Ja, Jolan

Thorgal

THO LO 30 | 48 str.

Jolan, Thorgalov sin, se suočava sa velikim izazovom. Manthor, čarobnjak koji je Thorgalu podario život u zamenu za Jolanov, ga stavlja pred veliki izazov: stići do Manthorovog dvorca kroz šumu prepunu iskušenja i opasnosti. Zajedno sa još četiri prijatelja u nevolji, Jolan kreće u avanturu. Ali samo jedan od njih četvoro može i da reši postavljeni zadatak…

• Moi, Jolan
    THO DG 30

• Strip je izašao 2007. godine u Francuskoj/Belgiji
  • Sente je jedan od najprodavanijih strip scenarista. 2003. godine, njegova epizoda stripa Blake et Mortimer je prodata u 600 000 primeraka. Nastavak te epizode se prodao u 520 000 kopija.
  • I ova epizoda Thorgala je bila izdavački uspeh, i dospela je među deset najprodavanijih stripova u Francuskoj 2007. godine, sa tiražom od 250 000 primeraka.
  • Sente takođe planira da započne sa radom na serijalu XIII , sad kada je Van Hamme odlučio da odustane i od tog junaka.
  • U Legendarijumu Središnje Zemlje od J. R. R. Tolkiena, Manthor je gospodar rase Ljudi u Prvom Dobu.

Thorgal je svojevremeno bio jedan od najpopularnijih serijala u Evropi. Neke od 29 epizoda su se prodavale u tiražu od nekoliko stotina hiljada primeraka. Vremenom, osetila se određena doza zasićenja kod scenariste, i jednog od stvaralaca serijala, Van Hammea. Verovatno odlučivši da ode dok je još na vrhu, Van Hamme je zaključno sa 29. brojem napustio rad na Thorgalu.

Glavni u Le Lombardu su imali težak zadatak: ko bi bio dostojna zamena jednom od najcenjenijih i najplodnijih francuskih scenarista stripa? I verovatno su se poveli za onim: « Ako ne znamo šta je dobro, uzećemo ono što se dobro prodaje », tako da je izbor pao na Sentea, scenaristu koji je imao ogromne uspehe radeći na serijalu Blejk i Mortimer, i čiji je najprodavaniji radi išao u 600 000 primeraka.

Rezultat te nove strategije i saradnje novog scenariste sa starim crtačem (mada ovde i nije baš toliko « stari ») je ova epizoda, simbolično nazvana Moi, Jolan, iliti Ja, Jolan.

Jolan, na početku svoje avanture

Pošto je Van Hamme najverovatnije odlučio da napusti serijal najkasnije negde kod 27. epizode, poslednji njegov rad je očigledno namenski napisan, a sve u cilju novog obrta u serijalu, i davanja prostora novom scenaristi da se « razmahne ». U toj poslednjoj Van Hammeovoj epizodi Thogal umire (gle simbolike, ubio ga je onaj ko ga je i stvorio!), da bi opet dobio život natrag, u zamenu za život njegovog sina. Elem, Manthor, gospodar Međusveta, pravi pogodbu sa Thorgalom : dobiće svoj život natrag, i ono čemu je oduvek težio, mirno i povučeno bitisanje u okviru svoje porodice. Zauzvrat, Jolan će krenuti sa Manthorom, koji je Jolana zbog njegovih posebnih moći izabrao za više ciljeve.

I tu dolazimo na početak ove tridesete, i po mnogo čemu, prelomne epizode.

Sente je očigledno bio u dilemi : nastaviti u istom stilu sa Jolanom i rizikovati da bude samo obična kopija Van Hammea, ili pokušati da kroz drugačiji pristup i izbor likova dobije nove čitaoce. Odlučio se za ovo drugo, osetno ciljajući na nove čitaoce, ili, bolje rečeno, mlade čitaoce. Drugačije ne mogu sebi da objasnim ovo zamešateljstvo koje nam se nudi u stripu zvanom « Ja, Jolan ». Da vam ne bih kvario prvi utisak kada prvi put budete čitali ovaj strip, neću se upustiti u njegovo prepričavanje, ali ću vam reći šta vas očekuje : ukoliko ste ikada gledali film ili čitali knjigu o grupi klinaca/tinejdžera/adolescenata koji se nalaze u opasnosti/pred problemom koji treba rešiti/misterioznim izazovom, znaćete otprilike u kom pravcu ide ova epizoda. U neizmernoj želji da se pokaže, i da serijalu da novi obrt, Sente je upao u svaku moguću scenarističku zamku, nije ni primetio da priča Goonies, samo u Thorgalovom svetu. Jolanovi novi prijatelji su takođe kao likovi predvidljivi, tako da i ovde imamo razmaženo bogataško dete, devojku-buntovnicu, pametnjakovića koji vodi grupu… Nedostaju još samo debeli šeprtlja i ružna devojka sa naočarima da ova američka high-school drama bude potpuna.

Ruku na srce, Sente se trudio da neke stvari koje smo voleli kod Van Hammea upotrebi i ovde, tako da imamo preplitanja nordijske (poluizmišljene) mitologije, neobičnih stvorenja i mističnih izazova, ali mi sve to, ubačeno u grupu tinejdžera od kojih je samo jedan Onaj Izabrani, izgleda usiljeno i neuverljivo, sasvim suprotno osećaju koji smo imali kada je Thorgal bio u glavnoj ulozi, gde smo sve to uzimali sa lakoćom i gde gotovo ništa drugo nismo očekivali.

Ljudi, jel se i vi isto plašite kao i ja ?

Moram, ipak, kao olakšavajuću okolnost da uzmem mogućnost da je ova epizoda i morala takva da bude, lagani prelaz iz starog u novi serijal, i upoznavanje sa novim likovima, ali sam mišljenja da je to moglo i MORALO mnogo bolje da se uradi. Ili se jednostavno suprotstavljam činjenici da je Thorgal definitivno završio svoj put, i da je upravo ovo ono što je od njega ostalo?

Nadu mi daje poslednja trećina epizode, gde se ipak nagoveštava da Thorgal i Aricia ipak neće dugo uživati u mirnom životu, kao i da će se Kris de Valnor vratiti na velika vrata. Sente je tu sebi ostavio divnu mogućnost da serijalu vrati kvalitet koji je imao, ali to svejedno ne menja činjenicu da je ova epizoda izuzetno slaba. Najverovatnije i najslabija od svih trideset.

Sente nam je ponudio neinovativan koncept, poslužio se (ipak) nekim elementima svog prethodnika, ali je od toga napravio takvu papazjaniju da ne mogu a da se ne zapitam da li je sa 29. epizodom ovaj odlični serijal trebao i da se završi ? Sin zvezda ipak ne treba da se vuče po blatu. Mada, ovo govorim kao ljubitelj onog starog Thorgala, broj prodatih primeraka mi tu ne ide u korist. Naime, ova i ovakva epizoda je prodata u 250 000 primeraka, tako da je očigledno da se novim generacijama čitalaca svideo ovakav pristup. To naravno o kvalitetu ne govori ništa.

Rosinski : novi stil crtanja, koji na momente ostavlja bez daha

Što se tiče Rosinskog, on mi je jedan od omiljenih crtača, a novi stil crtanja je još bolji i izražajniji od starog. Možda će neko imati problema da se vizuelno navikne na ovog i ovakvog Thorgala/Jolana, ali da nije crteža, ova epizoda bi zaslužila najniže ocene.

Ovako, čeka se nastavak…

THO 17 Čuvarka ključeva

THO DA 31 Thorov štit

• Tornadomaster

8, 10, 10, 10

Nedavno sam ovu epizodu skinuo skeniranu sa neta - Kakva promjena u crtežu i boji! Jednom rječju - fenomenalno. rosinski je i meni jedan od najboljih strip crtača. Beli Put, samo naprijed...
    08.08.2009
    13:36:00 sati
    Tornadomaster

8, 8, 9, 9

Avanturisticka epizoda u kojoj je ,kao i u nekim prethodnim npr. 14, Thorgal u sporednoj ulozi. Medjutim ovoga puta je drugacije jer i 31 epizoda po naslovnici vec nagovijestava da Jolan ostaje najvjerovatnije u glavnoj ulozi. Moje misljenje je da ovo nije potpuni preokret gdje Thorgal na duze vrijeme pada u sporednu ulogu, pored cinjenice da imamo drugog scenaristu. Na kraju broja 30 se jasno vidi da ce centar daljnih avantura ipak biti u Thorgalovoj blizini zbog ociglednih komplikacija sa njegovim najmladjim sinom. Drago mi je da je otvoren put za povratak Kriss de Valnor, a samo da podsjetim u broju 28 se nije vidjelo jasno da je poginula. Ko pozna Thorgala, zna da je neko mrtav samo ako ga prikazu mrtvog, a nije ni to garancija da je lik definitivno otisao na vjecna lovista. Sam Thorgal se u medjuvremenu u prethodnoj epizodi po cetvri put vratio iz mrtvih ;-D
    Crtez je dobar, medjutim meni lezi bolje onaj do dvadeset i neke epizode, prije nego sto je Rosinski otpoceo sa eksperimentisanjem sa tusiranjem i srecom od broja 29 nasao je ponovo novi i bolji put da prikaze svoj crtez.Meni je ipak najbolji nacin crtanja/tusiranja/kolorisanja do dvadeset i neke epizode, jer to je bio Thorgal kojeg sam zavolio, ovaj najnoviji nacin mi daje na momente do znanja kao da se radi o jednom novom serijalu, sto i nije mozda najbolji put kad je u pitanju Thorgal.
    Ukoliko se scenarista odluci da na duze vrijeme ostavi Jolana u glavnoj ulozi, onda je trebalo Thorgal serijal zavrsiti i otpoceti novi spin-off sa Jolanom. Slicnih stvari imamo kod mnogo drugih BD serijala, kao npr. Troll od Troye itd... Sa obzirom da to nije napravljeno ostaje nada da ce poslije jedne, maksimalno dvije epizode Thorgal opet biti u centru paznje, jer postavljeni su temelji za nove avanture.
    13.12.2009
    14:21:00 sati

6, 6, 10, 7

Čini mi se, kada se osvrnem malo unazad, da je promena scenariste ipak došla u pravom trenutku! Naime, nije ovo na nivou van Hammea, ali - AKO NIJE!!! Uneta je svežina, nov pristup stripu koji izlazi tri decenije i rezultat je takav da lično želim da Thorgal izlazi i dalje.

Posebno se radujem trodelnom spin off-u posvećenom mladosti Kriss de Valnor. Tu ćemo najbolje videti koliko ume Sente, jer neće biti sputavan prethodnim pričama.

Glede crteža, majstoru Rosinskiju kapa dole za ovo - pun pogodak! Kako ovakav stil verovatno oduzima mnogo vremena, u Kriss spin off-u očekuje nas i novi crtač...

28.09.2010
    21:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

5, 5, 8, 8

Nekako mi to više nije to. Sve mi deluje več viđeno - ili s Thorgalovog svijeta ili s druge fantasy literature. Jednostavno nema više one čarobne magije početnih epizoda. Črtež mi također nije najbolje sjeo ali pojedinačni kadrovi su sjajni.

24.07.2015
    14:09:00 sati
  • Vorador

7, 7, 7, 8

Solidna priča u kojoj Jolan dolazi u prvi plan kao glavni lik. Inače volim priče gdje skupina djece ili tinejdžera savladava razne prepreke a čini mi se da je scenaristu bio cilj da unese malo Harry Pottera u Thorgalov serijal nebi li se svidio i mlađoj publici. Crtež me se nije baš previše dojmio, malo mi je prekičast taj stil iako ima nekih lijepih kadrova u albumu.

28.02.2016
    17:41:00 sati
    Vorador