Aaricia

Thorgal

THO BP 3d | 44 str.

Pred nama se nalazi druga epizoda serijala «Torgal» koja je posvećena najranijoj mladosti dvoje glavnih junaka, tj. ovde zapravo Arisijinoj. U četiri kraće priče videćemo neke od presudnih momenata koji su malu Arisiju toliko vezali za Torgala Egirsona i oblikovali je kao ličnost, a podsetićemo se, takođe, moći koju imaju dečja dobrota i radoznalost...

• Arisija
    ST 990

• Aaricia
    THO DG 14

• U prethodnim recenzijama pominjali smo da postoje dva načina numeracije «Torgala». Tako epizoda «Sin zvezda», koja je, hronološki gledano, izašla sedma po redu, prema radnji se zapravo nalazi na samom početku serijala, jer je u njoj pažnja posvećena detinjstvu glavnog junaka. Piratska, crno-bela izdanja, u kojima su se mnogi od nas prvi put susreli s ovim serijalom, držala su se baš takvog redosleda, dakle – prema radnji. Ali, samo donekle...
  • Isto je u svojim izdanjima, koja se mogu naći u Srbiji i Hrvatskoj, učinio i Cinebook! Svako njihovo izdanje «Torgala» (na engleskom) sadrži po dve epizode. U prvoj zbirci nalazi se pomenuta «Sin zvezda», a uz nju je ovde recenzirana epizoda, «Arisija». To nije ni malo slučajno, jer su, držeći se istog principa, ovde svoje mesto dobile pričice iz Arisijinog detinjstva!
  • U 3. integralu Belog puta (svaki će sadržati po pet epizoda), «Arisija» se nalazi na svom hronološkom mestu – četrnaesta epizoda po redu. Da se malo našalimo: ako već nije ispoštovana ravnopravnost polova, tj. ova epizoda nije prebačena na mesto broj dva, u 1. integral (koji svi željno iščekujemo), onda bi bilo fer da «Sin zvezda» ostane broj sedam i da se Beli put drži originalnog redosleda izdavanja. Ako bi taj tzv. «drugi način numeracije» bio primenjen na sedmu epizodu, onda ne postoji nijedan razlog da to isto ne bude učinjeno i sa ovom, a pošto već nije, onda se nadam da neće premeštati ni «Sina zvezda». Možda će se ovo nekome učiniti kao bespotrebno filozofiranje, ali potpisnik ovih redova je samo želeo da ukaže na jednu čudnu (donekle i nelogičnu) činjenicu, neispoštovanu do kraja u piratskim izdanjima. (Jer, šta je uopšte kome trebalo da menja redosled izlaženja i pri tom to primeni samo za jednu od dve epizode sa istom tematikom?)
  • Prateći hronološki redosled, «Arisija» dolazi odmah nakon «Zemlja Ka» ciklusa (od 10. do 13. epizode). Isti je slučaj i sa «Sinom zvezda» (7. epizoda), koji sledi nakon «Brek Zarit» ciklusa (od 4. do 6. epizode). Obe epizode koje nas vraćaju u prošlost zaista su svojevrsni predah i za čitaoce i za autore nakon najuzbudljivih avantura, ali i za Torgala i njegovu porodicu, takođe.
  • Althing – veće starešina (i prvi parlament u istoriji! ) koje je upravljalo Vikinzima, nastalo na Islandu 930. godine, na visoravni Tingvelir, nedaleko od Rejkjavika. U epizodi «Arisija», Althing odlučuje da zemlje Vikinga sa severa postanu kraljevstvo, pa je jasno da je vreme u kome se dešava radnja «Torgala» negde oko 1000. godine naše ere. U sjajnom 6. MM gigantu, «Otok vatre i leda», Martin, Java i Sergej naći će se na Islandu, gde dolaze do rešenja zagonetke koja se vrti oko jednog misterioznog prstena, a na putu do Rejkjavika, proći će baš kroz Tingvelir! Danas je to nacionalni park.
  • Ovde se prvi put pojavljuju Hijerulf, mudrac Althinga, kao i Arisijina drugarica Solvejg, koje ćemo i kasnije videti u epizodi «Vučica». •
  • Holmganga – naslov treće priče ovde, u prevodu sa islandskog znači ostrvska šetnja. Radi se o tradicionalnim duelima, kada je jedna od dve zavađene strane drugu izazivala na dvoboj, koji je bio pitanje časti. Dvoboji su obično održavani na nekom malom ostrvu, ili čak steni na sred mora, širokoj tek toliko da dva čoveka mogu tu da se kreću i bore.
  • Značenje imena Arisija (Aaricia) – skandinavskog porekla, naravno – je «ponosna, nesvakidašnja (drugačija) i plemenita princeza». (Na ovo sam sasvim slučajno naleteo na sajtu Think Baby Names.)

Retko imamo priliku da vidimo kakvi su bili naši omiljeni strip junaci kada su bili deca. Najveću pažnju tome ikada u nekom stripu je, u tom smislu, posvetio Harold Foster, koji je otišao toliko daleko da je sagu o princu Valiantu započeo u trenutku kada je Val imao svega pet ili šest godina. Kada je o «Torgalu» reč, možemo navesti najmanje dve očite sličnosti sa Fosterovim remek delom.

Prvo, autori su nam omogućili da zavirimo u Torgalovo i Arisijino detinjstvo, a drugo, njih dvoje su porodični ljudi, baš kao i Valiant i Aleta, i vremenom takođe dobijaju decu u stripu – Jolana i Vučicu (Luv) . Izuzmimo ovde brojne razlike između američkog klasičnog (ovde Sunday) stripa i francusko-belgijske škole – ritam izlaženja, pre svega, a zatim i formu, narativni tok, scenario, crtež (koji su u mnogome prilagođeni upravo ritmu izlaženja) i druge. Zadržimo se baš na tim sličnostima, zbog kojih imamo dve izuzetno neobične i atipične sage u devetoj umetnosti.

Pomenute dve sličnosti/paralele apsolutno ih izdvajaju od svih ostalih stripova i čine posve jedinstvenim! (Doduše, na pamet mi padaju recimo odlični Bonellijevi Natan Never almanasi, edicija posvećena Natanovoj mladosti, a mogli bismo ovde da damo i neke druge primere, ali nikako i da ih dovedemo u bližu vezu sa «Princom Valiantom» i «Torgalom».)

Način na koji su van Hamme i Rosinski prikazali čitaocima najpre malog Torgala, Sina Zvezda, a nekoliko godina kasnije i Arisiju, teško da ikoga može da ostavi ravnodušnim i čini ovaj serijal još originalnijim i neobičnijim, iako bi te (i brojne druge epitete) svakako zasluživao i bez ove dve epizode.

Dodajmo samo još to da je posebna, neverovatna ljubav, koja vezuje Torgala i Arisiju baš zahvaljujući epizodama «Sin zvezda» i «Arisija» dobila dodatnu dubinu i da su one omogućile čitaocima da serijal još bolje razumeju, prihvate ga i zavole. Recenziju za «Sin zvezda» napisao je naš cenjeni kolega forumaš, manhunter, i ako je još niste pročitali, preporučujem vam da to učinite.

***

Nego, koga sve i šta mi to ovde imamo? Naslov epizode govori za sebe, ovde glavna uloga pripada Arisiji, ali znamo odlično koliko su ona i Torgal povezani, pa se ovo može shvatiti uslovno. Setite se kraja «Sina zvezda»... Setite se patuljka Tjahzija i biserne ogrlice zvane Tjahzijeve suze... Suze koje je maleni Tjahzi isplakao žaleći Torgalovu smrt, nakon sukoba sa zmijom Nidhog, ganule su boginju Frig, koja ga je vratila u život. Te suze, Frig je pretvorila u bisere, s kojima se rodila Arisija, od samog rođenja tako povezana s Torgalom!

Kvadrat desno – patuljak Tjahzi, boginja Frig i Torgal kao dečak (epizoda «Sin zvezda»)

Arisija je ćerka vikinškog kralja, Gandalfa Ludog i sestra Bjorna Gandalfsona, a oba lika se pojavljuju u ovoj epizodi. Možda ponekad brzopleta i svojeglava – kao i većina žena, ali ona je uz to prava princeza, dobra, plemenita i mila, sušta suprotnost u odnosu na njene oca i brata – brutalne, sirove i ne baš najinteligentnije. Skoro pa tipične Vikinge... Koji od samog početka sage pokazuju otvorenu netrpeljivost i mržnju prema Torgalu, koji će za njih uvek ostati stranac. (A kao da ga još više mrze zbog toga što ga Arisija voli – podsetite se dvodelne epizode «Osveta čarobnice/Ostrvo večnog leda» uz recenziju koju potpisuje naš urednik i pokretač recenziranja sage o Torgalu ovde na sajtu, DeeCay.)

«Arisija» je, istovremeno: predivan strip, bajka za decu i odrasle, donekle dokumentarno delo, koje nam govori o istorijskim događajima i vikinškoj tradiciji, zatim priča o Bogovima i smrtnicima, kao i priča o čaroliji zvanoj detinjstvo, priča smeštena u predivan fantasy milje, koja obiluje epsko-lirskim trenucima od kojih zastaje dah. Ovako nabijena emocijama je još jedino epizoda «Zemlja senki».

Rekli smo – ko zna koliko već puta – što u recenzijama, što u komentarima na iste, ali ponovimo još jednom, jer «Torgal» to i zaslužuje: ovaj serijal ne sadrži nijednu lošu epizodu. Od prve, kreće se samo na bolje, kada je o kvalitetu reč, bar dok se ne završi «Zemlja Ka» ciklus, ali onda sledi blagi pad u scenarijima. Najvažniji trenuci za serijal ostaju iza nas, ali to ne znači da autori nemaju više šta da nam ispričaju. (Iako, doduše, van Hamme polako posustaje, u odnosu na vrhunac serijala, ali zato je Rosinski sve sigurniji s crtežom. I to toliko da uspeva da izvuče delove u kojima njegov kolega scenarista baš i ne ne briljira!)

Nakon četvorogodišnjeg rada na «Zemlji Ka», van Hamme i Rosinski odlučili su da malo uspore. Kao rezultat toga, u godinama koje su usledile, dobili smo najpre četiri zasebne epizode, koji su i autorima i čitaocima, ali i Torgalu i njegovoj porodici, poslužili da se malo odmore. (Uslediće i novi ciklusi, ali o tom – potom...)

Prva u nizu tih epizoda je «Arisija». Rekosmo već – dvojac van Hamme-Rosinski nas po drugi put vraća u detinjstvo glavnih junaka, odnosno Arisijino... Teško je reći da li je zanimljivije videti njene avanture kao devojčice, nestvarne baš kao da vam ih zaista prepričava neko dete, kao plod svoje mašte, ili to kako malecka Arisija vidi par godina starijeg Torgala. Verujem da i ovaj aspekt, iako u drugom planu, ima podjednako važan uticaj na serijal, a oba su prisutna svaki u po dve priče. Dalje, Rosinski je ovde otišao korak dalje kao crtač, gradeći bajkovitu atmosferu još divniju od one u «Sinu zvezda». On je uspeo da prikaže svet iz ugla jedne devojčice, kao i to da nam pojasni zašto ona i Torgal toliko vole jedno drugo. Čitalac, dakle, posmatra Torgala očima devojčice Arisije.

Aaricia

Aaricia

Ovde dolazimo do van Hammea, koji je u ovoj epizodi prosečan, pa je Rosinski zaslužniji za to što se «Arisija» po mnogo čemu još, osim tematici, razlikuje od svih ostalih. (Opet – to «prosečan» znači da mu lično nikada ne bih, bilo za ideju/priču, bilo za scenario dao ocenu nižu od sedmice, jer zaista – i tamo gde ne briljira, van Hamme je i više nego dobar! Znači, govorimo samo o njegovim pričama unutar ovog serijala.)

Epizoda se sastoji od četiri kraće priče. Prva je «Odinova planina». Demoni koji vole da se poigravaju s ljudima koriste dečju naivnost i ugrožavaju život male Arisije, koristeći se nesrećnom činjenicom da je ostala bez majke... Ali, ima ona njenog Torgala! Kada je spasi na kraju ove pričice, kaže joj:

«Imala si puno sreće što si im umakla
«To je bilo nešto bolje od sreće, Torgale... To si bio ti. » – dodaje ona.

Sledi «Prvi sneg», gde umire Torgalov poočim i vođa Vikinga, Leif Haraldson, a nasleđuje ga Arisijin otac, Gandalf Ludi. Torgal odlučuje da ode, svestan da ga ne prihvataju, jer je drugačiji od ostalih i stranac... U serijalu se prvi put pojavljuje mudrac Hijerulf, izaslanik Althinga. Veće je odlučilo da i zemlje Vikinga sa severa postanu kraljevstvo, a kralj će biti Gandalf. No, jedan kralj ne može se ophoditi prema deci onako kako to on čini...

U priči «Holmganga», nakon obične dečje svađe između Torgala i Bjorna, Gandalf koristi istoimenu staru vikinšku tradiciju da bi se rešio Haraldsonovog naslednika... Bjorn i Torgal bi trebalo da se bore do smrti, ali se Gandalf Ludi služi nedozvoljenim metodama. Kao i u prethodnoj priči, Arisija pomaže Torgalu da bude iznad podlosti njenih oca i brata...

Veliko finale predstavlja Arisijin susret sa slepim bogom Vigridom, u najlepšoj od ove četiri pričice, «Tjahzijeve suze», u kojoj saznajemo kakvo magično svojstvo ima artifakt koji je boginja Frig podarila Arisiji na rođenju...

Vigrid u obličju pegaza

Epizode «Torgala» mogli bismo podeliti na one najbolje (ciklusi «Brek Zarit» i «Zemlja Ka»), na neke prosečne (recimo od onih do sada obrađenih u recenzijama izdvojimo «Alinoe» i «Strelce») i konačno, imamo omiljene epizode! E, baš među te omiljene, pre svih ostalih, možemo svrstati «Arisiju» i «Sina zvezda». Nešto kao kada za neku devojku, iako nije ni najzgodnija, ni najlepša, kažemo da je slatka. Tako je i sa «Arisijom» – preslatka je i obožavam ovu epizodu!

ST 968/974/980/985 Zemlja Qa

THO 15 Gospodar planina

• manhunter

8, 8, 10, 8

A slatka je i recenzija! ;-)Odlična epizoda, meni nešto slabije jačine nego što je priča o Torgalovom detinjstvu u "Sin zvezda", ali ne manje važna za serijal.
    31.08.2009
    12:27:00 sati
    manhunter

9, 9, 8, 8

Lijepa poetska pričica o djetinjstvu nositelja samog strip serijala - Aaricije i Thorgala... Saznajemo da je odnos i prisnost Thorgala i Aaricije puno dublji i duži nego se to prikazivalo u serijalu. Ona seže do samih njihovih početaka, a kod teškog života kao što je vikinški, jako, jako brzo odrasteš. Ioako ima ozbiljniji ton, ne bih se dvoumio svrstati epizodu u bajku za djecu s poukom o ljubavi, odanosti i prijateljstvu... Dobra recka btw. ;)
    31.08.2009
    13:47:00 sati

8, 8, 9, 10

Gle,ne vjerujem da naslovnica može biti tako loša kad je odaberu čak i za Integral. A Arisija....posebna sorta Thorgala. Više nego dobro.
    31.08.2009
    17:01:00 sati

9, 10, 10, 10

Izuzetno dobra i emotivna prica. Oci same "podrose" u scenama kada Aaricia trazi svoju mamu. Nema apsolutno nista sto se ovdje moze prebaciti kao manjak, od price do crteza. Ocjena manja od 100% je nemoguca, a s obzirom kako kruze ocijene za druge serijale, Thorgal bi se trebao ocijenjivati od 100 do 200%.  Ne postoji niti jedan serijal koji ima vise od 10 brojeva da je na vecem nivou od Thorgala!
    31.08.2009
    17:54:00 sati

8, 8, 10, 8

svaka čast momcima na ovim brojnim, kvalitetnim recenzijama torgalaistina je, ova epizoda nije tako dobra kao sin zvijezda, ali ju volim, evo, zbog recenzije sam je pročitao ponovo
    29.09.2009
    22:04:00 sati

7, 8, 9, 7

Nekakav intermezzo u sagi o Thorgalu ali ipak vrlo dobra epizoda.Više kratkih priča je pun pogodak,u biti nema nijedne loše dok je meni osobno najbolja kad se Thorgal i drugi dječak nalaze na onoj santi leda u dvoboju. Općenito je taj prikaz života Vikinga na momente stvarno zastrašujuće surov i brutalan. Složio bih se sa recenzentom, da je ovdje Roszinski onaj koji izvlači više iz ove epizode, stvarno se razmahao i stvorio niz jako lijepih i maštovitih  tabli, prepunih fantazijskih elemenata, koje stvaraju potpuno bajkovit ugođaj što je ujedno i namjera ove epizode.Nakon ove ipak dolazi do pada u kvalitetu serijala.
    08.10.2009
    10:50:00 sati
  • dcopic

9, 8, 9, 9

Meni je ovo odlična epizoda! Zanimljivo mi je nakon svih onih napornih avantura pročitati jednu ovakvu epizodu, gdje su Thorgal i Arisija samo klinci sa svojim problemima. Iako ne bezazlenim...
    22.12.2009
    17:23:00 sati
    dcopic

8, 9, 8, 8

Vrlo dobra epizoda, i to ne jedna, nego 4 razlicite.  Sve je ovo nekakva verzija "Aricia's diary", jer je vidimo u drugacijim okolnostima, i kako polake raste pred nasim ocima.  Djevojka je dobra u dusi, i plemenita isto kao i junak ovog serijala.  Crtez je dobar, ali bajkovit stil sa kojim se ovaj serijal nosi je stvarno nesto nostalgicno koje puno ljudi nece moci da odoli.

03.12.2012
    20:32:00 sati

10, 10, 10, 10

Pa meni je Thorgal stvarno odličan strip. Volim nordijsku mitologiju + bajkovitost Thorgalovog svijeta. Naslovnica je fantastična, crtež vrlo dobar a priče odlične - sve četire. Ova priča o Aaricijini mladosti je pun pogodak.

22.07.2015
    23:35:00 sati

8, 5, 8, 7

Vrlo je dobro počelo, a onda opet previše mašte...

04.11.2015
    10:31:00 sati
  • Vorador

8, 7, 9, 9

Volim priče o djetinjstvima glavnih likova. Ova je nešto slabija od "Sina zvijezda" ali i više nego dobra epizoda. Jedino mi Holmgang malo odskače kvalitetom u negativnom smislu, i scenarijem i crtežom. Ostalo na mjestu, dapače.

09.02.2016
    16:10:00 sati
    Vorador