Crno zlato

TX ZS 645 | 108 str.

Tex i Carson hitaju na mali ranč „Bar Seven“ u blizini teksaškog gradića Claya, u pomoć starom prijatelju Patu MacRyanu i mladoj Karen Riley, čije se zemlje bogate petrolejom žele dočepati beskrupulozna braća Standish dobro nam znanim kriminalnim metodama.

• Odbrana ranča
    TX ZS 34
  • Crno zlato
    TX ZS 645

• Yuma!
    TX SR 87
  • Yuma!
    TX TT 87

• U Italiji priča je objavljena u 35. striscia seriji Cobra, u četiri striscie u kolovozu i rujnu 1966., a u Bonelli formatu u siječnju 1968.
  • Priča „Oro nero“, iako brojem stranica zauzima najveći dio stripa (od 13. do 119. str.), nema svoju naslovnicu, već naslovnica tematski i naslovom pripada početku slijedeće priče.
  • Dnevnik je priču objavio 1969. u ZS 36 „Odbrana ranča“ sa svim stranicama, a u reprintu iz 1983. ZS 645 „Crno zlato“ izbačeno je 13 stranica. Također je reprintu stavljena naslovnica koja pripada ranijoj Texovoj priči Squali.
  • Sedmo pojavljivanje Irca Pata.
  • Ova je Bonellijeva priča inspirirala njegova nasljednika, Claudia Nizzija, prilikom pisanja avanture upriličene u prvom Texoneu.
  • Još jedna istoimena priča izvorno je objavljena u travnju i svibnju 2015., a Libellus ju objavljuje u veljači 2020.

Winchesterke, Coltovi i dinamit-ova tri sijača smrti u iskusnim rukama neraskidivo su vezani kada je u pitanju dobar vestern. Sergio Leone jednom je izjavio: „Kad sam bio mlad, vjerovao sam u tri stvari: marksizam, iskupljujuću moć filma i dinamit. Sad vjerujem samo u dinamit.“ Dinamit su koristili svi - i pozitivci i negativci bez razlike; zapali fitilj i baci ili baci štapin i pogodi ga metkom, izazivajući pritom razornu eksploziju. Pozitivcima je dinamit ponekad bio prekretnica u obračunu s negativcima-John Wayne je tako porazio bogatog rančera Burdetta i njegove plaćenike u Rio Bravu, rimejkana “Sedmorica veličanstvenih” dinamitom rasturaju Boguove plaćenike, Clint Eastwood je ne jednom s kulerskim izrazom lica žarom cigare zapalio fitilj, a čak i jedan od Leoneovih špageta ima u naslovu dinamit. Negativci su njime rušili zidove zatvora i oslobađali ortake ili otvarali sefove, a Peckinpahovi antijunaci iz “Divlje horde” dinamitom ruše most kako bi se otarasili potjere.

Naravno, u vinjeti se jasno aludira na Texa i Carsona, jer osim što njih dvojica ponekad upotrijebe dinamit kao rješenje svojih problema, negativac, uspoređujući ih s tim opasnim eksplozivnim sredstvom, najbolje opisuje njihov karakter kada im netko stane na žulj. Ne znam je li ovo prva priča u kojoj naši junaci upotrebljavaju dinamit jer nisam pratio kronologiju, ali kao sve prije i poslije nje dinamit je tek sredstvo kojim naši junaci postižu konačni cilj, a u ovoj priči dinamit ima svrhu da braća Standish, koji se žele domoći petrolejom bogate zemlje mlade Karen Riley, a koja se na malom ranču “Bar Seven” pokušava oduprijeti plaćenicima, malo porazmisle kuda ih njihovi bezobzirni i kriminalni postupci mogu odvesti. Uz Karen je i naš stari prijatelj Pat MacRyan, koji se nakon zadnjeg napada plaćenika dosjetio rješenja svih njihovih problema. Pozvat će u pomoć Texa Willera kako bi se suprotstavio naftnim magnatima.

Iz uvoda je očito da Gianluigi ne gubi vrijeme već nas odmah baca u žižu zbivanja, a Tex i Carson protiv naftnih bušotina i galopirajućeg američkog sna koji neumitno pretvara Divlji zapad u „civilizirano“ mjesto srž je ove dinamične kratke priče. Naravno, nije to njima ni prvi a ni posljednji put, pogotovo kada takve vrijednosti predstavljaju braća Standish, osnivači kompanije „Standish Oil“, i njihova klika-poslušni odvjetnici, beskičmenjački bankari i nemilosrdni plaćenici i revolveraši. Ajmo reći da je naftni svijet stran u Texovim pričama sve do sada, a Gianluigi ubacivanjem dva brata i nazivom njihove kompanije jasno aludira na braću Rockefeller i kontroverze oko poslovne prakse naftne kompanije „Standard Oil“.

Nafta je ovdje Bonelliju samo izgovor kako bi napisao još jednu jednostavnu Texovu avanturu, poput desetina i desetina koje smo čitali prije ove, jer scenarij kombinira klasične vestern elemente - djevojka i bliski prijatelj naših junaka u opasnosti (u ovome slučaju je riječ o Ircu Patu), beskrupulozni lokalni moćnici, plaćenici brzi na revolverima i naši junaci koji im se suprotstavljaju, a sve je začinjeno ironičnim Texovim prodikama koje drži negativcima, uz obilatu dozu vrućeg olova i čeličnih šaka kojima ih časti.
Ali unatoč tim klišejima, Bonelli se potrudio i donio nam nekoliko iznenađenja.

Prvo je da Tex i Carson ne žele zatvoriti Standishe, već ih metodama koje oni sami primjenjuju žele natjerati na suradnju i potpisivanje mirovnog sporazuma. A te metode su klasične-kad plaćenici krenu u maltretiranje, Tex, Carson i Pat staju im na put i dobra akcija otpočinje, naravno, gdje uz vještinu baratanja vatrenim oružjem, dolazi do izražaja i prekaljeno Texovo i Carsonovo iskustvo i lukavstvo u situacijama kada je protivnik brojniji.

Standishi su klasično okarakterizirani; dva brata-dva različita karaktera. John je naprasitiji i siroviji, ide mimo zakona i pravila, dok je Clement iskusniji, oprezniji i donekle se plaši posljedica koje bi se mogle dogoditi ako odu predaleko s maltretiranjem Karen Riley. Kao i svi moćnici nedodirljivi pred zakonom, imaju na raspolaganju odvjetnika koji zastupa njihove interese. Tu na scenu stupa Marcus Barnett, a on je jedan od rijetkih koji igra za protivnički tim a da ne „izleti kroz zatvoreni prozor“ pri susretu s Texom. Osjeća se uzajamno poštovanje između njega i Texa, a ono se rađa gotovo odmah. Malo nategnuto ako mene pitate, jer ne bi zgorega bilo da je i njega Tex koji put pomilovao po bradi, ali se ograničio na verbalna upozorenja svojstvena njegovom cinizmu.

Drugim iznenađenjem Bonelli je srušio moju pretpostavku kako će naša tri junaka uspjeti s lakoćom poraziti plaćenike koji im nisu dorasli lukavošću i rukovanjem oružjem, ali u dramatičnoj posljednjoj borbi naše junake stavlja u nezavidan položaj, i tu nam donosi treće iznenađenje - dolazak Kita i Tigera Jacka. U stvari, ovo ni ne bi trebalo biti iznenađenje jer nam je njihov mogući dolazak natuknut na početku priče, ali zahvaljujući dinamici radnje koju je Bonelli odlično razvio potpuno zaboravljate na njih pa izgleda kao da su „pali s neba“ u završnici, spašavajući život Texu i Carsonu. E tu dolazimo do dinamita, jer u završnom činu dinamit je sredstvo kojim Kit i Tiger Jack prisiljavaju braću Standish na suradnju i mirovni sporazum.

Sve u svemu, neosporno je da priča ima retro šarm prvenstveno zahvaljujući dobrom Galepovom crtežu i još boljem Gambinom tuširanju, a ni krajnja jednostavnost scenarija nije prevelika mana. Pucačine i tučnjave na sve strane, a Pat, kao i inače, jer je nevičan vatrenome oružju, koristi svoju sirovu snagu u obračunima s negativcima. Inače, ovaj simpatični irski snagator relativno se puno puta pojavljuje u kratkome periodu. Ovo je njegovo sedmo pojavljivanje unatrag pedesetak brojeva, a i ovdje je Bonelli donio klasičnu karakterizaciju ovog lika uz par noviteta-saznajemo da je simpatični Irac polupismen.

Ono što me nije uvjerilo je happy end. Braća, pogotovo John, konstantno prkose Texu, a izvuku se s nekoliko prodika i čvrstim obećanjem da će od sada poslovati po zakonu. Ali me Bonelli razoružava u kritici - on je braći kao životni pokretač dao novac, a ovdje su ga poprilično izgubili, s tim da im je i imperij zapaljen do temelja. Uz to, a i činjenicu da nikoga nisu ubili, ni vlastitim rukama ni zapovijedima, vjerojatno im je ovo pouka za ubuduće. Jer znamo da će se Tex vratiti ako braća opet zastrane.

TX ZS 33/984/985 Proteus

TX ZS 646 Nemilosrdni

• Ukupna ocjena 65%