The Black Beetle: No Way Out

Brendon

BLBTL DH 1 | 152 str.

Dok Colt City polako, ali sigurno bespovratno tone u beznađe i kriminal, jedna je osoba odlučila stati tome na kraj. Black Beetle, maskirani osvetnik koji je posvetio život borbi protiv zločina mora riješiti misterij masovnog ubojstva koje je pogodilo dvije zaraćene mafijaške obitelji. Međutim, stvari nisu toliko crno-bijele kako se čine na prvi pogled...

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• No Way Out
    BLBTL DH 1

• The Black Beetle je 2016. godine dobio i kratki nastavak "Kara Böcek" koji je izlazio u antologiji Dark Horse Presents. Ovaj strip više funkcionira kao vezivo između "No Way Out" i najavljenog, ali za sada neobjavljenog pravog nastavka "Necrologue".
  • Francesco Francavilla je radio za gotovo sve najbitnije izdavačke kuće u SAD-u. Tako su njegove radove objavljivali DC Comics, Vertigo, Marvel, Image Comics, Dark Horse, Dynamite Comics, Archie Comics i još mnogi drugi.

The Black Beetle je bio ljubav na prvi pogled.

Već mi je od prvih kadrova bilo jasno kako će ovo biti jedna očaravajuća vožnja i posveta pulp žanru koji u posljednje vrijeme proživljava svojevrsnu drugu mladost. Francavilla je majstor spomenute tematike i uz Matta Wagnera jedan je od ključnih ljudi koji kroz svoje radove pulp literaturu ponovno dovode u centar strip industrije. Odlučio sam baciti oko na The Black Beetle većinom zbog toga što mi je Francavilla fenomenalan crtač i njegovi dijelovi Batmanove "The Black Mirror" priče koju je radio sa Scottom Snyderom izgledaju prelijepo. Međutim, sve je to nadmašio s "No Way Out" gdje ne samo da odlično crta, već se pokazao i kao vrstan pripovjedač. Scenaristička strana ovog stripa pršti dobrim ukusom i pravi je užitak za čitati.

Određeni kadrovi kao da su izvučeni iz starih filmskih plakata

Ukratko, The Black Beetle je osvetnik koji djeluje u Colt Cityju za vrijeme ranih 1940'ih godina. Za razliku od mnogih drugih sličnih stripova ovdje nemamo nikakvu origin priču niti ikakav uvod u lik i djelo titularnog junaka. Nemamo čak niti njegovo pravo ime i upravo u tim detaljima leži jedan dio čari ovog stripa. Francavilla ne otkriva skoro ništa i namjerno ostavlja tu uvijek slatku dozu misterije i znatiželje koja me vukla da čitam dalje. Znamo da je The Black Beetle junak, znamo da je Colt City opasno mjesto puno mafije i organiziranog kriminala, znamo da su između ostalog u priču upletene tajne organizacije, mistični kultovi i nacisti i to je otprilike to. I dovoljno je. Beetle je vuk samotnjak bez saveznika, tip je osvetnika koji pravdu provodi sam i ne libi se likvidirati svoje neprijatelje. U "No Way Out" pratimo Beetlea dok pokušava odgonetnuti tko je odgovoran za masovno ubojstvo glavnih predstavnika dvije zaraćene mafijaške obitelji, no kako se radnja odmiče tako shvaćamo da se iza ubojstava krije nešto više. Priča sama po sebi nije pretjerano zahtjevna i ne ide previše u dubinu, no Francavilla to nadoknađuje fenomenalnom atmosferom i istim takvim crtežom. Nema on nikakav ultradetaljni stil crtanja, no korelacija boja (većinom kombinacije smeđe, crvene i žute, plus tu i tamo tamnoplave) i načina kadriranja odiše svježinom i osjećajem kao da gledam stare filmove ili fotografije iz 40'ih... Također, pojedini kadrovi neodoljivo podsjećaju na filmske postere iz vremena odvijanja radnje ovog stripa. Nije to ništa slučajno i svatko tko prati Francavillu na društvenim mrežama zna koliko čovjek voli raditi ilustracije u spomenutom stilu.

Jednostavnost priče nikako ne uzimam kao minus jer Francavilla u svom minimalizmu gotovo savršeno drži interes čitatelja i praznog hoda praktički nema. Iako se "No Way Out" većinom fokusira na kriminalistički aspekt priče, zanimljivo je primijetiti kako Francavilla svako toliko ubaci po stranicu-dvije (nekad čak i manje, npr. poneki detalj ili rečenicu) koje se odnose na okultni dio radnje nevezan za glavni narativ, a koji će doći do izražaja u budućim nastavcima. Upravo taj miks raznih ideja i njihova uspješna implementacija u sveukupni narativ prikazuju sav raskoš Francavillinog talenta. Svi likovi ili komadići dijaloga imaju svoju težinu i bitni su za razvoj radnje, bilo u ovoj knjizi ili u budućima. The Black Beetle je odličan primjer kako neke stvari funkcioniraju puno bolje kada je scenarist i crtač ista osoba, stavka koju je u mainstream stripu npr. Darwyn Cooke doveo gotovo do savršenstva. Crtež i tekst se savršeno nadopunjuju i svih pet brojeva sam pročitao skoro u jednom čitanju. Istina, nije ovo dug strip, no strašno je zarazan, vukao me i tjerao da ne odvajam oči od papira/ekrana sve dok nisam došao do posljednje stranice.

Francavillin crtež bez problema čitatelju prenosi atmosferu i bez dijaloga.

S obzirom da je ovo Francavilli projekt kojim se bavi u slobodno vrijeme, između gaža za "veće igrače" (radio je za gotovo sve glavne američke izdavačke kuće), The Black Beetle ne izlazi često koliko bi mi čitatelji željeli. "No Way Out" sastoji se od nultog broja "Night Shift" iz 2011. godine i četverodijelne naslovne priče iz 2013. godine. Dok je crtež konstantno dobar, osjetna je razlika u kvaliteti scenarija između nultog broja i ove kasnije mini-serije. Nulti je broj na momente nespretno napisan, stoga i nešto manja ocjena, no drago mi je vidjeti da se Francavilla kasnije ispraksirao i poboljšao scenarističku stranu. Ukratko za kraj, "No Way Out" pravi je dragulj koji definitivno treba imati u kolekciji.

BLBTL DH 2 Kara Böcek