THO BP 3
  • Gospodar planina
    ST 1004

• Le maitre des montagnes
    THO DG 15

• Van Hamme je kao osnovu za ovu priču uzeo fenomen poznat kao Dedin paradoks. Radi se o putovanju kroz vreme, za koje se mogu vezati brojne nelogičnosti (paradoksi).
  • Pisac Robert Heinlein je u svojoj kratkoj sci-fi priči «All you zombies» na izuzetno neobičan način obradio putovanje kroz vreme i paradokse koje ono može izazvati, pa vam predlažem da je pročitate. (Link vodi ka kompletnoj priči na engleskom.)
  • Jedan predmet od velike važnosti za ovu epizodu je prsten Ouroboros. Ouroboros (ili Uroborus) je simbol čije je (najvažnije) značenje cikličnost – niz događaja koji se stalno, iznova i iznova ponavljaju. Ovaj pojam predstavljen je zmijom (ili zmajem) koja proždire sopstveni rep, tvoreći krug. U različitim kulturama i religijama (egipatska, feničanska, grčka, indijska...), ovaj simbol ima i različita značenja, odnosno tumačenja.
  • Jedno od mogućih tumačenja Ouroborosa bilo bi: život, smrt i ponovno rađanje. Zmija proždire sopstveni rep, hrani se i raste, jer je rast sastavni deo života. Međutim, pošto izjeda sebe samu, ona istovremeno i umire! Tako ni život i smrt nisu mogući jedno bez drugog, odnosno – posle života sledi smrt i obrnuto.
  • Orihalkon (orihalcum) je metal poreklom sa Atlantide, pominje se u nekoliko drevnih rukopisa, po svojoj vrednosti prvi je posle zlata.
  • U ovoj epizodi «Torgala», prsten Ouroboros izrađen je od orihalkona.
  • Po svom senzibilitetu, ova epizoda je najsličnija osmoj, «Alinoe», jer obe karakteriše minimalizam.

Koncept putovanja kroz vreme obično se odnosi na kakav naučno-fantastični milje, bilo da govorimo o književnosti ili filmu – pa i o stripovima – i zanimljiva je poveznica između nauke (fizike) i popularne kulture. Fizičari su ozbiljno pristupali ovom pitanju, ali do danas niko nije dao u potpunosti precizan odgovor je li putovanje kroz vreme zaista moguće i teško je, uopšte, dati naučno objašnjenje za većinu pitanja kojima se bavi naučna fantastika.

S pojavom Einsteinove Specijalne teorije relativiteta, promenjeno je shvatanje pojma vreme. To je objašnjeno pojavom koja se naziva dilatacija vremena. Kada posmatramo objekte koji se kreću jako brzo, brzinom bliskoj brzini svetlosti, prema STR vremenski period u kome se posmatra neka pojava nije nezavisan u odnosu na posmatrača, nego se menja sa promenom brzine kojom se posmatrač kreće. To znači da vreme teče različitom brzinom, u zavisnosti od toga koliko brzo se krećemo. Zbog toga se u vezi s putovanjem kroz vreme javljaju izvesni paradoksi (nelogičnosti).

Prvi je Paradoks blizanaca i vezan je za putovanje u budućnost. Prema STR, ako posmatramo dva blizanca, jedan ostaje na Zemlji, a drugi putuje svemirskim brodom brzinom bliskoj svetlosnoj, vreme ne protiče istom brzinom za blizanca koji je ostao na Zemlji i onoga koji je u svemirskom brodu. Za drugog, vreme protiče sporije i u momentu kada se bude vratio na Zemlju, biće mlađi od svog blizanca.

Drugi se odnosi na putovanje u prošlost, više je filozofskog porekla i to je poznati dedin paradoks! Dedin paradoks govori nam da, u slučaju da se neki čovek vrati unazad kroz vreme, sretne svog dedu i ubije ga (pre nego što deda dobije potomke), posledica tog čina biće ta da time nestaje mogućnost začeća istog tog čoveka. Što znači da on neće postojati u budućnosti, neće moći da izgradi vremeplov i da ni prvobitni povratak kroz vreme u prošlost neće biti moguć. Ali, ako se putnik ne vrati u prošlost i ne ubije svog dedu, onda će on ipak biti rođen i u mogućnosti da u jednom trenutku napravi vremeplov, što je paradoks!

Da bi se ovo prevazišlo, pojedini sci-fi autori u svoja dela uvode pojam paralelni univerzum, objašnjavajući da povratak kroz vreme dovodi do stvaranja alternativne istorije putnika kroz vreme, univerzuma koji koegzistira sa pravim. (Što otvara pitanje, koji je onda univerzum pravi od ta dva?)

Ostavimo fizičarima da razmotre da li su Torgalova dosadašnja putovanja kroz vreme i prostor stvarno moguća, jer za nas stripofile svakako jesu i u suprotnom ne bismo toliko uživali u čitanju ovog stripa. Ovom temom pozabavio se i sjajno je obradio Antonio Serra u čuvenom prvom Nathan Never gigantu «Dvostruka budućnost» – putovanje unazad kroz vreme kako bi se sprečili neželjeni događaji u sadašnjosti...

***

U ovoj epizodi se ne pojavljuje nijedan od već poznatih likova, osim samog Torgala. Torgal je na putu ka Nortlandu; Arisija želi da drugo dete rodi među svojima, ali kako niko nije želeo u sred zime da ih preveze morem, odlučio je da on sâm ode tamo i potom pošalje jedan od vikinških drakara po nju...

Put vodi preko snegom zavejanih planina. Usred njih, neko je zvukom trube izazvao lavinu, ali Torgal uspeva da se izvuče, nailazi na jednu napuštenu brvnaru i odlučuje da tu prenoći. Sreće mladog Torika, odbeglog roba, koji je u bekstvu od izvesnog Saksegarda, Gospodara planina – vođe bande razbojnika koji terorišu čitavu tu oblast.

Njega su prethodne večeri napali vukovi i jedan mu je skoro odgrizao dva prsta, pa je Torgal prinuđen ih amputira i zatvori mu ranu. U tu svrhu, on zagreva nož na vatri i u ognjištu pronalazi čudan prsten... (Videti zanimljivosti.) Ujutru, nepoverljivi Torik pokušava da ukrade Torgalovog konja, ali to ne promiče Torgalu. U tom trenutku, s krova brvnare pada greda i konj izleće napolje... Oni istrčavaju za njim, ali nekako – zima je ustupila mesto proleću...

Odmorite malo oči uz zelenu boju koja dominira ovima lepim predelom, pa nastavljamo dalje...

To nije jedina promena, jer tu se ni od kuda stvorila i jedna lepa devojka, Vlana, čija je brvnara. Ni njima samima ništa nije jasno, a njoj još manje... Nakon kraćeg razgovora, Torgal je opet u svom svetu (ili bolje rečeno: vremenu), ali Torika više nema i on misli da je sve sanjao. Nastavlja put i nailazi na – ni manje, ni više – samog Saksegarda i od njega dobija potvrdu da putovanje nije bilo samo san...

Vlanin deda bio je veliki filozof i kako je objasnila Torgalu i Toriku:

«Vreme nije poput rečnog toka koji uvek ide u istom smeru, već se prostire u krugovima, koji se nalaze jedan unutar drugoga i u stalnom su pokretu, kao krugovi koje pravi kamenčić bačen u vodu. Između tih krugova postoje prolazi!»

Prsten Ouroboros, koji je Torgal pronašao, izrađen je od orihalkona, neobičnog metala koji raznim predmetima daje magična svojstva i potiče sa izgubljenog kontinenta Atlantide. (Ovo ide u prilog opisu serijala kao «spoja severnjačke mitologije, atlantidske fantazije i naučne fantastike».) Prsten je zapravo samo vrsta prevoznog sredstva kroz vreme, a mesto na kome se nalazi napuštena koliba je jedan od pomenutih prolaza. Torgal je, kao što znamo, već bio putnik kroz vreme i prostor. Ono po čemu se njegovo putovanje u ovoj epizodi razlikuje od prethodnih, jeste to što ovde putuje «samo» kroz vreme.

Ouroboros – zmija koja proždire sopstveni rep

Kroz period dug skoro četiri decenije, proteže se priča o ljubavi, pohlepi i želji za osvetom. Koreni te priče sežu još dalje u prošlost i ovde imamo još jedno eksplicitno pominjanje Atlantiđana (nakon prethodnih priča o Torgalovom poreklu, a biće toga još...), a sve to pokrenuo je Torgal, našavši prsten na početku epizode.

Konačno, da li je tok događaja u nečijem životu unapred određen? Da li je sve što se već desilo moralo da se desi? Da li će nečiji pokušaj da putovanjem kroz vreme to promeni uspeti ili će se završiti neuspehom? To je i jedno od mogućih rešenja dedinog paradoksa! Sve je zapisano, predodređeno da se desi i nikakve izmene nisu moguće.

Druga solucija je da putnik kroz vreme zapravo stvara paralelni univerzum, ali je malo verovatna u slučaju «Gospodara planina».

***

Ova priča je donekle izolovana od kontinuiteta i ostatka serijala i više, kako vidimo, naginje ka naučnoj, nego epskoj fantastici. Iako je pozadina «Torgala» fantazijsko-istorijska, serijal je protkan i sci-fi nitima, a ovde su to dedin paradoks i putovanje kroz vreme. Van Hamme u potpunosti vlada pričom i kontroliše je, pa je nedostatak spontanosti ono što u najvećoj meri razlikuje ovu i priče koje slede od ranijih. Rosinski je crtež doveo do savršenstva, mada njegov rad na «Torgalu», niti drugim serijalima – čitali smo u Stripoteci «Hansa (Hans)» i «Tugovanku za izgubljenim pustarama (La complainte des landes perdues)» – nije na nivou onog viđenog u «Velikoj moći malog Šninkela».

U pravu su oni koji kažu da zbog lepih žena mogu nastati problemi... Ali, kao da to nekome od nas muškaraca smeta!?

Još – što se priče i crteža tiče, po mom skromnom mišljenju, odavde van Hamme i Rosinski menjaju uloge u smislu koji od dvojice autora više doprinosi kvalitetu serijala. Do sada je to bez sumnje bio scenarista, dok nakon ciklusa «Zemlja Ka», preko prethodne stand alone epizode «Arisija» i ovde recenzirane «Gospodar planina» tas na vagi naginje ka crtaču. Da se razumemo – ovaj stav uzmite s velikom dozom rezerve, jer radi se o dvojici vrhunskih zanatlija, posebno kada je reč o van Hammeu, jer je reč o jednom od najboljih evropskih scenarista, ali kada je o «Torgalu» reč, ova epizoda ipak donosi pomenutu promenu.

Kako to najslikovitije objasniti? Prvih 13 epizoda, reći će svaki stripofil, svojevrsno su remek-delo devete umetnosti. No, usudiću se da kažem da su čitaoci zavoleli ovaj serijal zbog izvesne nesavršenosti, ili čak nedovršenosti koja krasi te epizode. Mislim da epizode «Torgala» zaključno sa 13. epizodom volimo jer nam je jasno da su plod velike ljubavi autora prema stripu, čine se iskrenim i neposrednim. Prosto, moj je utisak da su autori veliki deo sebe uložili stvarajući ih, što i jeste odlika istinskih umetničkih dela. Ta nesavršenost u zanatskom smislu učinila je strip drugačijim, neobičnim, dragim, pitkim, učinila je da čitaoce namah osvoji, posle samo nekoliko pročitanih strana. A od ovde recenzirane epizode, «Torgal» je (opet u zanatskom smislu) savršen strip. I dalje drag, uvek na izuzetno visokom nivou kvaliteta, još uvek zanimljiv, ali i drugačiji od sebe samog.

Koliko i u kom smeru drugačiji?

Pre svega, crtež Rosinskog je sada potpuno definisan i uigran, a sjajnom prikazu pejzaža i raznolikih mesta konačno je pridružen i ujednačen crtež lica likova, što je bila glavna mana ranijih epizoda. Odavde su likovi još realističniji, tek ponekad prošarani karikaturalnim prikazom, što unosi malo svežine u serijal u vidu humora koji hronično nedostaje van Hammeu i koji je nešto što najviše fali «Torgalu» od samog početka. E, ali baš ta savršenost crteža, u sprezi sa strogo kontrolisanim i linearnim pričama van Hammea rezultira stripom koji više nema duh koji krasi ranije epizode, savršeno nesavršene, jer iako – po milioniti put – «Torgal» ne sadrži nijednu lošu epizodu, serijal postaje sve sterilniji. Uglačan i izbrušen do savršenstva, da, ali ga je to udaljilo od prve polovine serijala, koju volimo baš takvu kakva jeste.

THO BP 3d Aaricia

THO STO 1012 Vučica

• dcopic

8, 9, 9, 7

Nakon vrhunca serijala u prijašnjim epizodama osjeća se mali pad, ali gledajući ovu i naredne epizode još uvijek je to iznadprosječan strip! Crtež odličan, naslovnica tek prosječna...

15.01.2010
    11:09:00 sati
    dcopic

8, 7, 6, 8

Hvala recenzentu na pojašnjenju esencijalnih znanstvenih koncepata koji se pojavljuju u ovoj priči ! ;) Standalone priča udaljena od glavnih narativnih linija serijala, a kao ideju koristi SF koncept putovanja kroz vrijeme kao glavni element. Naravno, to je začinjeno već klasičnom temom pohlepe i opsesivne ljubavi s kojom su se sukobljavali već mnogi junaci... Solidna priča, s poetskom pravdom u konačnici.

15.01.2010
    11:23:00 sati

10, 10, 10, 10

Jos jedna u nizu vrhunskih epizoda koja se moze citati sama za sebe bez veceg poznavanja drugih.
    16.01.2010
    13:30:00 sati
  • sAdam

7, 6, 8, 6

18.01.2010
    13:23:00 sati
    sAdam

7, 6, 9, 9

lošija od prosjeka serijala, jedna od onih kojima se ne vraćaš

recenzija opet sjajna

21.01.2010
    21:59:00 sati
  • PAJDO

9, 9, 9, 7

Odlična epizoda, naročito mi se svidjelo kako se Van Hamme poigrao sa fenomenom putovanja kroz vrijeme. Crtež i kolor odlični. Naslovnica prosječna.

27.01.2010
    20:24:00 sati
    PAJDO
  • jova

9, 9, 9, 7

21.07.2010
    18:47:00 sati
    jova

9, 10, 9, 10

Odlicno.  Nisam stvarno mislio da cu u Thorgalu da vidim pricu u kojoj je glavna tema putovanje kroz vrijeme, ali moram priznati da je Van Hamme sve to odlicno uradio.  Sve se fino poklapa bez ikakvih problema, pogotovo Vlana i Torik, i njihova konekcija sa Torgalom u buducnosti (37 godina unaprijed).  Sve je ovdje originalno, pa je bogami i toliko nepredvidljivo da je tesko pogodit kako ce se prica zavrsit.  Izvrsna epizoda serijala.

05.12.2012
    03:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 7, 8, 9

23.07.2015
    12:38:00 sati

8, 5, 8, 8

Solidno, ali kako je počelo, mislio sam da će biti pravo malo remek-djelo, ali kad se krenulo u prostorno-vremenska putovanja, dojam je počeo padat. Isto će se ponoviti i u broju 21.

12.11.2015
    16:26:00 sati
  • Vorador

6, 6, 9, 6

Najslabija epizoda serijala do sada. Dosta neuverljivo i pomalo naporno. Crtež i kolor spašavaju stvar.

09.02.2016
    16:29:00 sati
    Vorador

8, 6, 10, 8

Moje mišljenje je da su ove epizode sa vremenskim skokovima i paradoksima imale takvu temu koja je u vrijeme nastajanja Thorgala bila vrlo popularna, ali Rosinski je sve to izveo dosta neuvjerljivo...
    21.02.2016
    09:11:00 sati
  • jasa

8, 9, 8, 8

Vrlo zanimljiva i zabavna priča. Dotiče se često doticane teme o putovanju kroz vrijeme i iako je generalno teško urediti sistem upravljanja budućnošću kroz prošlost i obrnuto, imam dojam da je to ovdje izvedeno dovoljno vješto. Bez ulaska u neku dublju analizu događaja i crtanje dijagrama što zaista nema smisla s obzirom da ovo nije nauči rad, riječ je o odličnoj priči, možda ne na nivou najboljih, ali poprilično iznad prosjeka. Crtež je standardno dobar. Naslovnice su obično slabiji dio Thorgala, ali u ovom slučaju mi se jako dopada, ima tu neku mistiku ...

22.11.2017
    16:56:00 sati
    jasa