Poruka Ta-Hu-Naha

TX ZS 556/558 | 242 str.

Iz špilje u planinama Navaja, pred iznenađenim poglavicama, pojavljuje se stara vještica Zhenda i najavljuje prisutnima da je došao čas pobune protiv bijelih osvajača. Uz nju je i njen sin Sagua, koji želi svrgnuti Noćnog Orla i postati poglavica svih Navaja.

• Poruka Ta-Hu-Naha
    TX LIBKB 23
  • Poruka Ta-hu-naha
    TX ZS 556
  • Ruševine Bonita
    TX ZS 557
  • Zendino sklonište
    TX ZS 558

• L'ultima carica
    TX SR 70
  • Pueblo Bonito
    TX SR 71
  • New Orleans
    TX SR 72
  • L'ultima carica
    TX TT 70
  • Pueblo Bonito
    TX TT 71
  • New Orleans
    TX TT 72

• Priče su u Italiji objavljene u 34. striscia seriji Rodeo u devet striscia u periodu između veljače i travnja 1965. U Bonelli formatu objavljene su u periodu između kolovoza i listopada 1966. u pričama „L'ultima carica“ ( od 64. do 130. stranice), „Pueblo Bonito“ ( od 5. do 130. stranice ) i „New Orleans“ ( od 5. do 53. stranice). Dnevnik priče objavljuje 1981. sa svim stranicama, a Libellus u koloru u veljači 2019.
  • Prvo pojavljivanje Zhende i Sague, drugo je napisao Nizzi.

Prvo je bila Yaska, vještica iz Crne močvare, pa tri godine poslije Zhenda, vještica iz pećine u planinama Navaja. Obje Gianluigijeve kreacije imale su sinove jedince i gajile su velike planove za njih - žele ih postaviti na čelo nekog plemena. Yaska vidi Dugog Noža kao poglavicu Gavrana, a Zhenda Saguu na čelu Navaja. Trebaju samo ukloniti sitne smetnje poput priznatih poglavica, a jedan od njih je Noćni Orao. Dvije ambiciozne majke i zajednički cilj, tako bi se ukratko dalo opisati ova dva Gianluigijeva štiva, ali Texovo ima daleko dramatičnije i dinamičnije razrađenu radnju u koju su uključeni klasični vestern elementi poput pobune Indijanaca, vojske i opsade rančeva, a i Zhenda se, za razliku od umorne i očajne „vještice“ Yaske, pokazala kao sposobnija i magijom daleko potkovanija vještica. U cijeloj priči osjetite dozu zlokobnosti provučenu sugestivnim proročanstvima koje nam Bonelli donosi riječima Ta-Hu-Naha, Crvenog Oblaka i Zhende, ritmičnim udaranjem bubnjeva koji najavljuju smrt i dimnim signalima, potom događanjima u Zhendinom jezivom skrovištu.

Dobro, nije do Yaske koja nije pokazala ama baš ništa od vještičjeg umijeća, već do Gianluigija Bonellija kojem je Yaska poslužila kao uvertira za Zhendu tri godine kasnije - dovoljno vremena da kvalitetnije razradi svoju prvotnu ideju i od 95 Zagorovih stranica na kojima je uskočio kao privremeni tekstopisac, dođe do 242. Texovih stranica nabijenih akcijom, pucnjavom, bratoubilačkim ratom između Navaja, vojskom u pohodu na pobunjene Navaje, Texom i Tigerom Jackom okruženima u starom napuštenom pueblu, zarobljenima Kitu Willeru i Velikom Jelenu koji trebaju biti žrtvovani radi ostvarenja proročanstva i crnom magijom stare vještice Zhende.

Ovo je definitivno jedna od najvažnijih priča u Texovoj sagi iz nekoliko razloga. Mogao bih ju nazvati i prekretnicom u dotadašnjem Bonellijevom načinu pripovijedanja jer je potpuno promijenio dotadašnje kanone u interpretiranju Texa. Naime, Tex dobiva jedan slijed dramatičnih scena u ruševinama puebla Bonito, isprekidanih scenama ranča pod opsadom gdje su akteri vojnici i rančeri protiv pobunjenih Navaja, a potom ga Gianluigi stavlja kao sporednog lika i svu pažnju daje njegovom sinu Malom Sokolu i Velikom Jelenu. Oni su pokazali inicijativu i odigrali ključnu ulogu u razrješenju ove drame.

Također ovdje po prvi i jedini put vidimo da jedan Navajo želi osporiti autoritet i svrgnuti Noćnog Orla s trona poglavice, a za to ima valjane argumente. Ovdje nije u pitanju dvoboj dva kandidata za titulu poglavice, ovdje je temelj krvna linija, jer je Sagua sin Crvene Strijele. E sad, tu neke stvari nisu do kraja jasne - znamo da Zhenda pripada plemenu Navaja, ali je Bonelli ostao nedorečen njenim statusom u plemenu; je li ona bila u jednom periodu skvo Crvene Strijele ili je poglavica volio umočiti sa strane, je li poglavica uopće znao da ima sina sa Zhendom i kakva je bila sudbina Zhende nakon što je začela; je li otišla dobrovoljno iz plemena ili pod nečijim pritiskom? Kako god bilo, iz te kratkotrajne veze rodio se Sagua i ta krvna veza mu daje legitimitet za poglavicu Navaja, titulu koju je u međuvremenu naslijedio Tex, zet Crvene Strijele, nakon što je ovaj otišao put vječnih lovišta ( originalni broj 16 „Il fuoco“, ZS 71 „Ranč u pepelu“).

Sagua je u početku tipičan ratoborni lik koji želi svrgnuti Noćnog Orla, ujediniti navajska plemena i krenuti u pohode protiv bijelih doseljenika, ali mu Bonelli daje složeniji psihološki profil i karakter koji će nam polako otkrivati sve do samog kraja priče. Sagua je nesumnjivo veliki i hrabar ratnik koji slavu želi postići svojim vještinama (prvenstveno je mudar, scene na početku, s bijelim dilerima oružja, odlično su postavljene) bez Zhendinog magijskog uplitanja, također je i osoba koja želi izbjeći rat između Navaja jer zna da su neka plemena naklonjena Texu, pa razmišlja kako da ih bez bratoubilačkog rata prikloni sebi. Sagua kroz cijelu priču ima sumnje, dvoji u svoje postupke, nesiguran je, ali majčina karizma i njeno upletanje imaju veliku ulogu u nekim njegovim postupcima.

Zhenda, unatoč prvotnom dojmu koji ostavlja, nije osoba koja djeluje zbog pohlepe, mržnje ili osvete. Nju prvenstveno vodi ljubav prema sinu i želja da se ispravi nepravda u vezi izbora poglavice, a svako njeno djelo vrši se u ime buduće slave njena sina. Ta dinamika odnosa majka-sin poslužila je Bonelliju da Zhendu predstavi kao izrazitog negativca; mora posegnuti za crnom magijom u nekim prilikama, nahuškati svoga ljubimca jaguara na šamana Ta-Hu-Naha koji je otkrio njen plan, prinijeti ljudske žrtve radi ostvarivanja proročanstva u vezi njenog sina kao poglavice, a upravo početni slijed kadrova ove priče jedan je od dojmljivijih prizora - svaka vinjeta proročanski nagovještava zlo i nesreću koje će se uskoro spustiti na Navaje.

Fantastični elementi koliko god danas naivno izgledaju u Texovim ranim avanturama ipak na neki način i danas draže maštu čitatelja svojim nabojem, ističu egzotičnost nadnaravnog u prividnoj pozadini misterije. Jeftini Zhendini „trikovi“ poput lubanje koja govori, dresirani jaguari koji ubijaju ljude na njenu zapovijed, nekakva mumificirana spodoba koju Zhenda štuje, općenito sav taj mistični mračni horor ugođaj u pećini u kojoj ona boravi bili su dovoljno atraktivni da raspale našu maštu kada smo bili klinci, danas su tek simpatičan horor retro-trash, sasvim dovoljan za jednu upečatljivu priču onoga vremena.

Do sada je Texa većinom obilježavala vestern avantura, a zahvaljujući Gianluigiju koji razigranom dječačkom maštom ubacuje kontrast dan indijanskom mistikom i magijom, čini da upravo u tim pričama Tex doživljava najveće poteškoće. Pratimo dramatična događanja u starom napuštenom pueblu Bonito, u kojem su Tex i Tiger Jack u nezavidnom položaju - okruženi su pobunjenim Navajima, a i rane koje su zadobili zadaju im dodatne probleme. U međuvremenu, vojska i rančeri muku muče s pobunjenim Navajima, žrtve su velike, a kraj se ne nazire.

Naravno, kad god je u pitanju nadnaravno u Texovim avanturama, Bonelli poseže za klasičnim pristupom-uvodi u priču lika koji svojim znanjem magije može parirati zlu, a ovdje je to dobri šaman Crveni Oblak. A utisak nadnaravnog na naše junake? Pa, tu je Bonelli svakom liku dao drukčiji stav - Tiger Jack kao pravi Indijanac vjeruje u indijansku magiju i mistiku, dobre i loše duhove, ali je uvijek spreman stati uz svoje prijatelje, Carson iskorištava situaciju i prigovara više nego obično, a Tex, pak, pokušava shvatiti događaje uzrokovane Zhendinom magijom, ni trenutka ne sumnjajući da dobra Winchesterka vrijedi više od čaranja ishlapjele vještice.
Ono što je zanimljivo istaknuti u takvim magijskim situacijama je da Tex, za razliku od skeptičnog Carsona, ima veliko povjerenje u šamane i njihovo poznavanje magije, a pomogli su mu i više puta tijekom serijala, tako i ovdje. Tex i Carson predstavljaju dva različita stava koja svi mi imamo prema manifestacijama nadnaravnog; odbacuješ ih, ili u najboljem slučaju skeptik si (Carson), s druge strane prihvaćaš i ne tražiš racionalno objašnjenje (Tex). Kit Willer, pak, zlokobne predznake prihvaća nonšalantno dječački, sa šalom - Veliki Jelen zabrinuto kaže: „Noćas se kojot začuo tri puta i zašutio“, Kit odgovara: „Znači, nije imao više snage“.

Kvalitetom izvedbe iznenadila me ova priča, jer i ranije smo vidjeli pobune Indijanaca, ali ovdje su u igri Navaji, kojima je Tex i poglavica i zaštitnik, tako da stvari ipak nisu jednostavne. Ugrožen je njegov autoritet poglavice i vođe, kao i život. Bonelli je jednostavno posložio te stvari, a opet nimalo dosadno se ne osjećate dok listate stranice pune neočekivanih preokreta, bilo da su oni uzrokovani ljudskim faktorom, bilo magijom. Kada je u igri ljudski faktor, poput Texa i Tigera u okruženju pobunjenih Navaja i opsade ranča, Bonelli gradi radnju na odličnoj akciji, kada je u igri magija, ne ide tako daleko da uvodi nekakve duhove ili demone oko kojih se sve vrti, već jednostavnijim načinom, kroz zlokobna pretkazanja drži atmosferu na visokoj razini, a nekoliko paralelnih dramatičnih radnji koje razvija tijekom priče na kraju se stapaju u vrhunac koji vodi ka konačnom obračunu, koji se odvija u Zhendinoj pećini. Odlična priča koja je obznanila kraj naivnog Texovog perioda, priča koja je označila prekretnicu jer je Gianluigi napisao jednu od najkompleksnijih i najznačajnijih priča, a i posljednja vinjeta simbolički naviješta Texovo zlatno doba.

TX LMS 1 Tajna zlatnog rudnika

TX ZS 581/582 Pero Komanča

9, 9, 10, 10

Kamenie. Mrtvacke glave. Divlje zveri. Preplanuli Tex.
    11.06.2020
    23:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

8, 9, 9, 9

12.06.2020
    00:47:00 sati
  • El Morisco

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Zato volim Texa! Upravo ovakvog, koji je znao i metak dobiti, koji je znao i premlatiti zlikovca, koji je i zapalio cigaretu i popio bez da se omladina uznemiri. Odlična recenzija, dodajem kako krvne veze upućuju da je Sagua ujak Kitu Willeru!

12.06.2020
    08:47:00 sati
    El Morisco
  • Ebenezer Snare

9, 8, 7, 8

12.06.2020
    13:58:00 sati
    Ebenezer Snare

10, 10, 9, 6

Tex iz stare škole. Danas teško ponovljivo.

13.06.2020
    07:09:00 sati

6, 7, 8, 8

Stvarno priča stare škole. Pobuna indijanaca je izlizana tema, ali je zato radnja zanimljiva i dinamična. Crtež je odličan.

14.06.2020
    10:01:00 sati

7, 7, 8, 8

Solidan western. Čitao sam novo izdanje u boji. Mislim da sam imao 2/3 u zs, i nikako nisam mogao nabaviti 1.broj, pa nikad dosad nisam niti čitao.

15.06.2020
    15:18:00 sati

6, 6, 8, 9

Sama priča po sebi nije vrhunska, ali sviđa mi se kako je G.L.Bonelli uzeo vremena da polako upoznamo Texove neprijatelje i njihove namjere, scenarij je odličan na samome početku, iako u Texu ne volim previše ove priče sa vješticama. Sviđaju mi se i Bonelli i ove ZS naslovnice.

17.06.2020
    21:00:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%