Veliki Džeronimo

TX ZS 862/863 | 196 str.

Kolovoz. Na putu koji vodi od apaškog rezervata San Carlos do velike okuke rijeke Gila u Arizoni. Apaš Kaeta bježi vojnicima, koji ga upravo deportiraju, kako bi upozorio Geronima kako su bijelci pogazili riječ i potajno deportiraju Apaše na Floridu! Nezdrav zrak i močvare sigurno će ih začas ubiti. Kaeta je ranjen, a lešinari se spremaju za gozbu! Ali Tex i Carson, koji su u blizini, ugledavši lešinare, odluče baciti pogled i spašavaju Kaetu! I tako saznaju kako će Apaši uskoro biti deportirani na Floridu! Tex i Carson nastojati će po svaku cijenu spriječiti da Apaši stignu na Floridu! Uz pomoć velikih apaških poglavica Geronima i Ulzane, Tex i Carson će osloboditi Apaše…

• Veliki Džeronimo
    TX ZS 862
  • Dolina dabrova
    TX ZS 863

• Il carro di fuoco
    TX SR 283
  • Geronimo!
    TX SR 284
  • Un ranger del Texas
    TX SR 285

• Kronološki gledano 198. Texova avantura.
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 1984. godine u SR 283/285 (pod naslovima: Vatrena kola-Geronimo! i Teksaški rendžer). Reprinti ove priče su sljedeći: Tex Tre Stelle 283/285 iz 1987. godine, Tutto Tex 283/285 iz 1998/99. godine, Tex di Repubblica - L'ESPRESSO, Collezione storica a colori 116/117 iz 2009. godine i Tex Nuova Ristampa 283/285 iz 2011. godine.
  • Dnevnik je priču objavio 1987. godine, iskoristio je maksimalan broj stranica koje su moguće za dva broja, ali je pritom skratio priču za 8 stranica. ZS 862 (3-96) i ZS 863 (3-96) = 188 stranica < 196 stranica. Budući da je priča prepuna akcije, ovaj put se primijete izostavljene stranice: tako smo uskraćeni odmah na startu, kako je Kaeta ranjen u bijegu, zatim za Texovo i Carsonovo oslobađanje konja vojnika. Prilikom prve borbe sa bandolerosima, nedostaje dio gdje jedan bandolero pada u provaliju i time uzbuni naše junake i spasi ih zasjede, a zatim i kako pogibaju još tri bandolerosa…Šteta zbog izostavljanja!
  • 15. Ticcijev rad na Texu, debi je imao 1968. godine u kronološki gledano Texovoj 104. avanturi, u svojevrsnom klasiku: SR 91: „Vendetta indiana“ – Indijanska osveta (ZS 18, VČ ZS 18, LL KB 13).
  • Po 37. put se pojavljuju Apaši. Indijanci se pojavljuju po 153. put.
  • Po 158. put se pojavljuje Kit Carson, a dinamični duo Tex/Carson su akciji po 58. put.
  • Po 46. put se radnja odvija u Meksiku.
  • Ulzanina racija američki je film iz 1972. Prikazuje brutalan napad Apaša na europske doseljenike 1880-ih u Arizoni. Glavna uloga: Burt Lancaster.
  • 1992. godine izlazi Albo speciale Tex 5 (popularni Texone): Fiamme sull´Arizona – Plamenovi nad Arizonom (Nizzi/De La Fuente), (SA G18, LL G5), u kojem Tex spominje Geronima, ali samo kako bi ga žestoko kritizirao zbog nespremnosti Geronima da prihvati mir s generalom Crookom. Možemo reći kako ni 10 godina nakon ove priče, u kojoj se Tex „ljubio“ s Geronimom, Tex žestoko kritizira brata po krvi!
  • 1993. snimljen je film „Geronimo: američka legenda“, više o filmu možete vidjeti ovdje.
  • 1982. godine izlazi roman Forresta Cartera „Geronimo“ (edicija The Frontier The Classici Del West), naslovnicu možete vidjeti ovdje, priča o posljednjim godinama života velikog Geronima. Ni dvije godine kasnije izlazi ova priča!

Naslov priče u Italiji jest „Vatrena kola“, poznavatelji Texa znaju kako su tako Indijanci nazivali vlakove! Dnevnik je naslovio priču „Veliki Džeronimo“, pa sam i ja posudio taj naslov za naslov recenzije.

Ovo je po mom mišljenju svakako sjajna priča, uzbudljiva od prve do posljednje stranice, prepuna emocija i osjećaja! Čita se sa ugodom i uživa se! Priča je i vrlo tužna, usprkos svoj ljepoti tekstova i crteža!

Priče u kojima se Tex bori za pravdu Indijanaca i na indijanskoj strani nisu rijetkost u serijalu. Neki bi rekli da su to klišej priče i po meni bi bili u krivu, jer je svaka od njih ispričana na svoj, originalan, unikatan način! Bonellijevi scenariji koji su, iako donekle slični, ipak vrlo su različiti! Takav slučaj je i sa ovom pričom, vidjet ćete! Sve redom su to priče nabijene emocijama i rasizmom, baš kao i ova! Tex je uvijek na strani pravde, a u spomenutim pričama, Tex nastoji izbjeći nepotrebno prolijevanje krvi, ali i narugati se umišljenim veličinama (rasistima) iz redova vojske! Bilo bi zanimljivo vidjeti u takvim pričama i nekog vojnog zapovjednika doraslog Texu, ovako se Tex zabavlja ismijavajući vojsku!

O vojnicima i vojsci će biti riječi u karakterizaciji likova.

Bonelli ovu priču dijeli na dva dijela, međusobno usko povezana, a opet može ih se gledati i kao zasebne cjeline. Ta se veza, koju možda nije lako prepoznati, prvenstveno nalazi u Bonellijevoj namjeri da prikaže realnu sliku gotovo nemogućih životnih uvjeta Apaša, plemena koje je bijelcima bilo jedno od najomraženijih. Zato je Bonelli ubacio i bandolerose i lovce na skalpove u priču, sve u svrhu prikazanja teškog apaškog života. Tex je naravno svjestan svega toga i odmah staje na pravu stranu!

Prvi dio priče donosi taktički rat Texa i Carsona kontra vojske, gdje lukavstvom, super trikovima i sjajnom taktikom ratovanja, uz pomoć Geronimovih i Ulzaninih Apaša, oslobode zarobljene Apaše iz vagona vlaka! Pritom je lijepo vidjeti kako se usput i dobro zabavljaju! Sve se zbiva noću, a naše junake ne smiju vidjeti vojnici, jer bi tada imali problema sa Vladom ne samo naši junaci, nego i njihovi Navaji! Operacija uspješno izvedena! Svjedoci smo poraza plavih kaputa! Naši junaci nezaboravnim prizorima uspijevaju osloboditi Apaše, klasičnim, ali uvijek učinkovitim trikom! Naši junaci su uobičajeno sjajni, briljantni i spremni i izvolijevaju pobjedu, ali ih je i sram što su bijelci, znajući kako su neke bitke unaprijed osuđene na propast (trenutna pobjeda, ali znaju kako je povijest već namijenila sudbinu Indijancima). Kao i uvijek kad se Tex služi lukavstvom dok je na strani Indijanaca, izbjegnuto je prolijevanje krvi! Dijalog koji je bit priče i koji mnoge dirne (stranice 15/16, ZS 862):

Carson: Ovaj narod je zaslužio bolju sudbinu.
Tex: Znam stari moj. Na žalost, iako su hrabri, neće uspeti da izbegnu poraz.
Carson: Šteta!

Prvi dio priče nudio je temu izuzetnog potencijala za realizaciju složenije i duže radnje, što je nažalost izostalo (a Dnevnik je i dodatno skratio priču)! Imam dojam kako bi priča bila bolja da je bila nešto duža! Slabo je iskorišten i Geronimov lik, ali je Bonelli pokazao svu raskoš talenta i maštovitost u prvom dijelu priče upravo kroz sve taktičke Texove genijalnosti!

Stranica 38, ZS 862: kad se vlak pojavi u Texovoj
avanturi, očekujemo i očekujmo odličnu priču!

Drugi dio donosi čistu akciju, bez strategije i taktike. Odmah nakon oslobađanja, Apaši traže pomoć, jer su se njihovi dragi (starci, žene i djeca) bježeći pred vojskom sakrili u Dolini Dabrova, gdje im prijeti opasnost od bandolerosa i lovaca na skalpove. Tex, Carson i Hobok kreću u pomoć! Žestoke borbe sa Meksikancima, a ovdje su Apaši pušteni s lanca, i bandolerosi su svi stradali od apaških strijela! Pritom valja napomenuti kako je ideja o spasu u Misiji Ascension Hobokova, a ne Texova, Tex ju samo prihvaća kao ispravnu! No, ne mogu se oteti dojmu kako je Texu dosta ove avanture, pa time i prihvaća odluku o odlasku u Misiju, kao brz kraj avanture i utješnu nagradu za naše junake… Prevladavši brzake Rio Janosa, Tex i Carson povjeravaju Apaše fratrima u Meksiku.

U konačnici kad se sve zbroji Bonelli je još jednom uspio smisliti jako dobru priču! Iako bi se dalo raspravljati o nekim scenarističkim detaljima, kao spomenutom povjeravanju Apaša fratrima? Vidi li tko od Vas Apaše, koji će miroljubivo živjeti s fratrima? Ali happyend je tu! Pitanje je i: ovi su Apaši spašeni, a što je sa još gomilom njih koji su ostali u Arizoni? Ili vojska koja je krenula na put bez indijanskog vodiča, pa ne može dešifrirati dimne signale. Ali kažem sve su to sitne zamjerke, tek da uđu u zapisnik, sama priča je šarmantna i nemam zamjerki na nju!

Ne može se isključiti i Nolittin utjecaj, ipak je on u to vrijeme bio više angažiran na serijalu od Bonellija. Nismo ni u ovom stripu, a ni kasnije u serijalu saznali kako je završila priča sa deportiranjem Apaša. Bilo je prostora ovdje bar na nekoliko stranica objasniti kako je završila priča sa deportiranjem.

Stranica 23, ZS 862: prvo pojavljivanje Geronima u priči

Karakterizacija likova: naši junaci briljantni, ali ostali likovi su slabije okarakterizirani! Očekivanja su uvijek velika kad je u ponudi lik kao što je Geronimo! Uvodni dijalog Texa i Geronima (laskanje) je praktički i Bonellijevo razočaranje shvaćanjem kako ne može i neće dubinski okarakterizirati Geronima. Apaši su prikazani sa svim odlikama na koje smo navikli u serijalu, hrabri, odvažni, ponosni, prekrasni ljudi. Ipak, kao i mnogo puta u serijalu kada se pojavljuju stvarne ličnosti, propuštena je prilika za nijansu bolju priču. Naravno, tu je scenarist uvijek u lošem položaju, jer mu je smanjen broj ideja, ali ipak mala zamjerka Bonelliju, što je ovdje povijesnim ličnostima dodijelio praktički marginalnu ulogu. Čak se i lik Geronima skroz malo pojavljuje, zlobnici bi rekli da se praktički samo pojavljuje dok sluša Texove beskrajne savjete i da mu je Bonelli time uskratio poštovanje. Čak i u broju koji nosi ime po njemu „Geronimo!“, na polovici stripa Geronimo i definitivno nestaje iz priče (drugi dio priče). Susret naših junaka sa Geronimom i Ulzanom sveden je na divljenje i prijateljstvo s obje strane, ali priča ipak završava Texovim uvjerenjem da će na kraju Apaši biti poraženi! Pa bismo mogli reći i kako je suret naših junaka sa Geronimom bio potresan! Šteta, što nismo dobili nešto novo kad su Apaši u pitanju, znali smo i prije kako su Apaši ponosni, hrabri, pošteni i tu nemam zamjerki, takvim ih i treba prikazati, ali barem nešto više da smo dobili od Geronimovog lika…Ono što je svakako novo u ovoj priči jest kako je okarakterizirana vojska. Ovaj put se svi vojnici, baš svi, odnose prema Apašima s prijezirom i mržnjom, smatrajući ih zvijerima, koje se bez problema mogu zatvoriti u stočni vagon. Bahati i arogantni sadisti! U „Indijanskoj osveti“ (ZS 18, VČ S 18, LL KB 13), recimo je samo pukovnik bio rasist, a vojnici su morali slušati zapovijedi, dok su ovdje svi rasisti! Posebna priča su Meksikanci, strašni bandolerosi i lovci na skalpove, koji izazivaju strah i trepet, a stekao sam dojam da su sve samo ne opasni. Tex, Carson i Apaši su ih se lako riješili. Kad se sve pogleda, izostala je kvalitetnija i dubinska karakterizacija likova!

Stranica 38, ZS 862: Tex i Carson u Ticcijevim dinamičnim i sjajnim crtežima

Crtež: Ticcijev crtež je uistinu prekrasan! Ticci kao staro vino, što stariji to bolji! Ticci, zreo i njegov crtež predstavlja jednu od snaga ove priče! Ticcijev crtež kao i uvijek predivan! Neizmjerni, savršeni, prekrasni crteži! Jesam li rekao da mi se sviđa Ticcijev crtež? Meni izuzetno drag crtač i prava je uživancija čitati njegove priče, baš kao i ovu! Lakoća s kojom Ticci crta različite detalje, poput pustinje, šuma, nabujale rijeke, noćnih pejzaža… je impozantna! Njegovi Tex i Carson su sjajni, ne samo lica, već i stavovi i postupci, potpuna simbioza sa scenarijem! Što reći nego izvanredno! Ocjena: čista desetka!

Tex di Repubblica - L'ESPRESSO, Collezione storica
a colori 116 iz 2009. godine

Naslovnice: niti jedna od naslovnica nema nikakve veze sa pričom; nema mrtvog Indijanca, a kamoli da se Tex bori u dvoboju sa Indijancem (Geronimom)! Ali Galep je sjajan baš zbog toga što je nekad i ovako originalan! Ipak, mene naslovnice nisu oduševile i dajem im najslabiju ocjenu. Šteta što nije stavljen vlak na naslovnicu ili bilo što, što bi pokazalo emocije, kojima ova priča obiluje. Recimo kako je Villa tu skroz pogodio naslovnicu za Repubblicino izdanje (vidi sliku!). Za kraj o naslovnicama spomenuo bih i to kako je Indijanac (leš) sa naslovnice SR 283 identičan Indijancu (lešu) sa naslovnice SR 212. Dakle, Galep se ponovio!

Rezime: sjajna priča, koju svakako i apsolutno treba pročitati! Priča odiše starim Texovim šarmom, zbog kojeg volimo Texa! Mnogo je lijepih scena koje zalijepe čitatelja za stranicu, ne samo one akcijske, već i dijalozi, što sve daje odličnu ocjenu! Susret Texa i Carsona sa Geronimom svakako spada u antologijske! Crtež fantastičan! Carson za promjenu nekoliko puta optimist. Priča prepuna akcije, emocija, rasizma, lijepo sve ukomponirano! Da se ne ponavljam, velika preporuka za pročitati! Svakako priča zaslužuje da se objavi u cijelosti!

Za kraj slike velikih indijanskih ratnika iz ove priče, Ulzane i Geronima:

Ulzana (1821-1909), Apaš Chiricahua

Geronimo, Goyaale (Onaj Koji zijeva), (16.06.1829.-17.02.1909), Apaš Chiricahua, istaknuti vođa iz podskupine Bedonkohe i jedan od najpoznatijih Indijanaca u povijesti. O njemu bi se mogao uistinu napisati roman, prosurfajte bespućima interneta i puno ćete toga naći o ovom velikom ratniku! U zanimljivostima sam spomenuo samo neka djela čija je inspiracija bio Geronimo, a ima ih jako puno!

TX ZS 856/857 Izgubljeni svijet

TX ZS 869/872 Zločin na zaleđenom jezeru

8, 8, 9, 8

16.10.2021
    09:58:00 sati

8, 7, 9, 7

17.10.2021
    10:57:00 sati
  • jova

10, 9, 9, 8

17.10.2021
    13:24:00 sati
    jova

10, 10, 10, 10

Zakon !

18.10.2021
    02:33:00 sati

8, 8, 10, 8

Vrlo vrlo dobro. Imao sam u zs izdanju, i sjećam se da mi je 'dolina' kao malome bila dosadnjikava. Sad više nije. Ticci standardan.

18.10.2021
    10:59:00 sati

9, 9, 10, 9

Prvi dio epizode sa vlakom mi je čista desetka, drugi dio mi je malo slabiji. Svejedno, odlična epizoda!

19.10.2021
    20:13:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

4, 4, 7, 8

prilicno mi je tesko citati boneli seniora u ovom periodu, tumaranja neka tamo vamo

20.10.2021
    08:57:00 sati

8, 6, 8, 5

Odlična tema, ali na mjestima zamjerka da je toliko didaskalija i objašnjenja u tekstu, da se sve moglo riješiti i s par drugačijih vinjeta, bez ikakva teksta.

24.10.2021
    11:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

Slažem se s recenzentom, da bi odlični prvi dio mogao biti još duži, da bi se na kraju još šta dalo spetljeti, ali i bez toga je priča vrlo dobra. Podsječa na Čovek kustor i slične priče gdje Tex i društvo spašavju indijance.

26.10.2021
    19:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%