, kasnije u serijalu će privlačenje pažnje našim junacima biti puno bolje obrađeno!

Tex u početku serijala vrlo često gravitira oko El Pasa i granice Sjedinjenih Američkih Država i Meksika. Možemo reći kako na početku serijala, El Paso Texu ne donosi sreću! Svaki put kad navrati do El Pasa ima pune ruke posla! Kad je riječ o El Pasu svakako pamtimo žestoke sukobe s ljudima El Diabla (SR 1, kronološki gledano avantura 3, LMS 44, SA KL 1/2, VČ debeljuca 1, LL KB 1, recenzija), dvoboj sa korumpiranim šerifom Wessom Benisom (SR 3, kronološki gledano avantura 8, SA KL 4, VČ debeljuca 1, LL KB 2, recenzija) ili dvoboj sa revolverašem Kenom Loganom (SR 7/8, kronološki gledano avantura 14, LMS 9, SA KL 8, LL KB 4, VČ debeljuca 2, SRZN 23, recenzija). Pritom je Tex taj koji isprovocira sukobe, baš kao i u ovoj priči. Tipično za početne, legendarne Texove priče! U ovoj priči možemo reći, da grubo rečeno Bonelli ponavlja iste narativne sheme, kao i u slučaju sa nepoštenim šerifom Wessom Benisom; Tex sa oružjem u ruci otvoreno izaziva tri protivnika. Ovaj put strada samo šerif Amos Balder u dvoboju, dok su prošlom zgodom stradali i šerifovi pomoćnici, to jest sva trojica. Tex je ovaj put poštedio gospodara grada i suca, ali njihov kraj je samo nakratko odgođen, iako se Tex našao doslovno protiv cijelog grada!

Ovaj put grad je u rukama klike pojedinaca, koji se drže u sjeni, a koji u svojim redovima imaju šerifa, suca i don Cesarea Ibaneza, bogatog zemljoposjednika meksičkog podrijetla i gospodara grada. Zvuči poznato?! Jedan od najčešćih scenarističkih detalja u serijalu, ali zanimljivo ga je vidjeti u početnim pričama, gdje se još razvijaju scenarističke ideje. Tex jednostavno želi očistiti El Paso od truleži, naivno se ne želi povući iz priče, iako zna da je bitka suluda! Sve za pravdu! Čak i kad se čini da je borba očajnički poduhvat i kad je broj protivnika takav da je sam protiv svih! Ali vidjeli smo takvih situacija i prije u serijalu. Kao što rekoh u ovoj priči je Bonelli ponovio neke već viđene scenarističke detalje, ajmo reći kako nije bio nešto pretjerano nadahnut za ovu priču! Tex shvaća da bi ovaj put mogao ostati bez kože, ali za Texa postoji nešto što je važnije od svega, a to je načelo pravde i moralne pomoći! Od samog starta serijala do dana današnjeg, to je Tex!

Tex kontra cijelog grada, može i preko krovova!
A spas donosi truba…

Tex još jednom optužen za ubojstvo, iz zatvora ga spektakularno izvlači Tiger Jack uz pomoć Bradyja (to je svakako jedan od uspjelijih scenarističkih detalja).

Ono što mi se najviše svidjelo je Texov vokabular/rječnik, tu nemam nikakvih zamjerki na Dnevnikov prijevod, dapače, zbog njega sam i zavolio Texa. Arsenal Texovih riječi upućenih neprijateljima u lice ili tijekom borbe:

„Tražim neotesane skorojeviće! A kad Vas dobro pogledam, čini mi se da sam jednog našao!“,
„Diže se lupežu, da ti oprašim leđa!“,
„Vama kao da je dodijao život šerife!“,
„Vi ste bedna hulja, šerife!“,
„Ostavljam ti konja šankisto! Ukoliko ga po povratku ne zateknem zdravog i čitavog pretvorit ću ti lokal u prah i pepeo!“…

Broj mrtvih od Texove ruke i nije velik (13) kad se uzme u obzir da je cijeli grad bio za vratom! Na početku serijala Texov je trademark propucati ruke propalica tako da više ne mogu pucati, u ovoj priči je tako sredio barmena i novog šerifa.

Crtež: prvi put u serijalu crtež nije Galepov, već je debitirao Mario Uggeri. Uggeri je bio zadužen za tuš u ranijim pričama. Uggeri je rekao bih nepravedno podcijenjen crtač! Uggeri, poput Galepa također crta užurbano, razlike u crtežima su evidentne. Uggeri crta više krupnih kadrova za razliku od Galepa, crtež je jednostavan, bez puno detalja,a većina krupnih kadrova su osrednje kvalitete, uključujući crteže akcijskih scena i ljudi u pokretu. Općenito mu je dinamika likova problematična. Kvaliteta crteža tu negdje kao i Galepova. Boja svakako popravlja dojam!

Naslovnica Tex Albo d´oro (1º serie) broj 45 iz
1954., sa scenom upada Texa s konjem u saloon

Naslovnice: ocjena je za originalnu naslovnicu, koja je loša, ali može i gore, dovoljno je vidjeti Dnevnikovu naslovnicu! Naslov SR 9 odgovara ovoj avanturi, ali naslovnica nema nikakve veze s ovom pričom, već je to scena iz avanture koja je prethodila ovoj. Libellus je koristio naslovnicu Repubblicinog Texa iz 2007. godine. Kad je riječ o naslovnici SR 9, to je jedna od najlošijih Galepovih naslovnica na serijalu! Ako je Indijanac na naslovnici Tiger Jack, onda je to njegovo prvo pojavljivanje, ja bih ipak rekao da je u pitanju Tiger Jack. Skromna naslovnica. Talijanski classic 22 (poleđina Ludensovog klasika broj 11) daje naslovnicu koja ima veze sa ovom pričom, Tex spašava sirotu ženu od nasilnika Sama Lacyja, scena s početka ove priče. Prepotentni i nasilni barmen Lacy je ubrzo dobio ono što je zaslužio, porciju šakama i mecima, uz trademark Texa u to vrijeme; propucane obje ruke!

Rezime: kratka priča sa početka serijala, koja se brzo čita, jer je prepuna akcije i nije nimalo dosadna. Prisutne naivnosti u duhu vremena nastanka priče. Avantura koju je Tex proživio s Tiger Jackom, a kožu im spasio na kraju Kit Carson (pojavljuje se na samo 6 vinjeta). Truba, Tex protiv cijelog grada, a onda i Miguelovi desperadosi napali grad, konjica, pogranični grad, pucnjava non stop, šesta avantura u kojoj se pojavljuje nepošteni šerif, indijansko groblje, akcija kao na traci… Svakako će se pamtiti ulazak u saloon s konjem i skakanje po krovovima, te bitka protiv cijelog grada! Sve u duhu vremena! Teško za ocijeniti, u svakom slučaju još dosta naivno i daleko od kvalitetne priče, moglo je i bolje, pogotovo ako znamo kako je već iduća priča sjajna! Ali priča nije duga i zabava je zagarantirana! Jednostavna priča s tankim zapletom, u kojoj prevladava frenetična radnja, ali ugodna za čitanje! Bez obzira na Bonellija, koji nije briljirao!

TX LIBK 4c Zakon odmazde

TX LIBKB 6 Tragovi straha

4, 3, 6, 5

Pustolovina na Rio Grandeu

(SAKL 11c/12a, LIBKB 5c, SR 9c, ZS 43) 32+32=64 str.

- osamnaesta Texova epizoda

Zanimljivosti:

- Nakon dužeg vremenskog razdoblja, Tex ponovno posjećuje El Paso, grad koji je bio poprište događanja u ranijim epizodama serijala.

- Tex ulijeće u salun na konju!

- Tiger Jack i dalje puši, ovaj put indijansku lulu.

- Prvi put u serijalu da je službeni crtač netko drugi umjesto Galepa. Čast je pripala Mariu Uggeriju, koji je inače bio zadužen za tuš u tim ranim epizodama.

- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u travnju i svibnju 1951.

Kratki sadržaj:

Nakon što su (u prošloj epizodi) zavili u crno pleme miroljubivih Indijanaca, Tex i Tiger Jack odlučuju posjetiti El Paso. Po starom običaju, Texu je ubrzo cijeli grad za vratom, a to je tek početak nevolja za stanovnike tog slavnog grada na samoj granici s Meksikom.