Genije zla

TX ZS 957/958 | 180 str.

Na poziv Toma Devlina, starog prijatelja, Tex i Carson dolaze u San Francisco gdje je Devlin šef policije. Razlog poziva su prijeteće poruke tajanstvenog neprijatelja koji sebe naziva Učitelj te nekoliko njegovih ubojstava otrovanom vodom. Učitelj postavlja ultimatum: za tjedan dana mora dobiti milijun dolara ili će cijelim gradom proširiti epidemiju.

Crtež 5

• Četiri smrtne presude
    TX ZS 957
  • Genije zla
    TX ZS 958

• Acqua alla gola
    TX SR 309
  • La minaccia invisibile
    TX SR 310
  • Acqua alla gola
    TX TT 309
  • La minaccia invisibile
    TX TT 310

• Osim ove priče Učitelj se pojavio u još jednoj Texovoj epizodi (LU 67/69 Povratak Učitelja)
  • Prvi Bosellijev scenarij za Texa
  • Nekoliko puta tijekom priče za Učiteljeva pomagača, Malajca Kalanga, rečeno je da je Maltežanin, ali pri kraju priče to je ispravljeno na Maležanin
  • Ni u ovom slučaju Dnevnik se nije pridržavao striktnog prijevoda naziva epizoda s talijanskih originala koji u prijevodu s talijanskog znače otprilike Voda do grla i Nevidljiva opasnost, a prva naslovnica našega izdanja u originalu ne pripada ovoj priči

Posljednjih smo mjeseci imali priliku vidjeti kako je završio drugi susret Texa sa poludjelim Učiteljem (TX LU 67/69), a sad ćemo se pozabaviti njihovim prvim susretom koji je kod izašao u izdanju Zlatne serije prije skoro već dvadesetak godina. Vjerujem da mnogi nisu pročitali ovu epizodu prije ove najnovije, pogotovo mlađa generacija, a da ih ipak zanima što se to događalo u San Franciscu i kako je Tex uopće upoznao Učitelja.

Uvod u priču je u maniri filmova strave, dvojica krivolovaca na obali blizu San Francisca svjedoče nasukavanju broda. Vrag im ne da mira pa odlaze provjeriti što se dogodilo. Jedan se popeo na palubu i za kormilom našao mrtvog mornara sa deformiranim licem. Bio je to jedini član posade na brodu. Dva tjedna kasnije u gradu su Tex i Carson. U jednoj vježbaonici susreću i starog prijatelja Pata MacRyana, koji je u Frisku našao posao i radi za starog Texovog poznanika Leftija Portrera. Obojica se u priči pojavljuju u sporednim ulogama. Malo kasnije saznajemo zašto su naši junaci u Frisku. Došli su na poziv još jednog starog prijatelja, šefa policije toga grada, Toma Devlina. On ih je pozvao zabrinut za dobrobit grada koji je na meti poludjelog neprijatelja Učitelja koji je već u nekoliko slučajeva upozorio grad otrovavši nekoliko stanovnika teškim, smrtonosnim otrovom koji na tijelu ostavlja bolne ožiljke i potpuno deformira lice žrtve kao i na brodu s početka priče. Devlin je dobio obavijest da će toga dana do pet sati biti otrovane još četiri osobe, na zabavi bogataša Simonda. Usprkos velikog policijskog nadzora to se je i dogodilo. Počinje lov na tajanstvenog Učitelja, nevidljivu opasnost koja prijeti San Franciscu. Tjekom jedne tučnjave u kineskoj četvrti Tex susreće još jednog prijatelja, Kineza Lim - Jua, koji ga upoznaje sa starim Su – Lingom, koji će biti od pomoći dvojcu u potrazi. Na sablasnom nasukanom brodu, rute Kina – San Francisco, dolaze do prvog traga, brodskog dnevnika. Osim posade koja je poumirala za vrijeme putovanja od iste gore spomenute bolesti, iz Kine je putovao i znanstvenik Falkner. Sumnja pada na njega, ali čini se da je i on umro iako nema potvrde za to. Na brodu stari Su – Ling otkriva i otrov koji koristi Učitelj, otrovnu biljku iz Malezije te mnoge kineske umjetnine namjenjene muzeju u San Franciscu. U međuvremenu, Učitelj postavlja ultimatum: za tjedan dana grad će mu isplatiti milijun dolara u zlatu ili će kroz vodovodne cijevi smrtonosnim otrovom otrovati vodu te gradom proširiti bolest i smrt. Među ostalima Tex i društvo se raspituju i kod nadzornika vode, Stonea koji će na kraju imati veću ulogu u priči nego što je izgledalo. No Texovo i Carsonovo njuškanje smeta Učitelju te im postavlja mnoge zamke. Na kraju mu ipak dolaze na trag, preko njegova bivšeg pomoćnika Volkera. Drugi Učiteljev pomoćnik, Malajac Kalang dolazi ubiti Volkera, ali u tome ga spriječe Tex i Carson. Ali ne i od Kalangovog otrovanog noža kojim ga je ranio. Kao i ranije žrtve, Volker podnosi teške bolove, deformira mu se lice, ali uspjeva Texa dovesti do Učiteljevog skloništa – stare vile u okolici Friska, bivšeg muzeja kamo su umjetnine s broda trebale biti dopremljene i kojeg vodi Tomas Lund. Sve se poklapa, čini se da je Falkner živ, došao iz Kine, za sobom donio otrov kojim će ucjenjivati grad, sklanja se u bivšem muzeju. Osigurao si je i sigurnu zaštitu, njegov pomoćnik Tomas Lund je pripitomio divovskog orangutana i dva leoparda s kojima su se i naši prijatelji susreli. U vili Tex i kompanija sve čiste, ali Učitelj bježi. Vrijeme radi njemu u korist, a Texu i ostalima sve ga je manje. Kraj neću otkriti, a ako nekoga zanima morati će pročitati priču iako se dosta može saznati i u friško izašlom nastavku ove priče.

Nakon pročitanog ˝Povratka Učitelja˝ zanimalo me što se to događalo kod njihovog prvog susreta. Očekivao sam jako puno, no ostao sam razočaran. Uspoređujući te dvije epizode, ova ima čak više nedostataka nego nastavak; radnja i scenarij su mi lošiji pa čak i crtež. Boselliju je ovo bio prvi scenarij za Texa, ideja za epizodu bila je dobra, ali mislim da se iz vrlo dobre ideje dobila ispodprosječna epizoda. Neke stvari u stripu su po meni nepotrebne, npr. ubojstva na Simondovoj zabavi i neki drugi djelovi priče, prevelik broj likova u priči, a mislim i da se trebalo više raditi na tome da se Učitelja prikaže što luđim, što je puno bolje napravljeno u nastavku iako je tome pripomoglo i njegovo unakaženo lice. Vjerujem da je Boselli od Učitelja pokušao stvoriti lik ludog genija, lukavog i spremnog na na najgori zločin, kojega ništa neće moći iznenaditi, a kojega će Tex pobjediti samo uz puno sreće. U tome je nekako uspio iako je njegov genij po meni, dakle, došao više do izražaja u priči ˝Povratak Učitelja˝. Isto kao i u nastavku Tex je jedva našao njegov trag, a prvi puta se s njim, u ovoj epizodi, susreo tek na 82. (od 90) strani drugog broja. Ono što me isto dosta zasmetalo u ovoj priči je luđački ritam radnje, Boselli je konstantno držao neku akciju, tučnjavu, ubojstva, toliko je svakakvih događaja stalo na tih 180 strana da sam se u trenucima i gubio. Dobro je gurati akciju, ali previše je previše. To je dosta drukčije nego kod drugih Texovih priča gdje je akcija poželjna, ali mislim da Texu nikako ne stoji grad kao mjesto radnje, tim više što je meni western najdraži žanr pa me možda ovakve priče razočaraju. Ali Tex se sviđa određenom dijelu publike zbog toga što je western pa vjerujem da i mnogim drugima smetaju ovakve priče kao i meni. Iako je bilo i sjajnih izuzetaka tipa ˝Zločin u luci˝. Srećom, gradske epizode su vrlo, vrlo rijetke. Sad, nakon čitanja, jasno mi je i zašto su obje priče s Učiteljem smještene u velik grad, San Francisco i New Orleans. Učiteljev cilj je bila smrt što više ljudi, a gdje će to uspjeti nego u gradu. U San Franciscu pokušao je otrovati vodu i tako ucjenjivao grad, a u New Orleansu je pokušao raznjeti pola grada eksplozivom. Kod mene ocjenu više dobiva ipak eksploziv i nezaboravne scene kad je Učitelj bio obložen eksplozivom i sada još više žalim da nije nastavak malo bolje napravljen (bez Buffalo Billa i s boljim krajem) jer je mogao potpuno potući ovu epizodu. Od uobičajenih, u Texu, nezaboravnih razgovora i scena istaknut ću ovu kada je Carson zapušio gdje je bilo zabranjeno pa mu je jedan Kinez u glavu zalio kantu punu vode. Oni koji bolje poznaju Carsona znaju otprilike kao je on reagirao na to. Inače prije toga je bio jedan razgovor između Texa i Carsona, sličan kao i mnogi drugih, kada je Tex opet ispalio par šala na Kitov račun. Kasnije se više gledalo na akciju pa nije više do kraja ni bilo nikakvih sličnih scena.

Letteri mi nikako ne paše, ni ova epizoda nije to promjenila i samo je potvrdila da se Letteri nalazi na dnu mog popisa Texovih crtača. Čak je i ˝Povratak Učitelja˝ bolje nacrtao nego ovu priču. Imao je par dobrih pokušaja, ali nikako da mi sjedne, možda zbog gradskog okruženja, jer mi se njegov crtež ne gadi toliko u epizodama van grada (npr. ˝Poruka˝, ˝Prijetnja u pustini˝). Nažalost, poslije Galepa Letteri ima najviše epizoda nacrtanih za Texa, on je u početku Galleppiniju bio ono što i Donatelli Ferriju. Samo puno slabija zamjena nego Donatelli. Već se je nakupio epizoda pa još malo pa bi mogao prestići legendu Galepa po broju nacrtanih priča. Među ostalim stvarima, kod Letterijevog crteža mi najviše smetaju crte i oblik lica kod likova, likovi uopće, po meni su njegov najveći nedostatak. Sljedeći njegov crtež od Texova koji će izaći kod nas je ˝Moriscov povratak˝ za nekih 10-ak brojeva. Pa se pitam o čemu misle oni koji određuju crtače. Pa to vjerujem neće biti nekakva osrednja priča, a Letteri opet po starom dobrom običaju crta priče s Moriscom. Osim Marcella, ne znam tko je drugi dobio šansu za jednu takvu priču. Samo Letteri, Letteri, Letteri... Odi više u penziju! Koliko je samo epizoda patilo zbog njegova crteža. Galepa mnogi kritiziraju na ovom sajtu, i opet spominjem da je prava crtačka legenda, jedan od meni pet najboljih crtača ne samo Texa nego svih junaka skupa. Naslovnice za ovu priču ipak su malo lošije, najveći je nedostatak što Tex nije u prvom planu. To je i ono što mene uvijek smeta kod naslovnica, a najbolje je kada su junaci u krupnom planu (idealan primjer loše naslovnice po kojemu se uvijek ravnam je Zagorova ˝Laguna živih mrtvaca˝, a dobre otprilike ˝Jukatan˝ ili ˝Strah˝). To je meni najvažniji segment za ocjenu naslovnica.

Priča je ovo od koje sam puno više očekivao, a na kraju je ispala prilično loša za moj gušt. Što se tiče dvije epizode s Učiteljem bolja mi je ova novija u New Orleansu što će nekima izgledati čudno, ali usporedba postotaka ocjena sve govori.

TX ZS 949/950 Tajna Crvene ruke

TX ZS 965/966 Ranč izgubljenih ljudi

• Thommo

7, 7, 7, 6

Uuh, ne slažem se s recenzentom u skoro ničemu, osim da priča ne spada među najkvalitetnije. Usporedba Galep - Letteri u ranijim danima debelo mi je na strani Letterija, a osim toga smatram da je Letteri danas (a i u vrijeme crtanja "Povratka Učitelja") puuuuno slabiji nego nekad. Priča je onako, OK, ništa vrhunsko, ali baš mi je fora kad se Tex i ekipa nađu u gužvi velegrada. U ovoj ZS prvi put sam vidio Toma Devlina, kojeg se uvijek spominje među 5-6 najboljih Texovih frendova. Zgodno za imati kao dio "big picture-a".
    18.05.2005
    13:35:00 sati
    Thommo
  • I like girlz

8, 8, 7, 7

i dan danas se sjećam kada sam kupio "genije zla" na kiosku, isto kao da je bilo jučer :), a toliko godina je prošlo. moram priznati da mi je dobro došla recenzija da se malo prisjetim ove priče, jer sam je skoro zaboravio. šta reći, nije toliko loša koliko je ranije rečeno, malo gradske sredine za promjenu ne šteti. prva naslovnica (dnevnikova) mi je slaba, dok je druga zrači nekom tjeskobom, pa dobija veće ocjene. letteri, koliko god mi bio jedan od najlošijih crtača, ovdje je ipak bio na mnogo boljem nivou nego što je u zadnjih par godina, ali to je u neku ruku i logično, s obzirom da godine čine svoje. uglavnom, ko nije čitao, neka pročita. jedna, u svakom slučaju, interesantna priča.
    20.05.2005
    00:06:00 sati
    I like girlz

7, 6, 5, 5

Kad je Tex u pitanju više volim epizode koje se odvijaju u preriji mada ni gradske priče nisu loše.Ako ništa drugo,razbijaju monotoniju.U prvom nastavku mi smeta razvučenost radnje;osim događaja u kući onog bankara nema ništa vrijedno spomena,a scena sa Carsonom koji nosi šešir u turskoj sauni(!) je blago rečeno - smiješna.Nastavak je nešto bolji,posebno kad Tex i ekipa idu kroz kanalizaciju u potragu za "Učiteljem" i borba sa civljim životinjama.Mislim da re radi o tek prosječnoj epizodi,nekako mi je Učitelj i njegov "genijalni zločinački um" ;-)) preslabo prikazan a očekivao sam veću paniku u gradu i masovno ludilo zbog straha od trovanja.Mislim da se moglo bolje.Letterija i njegov jednolični crtež ne volim baš previše a posebno je podbacio u crtanju životinja.Štakori u kanalizaciji i orangutan su toliko loše nacrtani da se čovjek zapita tko je njemu dozvolio crenje;-)).Nastavak(Povratak Učitelja)je ipak za nijansu bolji.
    28.05.2005
    11:04:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

9, 9, 6, 4

Vrlo zanimljiva i privlačna priča.Najzanimljivije mi je bilo kad se Tex i Carson prvi put susreću sa Učiteljem.
    Naslovnica nije baš nešto...
    29.05.2005
    21:37:00 sati
    zerovnik
  • Prodigy

6, 7, 8, 6

Da nazalost,prica pocinje odlicno,ima tempo koji prema kraju sve vise i vise opada,i sam rasplet bih se usudio nazvati krajnje nemastovitim!Mislim da je moglo i bolje. Ne bi previse pljuvao po Letteriju,ipak je on stara garda,mozda mu se malo tesko nosti sa ovim nadolazecim mladim perspektivnim crtacima zeljnim dokazivanja ali po meni to nije los crtez kao sto je recenzent htio naglasiti.Veci minus prici koja je mogla biti bolja.
    03.06.2005
    12:22:00 sati
    Prodigy
  • Ukupna ocjena 60%

6, 5, 7, 6

OK je kad Tex skokne do grada, nemam ništa protiv. Ovdje međutim nedostaje jačine, Učitelj ima potencijal, ali nije bilo panike po gradu, nije bilo horora u dovoljnoj mjeri. Nedorečeno.
    12.07.2005
    18:11:00 sati
    stinky
  • globinjo

7, 7, 8, 8

letteri mi je dobar,nije loš,a za razliku od ace,sve texove epizode(više-manje)koje se događaju u gradu su mi odlične...fali više divljanja po gradu i panike,ali sve u svemu,ok epizode...
    17.09.2005
    03:24:00 sati
    globinjo

9, 7, 7, 8

Slazem se da je pricu trebalo doraditi. Zaplet je sjajan, ali kad procitate strip imate osecaj da se sve nekako brzo zavrsilo! Moglo se poraditi da prica dobije na jezivosti.
    01.10.2005
    21:02:00 sati

9, 8, 8, 8

Boselli je daleko najbolji scenarist za Texa, a ova je priča samo uvod u ono što je slijedilo. Ideja je sjajna, izvedba nešto lošija, ali svakako zaslužuje visoke ocjene. Letterijev crtež sasvim OK, kao i naslovnica (druga) koja se odnosi na ovu priču.
    01.08.2006
    18:57:00 sati
    76
  • jack 50

7, 7, 8, 7

Iako mi je Boselli u Texu najbolji, ovdje se nije baš pokazao. Ali to je valjda zato što mu je prva epizoda pa ću mu oprostiti. Naslovnice nisu loše... A crtež odličan!! Letteri mi je među boljim crtačima makar na kraju karijere crta sve lošije i lošije...
    21.09.2006
    23:50:00 sati
    jack 50
  • targon

7, 8, 8, 7

Puno mi je draže ovo prvo pojavljivanje Učitelja nego povratak. Dobro, Boselli je tek na početku, ideja baš i nije originalna, onako čisto "batmanovska", napad na grad i slično, no izvedba je dobra. Neočekivano rješenje s glavnim zločincem također mi se svidjelo. Istina, pravom westernu uvijek je mjesto u preriji, no u golemoj ediciji kao što je Tex povremene promjene dobro dođu. Što se crteža tiče, Letteri iz ranijih dana sasvim je ok, i puno bolji nego u "Povratku Učitelja". Druga naslovnica ima dobro istaknutu zlokobnu atmosferu, a prvu mi je teško komentirati. Sve u svemu nije loše.
    05.05.2007
    10:52:00 sati
    targon
  • npetros2@htnet-dsl

8, 7, 5, 3

Pa dobro, ipak je to prva Bosellijeva epizoda za texa, ideja mu je donekle i bila originalna ali nije to to, dosta kvalitetniji je drugi susret a i Boselli je iskusniji. Ovo je nekakav prosjek. Letteri-ja ovdje ne volim i gotovo! U akcijskim scenama je nikakav, npr. scena kad kinez baca nož, ovome se zabio u ruku kao u maslac, jeba ga pas! Nema ni krvi ni tog osjećaja za crtanje. Iako, moram priznati da je imao i dobrih prijašnjih radova. Galep se ovdje pokvario, sve njegove naslovnice odavde nadalje su smeće nulte kategorije!
    28.06.2007
    11:43:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

6, 6, 5, 4

Ovo je ustvari Nizzi-Boselli suradnja, a još im je i stari Bonelli malo pomog'o. Rezultat tih napora je ova osrednja priča. Volim i ja kad ih stari Tom Devlin pozove da siđu do grada, ali to  samo po sebi nije dovoljno da podijelim više ocjene. Letteri slab, tu negdje, u rangu s Gambom.
    13.01.2009
    19:52:00 sati
  • dcopic

8, 8, 7, 7

Meni se sviđa ova priča. Bolja je nego iduća u kojoj se pojavljuje učitelj. Epizode u San Franciscu kod Toma Devlina rijetko me razočaraju. Letteri solidan, lošiji nego početkom karijere, ali opet bolji nego danas. Naslovnice, odnosno samo ova druga je od ove priče, solidna...
    26.01.2009
    13:49:00 sati
    dcopic