Nemilosrdni

TX ZS 646 | 107 str.

Bokerova banda, uz pomoć nekoliko vanjskih ortaka, bježi iz kaznionice Yuma i dolazi u ghost town, opustjeli gradić čiji su stanovnici odselili kada su iscrpili srebrnu žilu iz obližnjeg rudnika. Istovremeno, naša četiri parda, zajedno s grupom vojnika, prate trag odmetnutih Yaquija i u jednom se trenutku dijele u nekoliko grupa. Tex sam odlazi u pravcu bivšeg rudnika srebra, ni ne sluteći da će u ghost townu naletjeti na starog neprijatelja Toma Bokera koji ga zarobljava i podvrgava mučenju, a zabavu će im prekinuti Yaquiji u potrazi za plijenom i skalpovima.

• Bokerova banda
    TX ZS 36
  • Nemilosrdni
    TX ZS 646

• Yuma!
    TX SR 87
  • Gli spietati
    TX SR 88
  • Yuma!
    TX TT 87
  • Gli spietati
    TX TT 88

• U Italiji je priča objavljena u 35. striscia seriji Cobra, u četiri striscie u rujnu i listopadu 1966., a u Bonelli formatu u siječnju i veljači 1968. u pričama „Yuma!“ (od 120. do 130 str.) i „Gli spietati“ (od 5. do 101. str.).
  • Dnevnik je priču objavio 1969. u ZS 36 „Bokerova banda“ isjekavši dvije stranice i 1983. u reprintu ZS 646 „Nemilosrdni“, isjekavši pritom 12 stranica.
  • Malo o Yaquijima.
  • Povijest kaznionice Yuma.

„Bokerova banda“ ili puno poznatiji naslov „Nemilosrdni“ jedna je od onih Texovih kratkih priča koje je Dnevnik prvi put objavio krajem šezdesetih, smjestivši priče u jednu svesku, a prilikom reprinta osamdesetih isjekao desetak i više stranica. To su priče „Obala varvara“ i reprint „Šakali Šangaj Kelija“, „Tajanstveni mister P“ i reprint „Proteusov žig“, „Odbrana ranča“ i reprint „Crno zlato“. Kažem, bila bi tek jedna u nizu onih kratkih u kojima Tex pokazuje svoju dominaciju tijekom cijele radnje, ali je ova priča vrlo zanimljiva jer prokušani narator Gianluigi Bonelli zna ponekad iznenaditi čitatelja uljuljkanog u Texovu nadmoć nad neprijateljem i Texa staviti u inferiorni položaj.

Volim Texove kratke priče iz ovog perioda jer Bonelli ne gubi vrijeme ni s dugim zapletima ni s elementima koji bi eventualno razvodnili priču, a možda se iz njih najbolje vidi koliko je napredovao kao pisac. U periodu između '65-e i '67-e Bonelli nadograđuje i čvrsto oblikuje Texov temelj postavljen petnaestak godina ranije i priče značajno dobivaju na formi i sadržaju, postaju kvalitetnije i scenarijski i vizualno. Rekao bih da su se stvari konačno posložile, jer su Gianluigi i Galep prevladali sve one početničke boljke koje su Texovim ranim pričama umanjivale draž čitanja. Tex tada ni karakterno ni vizualno nije bio do kraja definirani lik, priče su bile stereotipno odrađivane, vremenskih razlika između avantura nije bilo pa je Tex poput hiperaktivnog čeljadeta uskakao iz avanture u avanturu, a iako su se u serijalu pojavile neke, pa hajde napisat ću antologijske priče, poput one u kojoj se prvi pojavljuju Mefisto i Montales (najveći neprijatelj i jedan od najboljih Texovih prijatelja), Bonelli kao da nije mogao/znao izaći iz začaranog kruga naivnosti i loših scenarijskih rješenja. Srećom, taj period je iza nas.

Zaplet ove kratke priče prilično je jednostavan, ali ga nismo do sada vidjeli u Texovim avanturama, a odvija se nakon dvije različite situacije koje će se u jednom trenutku presjeći i stvoriti strahoviti krešendo vrućeg olova i krikova umirućih. U prvoj narativnoj liniji pratimo bandu Toma Bokera koja je uz pomoć nekolicine vanjskih suradnika pobjegla iz kaznionice Yuma. Jedanaest stranica odlične atmosfere za koju je Bonelli pokupio ideju iz filma Hellgate , o brutalnim uvjetima gdje su kažnjenici smješteni u male pećine s rešetkama. Iskoristivši uragan, kišu i opuštenost stražara, petorka bježi i sastaje se sa suradnicima koji su im doveli konje, donijeli odjeću i naoružali ih.

Dakle, jedna klasična preason break vestern tematika dominira prvim dijelom ove kratke priče, a u slijedećim stranicama Bonelli klasično pristupa toj liniji - kako bi onemogućili progonitelje bjegunci upotrebljavaju raznoraznu taktiku da se otarase potjere i potom se upućuju prema napuštenom gradiću, kako bi se organizirali i dogovorili o plijenu kojeg su negdje sakrili prije utamničenja. S njima je i Fergus, tiha eminencija misterioznog Malea, a tijekom razgovora daju nam do znanja da je glavnu ulogu u organiziranju njihova bijega odigrao upravo tajanstveni Sam Male, u zamjenu za polovinu skrivenog plijena.

U drugoj narativnoj liniji pratimo naša četiri parda s grupom vojnika kako kuju plan kojim će ući u trag grupi Yaquija, koji su pobjegli iz rezervata i krenuli u pljačke, a Tex pokazuje svoje strategijske vještine i sposobnosti glede misije, kao i utjecaj koji ima, do te mjere da će njegove savjete vojni časnik poslušati bez previše krzmanja. Časnik je časnik, ali naša stara rendžerska kvrga ima više iskustva u situacijama kada treba razdvojiti snage. Tex sam kreće prema Sonoiti kako bi upozorio doseljenike na odbjegle Indijance. Put ga vodi kroz ghost town u kojem su utočište potražili bjegunci iz Yume, i tu kreće odličan zaplet.

Texov dolazak u ghost town pokrenut će niz odličnih akcijskih sekvenci koje se protežu do kraja ove priče, a Texa u jednom trenutku staviti u nepovoljan položaj, a njegova naizgled zapečaćena sudbina ovisi o drugim akterima, također neprijateljima koji bi ga smaknuli bez imalo krzmanja da su ga zatekli u toj bespomoćnoj situaciji. Tom Boker i banda zarobljavaju Texa a da ovaj nije ni naslutio zamku, kamoli revolvere izvukao, a vjerujem da je slijed mučenja koje je Tex potom proživio ostao zapamćen u svakog čitatelja koji se s ovom pričom susreo u vrijeme Zlatne serije.

Ono što će dolaskom Yaquija uslijediti u malenom ghost townu remek djelo je Bonellijeve naracije, jer se iz očajničke situacije pojedinca radnja munjevito mijenja u očajničku bitku svih aktera, a crtački dvojac (Muzzi je većinu toga odradio, Galep je, kao i uvijek kada surađuje s nekim, crtao samo Texovo lice) potrudio se bitku pretočiti u niz odličnih kadrova s nekim jakim prizorima, poput bandita koji i ranjen nastavlja bitku s Indijancima sve dok ne padne od smrtonosnog metka ili poglavica Yaquija koji, unatoč izgubljenoj bitki, pruža posljednji otpor samo da ne padne živ u ruke neprijatelju. Ovi prizori herojstva dva lika koji su do tada bili „zmije otrovnice“ i klasični negativci daju dozu tragične poetičnosti, od negativaca stvara likove dostojne poštovanja.

Ova kratka i protokom radnje brza priča ima šarm punokrvnog vesterna- sve je tu što jedan odličan vestern treba imati (dobro, fali salun, poker i plesačice), ali zato imate bjegunce iz Yume, odmetnute Indijance, očajničku bitku, samrtne hropce i vruće olovo koje traži svoj komad mesa u ghost townu, vojsku koja dolazi u posljednji trenutak i neizostavnog Texa Willera koji stoički podnosi mučne torture kojima je izložen i potom uzvraća udarac. Oduvijek sam volio ovu priču zbog intenziteta koji u njoj prevladava, sirovosti jednog old school vesterna i scenariju koji ne dozvoljava akterima ni trenutka predaha-svi ti elementi uklopljeni u ovu malu bravuru savršeno su se poklopili i tvore jednu odličnu sirovu Texovu priču.

TX ZS 33/984/985 Proteus

TX LMS 3 Konjanici smrti

7, 9, 9, 9

Odbjegli robijaši iz Jume rade probleme u pustinjskom kraju, a u njihovim bisagama nalazi se 50 tisuća dolara koje valja podijeliti. Svađe oko podijele plijena već su počele, ali nitko od njih neće moći dovoljno poživjeti da uživa u tom novcu...

02.06.2020
    14:57:00 sati
  • El Morisco