Texas Bill

TX ZS 635/637 | 275 str.

Tex i Carson pristaju na molbu mistera Bentona, predsjednika željezničke kompanije „South Pacific“, i pod pseudonimima Texas Bill i Old Kit odlaze u gradić Canyon Diablo uvesti red i zakon, kako bi se omogućio nastavak gradnje pruge.

• Teksas Bil
    TX ZS 635
  • Crni Lari
    TX ZS 636
  • Zmijski otrov
    TX ZS 637

• Il quinto uomo
    TX SR 180
  • Una stella per Tex
    TX SR 181
  • Canyon Diablo
    TX SR 182
  • Caccia all'uomo
    TX SR 183
  • Il quinto uomo
    TX TT 180
  • Una stella per Tex
    TX TT 181
  • Canyon Diablo
    TX TT 182
  • Caccia all'uomo
    TX TT 183

• Priče su u Italiji objavljene u periodu između listopada 1975. i siječnja 1976. Dnevnik priče objavljuje pred kraj 1983. isjekavši pritom pet stranica, a nisu stavili niti jednu originalnu naslovnicu, već su uzeli naslovnice prijašnjih Texovih priča Tradimento, Il grande re i Il sicario.
  • Virgilio Muzzi oprostio se od Texovog serijala ovom svojom najdužom pričom.
  • Tema priče zasnovana je po stvarnim događanjima s kraja 1882., kada je projekt željezničkog premošćivanja kanjona Diablo višemjesečno zastao, a u međuvremenu je niknuo grad oko pruge s oko 2000 stanovnika u kojem je vladalo bezakonje i ubijena su četiri šerifa, a navodno potom dolazi suhonjavi bivši propovjednik iz Teksasa, opasan s dva revolvera, a gradski ga je odbor uočio i zaposlio za šerifa koji je u mjesec dana ubijao jednog čovjeka dnevno i ranjavao nekoliko njih, ali ni on nije doživio isplatu prve plaće (neki povjesničari tvrde da je priča s bivšim propovjednikom tek legenda).
  • Pogledajte listu najopasnijih gradova Divljeg zapada.
  • Tex po šesti put postaje šerif u jednome gradiću. Prvi je to put bilo u Devil's Holeu Tex po šesti put postaje šerif u jednome gradiću. Prvi je to put bilo u Devil's Holeu, zatim u Pecos Cityju (LMS 30 „Prst na orozu“, VČ 3 „Neustrašivi Teks“ i Libellus kolor 7), pa u MacCoyu (ZS 321 „Džampa flet“, VČ 5 i Libellus kolor 11), potom u Salferu (ZS 356 „Noćni jahači“, VČ 7 „Stari Pauni Bil“) i Cameronu (ZS 594 „Bela noć“).
    Zahvaljujem forumašu texu2 na ovim informacijama.
  • Pogledajte listu čuvara zakona na Divljem zapadu.
  • Gotovo svi Bonellijevi vestern junaci u jednome su periodu okačili limenu zvijezdu o prsa; Zagor, pa i njegov vjerni compadre Chico, Ken Parker, čak je i Kit Carson bio šerif u priči ZS 476 „Trojica maskiranih“, a Kapetan Miki i Kit Teller bili su u rendžerskoj službi, dok je Judas, recimo, imao značku Pinkertonovog agenta. I neki moderni Bonellijevi junaci također nose značke zakona: Nick Raider, Julia, Morgan Lost, Komesar Ricciardi, Saguaro.
  • Nije prvi put da se Tex koristi pseudonimom, ovdje je Texas Bill, a upravo su pod tim imenom Texove priče u striscia formatu počele izlaziti u Španjolskoj tijekom 1950-tih.
  • U prvoj priči saznajemo da je vlasnik hotela bio pripadnik zloglasnih Quantrillovih jahača, a barmen član Clantonove bande.
  • Na stranici 43 druge priče na scenu stupa revolveraš Black Larry-mršav, duge kose i brkova, obučen u crno, pomalo nalikuje na legendarnog Billa Hickoka. Pogledajte listu revolveraša s Divljeg zapada.
  • U priči se pojavljuje Keno Harry, stvarna ličnost koja je u gradiću imala salun „Poker“.
  • Lena Bond, žena koja se pojavljuje u priči, zasigurno ne spada u najkarizmatičnije negativke, ali se pamti da je jedina žena kojoj je Tex, poput pravog džentlmena, ponio kofere.

Da imam H.G. Wellsov vremenski stroj ili Docov De Lorean DMC-12 pa da se mogu vratiti u prošlost, prvo bih se vratio u period Divljeg zapada, čisto da vidim jesu li sva ona burna događanja iz tog perioda autentična ili je veliki dio toga tek plod mašte raznih pisaca i režisera. Da se vlastitim očima uvjerim u ono o čemu od malih nogu čitamo i gledamo, a danas pišemo recenzije - gdje legenda postaje stvarnost, a stvarnost se gubi u legendi. Volio bih vidjeti bitku kod Little Bighorna, posljednje Custerovo uporište i njegov kraj, obračun kod O.K. korala, predstave Buffalo Billovog cirkusa „Wild West Show“, upoznati indijanski način života i slobodne Indijance iz prerije na mustanzima u lovu na bizone. Volio bih ući u zadimljeni salun gdje odjednom pijanist zaustavlja svoje prste na klaviru, a muk i napetost među prisutnima izazvan dolaskom jednog stranca nožem se može rezati, strusiti viski niz prašnjavo grlo i naručiti bifteke debele tri prsta prekrivene gomilom zlaćanih krumpirića. Volio bih vidjeti je li Billy The Kid bio toliki frajer kao što se pričalo i je li Jessie James bio južnjački Robin Hood ili tek obični pljačkaš. Volio bih okusiti život pravog kauboja i vidjeti koliko se tu mit i stvarnost isprepliću s imidžem kauboja iz holivudskih filmova i talijanskih stripova. Volio bih do srži upoznati život na Divljem zapadu.

Nakon gotovo sto i pedeset godina od Divljeg zapada teško je razlučiti što su legende, a što stvarnost života. Filmovi, knjige i stripovi utjecali su na nas do te mjere da neke stvari uzimamo zdravo za gotovo, npr. da je taj svijet bio strogo podijeljen na dobre i loše, da su svi bili naoružani i da su nasilje i pucnjave bili svakodnevni, da je više ljudi pobijeno u revolveraškim obračunima i napadima Indijanaca nego što su Bata, Ljubiša i Boris u jurišima Švaba potamanili, da su svađe u salunima zbog partije pokera uvijek eskalirale u revolveraške duele, romansirane prikaze nekih odmetnika, miroljubive doseljenike koje terorizira lokalni moćnik pa se odjednom pojavljuje usamljeni jahač junak, rješava situaciju i potom odjaše u suton, nepotkupljive šerife same nasuprot dvadesetorice, slobodarske i plemenite trapere, a u stvarnosti šupci koji ubijaju životinje i deru im krzno i kožu da bi fufe na istoku promovirale modu, itd, itd.

Svi Bonellijevi stripovi postavljeni na vestern tematici također miješaju fikciju i stvarnost, a egzaktan primjer toga je upravo ova Texova priča. Kruži legenda da je u jedan gradić bezakonja kraj kanjona Diablo ujahao suhonjavi bivši propovjednik iz Texasa opasan dvama revolverima, postao šerif i u mjesec dana sam, nakon što su prethodno ubijena četvorica šerifa, očistio grad od ološa ubijajući jednog čovjeka dnevno i ranjavajući više njih. Upravo tu američku legendu Bonelli uzima za postavku ove svoje priče, a šerif je, naravno, Tex Willer. Grad je doista postojao, on je danas ghost town, a na kraju 1882. željeznica je namjeravala premostiti kanjon Diablo, ali zbog pogreške u izvođenju radova došlo je do višemjesečnog zastoja i ubrzo je kod pruge niknuo gradić. U stvarnosti je projekt zastao zbog nedostatka financija i pogreške inženjera, Bonelli, pak, napredak željeznice zaustavlja bespravnom gradnjom.

Canyon Diablo

Dakle, sve je jasno. Daljnji napredak željeznice koči Devil's luck salun i okolne barake, a sve je u vlasništvu Toma Clebbera. Željeznička kompanija je nemoćna (u stvarnosti, da se nešto tako desilo, vjerujem da bi kompanija odvojila izdašnu svotu dolara i unajmila plaćenike ili Pinkertonove agente koji bi munjevito riješili stvar), pa zakonski žele riješiti problem. Tex Willer i Kit Carson, pod pseudonimima Texas Bill i Old Kit, dolaze u gradić izvidjeti situaciju. Brzo se naši junaci sukobljavaju s ološem koji plazi malim gradićem, a ono što će uslijediti klasični je Bonellijev narativ kada Tex okači o prsa limenu šerifsku zvijezdu.

Šerifi su nezaobilazne ikone Divljeg zapada, također isprepleteni velom mita i stvarnosti. Zvijezda na prsima, Colt u futroli, ležernim korakom obilazeći gradić, spreman reagirati na svaki znak opasnosti. To bi bio uobičajeni dan jednog šerifa, ali prilike su ponekad bile takve da se Colt vadio iz futrole spreman izrigati salvu olova u onoga nasuprot cijevi.
Baš kao Elfego Baca, šerif iz gradića Frisca (danas Reserve, New Mexico) koji se sam suprotstavio osamdesetorici razuzdanih kauboja. Da mi je bilo vidjeti taj fajt!

Nije prvi put, a ni posljednji, da je Tex prihvatio posao šerifa kako bi očistio jedan gradić od ološa. Možda neupućenom čitatelju to kontradiktorno zvuči jer je Tex i sam bio odmetnik, a sada je neumoljivi provoditelj zakona, ali Tex nije bio klasični odmetnik s Divljeg zapada, niti je odmetnik koji se pokajao zbog zlodjela pa ostatak života pokušava uspostaviti balans između pravde i krivde. Tex nije pljačkaš, silovatelj, bezobzirni ubojica - Tex je postao odmetnik kada je pobio rančere koji su mu ubili oca i brata i ukrali stoku, pa su ga tijekom određenog razdoblja, barem formalno, preko potjernica, progonile limene zvijezde duž jugozapada, ali su brzo prepoznali velike ljudske osobine i neosporne zasluge tog odlučnog odmetnika u borbi protiv stvarnih zločinaca. Uvijek je bio u službi nevinih, braneći slabe od zlostavljanja i uznemiravanja i u kratkom je vremenu rehabilitiran, postajući najopasniji i najpoznatiji teksaški rendžer: sada je on simbol, sinonim za pravdu, nemilosrdna noćna mora za zločince svih vrsta.

Kako već napisah, Texu je ovo šesti put da postaje šerif u jednome zapadnjačkom gradiću, a Bonelli u prvih pet priča upotrebljava isti narativ-samopožrtvovanje, osjećaj dužnosti i pravde, žrtvovanje za ugnjetavanu zajednicu, čast, prijateljstvo, odbojnost prema rasizmu, mržnji i predrasudama - sve te plemenite i besmrtne vrijednosti.

Tako se Tex, kada je prvi put okačio šerifsku zvijezdu u Devil's Holeu, malom rudarskom gradiću, suprotstavio braći Benton, klasičnim lokalnim sirovinama i moćnicima koji teroriziraju miroljubive stanovnike. U Pecos Cityju kači zvijezdu na grudi kada je iz zasjede ubijen šerif Mortimer, a iza svega stoji sudac Vermont koji se želi dočepati njegove zemlje. U MacCoyju postaje šerif nakon što je prijašnji kukavički napustio dužnost jer se boji lokalnog moćnika Toma Tendera, u Salferu postaje šerif nakon teškog ranjavanja šerifa i suprotstavlja se bogatom rančeru Gideonu koji želi otjerati male zemljoposjednike i domoći se njihove zemlje, a u Cameronu vlastoručno izbacuje šerifa kroz prozor i preuzima vlast kako bi zaustavio pohlepnog Sama Lorena, vlasnika pola grada, koji se želi dočepati zemlje Tulesovih jer su otkrili zlatnu žilu.

Iako ugnjetavani, miroljubivi stanovnici tih gradića ponekad ne žele pomoći Texu, ponajprije zbog straha za svoje živote i živote obitelji, a Tex nikada nije skinuo zvijezdu s prsa i bacio ju u prašinu poput šerifa Willa Kanea, već neumoljivo ide dalje odgovarajući banditima nasiljem na nasilje - još jedan klasični Bonellijev narativ utkan u Texovu srž. Kod Texa je nasilje sredstvo kojim se suprotstavlja još većem i bezobzirnijem nasilju.

E sad, ovaj šesti put kako je okačio zvijezdu Texu, Bonelli radikalno mijenja paradigmu - Tex ima prikriveni cilj; počistiti grad od ološa i bespravno sagrađenih objekata da željeznica može nastaviti gradnju pruge. Dolaskom rendžerskog dvojca pod pseudonimima Teksas Bill i Old Kit u gradić, opseg priče postaje sve širi i zanimljiviji.

Crni Larry kuje crni plan kako da eliminira Texa i Carsona

Bonelli je jako ublažio svoju verziju gradića Canyona Diablo, koji je u svoje vrijeme slovio za jedno od najopasnijih mjesta Divljeg zapada. U priči nema niti jednog od desetak bordela, nema živopisnih prostitutki Clabberfoot Annie i njene oponentice B.S. Mary, ne spominje se ime glavne ulice Hell’street, sugerirajući tako na opće stanje u gradu.

Ali zato je tu Jerry Grant, lokalni nasilnik, koji Texa optužuje da je konjokradica, ne bi li se tako domogao njegova konja. Upravo je to svojevrsni okidač u zamršeniju radnju, jer se ispostavlja da je Grant interesno usko vezan uz Toma Clebbera. Da, upravo tog Toma Clebbera, čiji su se salun i okolne barake ispriječile na putu progresa željeznice, i Tex i Carson sada znaju od kud treba početi. Od negativaca je prisutan i kockar Slim Colter i njegova pomagačica, lijepa Lena Bond.

Naravno da u gradu ima i pozitivaca; Percy Murphy, Harry Keno i Daniel Coarkley-mali gradski odbor koji je ponudio Texu posao šerifa u gradiću. Tu je i Kinez Hop-Lee, vlasnik restorana, a među pozitivce bih uvrstio i portira Parkera, iako nije ostavio takav dojam na početku.

Ovi su likovi okosnica radnje, isprepleteni su u svim sferama gradskog života, a na toj podlozi Bonelli gradi dinamičnu i upečatljivu radnju. Ostalo je nejasno kakvim se sve kriminalnim aktivnostima bave Tom Clebber i njegova klika, a priliku da se riješe Clebbera i njegovih jataka gradski predstavnici vide u novopridošlicama koji su se predstavili kao Texas Bill i Old Kit, i nude im posao šerifa i pomoćnika, a ovdje je GLB sjajno umetnuo scenu s metkom probušenom šerifskom zvijezdom-simbolom grada u rasulu i upozorenje svakome onome tko želi nametnuti zakon u gradu. Srce zločinačke klike je Devil’s Luck, Clebberov salun koji se ispriječio napretku željeznice, a kako će se pokazati, Tex će tako ubiti dvije muhe jednim udarcem-očistiti grad od ološa i omogućiti daljnju gradnju pruge. Ali do toga je trnovit put pred našim junacima.

Kako to obično biva kod Gianluigija, i ovdje odlično kombinira akciju, humor i napetost. Tex i Carson odlučni su da očiste grad, pri tom se sukobljavajući s Clebberovim plaćenicima, ali i onima koji na njegov poziv dolaze u grad - od boksača koji izaziva Texa do zloglasnog revolveraša Crnog Larryja. Čak i Kit i Tiger Jack pri dolasku u grad odmah uskaču u vatru, u Clebberovom salunu, a i presudnu su ulogu odigrali u neutraliziranju revolveraša Crnog Larryja.

Ovo je definitivno jedna od najboljih Gianluigijevih priča kada je u pitanju Tex kao šerif u jednome gradiću, iako tema ne blješti originalnošću. U njoj se nalaze svi elementi koji su lik Texa učinili mitskim - nemilosrdan i beskompromisan s neprijateljima, a kada su pardovi na okupu, odlična akcija je zajamčena, kako šakački i revolveraški obračuni, tako i scene u kojima naši junaci obilaze gradić postavljajući natpise u kojima pozivaju sav ološ da napusti grad. Kroz cijelu tu narativnu liniju pratimo Texova razmišljanja kako ukloniti Clebberov salun i okolne barake, a u nekim prijašnjim pričama svjedočili smo kako Tex ili požarom ili dinamitom rješava takve stvari, ali nam je ovdje GLB priuštio odlično i efikasno iznenađenje kada je u igri taj tip narativa. Texovi neprijatelji u ovoj priči nisu osobito žestoki i tvrdi momci, od Jerryja Granta koji uvijek dobije batina do Toma Clebbera, klasičnog negativca koji je opasniji riječima negoli djelima, čak me i hladnokrvna ljepotica Lena Bond razočarala, ipak sam od nje očekivao više, ali uspijevaju na zadovoljavajući način razvijati zaplet priče sve do kulminacije s jurećom lokomotivom. Ne znam za vas, dragi moji Texovci, ali ova je Bonellijeva impresivna završnica s huktajućom lokomotivom koja se približava cilju na mene ostavila dojam, i smatram ju jednom od najboljih završnica u serijalu.

Virgilio Muzzi ( 1923.-2010.) je crtač ove priče, ujedno i njegove posljednje za Texov serijal. U dvadesetak godina staža nacrtao je 18 epizoda, a njegov prvijenac, kratka priča Contrabbando ( ZS 421 Neudediv dokaz), izvorno je objavljena 1960. i idućih petnaestak godina izmjenjuje se s drugim crtačima. Sve njegove priče imaju jednu zajedničku nit-crtao ih je u tandemu s Galepom, tj. Muzzi je većinu toga nacrtao; eksterijere, interijere, sporedne likove, Carsona, Kita i Tiger Jacka, ali i tijelo Texa, dok je Galep bio zadužen samo za Texovo lice. U većini priča takav je sistem crtanja dobro funkcionirao, ali nažalost ne i ovdje. U nekim vinjetama bode u oči nesrazmjer Texove glave i tijela, pa izgleda kao da je glava nabita na tijelo-poput nekakvog hibridnog čudovišta, a i Tex iz profila ponekad ima izraz lica poput kuhane ribe, što ponekad izgleda frustrirajuće, ali sve u svemu zadovoljan sam crtežom, jer Muzzijev stil daje gradskim pričama specifičnu atmosferu.

U redu, razumijem da je to bilo vrijeme stroge politike izdavačke kuće, koja je željela da Texovo lice ostane prepoznatljivo po Galepovom stilu, zato je on crtao Texova lica, ali to ponekad groteskno izgleda. Ta politika odrazila se nauštrb stila obojice umjetnika, a uvjeren sam da je Muzzi morao osjećati veliko nezadovoljstvo zbog toga, a i Galepu je petljati se u tuđe radove vjerojatno predstavljalo nezahvalan posao, ali zbog politike koja Muzziju nije dala da razvije vlastito Texovo lice, a koje vjerujem ne bi drastično odskakalo od Galepova, dobili smo u nekim vinjetama hibridnog Texa, poput ovog poviše. Uz to, a i umoran i pod stresom pritiska poštivanja rokova (inače je slovio za jednoga od najsporijih dizajnera, pa tako kruži priča da je na Božić 1968. bio zaključan u Bonellijevom uredu sve dok nije završio najnoviju Texovu priču ) Muzzi nakon ove priče napušta serijal, a za SBE kuću još je odradio jednu pilotovu epizodu.

TX LIB 11 Pljačka vlaka

TX LIB 12 Lov na čovjeka

• mikikiki

10, 10, 10, 9

21.08.2020
    21:48:00 sati
    mikikiki

7, 7, 7, 8

Prilično dobra Texova priča.  Original naslovnica - Canyon Diablo mi je vrlo lijepa.

21.08.2020
    23:03:00 sati

7, 7, 8, 8

22.08.2020
    01:32:00 sati

7, 9, 7, 5

Napokon jedna banda dostojna grupacije imena, a ne da je sačinjavaju dva ili tri nesretna i pohlepna poluamatera...

Usput, ovaj uvodni dio; kao i uvijek zanimljive i dobre igorove recenzije; podsjetio me na pjesmu Zdravka Skendera "da mi je, da mi je, ljubit ko ranije..."  :)

22.08.2020
    16:22:00 sati

9, 8, 9, 8

Prvo treba reći da je autor crteža V. Muzzi i da je crtež naprosto odličan kroz cijelih 300tinjak stranica stripa.

Tex dobiva zadatak od vlasnika željezničke kompanije da omogući nastavak gradnje pruge koja završava usred jednoga grada koji se zove Kanjon Dijablo. Pruga je prekinuta točno usred sela a daljnju gradnju onemogućuje saloon Devil Luck, gnijezdo probisvjeta koji čekaju svoje grobno mjesto, a koji je sagrađen točno nasuprot tračnica. Tex i tri parda moraju sravniti sa zemljom polovicu grada i tako Tex prihvaća postati šerif a Carson njegov zamjenik. Puškama si krče put i tako na groblje šalju hrpu vucibatina koji su im se našli na putu. Izvjesni prevarant Kleber nije ni znao što ga je snašlo kada su pardovi stupili u grad, žestoki pristup Texa prislio je Klebera da u grad na kraju pozove grupu od 30 revolveraša kada je vidio kako ga ne može ubiti sa svojim uobičajenim metodama. Kroz cijelu priču šerif Tex Willer spominje nekakav plan kako da uništi "zmijsko gnijezdo" i pošalje pola grada na lokalno groblje ali tek pred kraj 3. dijela priče otkrivamo kakav je to ustvari plan. Kraj je tragičan za probisvjete, blatno šljunčano tlo Kanjon Dijabla zakrvaviti će se krvlju...

22.08.2020
    18:36:00 sati

10, 10, 10, 10

Što reći nego jedna od mojih omiljenih Texovih epizoda! Crtež, priča a posebno dijalog su mi fenomenalni. Trebao mi je dugi niz godina da kompletiram epizodu. Prvi nastavak Zlatne Serije sam pročitao sto puta, zatim sam nabavio talijansko Tutto izdanje gdje je bilo još dvadesetak stranica više i tek puno kasnije sam nabavio ostatak stripa. Muzzi ima crtež koji mi u potpunosti leži, šteta što se već ovdje bio oprostio od serijala.

22.08.2020
    22:13:00 sati

• Sjećam se...