TX TT 294
  • Il passaggio segreto
    TX TT 295

• Kronološki, četvrta epizoda C. Nizzija u seriji, te crtalački prvijenac F. Civitellija. Objavljena je u originalu 1985. godine.
  • Kod nas je ova epizoda objavljena jedino u izdanju Zlatne serije (1986. godine).
  • Kameo pojavljivanje Tigera Jacka i Kita Willera. Pojavljuju se tek na posljednjoj stranici stripa!

Pitanje koje sam si često postavljao je koliko su klasični kaubojci u zlatnim vremenima tog žanra imali veze sa stvarnošću. Primjerice, čovjek savršeno ispeglane košulje i sa stetsonom ulazi u gradić u cvijeću, grad na granici divljine, a opet neobično idiličan grad. Zamalo zažališ što nisi živio tamo u to vrijeme jer to mjesto podsjeća na zemaljski raj okružen gustom šumom i čistim potocima. Nesumljivo je u pojedinim filmovima bilo uljepšavanja američke povijesti i ljudima je bilo milo i opuštajuće gledati takvu vrstu vesterna. Dosta je vesterna bilo snimljeno na temu života kauboja, primjerice svega što donosi svakodnevno, i cjelodnevno, gonjenje stoke prema tržišnom mjestu. Noćni bivci, vrela crna kava, odmor uz vatru. Stekao se dojam, možda zbog prenaglašenosti glume, kako su ljudi u to vrijeme bili vrlo živčani i posvađali bi se za najmanju sitnicu, da ne kažem da bi izvlačili kolt jedan prema drugome na najmanju provokaciju ili pogrešnu riječ. Kada si nekoga nazvao kukavicom ili lažovom, što se smatralo velikim uvredama, ovaj bi potegao kolt i pravo je pitanje da li bi se u društvu našao netko dovoljno pametan da smiri uzavrelu situaciju. Takvi su bili klasični vesterni. Prikazali su ogromna prostranstva američkog zapada u svoj njihovoj monumentalnosti, ali s druge strane ogolili krhku ljudsku prirodu prepunu raznih iskušenja na jednom takvom putu.

Gledajući Civitellijev crtež u Posljednjoj prevari upravo stječemo takav uljepšani dojam povijesti. Kod Civitellija dobivamo preciznost poteza koju postiže koristeći uspješno razne tehnike crtanja. Unikatan stil u okvirima milanske kuće stripova koji je izbrušen s vremenom, ali u početku je bio inspiriran radovima Giovannija Ticcija na Texu. Neponovljivi crtač koji iza sebe ima fascinantnu karijeru koja još uvijek traje, a nedavno je dohvatila nove neslućene visine, nebeske, kada smo mislili da ne može bolje, u epizodi Sierra Nevada (Mefisto) iz 2022. godine. Civitelli nije poljoprivrednik ili industrijalac, već umjetnik kojemu njegova iznimna vještina omogućava da živi na jedan dobrostojeći način. U Italiji se neobično cijeni zanatstvo, vještina ruku i posebice cjeloživotna predanost u kojem god poslu da posluješ, a Fabio Civitelli je jedan od najboljih u svojemu poslu. Moramo reći kako je riječ o specifičnom stilu crtanja jer takav stil zahtijeva i malenu dozu neophodnog razumijevanja krajnjeg korisnika, naime, koliko god je taj crtež kvalitetan i općeprepoznat toliko na trenutke može biti i malo zamoran zbog svoje određene statičnosti. Njegov prepoznatljiv način crtanja lika Texa, "zalizani Tex" vidljiva je karakteristika već od prve nacrtane priče. Međutim, koliko god da je takav crtež pravocrtan, ugodan oku i čist (kontrast crne i bijele boje) toliko, kako sam rekao, može biti i suviše statičan i to mu je zapravo jedini, ali zanemariv nedostatak, koji se kroz čitanje zapravo izgubi. Epizoda Posljednja prevara bio mu je prvijenac na seriji Tex davne 1985. godine.

Civitellijev početak

Fabio Civitelli je ne samo proslavljeni crtač već i uglađeni gospodin, tipični predstavnik svoje generacije. Stoga nije teško zamisliti zašto je u početku dobio ovaj posao i kako se udružio bez poteškoća sa sebi sličnim Claudijem Nizzijem, koji je i sam bio novajlija sa samo tri određene epizode Texa na svom kontu prije ove epizode. Na kraju, dugoročno gledajući, ovakvi izvrsni poslovni potezi izdavača pri odabiru novih ljudi imaju svoj dio zasluga u dugogodišnjem održavanju kvalitete ovoga serijala. Već u Miltonovom testamentu oboje pokazuju od čega su sazdani. Nolitta i familija pronašli su zlatnu žilu. Mogli su ga i odbaciti. Što bi onda danas bio Tex bez Civitellija, i obrnuto? Vrlo je bitno naglasiti značenje Texa u svojoj domovini, ali i izvan nje. No, ništa se ne može mjeriti sa prostranstvima domovine, nepreglednim ravnicama ili pak apeninskim brdima i dolinama, prirodnom inspiracijom za talijanske vestern crtače i scenariste. Tex se zavukao u svaki dom i predstavlja identitet. Nebrojena izdanja i reprinti omogućili su i novijim čitačima da skupe nezamijenjivu kolekciju. Kod nas je pak skupljanje jedne takve kolekcije cijeloživotni projekt. Fabio Civitelli dan danas radi na seriji, izbrusio je svoju vještinu do najveće moguće mjere, ali početak je kako je on sam jednom priznao, bio isuviše oprezan. Nije doduše Ticcijev učenik, ali od njega je kopirao određene detalje crteža, slijedio je njegove stope na svojim počecima rada na Texu. Za svoju prvu nacrtanu priču kaže da su ga iz Kuće sami pozvali i da praktički nemaš što tražiti kod Bonellija sa skicama ili sličnim pokušajima dok on sam tebe ne pozove. Civitelli je jednom prilikom tu iznimnu čast usporedio sa pozivom u talijansku nogometnu reprezentaciju. U osamdesetima, pod vodstvom Sergia Bonellija, malo se koji crtač na tržištu mogao nadati da će službeno biti crtač u seriji Tex, jer je to do tada bilo maleno, ali pomno odabrano društvo.

Često su ponavljajući uzorci u radnji pridonosili popularnosti pojedinih serija, stripova... U Texu, na primjer, imamo popriličan broj ponavljajućih uzoraka bez kojih on nikad ne bi bio to što je. U Posljednjoj prevari pronalazimo nekolicinu. Prije svega moramo reći da se ne pojavljuje ni jedan od standardnih sporednih likova serije. Imamo lik izvjesnog Teddyja Miltona. On jest prijatelj Willera i Carsona, ali se pojavljuje po prvi puta. Izvanredan čovjek. On i njegov otac Ralph Milton poznaju dvoje rendžera iz prošlosti, a susret Willera, Carsona i Teddyja je slučajan i srdačan, na željezničkoj postaji u pustinjskom Church Rocku. Teddy dolazi iz Kalifornije, u posjet svome ocu koji je na samrti u obližnjem selu, međutim slučaj će pokazati da je on u međuvremenu umro i prije dolaska svog starijeg sina. Teddyja je trebao na stanici dočekati mlađi brat Ray, međutim nije se pojavio. Miran posjet Church Rocku za Willera i Carsona će se pretvoriti u istragu ubojstva, a ubijeni će biti upravo pridošli Teddy Milton, budući nasljednik očevog ranča. Na vidjelo postepeno izlaze nove činjenice, prije svega neprijatnost oko oporuke staroga Miltona. Naime, Milton je razbaštinio svog mlađeg sina, ne ostavivši mu u testamentu niti šuplje cipele. Zbog toga, ali i zbog drugih okolnosti, poput kockarskih dugova i raspuštenog života, Ray Milton postaje glavni osumnjičenik, čak niti rendžeri nemaju dvojbi oko toga iako on uporno opovrgava svoju krivicu. Strpan je u zatvor i čeka ga suđenje za ubojstvo svoga brata. Nezamislivo tragični događaji nadvili su se nad obitelj Milton zbog krvavog testamenta, a posljednju prijetnu predstavlja sjena vješala, seoska svečanost sa ciljem pogubljenja Raya Miltona! Seoski stolar odbija dodatnu pomoć oko izrade povećanog broja lijesova. Ipak je bolje s nikim ne djeliti veliku zaradu.

Kada je u pitanju scenarij Texa onda postoje razne varijacije u kojem se smjeru može odvijati radnja. Međutim vrlo je bitno da tokom pojedinačne epizode dođe do barem jednog kvalitetnog vatrenog obračuna. Nema boljeg od dobre razmjene olova. Ovoga puta to dobivamo pri početku kada Willer i Carson slijede dvojicu nitkova koji su iz zasjede ubili Teddyja Miltona na putu iz Church Rocka u gradić Nakaibito. Sam čin ubojstva traljavo je odrađen. Ne znajući da će putem za Nakaibito proći dvoje teksaških rendžera, ubojice se ne trude zamesti tragove. Tragovi vode do napuštene kuće bandita gdje su se trebali pritajiti par dana do isplate nagrade. Tamo počinje žestok otpor miševa uhvaćenih u mišolovku. Ni na kraj pameti im nije bilo da će zakon tako brzo pokucati na njihova vrata. Odličan okršaj dva protiv dva, Willer i Carson su sa prstom spremnim na orozu došli blizu brvnare, međutim zločinci su prvi izgubili živce i počeli sa preuranjenom pucnjavom. Jedan od njih je posebno izgubio kontrolu u strahu od metka, dok mu koji sat ranije nije bio problem kukavički pucati u leđa Teddyja Miltona. Ponavljam, izvrstan kratki obračun, ne pretjerano zahtjevan za dva parda, ali dobro odrađen. Pošto su dvoje bandita bili prijatelji Raya Miltona, sve izgleda naočigled kristalno jasno po pitanju naručitelja ubojstva. Kasnije dolazi do već spomenutog uhićenja mlađeg brata Miltona, međutim, mora se odmah reći, a to se ubrzo pokazuje i u samom stripu, da on nije pravi krivac, već dvoje lopova u odijelima, Russell i Ferguson, dvije mutikaše čiji je cilj, a pritom ne biraju sredstva, ranč pokojnog Ralpha Miltona. Prvi od njih dvojice je vlasnik kockarnice, drugi je bilježnik, ali povezani su među sobom linijom velike pohlepe za novcem, zbog čega ne prezaju od ubojstava i svih vrsta kriminala. Zapravo ne trpe jedan drugoga i oboje čekaju priliku da zabiju nož u leđa jedan drugome, no ipak ih održava u slizanom poslovnom odnosu mreža zločina koju zajedno vode i koja im donosi laku zaradu na naivcima.

Teddy Milton odlazi u nepovrat

Niti jedan teksovac neće otići pognute glave nakon ove priče. Iako su ju odradili novajlije na seriji, ona sadrži sve što treba jednoj dobroj priči. Tema ne skreće prema egzotičnim neprijateljima ili bilo čime što odudara od slike Zapada, već vozi sigurnim kolosijekom sa lokalnim prevarantima koji pune svoje džepove novcem od kriminala. Willer ima svoje uobičajene metode rješavanja takvih pitanja, a one nisu nimalo nježne prema ljudima prljave savjesti. On i Kit Carson djeluju prema postulatima teksaških rendžera koji podrazumijevaju brzo djelovanje i mirnu ruku. Zamjerki Nizziju i Civitelliju nema, iako po sadržajnosti ova epizoda ne spada među najbolje. U drugoj polovici priče Willer i Carson provode istragu, stežu obruč oko krivaca, a zahvaljujući jednoj anonimnoj poruci Rayeve djevojke Flore, koja ima sporednu ulogu, počinju sumnjati da stvari nisu kakvima se čine, tim više što su Russella znali otprije pod drugim imenom i po prijevarama na kartama. Nizzi je vrlo dobro odradio svoj dio posla, od salunske tučnjave, spomenutog obračuna u napuštenoj brvnari do opsežne istrage zločina usmjerene prema potplaćenom telegrafistu i kasnije prema Russellu i Fergusonu. Civitelli je odradio korektan debi, dosta je upečatljiv njegov crtež gradića Church Rocka, Nakaibita te okolice između kojih se događa cjelokupna radnja. Lijepa slika staroga Zapada, kako sam već pričao na početku. Od boljih Civitellijevih uradaka za čitanje svakako bih preporučio njegovu odličnu priču Čovjek koji je došao s rijeke, jedinu epizodu Texa za koju dotični supotpisuje i scenarij, odnosno ideju koju je u djelo proveo uz suradnju Nizzija.

TX ZS 807/808 Prljava prevara

TX ZS 930 Orlušine

7, 7, 9, 6

Ja sam oduvijek bio zadovoljan ovom epizodom. Što se Civitellija tiče, dovoljno je reći da mu je trebalo 10-15 svesaka, odnosno radova na MisterNou da ga pozovu u Texov staff. Ali to nema veze sa kvalitetima i njegovom tehnikom crtanja, jer je on odmah na početku karijere u SBE rasturio sve kolege sa možda i najboljim MisterNoom ikad (Čovjek iz Akapulka). Možemo samo nagađati kako se u omiljeno odjeljenje u SBE dolazilo, bez obzira na to kako radiš i šta radiš - i tu su bile potrebne veze :) Nigdje ništa u svijetu ne funkcioniše pravedno, osim naravno u stripovima. :) Sviđa mi se kako je Koresh raščlanio poziciju i funkciju crtača na primjeru ovog stripa.

02.12.2023
    08:36:00 sati

7, 8, 9, 9

Odličan Civitellijev ulazak u Texov svijet. Uvijek ga je krasila konstantna ljepota crteža i posvećenost detaljima. Ne događa se ništa velikog i posebnog u stripu, ali je dovoljno zanimljiv da sam ga pročitao sa guštom.

02.12.2023
    13:52:00 sati

7, 8, 9, 5

Nikakva epska priča, ali skroz dobra u tolikoj mjeri da je pročitam svako godinu, dvije. Crtež odličan. Volio boh da je naslovnica nešto drugačija za ovakvu priču.

03.12.2023
    10:27:00 sati

7, 10, 10, 4

Lijepi western za opuštanje.

03.12.2023
    20:49:00 sati

7, 7, 8, 6

04.12.2023
    06:07:00 sati

7, 7, 7, 7

Komentar iz 2013.godine: Procitao, i meni nije najbolja, cista detektivska Nizzijeva epizoda, vise za Nika Rajdera nego za Teksa, pred kraj je bila dobra ona jurnjava za Flanaganom!
    A i crtez mi nije nesto, dok sam prelistavao cinilo mi se mnogo boljim, vise mi se svidja ovaj novi Civitelli u epizodama posle 500. broja.

04.12.2023
    23:47:00 sati

9, 9, 9, 7

Klasični Tex, nije neka epska tema (ova priča je dokaz i da ne mora biti, svi sastojci koji uveseljavaju su tu), ali čitanje je čisto zadovoljstvo, dijalozi Texa i Carsona vrhunski, nema puno pucnjave, ali Texove šake rade prekovremano, ma prava poslastica! Crtež fantastičan, sva lica perfektna, još fali malo detalja, ali i to će doći!

18.12.2023
    08:47:00 sati

• Oscar 2023