• Il ritorno della Mano Rossa
    TX SR 308
  • Acqua alla gola
    TX SR 309

• Debitantska epizoda crtača Jesúsa Blasca
  • Tex se već susreo s organizacijom Crvene Ruke, još u vrijeme dok je bio usamljeni jahač, u prvoj epizodi Texove edicije (tutto Tex 1-2), kod nas ZS 7-8

Od ove epizode na početku nisam imao neka prevelika očekivanja, tek da ću pročitati još jednu dobru priču o Texu, ali poslije se pokazalo da je to jedna od onakvih epizoda zbog kakvih se čita Tex! Za mene je ovo jedan od najboljih stripova o Texu koji sam pročitao, priča bez mana i što je najvažnije priča koja se čita u dahu i koja te tjera da je pročitaš u komadu. To za mene već jako puno govori o njoj. Nizzijev scenarij je odličan, a i Blascov crtež me vrlo ugodno iznanadio.

Jedan Pinkertonov agent zove Texa i Carsona u Amarillo jer sumnja da se ponovno formirala tajna zločinačka skupina Crvena Ruka s kojom je Tex već imao posla, no u tom obračunu pod zemljom su završili sva šestorica tadašnjih članova. Kasnije taj agent biva ubijen, a Tex i Carson opet moraju početi od nule. U istrazi im pomažu šerif Metson i urednik lokalnih novina Stevens. Postepeno dolaze do dokaza da su šestorica članova Crvene Ruke bogati građani Amarilla koji su nakon pljačka vlakova u prošlosti, nastavili voditi legalne poslove,a smatraju se nasljednicima stare Crvene Ruke. To su hotelijer Olsen, braća Varok, bankar Gruber te dvojica najvažnijih članova, vođa kojeg znamo po imenu Prvi brat (čiji pravi identitet saznajemo tek na kraju) i njegova desna ruka Stillman. Oni vješto manipuliraju ostalim članovima i tako postepeno sva četvorica stradaju od Texa ili pak od Stillmana, pri pokušaju bijega, a dvoje glavnih ortaka vješto izbjegavaju Texovu pravdu. No na kraju Tex ipak dolazi do podataka agenta Lukea McLeana u kojima se nalazi i pravi identitet Prvoga brata. Završnica je prilično neočekivana, doznajemo tko je Prvi brat kojega smo tjekom priče vidjeli samo sa maskom preko lica, a i saznajemo cijelu pozadinu priče i djelovanja Crvene Ruke.

Ovo je jedna od priča kada se Tex (ili Nizzi) potpuno raspuca. Na sve strane pljušte poznati cinični komentari, a ni okršaja ne fali. Priča u kojoj se ne možemo potužiti na loš scenarij ili na slične boljke nekih drugih stripova. Likovi su sjajno obrađeni, potpuno do izražaja dolaze Tex i Carson koji cijelo vrijeme dominiraju pričom, ali i likovi onkraj zakona nisu ništa lošije okarakterizirani. Vrijedan spomena je i simpatični šerif Metson koji je skoro poludio koliko su mu leševa dopremili Tex i Carson otkako su došli do, u tada, miran Amarillo. Još ću jednom pokuditi Dnevnik koji je izbacio 20 strana stripa. To se ukupno gledano ni ne primjeti, ali ako se pažljivije čita strip vidi se da su neki djelovi izrezani. Bez obzira na to, priča je odlična, ali ipak je velika šteta što smo ostali zakinuti za to, pogotovo u ovako dobrom stripu.

Jesús Blasco mi nije među najboljim crtačima Texa, ali za ovu epizodu zaslužuje devetku, čistu ko´suza. I on je u ovoj priči vrlo ugodno iznenadio, bez obzira što je to njegova prva epizoda. Njegov crtež Texa mi je skoro najbolji, barem u ovim ranijim epizodama, ali i ostali likovi su sjajno nacrtani. Ništa slabija nije ni pozadina te ostali elementi crteža. Mora se priznati da je uz ovakav crtež užitak čitati strip. Velika je razlika njegova crteža u toj epizodi u usporedbi sa ovima koje je izdavala Slobodna Dalmacija, ali i kasnijima. Da je ostao na ovakvoj razini vjerojatno bi mi bio najdraži crtač, a pod slabijim dojmom kasnijih njegovih radova svrstavam ga negdje na sredinu u usporedbi sa ostalim crtačima, iza Ville, Civitellija i Ticcija, ali ispred Letterija i Fusca.

Veliki strip, kult, kao što je Tex Willer potpuno je zaslužio scenaristu kao što je Claudio Nizzi, meni je on bolji i od tate Bonellija. Osobno mi je razdoblje kada je počeo pisati scenarije zlatno doba Texa (otprilike ZS od 800 na dalje, kamo spada i ova priča), vrijeme kada su nastajale meni najdraže epizode. Veliki plus scenarija u ovoj priči je i Carsonova uloga u stripu, gdje nije samo sporedni lik već se odlično uklapa u priču što je puno veći plus stripu nego što se čini na prvi pogled. A nema ništa bolje od scena kada dvoje kompanjona smirenošću i pokojom ciničnom izjavom potpuno izlude, «stisnu» protivnika kojemu propada naizgled idealan plan kao i u ovom slučaju. Pravi poznavatelji Texa znaju o čemu se radi. Bez toga Tex nije Tex, puno se osjeti kada su čitatelji zakinuti za to u nekim epizodama. Uostalom, to je poznato samo kod Texa i to ga čini posebnim, drugačijim i potpunijim od ostalih strip junaka. Legendarne su po meni zadnje scene ovoga stripa kada su Tex i Carson razotkrili Prvog brata. To su baš scene o kakvima sam pričao gore. Ne mogu ne spomenuti ovu kada je Prvi brat prijetio Texu da ima moćne prijatelje, da neće sve samo tako proći, a Tex podsmjehno dobaci.

Tex: Nasmrt ste me uplašili! Bojiš li se i ti, Kite?
Carson: Zar se to ne vidi? Još malo, pa ću početi da dozivam mamu!

A od mnoštva takvih izdvojiti ću još dvije. Kada je šerif Metson izjavio obeshrabrujuću izjavu:

Tex: Jesi li čuo, Kite? Evo nekoga ko bi čak i tebi mogao da daje satove iz pesimizma.

ili

Metson: Moji ljudi su vas svugdje tražili, ali ste bili previše zauzeti idući okolo i ubijajući ljude!
Tex: Slažem se, šerife, nas dvojica smo nepopravljivi mangupi.

Bilo je još nekoliko sličnih izjava, zbog kojih se voli Tex. Kada se bolje razmisli vidi se koliko je Tex potpuniji, stvarniji lik od, recimo, Zagora. Često je ono najbolje kod Texa i to što se ne obazire previše na zakon pa pribjegava svojim «nježnim» metodama, a Zagor je nevinašce koje bi i samoga vraga želio dopremiti šerifu. Ali Tex je poseban junak. Grub, hladnokrvan i uvijek spreman na grubi kaubojski cinizam, s cigaretom u ustima i lak na šakama. Pravi je dobitak kada se i Carson nadopunjuje, a ako se još neke stvari poklope nastaje odličan, ekplozivan strip. A ovo gore spomenuto su osnovni temelji dobrog Texa. Nakon ovakvih epizoda još se satima gušta, a i satima kasnije čovjek se opet nasmije na legendarne šale. Onaj tko iskreno drži do Texa obavezno mora pročitati ovu epizodu.

TX ZS 921/923 Ubojstvo u Corpus Christiju

TX ZS 957/958 Genije zla

8, 7, 4, 4

Šteta što je Dnevnik rezao stranice(prije nego što Tex i Kit upadnu u zasjedu, u kući braće - članova bande itd.)ali ipak mislim da nismo uskraćeni za ništa posebno važno.Epizoda prosječna,Texova istraga napreduje samo zbog nevjerojatnih slučajnosti koje ga navode ka pravom putu(dugme bankara Olsona se otkačilo baš kad je spremao korpu sa zmijama,Smokijeva bilježnica koja se pojavila kad nisu imali nikakvog traga itd.).Članovi bande mi ne djeluju kao neki razbojnici(posebno bankar i vlasnik hotela)tako da mi je to dosta neuvjerljivo ali ima nekoliko dosta zanimljivih scena koje popravljaju ukupni dojam, npr. poprilično sam se iznenadio kad sam vidio tko je doista "prvi brat".Potpuno neočekivano.Crtež je vrlo loš,Blasco je čak čak gori i od Galepa i uopće mi se ne sviđa.Pozdravljam recenzenta,vidi se da je pravi fan Texa i pozivam ga da nastavi sa pisanjem recenzija ali da ipak malo manje otkriva sadržaj same epizode.
    01.06.2005
    17:23:00 sati
  • I like girlz

9, 10, 8, 8

u skoro svemu se slažem sa recenzentom, ovo je jedna od onih priča zbog kojih sam zavolio texa (uz "ratni požar" i nastavke i "usijani rezervat" i njegove nastavke). priča je zanimljiva, napeta, sadržajna i veoma dobro scenaristički odrađena, a najveće iznenađenje slijedi na kraju, otkrivanjem identiteta "prvog brata", koji je i mene poprilično iznenadio. dakle strip je extra. što se crteža tiče, blasco je ovu priču odradio veoma dobro i kvalitetno, donio je osvježenje crtačkoj ekipi texa, ali i njega su, kao uostalom i letterija, u kasnijim epizodama pritisle godine i svaka iduća epizoda koju je crtao je bivala sve lošija. a kad govorimo o naslovnicama, prva mi i nije nešto posebno, dok je druga poprilično dobra.
    01.06.2005
    18:37:00 sati
    I like girlz
  • Thommo

8, 8, 8, 6

Prvo, bravo za Koresha jer ima volje potruditi se i recenzirati Texove epizode! Samo naprijed, uz opasku - malo manje otkrivanja činjenica iz priče! (No Hard Feelings!) :) Inače, ovo je jedna od prvih cjelovitih epizoda zbog kojih sam se navukao na Texa. Crtež mi je OK, kao i scenarij. Mnogima je loš, ali meni je Blasco baš neka zlatna sredina Texovih autora!
    02.06.2005
    10:17:00 sati
    Thommo
  • alen

9, 9, 6, 6

Vrlo dobra epizoda, ali jedna od onih koje drze vodu samo kod prvog citanja. Blascov crtez ne volim previse, stoga niza ocjena.
    28.06.2005
    15:32:00 sati
    alen
  • Ukupna ocjena 82%

8, 9, 8, 7

Misteriozna i mracna prica,ali zanimljiva i dovoljno kvalitetna da se moze za nju reci da je vrlo dobra.
    04.07.2005
    18:01:00 sati
    fujo83
  • Ukupna ocjena 58%

4, 6, 8, 4

Prosjek. Razinu podižu standardne Texove fore, koje istovremeno iritiraju i doprinose kultnosti samog junaka. Za tvrde fanove svakako, a za ostale – čitljivo. Jednom mi je rekao jedan o novijim epizodama Texa, valjda misleći na ove od SD-a: "Nema više te oholosti". Ova bi mu trebala biti dovoljno ohola.
    14.07.2005
    17:43:00 sati
    stinky
  • Ukupna ocjena 53%

4, 3, 8, 8

Epizoda sa iznenađujuće dobrim crtežom i lošom pričom. Da ne bi izgledalo da pričam bez veze evo i razloga zašto priču smatram slabom. Prvo, sam koncept da "Crvena ruka" mora biti neko tajno udruženje čini mi se jako slab. Tajno udruženje bivših pljačkaša vozova? Ma daj! Pa onda sva ta konspirativnost, da se članovi sastaju noseći kapuljače iako svi znaju ko je ko pa čak se i oslovljavaju imenima! Prvi Brat je ponudio neke slabe razloge za takav način rada, kao "mi prestajemo biti ono što smo, postajemo anonimna braća, spremna da se žrtvuje, bla, bla, bla". Pa onda još i ono ritualno kažnjavanje bičevanjem, sve kao da se radi o nekoj religijskoj sekti a ne udruženju tajkuna koji su se nakrali para pa sada gledaju kako da ih investiraju da bi zagospodarili Amarilom. Budimo pošteni i priznajmo, sva ta tajnovitost jeste samo zato da se od čitalaca sačuva identitet Prvog Brata, pošto kapuljaču nosi samo na sastancima "Crvene ruke", dakle pred ljudima koji već znaju ko je on (!?). Džaba im trud, jer pažljivijem čitatelju nije teško vrlo rano otkriti identitet Prvog Brata. Naime, u filmovima, knjigama i stripovima tajanstvena osoba uvijek je neko koga naši junaci ( ali i mi čitaoci ) već poznaju ( jer u suprotnom skrivanje identiteta ne bi imalo smisla ). Teks i Karson u Amarilu, ako izuzmemo ostale članove "Crvene ruke" čije identitete znamo od početka, upoznaju samo dva čovjeka: šerifa Metsona i Stivensa, vlasnika "Jutarnje zvijezde" gdje je ubijeni Luk radio. Šta mislite onda ko bi mogao biti Prvi Brat?
    Koliko je scenario loš, govori i činjenica koju je neko već potcrtao, da samo glupost i sujeta negativaca, te splet slučajnosti, dovode do toga da se radnja uopšte odvija. Prvo, Stilmen, desna ruka Prvog Brata, nakon što je ubio Luka, ipak šalje njegovo pismo i tako dovodi Teksa i Karsona u Amarilo. Dakle, bez tog Stilmenovog poteza ne bi ni bilo cijele priče! Naravno, Stilmen je za takav postupak imao svoje lične razloge koje otkriva tek na kraju, kada je već sve završeno i nikoga više ( ni Teksa ni nas ) nije briga šta je htio Stilmen.
    Sve što Teks i Karson otkriju ne dođe kao plod njihovog istraživačkog talenta već zato što ih sam Prvi Brat upućuje na ostale članove "Crvene ruke" i tako sam uništava vlastitu organizaciju u koju se toliko kune! Identitet Prvog Brata otkrivaju zahvaljujući slijedećem nizu "sretnih okolnosti: što je Luk identitet Prvog Brata zapisao u svoj notes, kojeg je malo prije smrti dao raznosaču novina starom Smokiju (!); što je Smoki rečeni notes sakrio jer mu je Luk tako rekao; što je Smoki nekim čudom preživio ubod Stilmenovog noža; što se Smoki probudio iz kome upravo kada su od cijele "Crvene ruke" ostali na životu samo Prvi Brat i Stilmen i rekao šerifu gdje je notes. I vama se vrti u glavi, jel'de?
    Čak i malo mogućeg iznenađenja autori ubijaju svojim glupim rješenjima. Npr. na samom kraju kada Prvi Brat puca u Stilmena i misli da ga je ubio. Malo zatim Teks i Karson dolaze kod Prvog Brata ( sada razotkrivenog ) i dok razgovaraju s njim, mi vidimo kako Stilmen ( koji je ostao u tajnom skrovištu "Crvene ruke") ustaje i odlazi u sobu gdje se vodi razgovor da se osveti Prvom Bratu. Zar ne bi mnogo efektnije bilo da su autori izostavili slike na kojima vidimo Stilmena, za kog smo mislili da je mrtav, kako ustaje, već da su samo prikazali dio kad se iznenada otvore vrata tajnog skrovišta i iz njih pravo u sobu gdje trojica razgovaraju upadne Stilmen sa pištoljem u ruci. Tada bi to i za nas bilo iznenađenje,a ne samo za Teksa, Karsona i Prvog Brata. Ovako smo mi već znali da je Stilmen živ i iznenađenje je izostalo.
    Dobre stvari: crtež, naslovnice, lik šerifa Metsona, neki Teksovi i Karsonovi dijalozi, i to bi bilo to. Tanko, tanko.
    02.08.2005
    13:03:00 sati
    Cenga
  • globinjo

8, 8, 7, 7

blasco mi nije baš "legao",ali epizoda nije loša...
    25.09.2005
    08:31:00 sati
    globinjo
  • Ukupna ocjena 69%

8, 6, 7, 6

Nisam znao da su Tex i Carson takvi modni stilisti - vide gumb i odmah se sjete gdje su ga već ranije vidjeli!!!???? Pa takav detalj ne bi zapamtila niti jedna urednica sve sile ženskih časopisa koji se nalaze na tržištu... Mislim da je to veliki scenaristički gaf, početni trag trebao se naći na mnogo bolji način. Inače, zanimljiva krimi-priča s neočekivanim završetkom. Blascov crtež OK.
    01.07.2006
    15:53:00 sati
    76
  • jack 50

8, 8, 5, 5

Pa evo, prvi put bih pohvalio Nizzija za jednu dobru priču. Naslovnice loše. Crtež ništa posebno, nisam neki veliki ljubitelj Blasca...
    21.09.2006
    23:59:00 sati
    jack 50
  • npetros2@htnet-dsl

7, 5, 6, 4

Dosadna priča u kojoj se opet prebrzo otkriva glavni uobjica. Od samog početka znaš da je nedužni Stevens glavni. I dnevnik je malo rezao kad je Silas pucao na texa i onog slona kitu. Usporedio bih onu zadnju scenu kad ovaj ne može ubiti texa sa jednog metra(puca mu u ruku), a ovaj njega dakako ubije, nismo ni sumnjali. To bih usporedio sa epizodom "zaleđeno jezero". Blasca ne volim ni malo...
    02.07.2007
    17:10:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

7, 6, 3, 4

Priča čitljiva, iako prenaivna. Crtež vrlo loš, a posebno se to vidi kod obračuna gdje je katastrofalan. Statičan je, a samim tim akcijske scene su nerealne. Da je sve drugo odlično, ta statičnost crteža je dovoljna da upropasti kompletan strip. Druga naslovnica puno bolja od prve, ali loše je to.
    03.03.2008
    15:52:00 sati
  • weljko94

9, 8, 8, 7

scenarijo je extra shto se crteza tice nishta posebno..
    01.05.2008
    23:36:00 sati
    weljko94

9, 9, 8, 8

Interesantna, dobro odrađena priča. U potpunosti se slažem sa recenzentom, bez ovakvih ciničnih primjedbi, Tex nije Tex.
    07.12.2008
    18:08:00 sati

6, 6, 6, 4

Neke velike misterije, koja se kao naslućuje zbog stupanja na scenu (a)tajanstvene bande zakukuljenih tipusa, ustvari ni nema. Samo nevjerojatan niz slučajnosti, čije konce Tex i Carson hvataju bejzikli maltretirajući svakoga koga stignu. Nizzi opet pretjeruje, u manjoj mjeri na početku, a naročito kad jedan od braće Varok ne uspijeva ubiti Texa i Carsona u onom dnevnom boravku (salonu), sa dva metra razdaljine. Naivno, ali ipak donekle čitljivo.
    04.01.2009
    21:56:00 sati
  • dcopic

8, 8, 8, 7

Meni je ovo dobra priča! Volim kada Tex i Karson upadnu u neki naizgled miran gradić, u kojemu razbojnici glume fine građane, pa tajanstvena sekta, zanimljivi negativci, itd... Sve već viđeno puno puta u Texovim pričama, ali i zabavno. Propusta ima, stalno se radi po nekakvoj šabloni, no to mi u Texu nije bitno. Blasco me je ugodno iznenadio ovom svojom prvom pričom, u kasnijim epizodama mi je bio lošiji. Naslovnice prosječne.
    27.01.2009
    00:50:00 sati
    dcopic
  • Wicked

7, 6, 7, 7

Prica mi je bila dobra do polovine. Odatle, naivnosti pocinju da isplivavaju na povrsinu. Onaj neuspeli pokusaj brace Varok da likvidiraju Teksa i Karsona je samo pocetak. I pored ocitih propusta u scenariju, mislim da je epizoda bila prilicno zabavna za citanje. Nisam nesto posebno zadovoljan crtezom ali moze proci. Naslovnice solidne.

03.01.2010
    03:46:00 sati
    Wicked
  • Ukupna ocjena 58%

7, 2, 8, 7

21.05.2012
    22:40:00 sati

5, 4, 6, 7

Nije mi se pretjerano svidjela ova epizoda. Kao da mi je odmah bilo jasno tko je 'glavni'. Crtez mi također nije 'sjeo'. Mozda bi bio i bolje da dnevnik nije izbacio te stranice. Ovako je to samo još jedna ispodproesječna priča, koja ipak ima i nekoliko zanimljivih dijelova.

13.08.2012
    12:10:00 sati
  • sergej773

10, 10, 10, 10

02.05.2014
    17:09:00 sati
    sergej773
  • Ukupna ocjena 69%

6, 6, 8, 9

17.05.2014
    22:15:00 sati
    Srdjan999

10, 10, 8, 10

Moj prvi Tex kojeg sam pročitao.

06.10.2014
    10:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

7, 6, 3, 7

24.06.2015
    00:22:00 sati
    Eddie Monsoon

8, 7, 7, 9

Što je ovdje očito rezanje stranica. :) Priča i scenarij su postali od sredine predvidlljivi, crtež je dobar kao i naslovnice.

24.07.2015
    17:07:00 sati

8, 6, 7, 5

Solidna priča. Crtež mi nije među omiljenima. Ne kažem da je loš, samo mi nekako ne odgovara Texovom svijetu. Nizzi ponekad zna briljirati, ali već je poznat po tome da Tex iz neobjašnjivog razloga uvijek preživi zasjede i atentate.

18.09.2016
    17:03:00 sati

7, 6, 8, 7

13.10.2017
    07:11:00 sati
  • igor 12

7, 6, 8, 7

Standardni Teks. Pucačina, mrtvi, ranjeni, sipanje fora, i pomalo bedast način otkrivanja zločinca pomoću manžete. Sve u svemu predvidljivo, jer ne treba biti genije da se otkrije tko je glavni zločinac

19.04.2018
    17:26:00 sati
    igor 12

6, 6, 7, 7

Priča je nudila više,ali nije iskorišteno maksimalno, jer nije baš da se Tex u svakoj epizodi susreće sa skupinom udruženih zločinaca, a kojima to nije premijerno pojavljivanje. Ovako je ispala samo solidna pričica.

30.07.2019
    16:55:00 sati

8, 6, 9, 8

Procitao sam samo 2. Broj ove price, i sasvim sam zadovoljan pricom... Puno tajnovitosti koje je na kraju ipak nekako prebrzo otkrivena i to na vrlo neozbiljan nacin... Sama medjusobna zavada urusila je ovu tajnu organizaciju, tako da su Tex i Carson bili maltene suvisni u cijeloj situaciji...

Dosta dosta zbrzano i to mi se ne svidja u cijeloj prici... Prelako je banda pala u ruke rendzerima i na tome zamjeram scenaristi.

Pored svega prica je puna akcije, napetosti i iscekivanja. Crtez je sjajan, naslovnice dobre...

08.05.2020