TX ZS 45

• L'ultima battaglia
    TX SR 9
  • L'ultima battaglia
    TX TT 9

• Ovo je kronološki gledano sedamnaesta Texova priča.
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 1951. godine Tex Striscia (2°serie) 65 "Il dio puma", 1951. također izlazi u Tex Raccoltina (2°serie o bianca) u brojevima 8 i 9., 1954. izlazi u Albo d'oro (1° serie) u brojevima 42 i 43., 1954. također izlazi i u Tex Gigante (1°serie o serie 1/29) u broju 4., 1957. izlazi u Tex Raccoltina (3°serie o rossa) u brojevima 18 i 19. Regularni broj 9 („L“ultima bataglia“ – „Posljednja bitka“) u Bonelli formatu iz 1960. godine je šesto izdanje ovog stripa i prvo u Bonelli formatu.
  • Reprinti ove priče: Tre stelle Tex (1964), Tutto Tex (1986), Ristampa Nuova Tex (1996), Tex di Repubblica-L'Espresso 5 (u boji, 2007) i Classic 21 i 22 (u boji, 2017).
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 1970. godine pod naslovom „Strela smrti“ u broju 45 ZS, novosadskog izdavača „Dnevnik“. Drugi puta izlazi 2011. godine, prvi puta u boji od strane izdavača Libellus (broj 5 Tex kolor biblioteke)., 2011. je izašao i u Biblioteci Tex: knjiga 2 (popularna „Debeljuca“) izdavača beogradskog Veselog četvrtka, a 2019. je izašao opet u boji od strane zagrebačkog izdavača Strip Agent u klasik Texu broj 11.
  • Dnevnik je na stranicama 26, 27 i 28 docrtao Texu šešir.
  • Drugi puta se pojavljuju Yaqui Indijanci, prvo pojavljivanje bilo je u Meksiku u avanturi 14: „Ken Logan, revolveraš“, a ovdje se prvi puta pojavljuju u Sjedinjenim Državama.
  • Drugo pojavljivanje Texova prijatelja, Navaja Tiger Jacka u serijalu.
  • Šesnaesti puta se pojavljuje Texov vjerni konj Dinamit u serijalu.

Ova priča ima 44 stranice pa bismo je mogli nazvati i pričicom. Kad se pogleda broj stranica, ona zauzima sedmo mjesto po kratkoći. Samo su tri avanture, prije nje i tri nakon nje, kraće. I to je jedini kriterij po kojem je ova priča u nečemu top! Sama priča je puna naivnosti, ipak, dinamike, akcije i uzbuđenja ne nedostaje! Puno toga se dogodilo u tako malo stranica! Priča je napisana, kako bi neki rekli, u duhu vremena, takav je bio rani Tex! A treba uzeti u obzir i kako se ovaj strip prvi puta se pojavio prije skoro 70 godina, znači na samom početku serijala kada naš junak nije do kraja razrađen kao lik i osoba, tako da su moguće i ovakve nedorečenosti u samom stripu!

Ova priča je direktan nastavak prošle avanture a započinje Texovim odmaranjem nakon ranjavanja u okršaju sa bandom Daltonovih. Nakon odmora, Tex i Tiger Jack stižu u područje planine Gila gdje nailaze na tajanstveni totem i žrtvovanje. Tiger Jack shvaća kako je riječ o Yaquijima i Bogu Pumi, dok je Texu odmah jasno kako je posrijedi neka prevara i želi rasvijetliti misterij odlaskom u selo Yaquija. Tiger Jacku se ne sviđa uplitanje u priču, ali Tex je šef i avantura počinje!

Dolaskom u selo (a i prije toga - Tobin napad, rana predvidljivost) odmah je sve jasno našim junacima, zli vrač Toba i njegova majka Yauka stoje iza priče o žrtvovanjima Bogu Pumi. Uvjerili su pleme kako Bog Puma zahtjeva ljudske žrtve, za sreću i blagostanje. Crna strijela je kao predmet straha za Yaquije, otuda i Dnevnikov vrlo dobar naslov! Nejasno je što će sva ta blaga vraču i majci?

Sve što slijedi je dinamična akcijska priča, događaji se redaju kao na traci: Toba uspjeva pokrenuti Yaquije protiv Texa i Tiger Jacka, a naši junaci naivno upadaju u zamku i bivaju zarobljeni, gotovo i ne pruživši otpor. Tobin način žrtvovanja - lešinari i puma, a kraj je u stilu Tarzana! Očit je utjecaj Tarzana i sličnih avanturističkih prethodnika Texa, a kako i ne bi bio kad je on sinonim za avanturu! Nikad čovjek ne bih rekao kako je prvo pojavljivanje Tarzana bilo davne 1912!
Onda Tex nožem sredi pumu i ranjen razmiče rešetke, spašava Tiger Jacka, uz krvoproliće Yaquija, u stilu svog prvotnog imena Tex Killer. Može se reći kako je njegovo uplitanje dovelo do katastrofalnih posljedica po Yaquije. Kad se pogleda i jest, ali ne može Tex protiv svoje naravi! Ali ide to na dušu i scenariju, ispalo je sve nekako zbrda-zdola! Bilo je prostora za bolje iskoristiti ideju. Srećom vrlo brzo će u serijalu pojmovi koji se ovdje pojavljuju (tajanstveni totem, zli vrač, žrtvovanja…) donijeti vrhunske priče, prave nezaboravne klasike! A ovdje je prisutno simpatično odrastanje našeg junaka!

Atipično je u ovoj priči kako Tex vrijeđa Yaquije! Uobičajeno je kasnije u serijalu dobrano vrijeđati negativce, ali i one koje su to svakako zaslužili, s druge strane Tex ima neskrivenu simpatiju spram Indijanaca i veliki je borac za njihova prava, pa je onda ovakav slučaj raritetan! Također je naivno kako usprkos svega na kraju Tex vjeruje vraču?! Kao što rekoh još uvijek Tex nije definiran lik, pa su moguće i ovakve scene, koje se, ako ništa drugo lako pamte, jer su rijetkost u serijalu. Tex jako cijeni Tiger Jacka, ali ovdje se oglušio na sve njegove primjedbe! Kasnije u serijalu će se i to promijeniti, ali Tex će vječno ostati kao i ovdje šef!

Karakterizacije likova praktički nema, tek su tri lika nešto okarakterizirana: zli vrač Toba i njegova jednako tako zla majka Yauka, idejni tvorci priče o žrtvovanjima Bogu Pumi, nemilosrdni spram svog plemena, a i svog poglavice Žutog Oblaka, kao i prema strancima. Utjelovljenje zla! Nije spomenuto kako su postali tako moćni? Žuti Oblak je treći lik koji je nešto okarakteriziran, a najbolje bi ga se opisalo sa „ne talasa“! Star je i mudar poglavica, svjestan moći Tobe i njegove majke, nema snage za borbu. Pravedan, gostoljubiv, ali sve ga to nije spasilo od Tobe. Yaquiji opisani kao sljedbenici, praznovjerni, ipak ne previše hrabri!

Naslovnica je najlošiji dio stripa! Po mom skromnom sudu, ovo je jedna od najgorih Galepovih naslovnica u serijalu jer ona se odnosi na ovu priču, a naslov se odnosi na iduću priču. Nagradno pitanje: da li je ovo na naslovnici Tiger Jack? Reklo bi se rame uz rame u borbi s Yaquijima ili neki Yaqui na putu Texu? Dnevnikova naslovnica, čiji mi je autor nepoznat, također se odnosi na ovu priču, prikazani su na njoj Toba i njegova majka. Galepov crtež je u ovoj priči skroman, standardan Galep sa početka serijala. Boja popravlja dojam!

Rezime: možda bi bilo dosta reći kako je ovo jedna kratka i naivna Texova priča! Prisutni klišeji, poput tajanstvenog totema, predrasude spram Indijanaca (Yaquija) čak i od strane Texa, to jest, Indijanci prikazani kao naivni i praznovjerni, a takvim ih Tex doživljava! Puno scenarističkih detalja na malo stranica nije pridonijelo kvaliteti stripa. Neiskorišten potencijal! Moglo se to svakako bolje odraditi, ali dobili smo dinamičnu avanturu u duhu vremena, nimalo dosadnu!

TX LIBK 4c Zakon odmazde

TX ZS 334 Kameni tigar

8, 8, 8, 8

30.09.2020
    13:35:00 sati

Ukupna ocjena 39%

2, 4, 6, 3

Zanimljivosti:

Drugo pojavljivanje Yaqui Indijanaca. Prvi put su se pojavili u epizodi SAKL 8b: Opasna tajna (Meksikanka Lupe). Tada ih je G. L. Bonelli stavio na meksički otok Tiburón, iako tamo nikad nisu živjeli. Ovdje je bio precizniji jer na području sjeverozapadnog Meksika i jugozapada SAD-a i dan danas žive. Po popisu stanovništva iz 2010. ukupno ima 25486 Yaquija, od toga 14162 u Mexicu i 11324 u SAD-u.

- Prva borba Texa bez vatrenog oružja protiv životinje i to ogromne pume. Dosada se borio protiv crnog orangutana u epizodi "Satania", samo tamo su ga on i Carson izrešetali mecima iz revolvera.

- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u ožujku i travnju 1951.

Kratki sadržaj: