Satanijino čudovište

TX ZS 46 | 96 str.

Nemilosrdna banda Satanije hara Arizonom! Ta zloglasna banda za sobom ne ostavlja svjedoke, a neki od njihovih žrtava su pronađeni mrtvi u gorem stanju nego da su ih se dočepali Apači! Jedini trag koji vodi do njih je Jonah Day, izvjesni pijanac i tragač za zlatom koji je u Kellyjevu baru u Yuma Cityju spomenuo Sataniju i kako bi mogao povesti šerifa do njihovog skrovišta. Ipak, i on je idućeg jutra pronađen mrtav. Po Marshallovoj zapovijedi, Tex i Carson kreću za Yuma City gdje rendžeri planiraju postaviti zamku bandi. Avantura počinje!

Crtež 3

N*5

• Satania
    TX LIBKB 3
  • Satania
    TX SAGK 6
  • Zadatak u Devil's Holeu
    TX SAGK 7
  • Satanijino čudovište
    STRZ 18
  • Tex #2
    TX VCBT 2
  • Satanijino čudovište
    TX ZS 46

• Satania!
    TX SR 5
  • Satania!
    TX TT 5

• Ovaj strip prvi je puta izašao u Italiji u prosincu 1949. godine (Tex Striscia 2° serie: dal n 6), a kao regularni broj 5 u Bonelli formatu u lipnju 1959. godine. Regularni broj 5 u Bonelli izdanju je osmo izdanje ovog stripa.
  • Prvi put u boji izlazi u Italiji 2007. godine u izdanju Repubblice, u broju 3, pod nazivom: „U jazbini Satanije“, a također je objavljen i u dva specijalna izdanja: “LE GRANDI STORIE DI TEX” vol. 4 (2016) i TEX-70 anni di un mito, u brojevima 5 i 6.
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 1970. godine pod naslovom „Satanijino čudovište“ u 46. broju Zlatne serije novosadskog izdavača Dnevnik, a drugo izdanje (reprint ZS 46 beogradskog izdavača BPA) objavljeno je u 18. broju Strip razonode 17.02.1995. godine. Prvi puta u boji priča izlazi 2010. od strane zagrebačkog izdavača Libellus (broj 3 Tex kolor biblioteke), a 2019. je ponovno objavljena u boji od strane zagrebačkog izdavača Strip-Agent u klasik Texu broj 6 i 7. Priča je objavljena i kao c/b 2011. godine u Biblioteci Tex: knjiga 2 (popularna „Debeljuca“) izdavača beogradskog Veselog četvrtka.
  • Iako je riječ o 5. originalnom broju serijala, ovo je već 12 Texova avantura (svaki od prva 22 broja imao je 160 stranica), i to prva nakon što je Tex po drugi put postao rendžer. Od tih 12 avantura, ova je najduža sa svojih 96 + 1/3 stranice.
  • Kako se često postavlja pitanje koliko su stranica imali pojedini brojevi Texa, evo odgovora:
    - brojevi od 1 do 22 – 160 stranica,
    - brojevi od 23 do 26 – 150 stranica,
    - brojevi od 27 do 92 – 128 stranica,
    - od broja 93 pa sve danas – 110 stranica.
  • Naslovnica originalne priče pripada priči koja prethodi Sataniji („Tragična noć“). Jedine naslovnice koje imaju veze s ovom pričom su iz talijanskog Tex Classic 12 i 13, odnosno Strip agentov klasik 6 (naslovnica na poleđini stripa) i 7, kao i “LE GRANDI STORIE DI TEX” vol. 4 .
  • Prva avantura gdje su Tex i Carson zajedno u akciji od prve do posljednje stranice.
  • Glavni negativac je žena.
  • 2019. godine u Italiji u broju 707 regularne serije izlazi kronološki gledano Texova avantura broj 398: „Satanijina kći“ , svojevrsni nastavak ove priče.
  • Prva oklada u serijalu koju Kit Carson i predlaže i dobija (Tex postaje lakši za 1 $).
  • Carson po drugi put u serijalu spašava Texa (podsjetimo se, prvi put ga je spasio davši mu pištolj u vojnom zatvoru gdje je Tex trebao biti obješen). U ovoj priči ga spašava u kanjonu White Rock Pass.
  • Ovo je peto pojavljivanje Carsona u serijalu. Do sada se pojavio u avanturama 3 „Na putu smrti-El Diablo“, 5 „Banda Kida Billyja“, 8 „Odmetnik“, 11 „Tragična noć“.
    Jedno kviz pitanje: Koliko se često pojavljuje Carson u Texovim avanturama?
    a) 0-25 % b) 25-50% c) 50-60% i d) 60-70%. Odgovor se nalazi u recenziji! :)
  • Ovo je drugi put u serijalu da su negativci pokušali srediti Texa uz pomoć „smrtonosnih“ životinja. Prvi pokušaj se dogodio u avanturi koja je prethodila ovoj (već spomenutoj priči „Tragična noć“) gdje su Texu u sobu ubacili dvije zmije čegrtuše (rendžer se spasio iskakanjem kroz prozor). Smrtonosnu prijetnju u ovoj epizodi predstavlja orangutan Gombo. Ishod svi znamo: naš junak je preživio, a borba je bila za pamćenje.
  • Ovdje imamo i jednu enigmu. Naime, u originalnom izdanju (i po prijevodu Strip-Agenta i Libellusa) navedeno je kako je spomenuto biće gorila, dok su ga Veseli četvrtak, Dnevnik i Strip razonoda (reprint Dnevnikovog izdanja ZS 46) preveli kao orangutana. Galep je nacrtao crnog majmuna, što isto aludira na gorilu, a po načinu na koji je nacrtao glavu teško se može raspoznati o kojoj je vrsti riječ, jer Galepov majmun ne sliči ni na gorilu, a ni na orangutana (koji, usput rečeno, nije crn). Opet, Strip-Agent, Libellus i original jedini spominju kako je Satanijin sluga Dakyar podrijetlom s Jave (dakle, iz Azije, gdje inače obitavaju orangutani, za razliku od Afrike gdje obitavaju gorile). Orangutan je niži od prosječnog čovjeka dok je gorila nešto viša od orangutana (dvadesetak centimetara), a ovdje je majmun prikazan i kao viši i kao niži od čovjeka. Ubc recenzija govori o orangutanu, pa ću se i ja prikloniti da je riječ o crnom orangutanu.
  • Jedan od većih Texovih neprijatelja „Učitelj“ će u ZS 958 „Genije zla“ također poslati orangutana na Texa.
  • Još jedna enigma: da li se Carsonov konj zove Morello? I kod Dnevnika i u talijanskom originalu je naveden kao Morello. Znamo kako je u to doba na početku serijala bilo popularno davati imena konjima. Veseli četvrtak je na toj sličici konja spomenuo kao vranca, a Libellus i Strip Agent kao ragu. Kako nisam našao ništa tražeći za Morello, pitao sam nekog kome je talijanski materinji jezik na što sam dobio odgovor da bi Morello mogla biti vrsta sira :D. Dakle, opredijelio sam se da se Carsonov konj zvao Morello. Kad smo kod konja, vrijedi spomenuti kako se konj Texova sina sigurno zove Diablo!
  • Dnevnik je izbacio 1/3 stranice, točnije 3 sličice (sličice dva, tri i četiri) na prvoj stranici stripa gdje je prikazana Texova vježba pucanja.
  • Sva spomenuta mjesta u stripu uistinu postoje. Radnja se zbiva u Texasu (Austin – zapovjedništvo 3 divizije rendžera) i Arizoni (gradići Ajo ,Yuma i Gila Bend, kao i lokacije Passo di Sunshine, White Rock Pass, Gila Mounts i Mohawk Mounts).

Ova priča u Italiji ima kultni status, što potvrđuje i podatak kako je 2016. godine ponovno objavljena kao jedna od 40 legendarnih Texovih priča, odnosno 2018. godine također povodom 70 godina izlaženja Texa. Složio bih se s time kako je u pitanju kultna priča, iako vjerujem kako se mnogi pojedinci koji Texov rani period izjednačuju sa čistom naivom ne bi složili s time. Ipak, ova priča ima pregršt kadrova koji će se zauvijek urezati u sjećanje. Također, mnogi vjeruju kako je Tex strip s puno klišeja, ali upravo je ova priča (kao što ću navesti u nastavku) onda anti-klišeizirana u tom pogledu, ponajviše jer posjeduje puno elemenata koji se rijetko viđaju kod Texa. Kad smo već kod klišeja i Texa, po meni to nije nimalo loša stvar. Zato i volimo Texa. Svjedoci smo kako se danas u novijim pričama uvijek pokušava nešto novo smisliti, ali to na kraju ispadne stvarno naivno, možda još naivnije od Texovog početnog razdoblja. Tako bi kopanjem bespućima interneta pronašli i kako su mnoge starije priče bolje ocijenjene od današnjih, modernih priča! U svakom slučaju, ne treba generalizirati. Isto tako, mnogi smatraju kako Texove epizode s malim brojem stranica ne mogu biti dobre, ali tu se svakako ne bih složio. Postoji hrpa odličnih kraćih brojeva, iako i ja najviše volim kad se radnja odvija polagano!

Ovo je kronološki gledano 12. Texova avantura i najduža od tih 12 avantura sa 96 + 1/3 stranica. Kako na forumu često nailazim na upite o kronološkom redoslijedu početnih priča, za početak navodim njihov redoslijed prema ubc fumetti. Nakon ove avanture postaje lakše pratiti kronologiju jer su priče sve duže i duže, pa više nema prostora nedoumici.

Legenda: [broj avanture/priče], #broj; broj talijanskog originala (domaće Dnevnikovo izdanje)

[1] #1a (ZS 42) Tajanstveni totem [32 stranice]

[2] #1b (LMS 44) Crvena ruka [52 stranice + 1/3]

[3] #1c (LMS 44) Na putu smrti (El Diablo) [59 stranica]

[4] # 1d/2a (LMS 44) Jedan protiv dvadeset [59 stranica]

[5] #2b (ZS 7) Banda Kid Billyja [43 stranice]

[6] #2c/3a (ZS 8) Tajna zlatnog idola [78 stranica + 1/3]

[7] #3b (neobjavljeno) Napad na Santa Fe [88 stranica]

[8] #3c (neobjavljeno) Odmetnik [33 stranice + 2/3]

[9] #3d/4a (neobjavljeno) Montales, El Desperado [88 stranica]

[10] #4b (LMS 23) Crvenokoščeva banda [74 stranice + 2/3]

[11] #4c/5a (LMS 23) Tragična noć [85 stranica + 1/3]

[12] #5b (ZS 46) Satania! [96 stranica + 1/3]

Sličnost između ove dvije naslovnice je evidentna, ali suprotno onom što većina misli, ovdje Galep nije kopirao poster, već obrnuto. Galepova naslovnica je iz 1959. godine, a poster za horror film je iz 1964. godine, po čemu se može primijetiti kako su Galepovi motivi inspirirali najavu i jednog horror filma. Istina, postoji mnogo Galepovih naslovnica koje u sebi sadrže tematiku iz „spaghetti“ westerna i gdje je Galep kopirao neke detalje iz western žanra.
Naslovnica originalnog talijanskog broja 5 redovne serije (pripada avanturi prije ove, „Tragična noć“) je neobična, ponajviše jer sve naslovnice prije nje (ali i sve naredne) imaju tipičan „western“ element poput tučnjave, dvoboja, pucnjave, Indijanaca… Ovdje to izostaje. Štoviše, zmajem se aludira na Kineze, a tu je i dlakava ruka (ne znam ni zašto ni na što se tu aludira). Zanimljivo je kako je na naslovnici prikazan zeleni zmaj, a u (naknadno izdanom) kolor izdanju unutra samog stripa taj zmaj je oker. U svakom slučaju, nedorečena i atipična naslovnica za to vrijeme, ali i za Texa. Meni osobno naslovnica ne znači puno, mada ima puno onih kojima je ona jako bitna. Neki tvrde kako naslovnica prodaje strip, u svakom slučaju dobra je reklama za sam strip i mnogi vjerojatno doista i kupe strip zbog naslovnice. Mada, meni nije toliko bitna, osobito kada znam da se iza nje krije stotinjak stranica Texa, a to je ono najvažnije!

Teško je danas ocijeniti naslovnicu iz 1959., a osobito kad ju se usporedi sa trenutno objavljenih 708 naslovnica, ali ova prema mom skromnom sudu ne bi bila pri vrhu liste. Osobno mi i nije nešto posebno legla. Kad se broj već zove „Satania!“, stavio bih ili maskiranu Sataniju ili majmuna kao što je stavila Zlatna Serija (iako, kad vidimo kako je Galep ovdje nacrtao majmuna, to i ne izgleda kao najbolja opcija) ili kombinaciju i jednog i drugog (kao što je to napravio Villa u svojoj razglednici za izdanje Nuova ristampa, što se može vidjeti na kraju recenzije). Kad se već odlučilo na prethodnu priču, onda bih stavio ili nekog Kineza, ili budući da je prva zajednička avantura Carsona i Texa (gdje je dvojac skupa od prve do posljednje stranice), mogao se i Carson staviti po prvi put na naslovnicu. Osobno su mi Galepove naslovnice iz Classic izdanja ljepše od starijih naslovnica.
Zbog svega rečenog odlučio sam dati ocjenu 7 za naslovnicu.

Strip počinje mjesec dana nakon posljednje avanture gdje su kineski raspačivači opijuma dobro udesili Texa, a u kojoj Tex zakapa ratnu sjekiru sa Herbertom Marshallom i po drugi put postaje rendžer. Na nagovor Marshalla, Tex odlazi u Austin u bazu III. odreda rendžera na zasluženi oporavak i odmor. Tu započinje ova priča pucačkim treningom Texa, gdje Tex pokazuje svoje umijeće baratanja coltom. Iako je u pitanju tek 5. broj, Tex je već postao jedan od najbržih (a znamo da i je najbrži) i najpreciznijih s coltom. Drugim riječima, kao što reče Bonelli u jednom od predgovora, Tex sebe reklamira, pa vidimo najjaču demonstraciju dosad, gdje je Tex brz, nepogrešiv i sve to hladno komentira sa komentarom: „Sve je stvar vježbe“.

Prvi put njegovo umijeće baratanja coltom srećemo u Bandi Kida Billyja gdje izrešeta kartu karo šesticu (avantura 5), a još prije imamo usporedbe sa velikanima tog doba Cisco Kidom, Texas Kidom i Arkansas Joeom (El Diablo, avantura 3), Texas Redom (Jedan protiv pet, avantura 4). Kasnije više nema toliko samoreklame, no još uvijek je prisutna, pa se lako recimo pamti kako je nadmašio Buffalo Billa u avanturi 95: „Lovci na bizone“.
Dnevnik je upravo tu demonstraciju Texova umijeća, to jest 1/3 stranice izbacio (3 sličice/vinjete). To su vinjete sa samog početka stripa, sa prve stranice originala, sličice dva, tri i četiri, dio prije nego što će Tex ispaliti hice na pucačkom treningu.

Stiže vijest o pojavi Satanijine bande i postoji jedan trag koji ovog puta vodi u Yuma City (Arizona). Texov plan je bacanje mamca bandi i čekanje da banda povuče prvi potez. Takvu taktiku smo nebrojeno puta vidjeli kod Texovih stripova.
Priča je kratka, ali puna događaja i scenarističkih detalja, od kojih neki lako ostaju u glavi zauvijek! Treba uzeti u obzir i godinu nastanka stripa, u svakom slučaju scenarij je svakako dosta zanimljiv i meni se svidio. A evo i zašto...

Antologijska prva oklada naših junaka, koju predlaže i dobija Carson, a kad se zaore ispod površine, pamtim još jedan takav slučaj. Zanimljivo je da, koliko nam se god činilo kako Carson uvijek gubi oklade s Texom, zapravo to uopće nije slučaj. Koliko mi je poznato to se nije dogodilo. Carson je uvijek vješto izbjegao takve situacije, pa bih se ja recimo okladio kako Carson nikad nije izgubio okladu s Texom. Dakle, prva oklada nikako nije klišej, nego svakako plus za scenarista!

Svakako se lako pamti i kako je ovo prva zajednička avantura Texa i Carsona (od prve do zadnje stranice), ovdje se pojavljuju i prvi pravi dijalozi između njih dvojice, koji će s vremenom prijeći u legendu! Naravno Tex je od početka dominantan u odnosu na Carsona. Inače, prve avanture krasi Texova dominacija nad ostalim likovima u stripu (pa i ovdje ne samo nad Carsonom, već kasnije i sa šerifom Steveom Parkerom)! Spomenut ću jedan dijalog pred kraj stripa:

Naši se junaci trebaju popeti neprimjetno, bešumno, pa Tex naredi skidanje čizama, slijedi jedan od legendarnih dijaloga:

Tex: “Moramo se popeti gore, ali bez da izazovemo i najmanji šum. Zato skini čizme i zakvači ih za opasač.“
Carson: „Nebesa! Pa dobit ću žuljeve od hodanja po kamenju! Znaš, Tex, imam osjetljivu kožu na tabanima i…“
Tex: „Skidaj ih, rekao sam! Bolje žuljevi na tabanima nego metak posred čela!“
Carson: „Uh! Jadan ja!“

Nakon bačenog mamca bandi, slijedi čak šest pokušaja likvidiranja naših junaka od strane Satanijine bande, reklo bi se - prvi put organizirana taktika neke bande kontra naših junaka. Kasnije će strategija bandi kontra Texa biti uobičajena pojava, ali za ovakvu strategiju mogu samo dati još jedan plus scenaristu!. Većina pokušaja likvidacije odigrala se na način da su vrlo rijetko ili nikad više viđeni dalje u serijalu, dakle, daleko od klišeja, svakako plus za scenarista. Neki su naivni, a neki originalni! Lako je pamtljiv svakako napad orangutanom, pritom također rijetko viđena scena paraliziranog Carsona od straha, spomenimo još tu kako su naši junaci bili neoprezni i naivni. Iako su prethodno bili već četiri puta napadnuti, spavaju kraj otvorenog prozora, što je kasnije u serijalu rijetko viđeno. Također su naši junaci bili naivni kod prvog napada bande kad su zapalili lampu u sobi nakon večere (hvale biftek i zlaćane krumpire po prvi puta u serijalu) na što je banda zapucala na njih sa susjedne zgrade (već smo imali takvu situaciju u avanturi 6: „Tajna zlatnog idola“, gdje je Indios Blancos sa susjednog krova gađao Texa strijelom. Vrlo brzo u serijalu će Tex postati znatno oprezniji i bit će ga nemoguće iznenaditi). U tom pokušaju je stradao samo Carsonov šešir, i to ovog puta bez Carsonovog komentara. Upravo će probušeni Carsonovi šeširi i popratni komentari starijeg rendžera u budućnosti postati rado viđen klišej i legendarna zezancija dva prijatelja na tu temu!

Kad smo kod Carsona, u prvim epizodama on je atipičan, drugačiji nego ga poznajemo danas. Ovdje, na primjer ne skriva odmah oduševljenje (takoreći, gubi glavu) kad ugleda lijepu ženu (Coru Gray), a kasnije postaje galantan, odmjeren i fin u takvim situacijama. Meni se uvijek sviđaju scene s Carson i njegovim izričajem kad ugleda žene! Svakako atipično za Carsona je i već spomenuto paraliziranje od straha kad susretne majmuna. osobno se ne sjećam kako se ikad paralizirao od straha i u strašnijim situacijama, a u budućnosti će baš te situacije biti skroz fora za pročitati (kao recimo u „Geniju zla“ ili „Rudniku straha“, gdje Carson briljantno zvuči, bez da znaš da li se zeza ili ga je stvarno strah?).

Naivni detalji:

*napad u saloonu „Zlatni rog“: gazde Jima Camerona.
*prilikom planiranja napada na naše junake u tri prigode postoji nepoznata osoba (šef bande) u naslonjaču fotelje (kao element iznenađenja i uzbuđenja), dok prvo takvo pojavljivanje ne otkriva ništa (vidi se samo ruka), već drugo otkriva da je riječ o Cori Gray (prsten na ruci), a treće već i govori u ženskom rodu. Nevješt i neuvjerljiv pokušaj Bonellija da stvori intrigu.
* Tex je namamljen u zasjedu u kanjonu White Rock Pass, iako su ga mogli upucati odmah na početku u trgovini
*Cora otkriva gdje je sklonište bande
*prilikom prvog napada bande Tex i Carson su zajedno u sobi, a prilikom napada majmuna su u odvojenim sobama
*Carson i Tex do zadnjeg trena ne žele sumnjati u Coru.

I u ovoj priči netko je prepoznao Texa (prepoznavanje Texa po saloonima u prvim avanturama česta je pojava, kasnije se u serijalu taj detalj gubi, i to do te mjere da Tex čak i igra na kartu kako ga nitko neće prepoznati).

Kad smo kod kraja, Tex kontra „ženski protivnik“, nikad ne dođe do sukoba između Texa i negativke: Bessie s kočijom se strmoglavi u provaliju, Mitlu ugrize zmija, Jane (Zmaj) pregazi kočija, Zhenda se sama povuče u osamu…uglavnom Tex ne puca i izbjegava sukob sa ženama. Da ne spoilam previše, Satania završava tragično.

Kad smo kod ženskih likova, na početku serijala ih je bilo jako puno. Tako se već u prvoj avanturi na prvoj stranici kao prvi lik nakon Texa pojavljuje Pawnee Indijanka Tesah. Gotovo svaka avantura je imala ženskih likova, pa tako u prvih 20 avantura u njih 16 se pojavljuju ženski likovi (ako sam dobro pobrojao), a ovdje imamo po prvi put da je vođa neke bande žena, što je dosta rijedak slučaj u serijalu! Bilo je žena koje su se prikrpale uz moćnike, koji su redovito bili razbojnici, ali da baš samostalno žena bude na čelu bande je dosta rijedak slučaj. Vrlo brzo nakon ove avanture imat ćemo vođu bande krijumčara Bessie, pa mamu Rosu kao negativku i tako kada bi pobrojali negativke ispalo bi da su zastupljene otprilike tu negdje kao i najbolji Texovi prijatelji, ako ne i više, pogotovo u prvim avanturama.

O prijevodu je već bilo riječi u rubrici zanimljivosti. Kao što sam već spomenuo, prijevod se razlikuje od izdanja do izdanja, a svakako je primjetno kako je prvo izdanje (Dnevnikovo) najšturije, sa najmanje teksta, a i kad se usporedi sa današnjim prijevodom dosta arhaično i falično. Danas mi više nije tako dojmljivo kao nekada. Baš sam malo čitao u zadnje vrijeme ranog Texa u izdanju Dnevnika: imam dojam kako je prijevod dijaloga takav da mi zvuči nemoguće tako razgovarati/prevesti. U svakom slučaju, u svakom prijevodu možemo nešto saznati, da smo čitali samo jedno izdanje ne bi znali sve i imali kompletnu sliku. A kao to obično biva, svatko odabere onaj prijevod koji mu najbolje odgovara. Čisto mala digresija na prijevod.
Još jedna zanimljivost, Dnevnik je dodao natpis: „Opasnost. Čuvajte se“ na ulaz u sklonište Satanijine bande. Nekom simpatično, nekome naivno!

Rezime: priču ću pamtiti po: prvoj okladi u serijalu koju je dobio Carson, glavni negativni lik je žena, prvi pravi dijalozi između Carsona i Texa, Carson se prilikom jednog od napada bande paralizirao od straha pred majmunom, napad s tavana na naše junake, Carsonu je probušen prvi šešir,… Meni je sve to dovoljno za visoku ocjenu. Naravno, postoji i nekoliko naivnosti koje su prisutne kod ranog Texa, ali puno je više dobrih detalja. Iz tog razloga, i za scenarij i priču dajem ocjenu 8. Spomenuti ću još kako je i scenarist bio limitiran brojem stranica s obzirom da je Tex tada izlazio u striscia formatu, pa opet je tu sve dobro uklopljeno!

Za kraj crtež...
Crtež je najslabiji dio ove priče i crtežu dajem najnižu ocjenu. Dovoljno je vidjeti sličicu dolaska spasitelja u Bensonov rudnik. Prepoznajete li Texa u toj sceni? Teško! Iz tog razloga preporučujem kolor izdanja, gdje barem po žutoj košulji možemo prepoznati Texa. Već sam spomenuo kako je Galep nacrtao majmuna. Sve u svemu, jako loš crtež!

U ovom stripu na nekim sličicama Galep je izostavljao revolveraške rukavice. U prvom kadru razbojnik s krova ih ima, dalje ih nema. Isto tako i kod Carsona kad ulazi u kupovinu duhana sa rukavicama, a izlazi bez njih…
Istina je kako Galepu Tex nije bio prioritet u to doba s obzirom da je, kako sam Galep kaže, živio boemskim životom u Milanu. Danju je crtao „Crno Oko“, a noći je posvećivao Texu i nije imao ni trenutka predaha. Ipak, ovaj je strip nacrtao dosta loše. Srećom, crtež će se vrlo brzo popraviti, ali ovdje je to jako loše. Znam kako se neki neće složiti, ali to je moj dojam, potkrijepljen s par detalja.
Ocjena 3 za crtež.

Za kraj Villina razglednica iz izdanja Ristampa Nuova i kolor našeg ddekija, sve vezano uz ovu priču:

I za pravi kraj odgovor na kviz pitanje: na temelju obrađenih 638 izbornih mjesta (Tex od 1 do 638) utvrđeno je sljedeće: Kit Carson se pojavljuje u 306 brojeva, što ispadne 47,96 %, znači točan odgovor iz zanimljivosti jest b. Za neke će biti iznenađenje podatak i ja sam mislio da se češće pojavljuje, a svakako se pojavljuje najviše nakon Texa (recimo tri puta više od Tiger Jacka ili Kita Willera). No, opet ne treba čuditi, kod Texa se pazi na svaki detalj pa ne smije biti ni previše Carsona, a i u odnosu na druge junake kod Texa su najčešće priče gdje je on solo u akciji. Ipak kad bi se gledao broj priča u kojima se pojavljuje Carson, tu bi ovaj postotak bio nešto viši, jer u početku serijala se Carson znao pojavljivati ili na početku ili na kraju priče, pa je i zato ovaj postotak tako mali, a kad bi se gledao broj priča, dosta bi se povećao!

Svakako velika preporuka za pročitati ovaj strip!

Dodatak:

Neke od priča u kojima se Tex sukobio sa životinjama, znam da ima ljubitelja takvih priča, pa ću spomenuti neke:
Ovdje je Gombo kao majmun upečatljiv lik, kad smo kod majmuna, orangutana je zajedno sa još dvije pantere poslao i „Učiteljev“ sluga Thomas na Texa u avanturi 212: „Tragedija na Shanghai Lady“ - ZS 957/958, „orangutan“ se pojavljuje i u jedinoj dosad neobjevljenoj Texovoj priči na ovim prostorima, u avanturi 60: „Dolina straha“, pantere se pojavljuju u avanturi 23: „Prokleta Zemlja“ - ZS 84, anakonda se pojavljuje u tri navrata; u avanturi 39: „Vještica Na-Ho-Mah“ – ZS 334, u avanturi 266: „Tajna pergamenta“- LU 57, 58, 59, 60 i avanturi 369: “Porod ponora“, LIB 104, pa zatim pume u avanturi 48: „Totem u pustinji“ - ZS 377 , kojoti mudre Raskar u avanturi 57: Vrač Sabinasa“ - ZS 415, sijaset prapovijesnih životinja u avanturi 62: “Znak zmije“ -ZS 427/428, tigrovi u avanturi 79: „Banda Mormona“ – ZS 540/541, Zhendini jaguari u avanturi 84: „Zlokobni znakovi“ - ZS 556, 557, 558, vukovi u canadskoj avanturi 88: „Crna strelica“ - ZS 573/574, Mitlini vukovi u avanturi 126: „Diablero“ - ZS 221, 223, 225, Proteusova dva lava i tigar u avanturi 216: „Carsonov zločin“ - ZS 984/985, pa sokolovi u avanturi 221: „Atentat u Washingtonu“ - ZS 1014/1016, Zhendine crne pantere u avanturi 231: „Duhovi noći“ - ZS 1080/1083 i mnoge druge životinje… kao što rekoh dosta pamtljivo njihovo pojavljivanje, ali kao protivnici nisu u rangu ljudi, svakako su drugačiji, posebni element u serijalu, ali većinom Tex problem zvan životinja relativno lako riješi mecima, ponekad, nožem i rukama.

TX LIBKB 2 Junak Meksika

TX LMS 9 Opasna tajna

7, 6, 5, 7

Jedna od boljih priča iz početnog perioda. Crtež je tu još nekako starinski, nismo naviknuti na to poslije onog boljeg crteža iz kasnijeg perioda.

04.01.2020
    11:20:00 sati

4, 4, 6, 6

"Zagorovoska" epizoda. Iako to nije pravi Tex, meni su nekad upravo ovakve price bile medju boljim Texovim.

04.01.2020
    11:35:00 sati

Ukupna ocjena 33%

5, 1, 4, 3

Zanimljivosti:

- Dvanaesta Texova epizoda.

- Radnja ove priče se odvija u Yumi, gradu na samom jugozapadnom rubu Arizone, kao i na planinama Gila i Mohawk, koje se nalaze u neposrednoj blizini.

- Prvi pravi zajednički zadatak (od početka do kraja priče) Texa i Kita Carsona. Bahati Tex nema poštovanja prema starijem rendžeru po stažu i godinama, ujedno i čovjeku koji ga je spasio smrtne kazne, već se odmah prema Carsonu postavlja autoratitivno, čak ga u jednoj sceni dobro "opere".

- Ova epizoda je originalno izašla u striscia formatu od siječnja do ožujka 1950.

Kratki sadržaj:

Nakon što se Tex (u prošloj epizodi) ponovno pretvorio iz odmetnika u rendžera, Mister Marshall ga, zajedno s Kitom Carsonom, šalje na zadatak na samu jugozapadnu granicu Arizone, u grad Yumu. Tamo treba uništiti okrutnu bandu koju predvodi Satania, osoba za koju kruže glasine da je žena.