TX SR 312
  • Il ranch degli uomini perduti
    TX TT 311
  • Gli strangolatori
    TX TT 312

• Cheyenne su Indijanci koji su živjeli na području oko rijeka Arkansas i Platte. Prema ovom plemenu je nazvan glavni grad Wyominga.

Što je bilo G.L. Bonelliju da napiše ovakvu nemaštovitu priču vjerojatno nikada neću otkriti. Ovoliko klišeja i istih scenarističkih rješenja na jednom mjestu nikada u životu nisam vidio, a vjerojatno i neću. Priča je kratka, s dobrom dozom akcije, ali pretrpana tako lošim načinom izvođenja radnje da čitatelj nakon tridesetak stranice bez problema može predvidjeti kako će se priča dalje odvijati. Izabrati najpoznatije klišeje iz svijeta vesterna i upakirati ih na jedno mjesto bez i trunke truda u pronalaženju smislenih scenarističkih riješenja je zbilja žalosno.

Scenaristi koji rade na Texu imaju prilično neravnopravan start u odnosu na neke druge junake. Primjerice, kod Nathana se uvijek može ubaciti nekakva nova ideja vezana uz neko tajno društvo, neki dio još „neotkrivenog“ dijela Grada, neki dio svemira između Zemlje i Marsa, itd. Kod Martina se uvijek mogu naći neki novi misteriji koji otkrivaju još neke spravice iz vremena Altantide i Mua. Kod Texa s druge strane takvih događaja nema ili se moraju pojaviti u jako malom broju. Tex nema epizoda koje uključuju nešto što nije utemeljeno u razumu ili ako se u priči to pojavi (Anubijev pečat ZS 170/171 ili 767/768, LIB 29 Santa Cruz) onda Tex odbija u to povjerovati i traži neko logično objašnjenje događaja. U pričama koje uključuju Morisca Tex svejedno zadrži dozu skepse i trebaju mu opipljivi dokazi da prihvati da se nešto prijavilo. U principu Tex se nalazi na Divljem zapadu i on tamo mora riješavati probleme koji su tamo aktualni. Zbog toga scenaristi moraju izraditi jako dobru priču ako žele prodati western motive. Zato se u ovom serijalu stvaraju zanimljivi pomoćni likovi koji dobrom karakterizacijom privuku čitatelja tako da mu je stalo do dotičnog lika. Negativci koji imaju svoje razloge zašto su postali takvi kakvi jesu, likovi koji su u moralnim dvojbama pa uz pomoć Texa nađu priliku za iskupljenje, zavjere koje zahtijevaju pažljivi balans između revolvera i mozga da se riješe, itd. S druge strane, imamo priče u kojima nam je jedino stalo do dobre zabave u vidu da Tex razbija sve živo i mrtvo te da uživamo u čistoj opuštajućoj akciji. Tada se gleda na koje će sve načine Tex srediti protivnika te se kombiniraju šake, revolveri, noževi, dinamit i razni drugi ubojiti predmeti.

U ovoj priči imamo od ovoga gore navedenog ama baš ništa. Scenarista sve probleme rješava ubijanjem konja, to riješenje se u priči pojavilo čak tri puta. Korištenje ovog motiva nije loše samo po sebi, ali koristit ga tri puta u ovakvo kratkoj epizodi je dobar indikator toga koliko je truda uloženo u istu. U priči je ubijeno najmanje 18 konja što je daleko iznad prosjeka i puno većih Texovih epizoda. Svaki put kad su Tex i Kit bili nadjačani riješenje je bilo pucati u konje... Dva lika koji su u stripovskom svijetu ono što su bili Boris i Bata u filmskom da ne mogu srediti šačicu negativaca je malo teško za povjerovati. Vojska i mudri poglavica koji slijedi usijanu glavu su ubačeni sasvim nepotrebno. Vojska je prešla ogromni put da bi se na kraju okrenula nazad, a da faktički nisu vidjeli Indijance. Mudri poglavica je nakon dvije rečenice s Texom shvatio da je pogriješio i odlučio otići kući. Cijeli scenarij izgleda kao da je Bonelli htio pokazati kako može ubaciti što je više moguće likova i to je to. Žalosno je to što je ovo jedan od posljednjih scenarija koje će G.L. Bonelli potpisati pa se čovjek potrudio da ubaci sve moguće skupine Zapada u jednu epizodu bez ikakvog daljnjeg promišljanja o njihovoj ulozi. Negativac u ovoj priči nije ništa do još jedna usijana glava, ali ova usijana glava tijekom cijele priče nema ni jednu jedinu pobjedu. Jedino je uspio poraziti jednu ženu. Prosječni negativac ima barem jedan uspješan napad na imanje ili skupinu trgovaca/tragača za zlatom/doseljenika... Nema ni jedan razlog zašto bi čitatelju stalo do i jednog jedinog lika u ovoj priči. Otmica koja bi bila zanimljiv motiv nema nikakve razrade, čak nema ni nekakvih zapreka Texu na putu za oslobađanje djevojke. samo jedan dvoboj i amen. Priča zaslužuje dvojku samo zato što je ubačena otmica djevojke, a scenarij dobiva jedinicu jer nemaštovitost i bezidejnost su uništili čak i minimalnu mogućnost za povezivanje likova i priče te svaka scena se čini kao pokušaj što lakšeg riješavanja problema iz prethodne scene.

Villa je jedina svijetla točka ovog stripa sa prekrasno nacrtanim ubijenim konjima, mislim da se čovjek istrenirao za buduće crtanje konja i padova s istih. Jedina naslovnica koja se odnosi na ovu priču pokazuje Texa kako priča s tipom ispred ranča i nema nikakve veze sa samim stripom.

TX ZS 957/958 Genije zla

TX ZS 969/971 Davitelji

10, 10, 10, 10

Jedina zamjerka je to što je priča kratka.

12.01.2016
    00:26:00 sati

7, 5, 7, 10

12.01.2016
    10:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 44%

3, 3, 8, 2

Teško je ovo ocjeniti. Realno gledano recenzent ima pravo. Priča je kliše nad klišejima. Tex i Kit Carson spase ljudi od indijanca. Onda idu u indijanski logor i spase još otjetu djevojku. Odprilike to je to, raztegnuto sa puno akcije na dve sveske. Crtež mi je solidan. Ona druga naslovnica mi je vrlo dobra ali je iz priče Davitelji. Naslovnica ove sveske mi baš i ne pogađa priču. Dakle sve u svemu u potpunosti se slažem sa recenzentom ali svejedno ajde ima akcije, crtež solidan, sve skupa je čitljivo, tako da dajem malo više ocjene.

12.01.2016
    19:39:00 sati

7, 8, 9, 6

Citljiva epizoda.  Crtez vrlo dobar.

13.01.2016
    20:36:00 sati

9, 9, 10, 10

davno sam ga čitao i bio mi je odličan.neču si kvarit dobar dojam pa idu ocijene od tada.

15.01.2016
    08:36:00 sati

7, 4, 9, 7

Potaknula me recenzija da pročitam ponovno! Davno davno sam čitao. Možda još i u osnovnoj školi, tako da je skoro sve bilo novo. Tako da pročitah to jučer navečer dok su klinci gledali crtić. Sama priča i nije toliko loša. Tex i Kit opet su se našli na pravome mjesetu u pravo vrijeme. Taman da nekog spase jer uz malo jahanja svi su im na puškometu. Scenaristička izvedba je loša, i uvijek može bolje. Ovako smo dobili jednu kratku pričicu. Nekad su i takve savršene, za čitanje u busu, prije spavanja, na plaži... Kao i dobar dio zs-lms-a. Jedan plusić ide što su i ostali koliko toliko znali pucati. Uvijek mi je bila upečatljiva Mikičina naslovnica 966.  Glapova kao i obično može biti na 100 ostalih stripova. Villa je očito ovdje gradio zanat. Vrlo dobro je sve nacrtao. no, kao i kasnije svi indijanci su mu relativno nabildani.

15.01.2016
    14:40:00 sati
  • MisterYES

5, 5, 9, 3

Na stranu prica, ali malo sam se kojem stripu obradovao kao ovome kada sam ga otvorio i skontao da Villa crta :)

26.01.2016
    21:26:00 sati
    MisterYES

6, 3, 8, 3

Sam početak priče i brzi ulaz u akciju bez nekakvog prethodnog uvoda ili objašnjenja podsječa na brdo stripova iz sedamdesetih koje je crtao Letteri. Vjerojatno je Villa dobio neki stari odpad od scenarija koji mu je služio kao probni rad u Bonelliju. Iako mi je Villa danas jedan od omiljenih crtača (obožavam njegove naslovnice), u ovoj epizodi mi nikako nije sjeo. Pogotovo mi se ne sviđa način na koji je crtao Texovu facu. Kao što je rečeno u recenziji, priča je loša i moglo se to sve skupa puno bolje odraditi. Naslovnica jedna od najslabijih ikad.

23.09.2016
    19:59:00 sati

Ukupna ocjena 29%