Ratni požar

TX ZS 937/939 | 259 str.

Drmusajući se uz monotone zvuke staroga vlaka na putu od New Mexica ka Virginiji, u pratnji svog nerazdvojnog parda, Tex započinje priču iz daleke prošlosti, priču o ratu, priču o prijateljstvu, priču o pohlepi, o izdaji i časti.

• Bijeg iz Andervillea
    TX LIBKB 18
  • Ratni požar
    TX ZS 937
  • Bekstvo iz Andervila
    TX ZS 938
  • Lik izdajnika
    TX ZS 939

• Gli avvoltoi
    TX SR 297
  • Territorio nemico
    TX SR 298
  • Fuga da Anderville
    TX SR 299

• epizoda je u Italiji izašla 1985. godine
  • u samoj se epizodi radnja odvija krajem 1964. godine, te se u autentičnom kontekstu spominju stvarne osobe iz američkog građanskog rata, na primjer Abe Lincoln, predsjednik Unije, ili Robert E. Lee, legendarni vrhovni zapovjednik Konfederacije, zatim William T. Sherman, Jefferson Davis i drugi
  • Richmond na rijeci James u Virginiji 1861. je godine izbijanjem secesionističkog rata postao glavni grad Konfederacije i simbol otpora Juga
  • bitka kod “Šilona” koju Tex spominje najvjerojatnije je bitka kod Shiloha (ili Shiloh Churcha) u jugozapadnom Tennesseeju, gdje je Konfederacija u travnju 1862. godine lansirala iznenadnu ofenzivu pod vodstvom Johnstona i Beauregarda na obrambene linije Unije koje je između ostalih držao i kasnije proslavljeni general Ulysses S. Grant. Zahvaljujući više sreći negoli Grantovom taktičkom umijeću bitka je za Beauregarda i Johnstona (koji je izgubio glavu) završila neslavno, a bio je to najkrvaviji okršaj dotad, iako su mnogo gore stvari sljedile
  • Anderville bi u stvari trebao biti Andersonville, najzloglasniji južnjački zatvor, kojeg su zvali zatvorom samo reda radi, a zapravo je bio pravi pravcati koncetracioni logor, i nalazio se u Georgiji, ne u Carolini kao Anderville. Međutim, deseci tisuća mrtvih u tom logoru koje Tex spominje u kontekstu ne ostaljaju mjesta sumnji da se radi o Andersonvillu, jer je povijesna činjenica da je kroz njega prošlo nešto manje od pedeset tisuća sjevernjačkih vojnika, a zbog prenapućenosti i katastrofalnih uvjeta umirali su stopom od stotinu na dan
  • major Dark (ili bojnik, ovisi kako se uzme, ali u originalu je capitano, što bi bio satnik, no tko zna, možda je čovjek napredovao) pojavljuje se kao prijašnji Texov poznanik iz odlične epizode “Čovek iz Kentakija” (ZS 166/169) na koju uostalom referira i sam Tex pri spomenu “prokletog” Dicka i bitke kod Shiloha
  • zahvaljujući izdavačkoj politici Dnevnika umjesto dvije naslovnice dobili smo i treću, no uza sav svoj istraživački trud nisam uspio utvrditi čijih je to ruku djelo (možda Mikica? Peka?), baš šteta. Napomenuti ću samo da prikazana scena kao da je pala s Marsa, to jest nikakva se iole slična situacija ne pojavljuje u stripu, a ono u pozadini kao da je nekakva meksička kantina?!

Nakon niza zaboravljenih godina, iz mraka prošlosti, Texa dostiže ime Howarda Walcotta, viceguvernera Virginije, koji inzistira na rendžerovom prisustvu u razotkrivanju jedne godinama stare tajne – nestanka zlatnih poluga u doba građanskoga rata. Texa i Carsona zatičemo u vlaku za Virginiju, do koje je (srećom) nekoliko dana putovanja, pa Carson (a i čitatelj) ima vremena čuti jednu od priča iz Texove prošlosti.

Tex je nakon bitke kod Shiloha, gdje je svjedočio užasima bratoubilačkog rata, odlučio poduprijeti Sjever na manje agresivan način, prenoseći poruke, prateći stoku i obavljajući druge, slične dužnosti. I tako ga je jednom prilikom put naveo u oklicu Richmonda, baš u pravi čas da spasi izvjesnog crnog roba Toma od sigurne smrti na vješalima, a njih su dvojica bježeći od razularene rulje južnjačkih domoljuba naletjeli na Johna Walcotta, jednog od Howardovih nećaka i Tomova gospodara. John je inače bio poručnik u redovima Unije, dakle borio se na strani Sjevera, i znakovito je njegovo razmišljanje kojim je Texu objasnio svoje stajalište:

John Walcott: “Međutim, Vileru, Severnjacima sam se pridružio jer sam ubeđen da će oni dobiti rat.”
Tex: “Sigurni ste u to?”
John Walcott: “Naravno. Iz jednostavnog razloga što je Sever budućnost, dok Jug predstavlja prošlost.”

S druge strane, njegov je rođak Leslie Walcott sasvim obrnuta priča. Zadrti Južnjak i tipični gizdavac koji je sve gledao s visine (ili kako ga je Tex nazvao “prokleti pasji sin”). Nakon što mu je rendžer zaprijetio za večerom na bogatoj plantaži strica Howarda, Leslie je za njim i Tomom odmah poveo odred Sivih odora. No uz pritajenu Johnovu pomoć lako su se izvukli.

I tu završava prilično dobar uvod, a radnja se dalje odvija znatno eksplozivnije. Nedugo nakon Texova odlaska, Johnov odred dobija naređenje da napadne južnjački konvoj koji prevozi zlatne poluge, a kojem je na čelu baš Leslie. John uspijeva spasiti onesviještenog Leslieja i izvući ga iz borbe, te s bogatim plijenom kreće prema sigurnijim položajima. No kako se na bojištu situacija mijenja iz sata u sat, Johnov konvoj uskoro biva potučen od nadmoćnijeg neprijatelja i simpatični se sjevernjački poručnik nađe u zarobljeništvu. Uto slijedi još veće iznenađenje, sanduk sa zlatnim polugama pun je običnog kamenja!

Johna uskoro pošalju u Anderville, zloglasni južnjački logor, ne bi li omraženi yankee pod teškim mukama odao gdje je skrio zlato. Tada iznova na scenu stupa naš glavni junak. Također misleći na zlatne poluge, major Dark traži od Texa nemoguće – da izbavi Johna paklenog usuda koji ga čeka u močvarama oko Andervilla. Ajde, koliko je vas pomislilo da će Tex odbiti:)? Zajedno s vjernim Tomom Tex prolazi kroz sito i rešeto, i konačno se, uz par dobrih makljaža, par mogućih i nemogućih situacija, probija do Andervilla. Na jedvite jade i uz pomoć sveopće zbrke, uspijeva izvući iznurenog Johna, ali s pola vojnika iz logora za petama bijeg izgleda kao nemoguća misija. Čitatelj sad već može predosjetiti tragičan kraj koji čeka Toma. Naime, odan svom gospodaru, crnac se svjesno žrtvuje i zakratko zaustavlja potjeru, pri čemu i sam biva ubijen.

Tex i John se spašavaju, no na rendžerovo iznenađenje John nema pojma o zlatnim polugama. Dakle, sada sumnja pada na Leslieja jer je on taj koji je posljednji vidio zlato. Dvojica prijatelja nanovo odlaze u Richmond kod Howarda Walcotta kako bi pritisnuli Leslieja koji je sada u glavnom stožeru Leejevih postrojbi. U trenutku kada ga je Tex gotovo imao u šakama, Leslieja podmuklo ubiju, a nepoznati ubojica nestaje sa scene. A nestaje i John, te je Tex uvjeren da je ovaj ubio Leslieja i zadržao zlato. Ipak, John uskoro strada u izvidnici, i tako sudbina zatvara krvavi krug tragedijom Walcottovih, a na zlatne poluge pada veo misterije.

Oduvijek su posebnu pažnju plijenile epizode iz Texove prošlosti, i oduvijek je prošlost strip junaka prikazivana retrospektivno, i baš bi te i takve epizode obično ubirale najbolje kritike. E pa, niti ova nije izuzetak! Sada spojite tu prošlost s inspirativnom temom građanskoga rata u SAD–u i imate dobitnu kombinaciju. Kao malom, kada sam tek počinjao čitati Texa, ova mi je epizoda bila nešto najbolje, a sukob Sjevera i Juga i dan danas mi je jedna od najfascinantnijih tema. Pa iako bi se moglo reći kako sam sentimentalno vezan za epizodu, i s današnje točke gledišta, iako pomalo naivna, više je nego dobra.

U svezi i glede scenarija treba napomenuti da je ovo možda i prva velika epizoda nezaobilaznog Claudia Nizzija, iako mi se čini da ni “Pinkertonov Agent” (ZS 869/872) puno ne zaostaje. Ima tu istinskog zanosa i entuzijazma, brojnih peripetija i neočekivanih rješenja, u svakom slučaju više negoli je to danas slučaj s glavnim Texovim scenaristom. Samom svojom tematikom i načinom prepričavanja ova je priča puno drugačija od uobičajenih. Nizzi se nije previše gubio u moru likova, već je uzeo tri lika i temeljito ih razradio, vješto uplevši njihove karaktere u ratni požar Virginije. Simbolika mu je jak adut; prikazuje veliki sukob Sjevera i Juga u malome, suprotstavljajući Johna i Leslieja Walcotta, a da sve ne bi bilo crno i bijelo ubacio je sive tonove u liku Howarda Walcotta, strica koji traži ravnotežu i draga su mu oba nećaka. Dobro, konačan odgovor na zagonetku tko stoji iza svega pomalo je predvidljiv i banalan, ali to ne umanjuje sjaj ove priče.

Inače, Tex u mlađim danima jako je dobro prikazan, uvijek jednako impulzivan, nagao, ali i pravedan, neumorno juriša naokolo noseći glavu u torbi. Samo mu ovdje naumi češće propadaju; tako Južnjaci raskrinkaju njegovu masku uglednog južnjačkog trgovca, otkriju ga prilikom bijega iz logora i slično. Ipak, kako ne bi bilo zablude, o nekoj velikoj realističnosti ne možemo govoriti.

Epizodu krasi maestralan crtež velikoga Giovannija Ticcija koji je prema mom skromnom mišljenju najbolji Texov crtač svih vremena. Znam, pomalo teška izjava s kojom se mnogi neće složiti, ali kojom jednostavnošću taj čovjek vlada scenom meni je fascinantan. Ticci se nikad ne gubi u prostoru, a njegovi su likovi uvijek savršeno pozicionirani, pejzaži su mu jaka strana, uistinu slabu je točku teško naći. Iako se u ovoj epizodi ne pojavljuju, posebno mu leže Indijanci. Bacite samo pogled na Ponos Navajoa” (SD 15/18) i Tigera u mladim danima, pa će vam sve biti jasno. Ipak, kada sami sebe uhvatite kako pišete o nečemu što se uopće ne pojavljuje u predmetu koji recenzirate, to obično znači da ste se malo zagubili. Dakle, dosta o Ticciju.

A što reći o naslovnicama?! Baš me zanima kakve su Villine ilustracije za ovu epizodu u recimo Tutto Texu ili kakvom drugom talijanskom izdanju. Možda ne bi bilo loše da “Ratni požar” izađe u pakiranju u kakvom je nedavno izašao “Mefistov sin” (LIB 2) s brdom naslovnica. Puste želje. No, opet skrećem s teme. Naslovnice su djelo autoriteta kakav je bio Aurelio Galleppini (treba li ga uopće predstavljati), i čega je sve tu bilo, ove su sasvim dobre. Neću ga uspoređivati s Villom, ali posebno je dobra prva, “Ratni požar”, dok se prva originalna naslovnica zapravo odnosi na kratku epizodu “Orlušine” (ZS 930), pa ne spada ovdje. Da ne bi bilo zabune, ocjene se odnose na dvije originalne naslovnice, znači bez Dnevnikovog “bisera”.

Pogled na Andersonville (obratite pozornost na zaštitnu ogradu u pozadini koja je prikazana na jednoj od naslovnica)

Na kraju, iako je recenzija ispala prilično duga, imam osjećaj da pola stvari nisam rekao; takav je dojam na mene ostavio ovaj strip. Jednostavno je; ako volite temu sukoba Sjevera i Juga, ako volite akciju uz ponešto mozganja, napete špijunske priče s obratima i slične stvari, a sve to iz pera majstora kakav je Ticci, ovo je priča za vas. Uvjeren sam da se ni ljubitelji klasičnog westrna neće razočarati. Preporuka – nabaviti pod obavezno.

TX ZS 930 Orlušine

TX ZS 906/907 Iščezli leš

10, 10, 10, 9

01.12.2006
    15:44:00 sati
  • Ukupna ocjena 96%

10, 10, 10, 6

Kao i kod svih priča Bonellijevih junaka u kojima se oni prisjećaju ranijih pustolovina, dobili smo izvrstan strip. Ticcijev crtež također za pohvalu, šteta što je na naslovnicama Tex u svojoj standardnoj odjeći, umjesto da je nacrtan u uniformama koje nosi tijekom same radnje stripa.
    01.12.2006
    17:40:00 sati
    76
  • Curunir

8, 5, 7, 7

Tema koju obožavam, tema koju živim...Ali po običaju, Nizzi, kao i većina Talijana, slabo i nikako potkovan povijesnim činjenicama (čast iznimkama kao Castelliju)...jednoobrazno, iskrivljeno, pučkoškolsko portretiranje američkog juga i stvarnih uzroka Rata, već mi uistinu pomalo ide na živce...ali, zato lijepa recenzija!! A svi zainteresirani, istinu će barem danas lako upoznati na netu ako već nisu u školi...
    01.12.2006
    19:26:00 sati
    Curunir
  • I like girlz

10, 9, 10, 7

konačno smo dočekali recenziju jedne od najboljih texovih priča svih vremena. ovo mi je jedna od najdražih i najboljih, čitao sam je iznova i iznova jedno 20tak puta. inače sam prilično zainteresiran u tematiku američkog građanskog rata, tako da mi je ova priča došla kao kec na dvanaest :-). nizzi ovdje maestralan, a o majstoru ticciju je suvišno bilo šta govoriti. volio bih da je barem još dvije epizode duža. odlična karakterizacija likova, dijalozi, prikazivanje odnosa prema crncima i cjelokupnih društveno-političkih odnosa na relaciji sjever-jug i na kraju, rasplet i "lik izdajnika" krajnje neočekivan. kada sam kao dijete prvi put čitao, bio sam malo je reći iznenađen ko stoji iza svega. eh, da mi se još dočepati "između dvije zastave". momci iz libellusa, znate šta vam je činiti. :-)
    01.12.2006
    19:44:00 sati
    I like girlz

7, 5, 6, 6

Davno je nisam čitao, no u ono vrijeme ovo mi je bila jedna od dražih priča (kao i većina koje pričaju o prošlosti junaka). Kad sam je čitao podsjetila me na Clintovog lika iz "Dobar, loš, zao" i situaciju iz konc-logora. Ponovno bih je htio pročitati, budući da u zadnje vrijeme baš nabasavam na materijal o Građanskom ratu. Ima jedan film od Frankenheimera iz 1996, nazvan "Andersonville" o životu zarobljenika.
    04.12.2006
    13:42:00 sati
  • alen

9, 9, 8, 7

Nedavno sam opet pročitao ovu epizodu. U trenutku kada je izašla "progutao" sam je, a i sada su dojmovi ostali vrlo pozitivni. Uvijek su bile zanimljive te epizode s prošlošću likova, valjda jer su drukčije od regularnih. Ova je svakako izvrsna.
    04.12.2006
    21:01:00 sati
    alen

9, 9, 10, 5

Tex u stilu Blueberryja uz dodatak serije Sjever i Jug sa Patrickom Swayzeom.Jedan od najboljih Nizzijevih uradaka,svaka mu čast.Operacija spašavanja iz Andervilal je stvarno napeta i uzbudljiva a posebno mi se sviđa sam kraj,kad Tex ne želi kočiju već želi jahati a usput se prisjeća da je upravo na mjestu gdje jašu sa Carsonom sreo Johna Walcotta prije toliko godina.Emocije kod Texa-nesvakidašnje ali zanimljivo!O crtežu je već sve recenzent naveo,Ticci je bog i batina,onakvu dinamiku crteža gotovo da nema nijedan drugi crtač u staffu.Čitajući ovu odličnu epizodu i imajući na um Mister NO-ove epizode koje se odvijaju u 2.svjetskom ratu a koje su sve vrhunske,ne mogu se oteti dojmu da bi trebalo više iskoristiti temu građanskog rata i Texove mladosti pa bi iz toga moglo nastati pregršt dobrih epizoda.Po meni,nije loša ideja.
    05.12.2006
    14:32:00 sati
  • Prodigy

10, 9, 8, 7

Vrhunska Texova epizoda,no na zalost Ticci mi nije legao.Svi su mu likovi zdepasti i imaju face ko da su krizani s kinezima.Ko i kod Fusca.E da je ovo odradio Villa,bila bi to druga prica.Inace prikaz Am. juga je super docaran(atmosfera ko da gledas "Prohujalo s vihorom").Zao mi je sto naslovnice ruse ukupnu ocjenu ali jednostavno nemogu dati vise ni Galepu,a ni YU izvedenici Lika izdajnika.
    26.02.2007
    12:49:00 sati
    Prodigy
  • Thommo

9, 9, 9, 7

Jako dobar strip! Meni među boljim Texovim pričama, scenarij i crtež visoke kvalitete.
    27.02.2007
    09:37:00 sati
    Thommo
  • Inferno

10, 9, 10, 9

E ovo je zbilja strašan Tex. Napetost proizlazi iz svake vinjete. Ticcijev prljavi western crtež fantastično dočarava građanski rat do ludila. On mi je najbolji crtač uz Villu, Civittelia, Marcella, Fusca, Ortiza...ma svi su legende! Svaka epizoda u kojoj se vračamo u prošlost ispadne evergreen. Jednostavno postanem emotivno vezan za takve epizode.
    02.03.2007
    00:04:00 sati
    Inferno
  • npetros2@htnet-dsl

8, 8, 8, 6

Svakako jedna od kvalitetnijih Nizzijevih stvari, jedino je trebao malo produžiti kraj kod izvršenja samoubojstva, malo se prebrzo sve dešava.
    27.07.2007
    12:34:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

10, 10, 10, 10

Cisto savrsenstvo!!!! Steta sto nema vise prica o Texovoj proslosti!!! Ova je jako tuzna i potresna!!!
    01.08.2007
    16:56:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Jedan od najboljih Teksovih epizoda uopće. Mladost,građanski rat i priča o izdaji su samo podloga za ovu izvrsnu akcijsku i nadasve poučnu priču. Ovo je strip koji bi trebali pročitati svi političari na svijetu.
    11.09.2008
    12:56:00 sati
  • dcopic

9, 10, 10, 5

Kao što su gore kolege spomenuli, stvarno je šteta da nema više priča iz ranijeg razdoblja Texovog života. Ovoga trenutka znam za samo još jednu Texovu priču iz doba Građanskog rata. Odlična i napeta priča sa mnogim nevjerovatnim obratima, a Ticci vrhunski!
    03.02.2009
    00:33:00 sati
    dcopic
  • marac777

10, 10, 9, 9

09.02.2009
    14:55:00 sati
    marac777
  • Ukupna ocjena 89%

9, 9, 9, 8

08.05.2009
    00:27:00 sati
    Brdar

10, 10, 10, 9

Tex u vrtlogu gradjanskog rata i sukoba u jednoj porodici. Rat koji je izmamio ljudski talog na povrsinu. Carson ovog puta samo slusa u vozu. More predivnih scena i kadrova, trenuci akcije koje smenjuju Texove pokusaje da shvati koliki je razdor u jednoj porodici. Maestralan zavrsetak price. Posle ovoga sjajno ide Zlato juga. Tici na nivou zadatka, suverno vlada sredinom terena.

07.07.2010
    23:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

Ovo je jedan od prvih Texova koje sam procitao....prolece 1989, tada sam nestrpljivo cekao svaki nastavak na kiosku . Zbog njega i danas uzivam u ovom junaku. Dovoljno za maksimalnu ocenu. Jedino je Dnevnikova treca naslovnica uzas. Antologijska prica, odlicna za upoznavanje sa ovim junakom

06.04.2011
    23:31:00 sati
    floki
  • Insp. Jacques Clouseau

10, 10, 10, 7

26.05.2011
    00:16:00 sati
    Insp. Jacques Clouseau

10, 10, 10, 10

Ova epizoda, sacuvala je moju ljubav prema Bonelli romanima. Absolutno sve cista 10'tka!!!

04.01.2012
    11:51:00 sati
  • Kojot

10, 9, 10, 9

Izuzetno dobra prica!

07.01.2012
    22:08:00 sati
    Kojot

7, 5, 7, 7

Sve skupa stvarno malo podsječa na Clintov western i serijal Sjever i jug. Kraj ili bolje rečeno twist na kraju mi nije legao. Tata, bogat političar ubije svog sina zbog nekog zlata. I to iz neke uličice usred noći. Priča je svejedno dosta dobra ali mi nije među najomiljenijima Texovima priča.

21.05.2012
    22:29:00 sati

10, 10, 10, 10

Prekrasno čitka epizoda. Ne znam kad sam čitao tako napet strip (mislim na dio bježanja iz zatvora). Svakako jedna od najboljih Texovih epizoda->u samom vrhu!!

13.08.2012
    12:07:00 sati
  • aved

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Meni najdraza i jedna od boljih Texovih prica. Prica koju sam procitao nekoliko puta sa uvijek istim entuzijazmom. Moglo se dosta surovije prikazati sam Andersonvill, pravi uzroci rata Sjever-Jug itd., ali je i ovako ispalo veoma odlicno. Ticci fenomenalan sa crtezom.

14.05.2013
    22:48:00 sati
    aved

10, 10, 10, 10

Ova epizoda je bila istovremeno napeta i dirljiva!

10.06.2013
    22:31:00 sati

10, 9, 9, 9

Super epizoda meni lično jedna od boljih.

06.10.2014
    10:05:00 sati

10, 8, 8, 7

14.06.2015
    00:45:00 sati
    Eddie Monsoon

10, 10, 10, 10

Jedan od mojih omiljenih stripova. Ponovnim čitanjem sam se htio podsjetiti osječaja kada sam ga prvi put pročitao prije više od deset godina. Naslovnice također odlične, čak i ova dodatna domaće proizvodnje.

07.09.2016
    20:01:00 sati
  • Barney