TOP 10

Legs Weaver

TOP10 FB 1 | 336 str.

Ukoliko živite u gradu u kojem ama baš svatko ima supermoći, nije teško zamisliti s kakvim se sve problemima svakodnevno susreće policija. Srećom, tu je Deseta postaja, takozvani Top 10, čiji su članovi dorasli svakom zadatku.

• Top 10 #1
    TOP10 FB 1

• Mooreova izdavačka kuća America's Best Comics (ABC) nije bila dugo aktivna, no za to vrijeme nam je podarila neke odlične stripove poput: The League of Extraordinary Gentlemen, Promethea, Tom Strong, Tomorrow Stories i ovdje recenziranog Top 10.
  • ABC je inicijalno bila imprint Wildstorm Comicsa. Nakon što je Jim Lee prodao Wildstorm DC Comicsu, Moore je odličuo završiti s ABC univerzumom. Taj se događaj odvio na stranicama Promethee.
  • Nakon dvije Mooreove knjige, rad na Top 10 su preuzeli drugi autori. Tako smo dobili i mini-serijal "Top 10: Beyond the Farthest Precinct" te nikad dovršenu seriju "Top 10: Season 2".

Teško se oduprijeti visokim očekivanjima kad na koricama stoji ime Alana Moorea. Od čovjeka koji je svojedobno predvodio revoluciju američkog stripa navikli smo čitati materijal koji nerijetko pomiče granice žanra i svaki put donosi nešto novo i revolucionarno. No ipak, postoji i ona druga strana Moorea, ona koja piše prizemnije priče, odnosno stripove koji ne pokušavaju biti dekonstrukcija (i rekonstrukcija) žanra kojem pripadaju. Top 10 je upravo takav strip i produkt je kasnijeg dijela Mooreove karijere, odnosno iz godina debelo nakon što se kroz popularnost Watchmena, V for Vendetta i još nekih naslova ustoličio kao jedan od velikana spomenutog medija (ali i nakon ne baš uspješnog izleta kod izdavača Image Comics za vrijeme sredine 90-tih godina). Objavljen je kao jedan od nosećih naslova America's Best Comics, izdavačke kuće izvorno u Mooreovom vlasništvu.

Top 10 je policijska drama smještena u Neopolis, grad u kojem svatko, od male djece pa do staraca i kućnih ljubimaca posjeduje supermoći i tajne identitete. U gradu punom superheroja i zločinaca s nadljudskim sposobnostima pratimo zaposlenike policijske postaje popularno znane kao Top 10. Iako se kao glavni likovi nameću novopridošla detektivka Robyn "Igraonica" Slinger te njen partner Jeff Smax, ne bi bilo fer reći da su oni jedini nosioci radnje. Moore nam ovdje servira ogroman broj živopisnih i raznovrsnih likova koji, ovisno o situaciji i slučaju koji istražuju, preuzimaju kormilo stripa, izmjenjujući se u glavnim ulogama. Karakterizacija je klasično Mooreovska; kroz dijaloge otkrivamo djeliće prošlosti pojedinih likova koji malo po malo stvaraju smislenu cjelinu kako priča odmiče. Čak i na ovako relativno malo prostora Moore uspijeva svim likovima dati upečatljive i prepoznatljive karaktere koji se pamte dugo nakon što završimo čitanje. Što se same radnje tiče, pratimo nekoliko paralelnih slučajeva u kojima se priče naših junaka međusobno isprepliću. No, po mom mišljenju, rekao bi da su ti slučajevi tek sekundarna značajka ovog stripa.

Igraonica i Smax

Glavna kvaliteta koju Top 10 donosi čitateljima je nevjerojatna maštovitost i priroda svijeta u kojem se radnja događa. Sama ideja da imamo grad koji je gotovo stopostotno naseljen ne samo ljudima, već i ostalim živim i neživim bićima sa supermoćima otvara gotovo neograničene mogućnosti za pričanje priče, a taj potencijal Moore majstorski iskorištava. Neopolis uistinu djeluje kao čarobno mjesto, uvjerljivo u svim svojim nemogućim i suludim situacijama. Ne djeluje samo kao mjesto gdje se odvija radnja stripa, već ima "dušu", da se tako izrazim. Policijska postaja i njeni zaposlenici uistinu ostavljaju dojam discipline i reda te prateći likove na zadacima gotovo pa možemo osjetiti trulu atmosferu i nesigurnost kojom zrače opasniji gradski kvartovi. Moore nam ne otkriva kompletnu priču vezanu za nastanak grada (time će se pozabaviti u spin-off grafičkoj noveli "Top 10: The Forty-Niners") već nam tu i tamo baca mrvice i ostavlja nas osjetno zainteresiranima. Usprkos već spomenutoj gomili likova i mnogobrojnim slučajevima na kojima svi oni rade, Top 10 se čita iznenađujuće lagano. Strip je pitak i sjeda poput kakve dobre i ne pretjerano teške policijske TV serije kao stvorene za uživanje.

Veoma lijep crtež koji potpisuju Gene Ha i Zander Cannon nas već na prvi pogled ostavlja bez daha. Radi se o izrazito detaljnom stilu u kojem su gotovo svi motivi jednako jasno definirani i bogato ilustrirani, bilo da se radi o glavnim ili pozadinskim elementima. No, mišljenja sam da pretjerana detaljnost može lako dovesti do prezasićenja s obzirom da većina kadrova okupira oči više nego što bi trebala. Na taj način može doći do usporavanja i, što je još izraženije, razbijanja ritma čitanja. Međutim, i unatoč tome su Ha i Cannon odradili lavovski dio posla. Upravo zbog njihovog crteža Neopolis izgleda tako živopisno i stvarno. Neki kadrovi su mi na trenutke ostavili dojam kao da gledam fotografije ulica i trgova pravih gradova, sa svim svojim lijepim i ružnim detaljima.

Neopolis

Za kraj, Top 10 svakako ne spada u sami vrh Mooreove karijere, no bez sumnje mogu reći da se radi o jednom itekako zanimljivom djelu. Priča ima glavu i rep, i jednom kad sam se navikao na tako detaljan crtež, konstantno me držala zainteresiranim sve do kraja. Sami kraj je ostavljen donekle otvorenim na način na koji Moore voli završiti dobar dio svojih stripova. Srećom, na nastavak nismo trebali niti malo čekati s obzirom da je izdavačka kuća Fibra objavila kompletan serijal u dvije knjige. Dok u prvoj (ovdje recenziranoj) imamo cijeli matični serijal, druga knjiga nam donosi već spomenuti prequel "Top 10: The Forty-Niners", ali osim njega i direktan nastavak u vidu mini-serijala "Smax" koji prati dva glavna lika nakon događaja u prvoj knjizi.

Ukupna ocjena 41%

4, 3, 5, 5

Ovaj strip je jedan od rijetkih (možda pet u životu) koje su mi bili toliko nečitljivi da sam odustao na negdi 30% stripa. Mišljenja sam da je Moore pretjera u broju likova u stripu, poprilično konfuzno. Ne sviđa mi se ni ta šema s ljudskim psima, ne vidim smisao toga.

19.11.2020
    20:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

Meni je strip odličan, ali potrebno se je skoncentrirati na čitanje i gledanje. Do sada sam ga več dva puta pročitao. Nakon drugog čitanja primjetio sam puno novih detalja u crtežu. Priča je kompleksna. ali na kraju se sve te detektivske priče skupe u jednu cjelinu. Radnja je intrigantna i dosta zabavna, recimo onaj slepac, koji vozi taxi, pa ona divovska godzila koji dolazi na policijsku stanicu po svog malog, ruši cijeli grad, a za pasom ima puno kamiona sa pivom... Pa glavna junakinja koja ima kutiju sa igračkama koje ji pomažu kod proučavanja zločina, pa porno glumica koja je alien... Sve skupa je intrigantno kao recimo u seriji New York PD, dosta zabavno, i još sa prelijepim crtežom. Po meni je to jedan od boljih Moorovih stripova.

19.11.2020
    21:17:00 sati

8, 8, 7, 8

Meni osobno najslabiji Moore kojeg sam čitao, ali i kao takav je debelo iznad prosjeka. Slažem se da strip djeluje pomalo prenatrpano u početku, prvenstveno zbog crteža koji pršti pozadinskim detaljima, ali radnja brzo počinje lagano teći i nažalost priča završava taman kad je postalo jako zanimljivo. Gene Ha pomalo sterilan, definitivno među slabijim crtačima s kojima je Moore surađivao.

20.11.2020
    18:20:00 sati
  • DiSkAcH