Zagonetno koplje

TX ZS 610 | 107 str.

Apaški poglavica i Texov brat po krvi, Cochise, zove Texa u pomoć da uguši sukob Apaša Mescalerosa i Broncosa u vezi s posjedovanjem ukletog koplja. Sukob koji bi mogao dovesti do novog rata. Tex i Carson kreću u potragu za kopljem…

• Krvavo koplje
    TX ZS 37
  • Zlokobno koplje
    TX ZS 610

• Il passato di Tex
    TX SR 83
  • Il passato di Tex
    TX TT 83

• Ovo je kronološki gledano 96. Texova avantura. U Italiji je prvi put izašla 1966. godine (striscia izdanje Serie Cobra 35a serie). U Bonelli formatu prvi puta izlazi 2007. godine (SR 83 od stranice 8 do stranice 114). Reprinti ove priče su sljedeći: Tex Tre Stelle 83 (1971), Tutto Tex 83 (1990), Tex Nuova Ristampa 83 (2002), Tex Gli eroi del fumento di Panorama broj 3 (Mondadori, 2005), Tex Reppublica 39/40 (2007). Tex classic 175-177 (2023). Naslovnice classica koje imaju veze s ovom pričom: 176 i 177.
  • Na ovim prostorima ova priča je prvi put izašla 1969. godine u Dnevnikovoj ZS 37, drugi put je izašla 1982. godine u Dnevnikovoj ZS 610 (Dnevnik je tu priču skratio 13 stranica).
  • Po 68. put se pojavljuje Kit Carson, a po 28. put su upareni Tex i Carson!
  • Peti Letterijev uradak na SR.
  • 96. Bonellijev scenarij i peta suradnja Bonelli/Letteri.
  • Prvo pojavljivanje jednog od Texovih najboljih prijatelja Cochisea. Sva pojavljivanja Cochisea na serijalu možete vidjeti u sljedećem topicu. Figurica Cochisea, Muzzijev Cochise i Fuscov Cochise.
  • Indijanci se pojavljuju po 66. put, Apaši po 12. put (prethodna pojavljivanja Apaša na serijalu su bila u avanturama: 13, 21, 27, 40, 59, 64, 68, 70, 72, 83 i 90), a Papagosi se pojavljuju po 2. put (nakon avanture 64), a koje su to avanture pogledajte ovdje.
  • Po 33. put se pojavljuje vojska i treću avanturu u nizu, dok se tvrđava pojavljuje po 26. put, također treću avanturu u nizu.
  • Uvodnu stranicu ove priče možete vidjeti ovdje.

Kronološki gledano odmah nakon prvog pojavljivanja Buffalo Billa, na sceni, na Texovom serijalu se pojavila i druga povijesna osoba, Cochise. Očito su Bonellija u to vrijeme privlačile povijesne osobe. Za razliku od Buffalo Billa, kojeg Bonelli više nije koristio u serijalu, Cochisea će Bonelli koristiti još nekoliko puta, između ostalog i u nekim od svojih najboljih priča (popis priča u kojima se pojavljuje Cochise dan je u zanimljivostima). Valja napomenuti kako su Texovi prvi susreti s Buffalo Billom i Cochiseom posve različiti: priča u kojoj se prvi put pojavljuje Buffalo Bill je opuštenih tonova, dok je ova priča vrlo dramatična. Meni je lik Cochisea jedan od najdražih u serijalu, istina da više-manje uvijek znamo što možemo očekivati kad se u scenariju pojavljuje Cochise (uglavnom to budu usijane indijanske glave, koje prijete miru), ali ovaj ponosni i pošteni Indijanac mi je osobito drag lik.

Malo povijesnih činjenica: Cochise se smatra jednim od najvećih poglavica Apaša, zajedno s Geronimom (Geronimo se pojavljuje u Texovom svijetu u priči Veliki Džeronimo), Victorijem (Victorio se pojavljuje u Texovom svijetu u priči: „Nana lo stregone“ – „Vrač Nana“, (1976), Bonelli/Letteri, LL 19, SR 191/193, avantura 152) i Mangas Coloradasom (Mangas Coloradas se pojavljuje u Texovom svijetu u priči: „Fiesta di morte“- Fiesta smrti“, (1982), Bonelli/Ticci, LL 64, SR 259/261, avantura 185). Victorio i Mangas Coloradas se spominju i u ovoj priči. Na Texovom serijalu Cochise i Tex su braća po krvi (što se spominje i u ovoj priči). Budući da nam povijest govori kako je Cochise umro 1874. godine, njegova prisutnost u Texovim pričama je anakrona, ali lik koji Tex susreće u stripu savršeno odgovara njegovoj povijesnoj slici: mudar, pun razumijevanja, odan, razuman, nepopustljiv, hrabar, velikih moralnih kvaliteta. Poput Carsona i Cochisea simbolizira i krasi sijeda kosa. Cochiseov fizički prikaz: čovjek koji više nije mlad, sijede kose, jasnog i energičnog pogleda; možemo pretpostaviti da je on alternativna verzija svemira u kojem nije umro 1874. godine i mirno je ostario sa svojim narodom.

Prvo pojavljivanje Cochisea na serijalu ponudilo je zanimljivu priču i odličan debi lika na sceni. Uvijek je teško napisati priču s povijenim likom, budući da je poznato dosta stvari o povijesnom liku. Bonelli je odlučio ignorirati povijesne činjenice i napisao priču između redaka poznatih povijesnih događaja, jednostavno je ubacio pustolovinu, ali ne ulazeći u detalje vremena i poznatih događaja, nego dočaravajući svoje viđenje Divljeg zapada. Mogli bismo reći i kako je Divlji zapad mjesto koje više pripada mitu nego povijesnoj stvarnosti, mjesto koje se može prilagoditi onome što se želi ispričati, a tu je Bonelli oduvijek bio majstor! Zemlja snova, zemljopisno i vremenski neprecizna u kojoj si Tex može priuštiti biti sve što poželi, uvijek u službi pravde. Isti je slučaj i sa povijesnim likovima, koji su iskrivljeni, kako bi odgovarali scenariju. Današnji scenaristi su da tako kažem u nepovoljnijem položaju, jer moraju pomno proučavati scenarij, ne samo po pitanju povijesnih činjenica, nego i po svim ostalim detaljima, jer današnji čitatelj je priznat ćete mnogo zahtjevniji.

Bonelli i Letteri ograničavaju se na stvaranje priče s prilično klasičnim elementima: potencijalni indijanski rat, Tex kao posrednik, mladi vođa pobunjenika, element magije. Čak i ako se sve završi na brzinu, priča ostaje nezaboravna prvenstveno zbog izrazito mračnog početka i iznad svega, zbog debija velikog Cochisea (iako mu to nije prvi susret s Texom, s obzirom da se već jako dobro poznaju i da su braća po krvi. Serijal “Mladi Tex Willer” donosi mnoga pojavljivanja Cochisea, pa između ostalog i njihovo upoznavanje). Ova priča nam donosi Texa u ulozi suca, koji mora popraviti odnose između dva sukobljena plemena Apaša.

Početak priče je svakako upečatljiv, lako ostaje u sjećanju: Mescalerosi zakopaju svog vrača živog, ostavljajući ga u pustinji; vrač upućuje prijetnje svojim ubojicama i one se ostvaruju samo nekoliko vinjeta poslije kad napadnu Broncosi selo Mescalerosa, kako bi pronašli "čarobno" koplje. Drama se nastavlja i ovdje se pokazuje Bonellijevo majstorstvo: u povezivanju dva udaljena i naizgled nepovezana događaja u istu tragičnu zajedničku nit. Ovdje, kao što se često događa tijekom serije, Cochise je taj koji traži Texovu pomoć u pronalaženju koplja, ali prije svega da zaustavi rat između Mescalerosa i Broncosa, koji prijeti intervencijom vojske, a djelomično i da spasi svoju guzicu od prijetećeg Delgadita. Budući da u priči nema neprijatelja koje treba eliminirati (s Mescalerosima i Broncosima, Tex se mora pomiriti i izmiriti nih, a ne uništiti ih), Bonelli ubacuje uobičajenog "usijanog" Indijanca, koji je željan da izbaci Cochisea iz zapovjedništva i naknadno se povećavaju njegove namjere osvete (nakon Texove lekcije).

Ono po čemu ćemo svakako još pamtiti ovu priču jest i po sceni u kojoj je Carson hipnotiziran kopljem i vidjet će strašnu halucinaciju, kao i poziv Texu da sudjeluje na vijeću poglavica Apaša, gdje nam Bonelli želi pokazati Texovu karizmu među Indijancima. Texov govor na takvim skupovima je uvijek rado viđen i antologijski. Baš kao i što je krajnja Texova Solomonska odluka uvijek rado viđen scenaristički detalj!

Jedino što bih naveo kao manu jest kako naši junaci praktički nemaju prepreka pri ostvarivanju cilja, Delgaditova zasjeda osujećena je bez ikakvih problema, a do koplja su došli bez ikakve muke.

Galerija likova: Apaši i naši junaci. Apaši su uz Navaje najčešće prisutno indijansko pleme u serijalu, a ovdje možemo vidjeti razlike između različitih plemena Apaša (ovdje Mescalerosi i Broncosi, pa i Chiricahuasi i Mimbrenosi) koje su obilježile povijest ovog naroda. Uz spomenutog Cochisea, ističe se negativni lik Delgadito; podli Apaš s velikim ambicijama, njegov dvoboj sa Texom je antologijski! Rekli bismo još jedan mladi Indijanac, arogantan i pun želje za borbom, kojemu Tex očita lekciju, ali dvoboj je zahtjevan, dobro se suprotstavlja Delgadito Texu, prvo riječima, a onda i djelima! Pljuvanje Texove ruke pokazuje nam karakter Delgadita, u svakom slučaju rijetko viđeno! Sam Cochise prikazan je pričljiviji i nešto manje mudro nego u budućnosti. Zanimljiv je lik vrača Papagosa Kua Vuana („Onaj koji vidi kroz vrijeme“), koji uistinu vidi budućnost. Texov je stari prijatelj, a Tex ga uspijeva posljednji puta vidjeti, jer se sprema umrijeti, no, kako to obično biva Texu daje zlata vrijednu informaciju. U svakom slučaju osebujan i fascinantan lik, koji priči daje spomenuti ton magije i tajanstvenosti. Meni je uvijek drago vidjeti takve indijanske likove, obdarene moćnim sposobnostima.

Mescalerosi i Broncosi u sukobu

Crtež: sjajan crtež, kao i obično kad je Letteri tog vremena u pitanju, nema se što za prigovoriti. Neke vinjete su uistinu prekrasne i općenito velika pažnja na detalje od prve do zadnje vinjete, izvrsna izvedba, pogotovo krupni planovi Texa, s lijepom i čvrstom linijom, emocije likova pogođene, lijepo nacrtani konji, dajem visoku ocjenu, iako crtež nije sa previše detalja, lica likova su besprijekorna.

Naslovnice: treću naslovnicu u nizu Tex je u crvenoj košulji i 38. put ukupno. ZS 610 je naslovnica originalnog Texa broj 71 („Pueblo Bonito“) i nema nikakve veze sa ovom pričom. Ocijeniti ću originalnu naslovnicu (SR 83), koja je kultna, naravno riječ je o naslovnici prve priče koja se dotiče Texove prošlosti („Texova prošlost“, recenzija), a Galep ju je lijepo nacrtao, iako je nebo previše plavo, a Texov konj Dinamit ne sliči sebi, svejedno poruka i poziv je tu.

Rezime: jako dobra priča, kratka, fascinantna, jednostavna, nezaboravna i zanimljiva! U ovom razdoblju ima ovakvih priča, takozvanih filera, kratkih, ali vrijednih pamćenja! Priča je to prema unaprijed utvrđenim crtama, koje vole čitatelji Texa: prstohvat legende i misterije (koplje), dvoboj Texa s Delgaditom, Tex kao posrednik i govornik. Na jednom mjestu sve ono što će kasnije proslaviti serijal. Jako dobro. Naravno, malo arhaično to izgleda danas, ali meni, koji sam odrastao na tako nečem budi emocije i uvijek mi se sviđaju ovakve priče, lagane i klišejizirane. Ocjene je teško dati, odlučio sam se za ovakve, što naravno ništa ne znači. U svakom slučaju zabavna mi je ovo priča i preporučam je pročitati!

TX ZS 609 Lovci na buffale

TX ZS 1 Junak rodea

7, 6, 7, 7

Solidno otvaranje Letterija, dobra priča. Nekako se poklopilo da Letteri krene u avanturu sa Teksom baš u vrijeme kad je (po meni) serijal konačno stao na svoje noge i kad se već polje djelovanja naših junaka raširilo do maksimuma. Zamjeram Bonelliju što je tako dugo čekao da angažuje i Kočiza, koji je u rangu legende o Džeronimu. Ova ZS37 naslovna hipnotički djeluje, bez obzira što nije lijepa, toliko je neobična i privlačna, da i ne znam jel zbog ovako niskog broja ili nešto drugo, možda previše žute boje ili fonta slova. Uglavnom, više od "čitljivog", tečno, zanimljivo i dobro.

12.03.2024
    15:59:00 sati

5, 5, 6, 7

Solidan crtež, osrednja priča. Nije loše za pročitati, ali ni ništa nezaboravno.

12.03.2024
    16:19:00 sati
  • mikikiki

9, 9, 10, 9

12.03.2024
    18:36:00 sati
    mikikiki

8, 7, 10, 8

12.03.2024
    21:02:00 sati

Ukupna ocjena 37%

5, 2, 5, 1

Za prvi dio stripa nisam niti siguran tko koga-što-zašto.  Kad počnu loviti Degalita, onda postaje donekle ok. Naslovnica loša. Izgleda kao Tim (i Dasti)!? Vidio sam i zamjensku Villinu s kopljem i Carsonom. Sad vidim u recenziji da je Dnevnik priču 'dobro' skratio... pa je možda i to razlog što mi nije 'sjela'!?

15.03.2024
    13:08:00 sati

5, 3, 6, 7