Tugovanka za izgubljenim pustarama

Brendon

TZIP ST 958/976 | 196 str.

Zemlje Erin Dulea oduvijek su pripadale kraljevima Sudena, sve dok nisu ostali bez muškog nasljednika. Posljednji kralj, Averus, iza sebe ostavlja kćerku Leticiju, a iz veze s praljom, nezakonitog sina Oblu, koji je od majke naslijedio čarobnjačke moći. Naravno, nezakoniti sin nema dovoljno ’čistu krv’ za nasljednika i to zemlju uvodi u dugogodišnji krvavi rat za prijestolje. U drugoj generaciji sukobljavaju se Oblin sin, čarobnjak Bedlam, i Leticijin sin, Bijeli Vuk. Odlučujuća bitka odvija se kod Nuur Lincha. Kad se trupama Bijelog Vuka smiješila pobjeda, čarobnjak Bedlam ga ubija i odnosi pobjedu. Legenda kaže da će svi koji su tu poginuli jednoga dana oživjeti, oglasiti će se Tugovanka za izgubljenim pustarama i onaj koji ju čuje, otići će u odlučujući boj protiv uzurpatora. Onaj...ili ona...

Godinama poslije pratimo princezu Sioban, kćerku Bijelog Vuka, čija se majka udaje za njenog strica, Lorda Blekmora. I to je početak ove slojevite priče.

• Sioban
    EXBG 2
  • Blackmore
    EXBG 21
  • Gospa Gerfavt
    EXBG 26
  • Sioban
    TZIP PERL 9
  • Blekmor
    TZIP PERL 14
  • Gospa Žerfo
    TZIP PERL 18
  • Sioban
    ST 958
  • Blekmor
    ST 964
  • Blekmor
    ST 965
  • Gospa Žerfo
    ST 971
  • Kajl od Klanaha
    ST 976

• prvi ciklus od 4 albuma nastao je u periodu od 1993. - do 1998. godine
  • peti album, ’Moriganes’ izlazi 2004.godine, a crtač nije Rosinski, već Philippe Delaby, suradnik Dufauxa na serijalu ’Murena’

Odavno se spremam napisati tekst o Tugovanki. Dvoumio sam se o tome treba li to biti u formi recenzije ili teksta o stripu/junaku. Za recenziju sam se odlučio prvenstveno zbog toga što tu mogu biti subjektivan, ali i zato što se tada ostavlja mogućnost nadopune ili suprotnih mišljenja ostalih članova foruma. A subjektivan ću biti jer je ovo jedan od stripova u kojima sam najviše uživao čitajući ga.

Dakle, crtež majstora Rosinskog je toliko usklađen s radnjom da je čitanje lagano, pitko, bez potrebe za vraćanjem da se pokupe konci, što je česta mana stripova i s manje slojevitom fabulom. Crtežom dočarani ambijent podsjeća na Thorgala, mitska prošlost, more, pejzaži, utvrde, mačevi...odnosno, sve ono u čemu se Rosinski osjeća kao kod kuće. A tek boja, u kojoj nažalost, nemamo priliku uživati. Ipak, nema tu nekog pomaka u stilu, nekome je to minus, nekome plus. S Rosinskim uvijek znaš što možeš očekivati. I to je dobro. Meni.

Ipak, zasluge pripadaju (i) scenaristu, belgijancu Jeanu Dufauxu, s čijim smo se Raptorsima nedavno imali prilike upoznati, a za one koji žele još podataka neka bace oko na djoletov tekst o Djinn. U tugovanki je Dufaux napravio pravi mali kolaž od već viđenog materijala. Na prvi pogled bi se moglo reći da to i nije kompliciran posao, uzmeš malo mitologije Međuzemlja, puno Shakespearea, povijesnih legendi i kelskog ugođaja, malo klasičnih bajki i rezultat je neupitan. Međutim, ovdje smo svjedoci djela kojemu brojne reference postaju dodatna kvaliteta, kao rebus koji treba riješiti. Tako će (možda) svaki (recimo drugi) čitatelj ponovno čitanje iskoristiti za otkrivanje manje očitih ili samo asocijativnih referenci, onih koje nije prepoznao kod prvog susreta s ovim zabavnim štivom. Pa da ih nabrojimo. Prvo što se prepoznaje je Hamlet i legenda o Ivani Orleanskoj (princeza Sioban je kombinacija Hamleta i Ivane Orleanske). Također, brojni su osvrti na ostale Shakespeareove drame, i naravno, Tolkienova djela Gospodar prstenova i Silmarillion iz kojih je preuzeta mitologija čarobnjaka, svetog drva i davnih bitaka. Čak i neki nazivi podsjećaju na tolkienov vilenjački jezik, a o otrgnutom prstu da i ne govorimo. Ostale reference nisu toliko očite, ali su ipak prisutne, gospa Gerfaux i njen sin podsjećaju na maćehu i njene kćeri iz Pepeljuge, sintagma ’da li u srcu ljubavi počiva zlo?’ odnosno ’ je li u srcu zla ljubav?’ pomalo su jeftine parafraze Jin i Jang simbolike.

Ima toga još. Vjerujem da će me forumaši nadopuniti. Kroz cijeli mini serijal provlači se kazališna atmosfera koja je tu da poveže brojne reference, i ta metoda dobro funkcionira. Često je pojavljivanje zbora koji uglas ponavlja neke rečenice koje izgovaraju vladari, a mimika likova i njihovi dijalozi me podsjećaju na kazališnu glumu, ako je uopće primjereno nešto tako reći za likove u stripu.

Osim princeze Sioban, kroz serijal upoznajemo mnoštvo zanimljivih likova. Nabrojat ću neke, izbjegavajući opise radnje, da ne pokvarim čitanje onima koji će se tek sada prvi put susresti s Tugovankom. Kao prvo, tu je Lord Blekmor, glavni negativac. Osim scenarističke karakterizacije, dodatno je predstavljen i načinom crtanja: groteska - polukarikatura. Još jedno povezivanje s kazalištem. I ostali negativci crtani su na isti način: Gospa Gerfaux, njen pomalo tragični sin, i čarobnjak Bedlam.

Kyl od Klanaha, jednooki plemić, pošten i odan kraljevima Sudena, zaljubljen u Sioban, a pomalo okrutan prema svojoj lijepoj podanici Mare. S njim priča dobiva i malo romantike. I na kraju, Ouki Zog, nestašni kućni ljubimac, po mojoj procjeni kombinacija majmuna i nestašnog mačka. Komičan, umiljat i simpatičan. Ja bi ga doma. Njegovo natjeravanje s kuharom i obrat na kraju su mi omiljeni dijelovi.

Ouki

Dugo je ovaj tekst ostao nedovršen. Od svih ovih podataka i likova, teško je bilo sročiti jedan suvisao zaključak. Više puta sam je pročitao i uvijek uživao. Svjestan sam nedostataka. Najveći je crno bijela karakterizacija likova, potencirana i crtežom. Pogotovo što prvu nepravdu čine kraljevi Sudena, a i već spomenuta parafraza Jin i Jang simbola ostavlja dovoljno materijala za više sivih tonova. Također, dosta toga je već viđeno, pomalo ziheraški, mainstream, ali kako sam već rekao, bit ću subjektivan. Ovo je priča koja se čita u dahu. Zabavit će vas, uzbuditi, nasmijati, raznježiti...a to je najvažnije. Stoga, Stripoteke u ruke, prvi ili treći put, svejedno.

9, 9, 10, 10

Jedan od najboljih serijala u Stripoteci uopće!Nevjerovatna fantasy priča taman po mome guštu.Ako niste,smjesta nabavite i pročitajte.Zavidim vam na prvom čitanju :-)
    02.03.2006
    01:30:00 sati

9, 8, 9, 9

Prve dvije epizode su dosta prosječne ali pojavom gospe Žerfo i njezinog sina,Kajla,te (neočekivano)malog Vuka priča dobija sasvim drugu dimenziju i čitanje predstavlja vrhunski užitak.Iako je događanje mitološko,zanimljivo je vidjeti i tragove početka kršćanstva(križ sa razapetim Isusom u samostanu).Ouki je doista simpatičan,ali samo do samog kraja i krvave scene sa princom Žerfo-om.Roszinskog obožavam zbog Thorgala(iako mi,kad pomislim na Hansa,oduševljenje malo splasne)a i ovdje je zakon.Bitke,pejzaži, itd.a najbolji dio mi je kad princ Žerfo traži grob Brige i scene sa pticama.Jedino me malo smeta što pojedine likove(lorda Blekmora) crta karikaturno ali kao što je i recenzent spomenuo,to se na neki način i uklapa u samu ranju koja doista podsjeća na dramsku igru.Tugovanka je sigurno jedan od najboljih serijala "nove" Stripoteke i super što je kolega ken2 odlučio recenzirati baš ovaj strip.Inače,u Francuskoj postoji "ultimate-edition" Tugovanke; sva 4 albuma koja je radio Roszinski u jednoj ogromnoj knjizi sa uvodom i sl. te naravno - u boji.
    02.03.2006
    19:21:00 sati
  • jaki

4, 4, 6, 6

Ništa naročito.čitao sam gomile boljih fantasyija.Kao šta je recezent već napisao autor stripa koristio je mnogo motiva iz drugih izvora a posebno tolkina,što me je razočarala,jer kod fantasy stripova očekujem da budu originalni,tj da me odvedu u neki novi svijet,dosad neviđeni(nečitani).
    02.03.2006
    22:21:00 sati
    jaki
  • Blek Stena

9, 9, 9, 9

U potpunosti se slažem s recezentom. I ja sam uživao čitajući svaki nastavak ovog serijala u Stripoteci i baš kao u dobra stara vremena željno iščekivao sljedeći broj. I priča i crtež su o.k.
    Ovaj najnoviji dio koji se pominje nisam imao priliku čitati...
    10.03.2006
    15:47:00 sati
    Blek Stena

4, 3, 7, 6

Katastrofa, ovo je nešto tako jednostavno i neambiciozno da čovjek naprosto ne povjeruje. Prvi dio sa Bedlamom i Blekmorom još nekako i funkcionira, ajde, ima malo borbe i junaštva, crne magije i spletkarenja, čak i romantike, krajnje je jednostavno i brzopotezno/jednokratno, ali čitljivo. Drugi dio međutim, sa gospom Žerfo i njezinim sinom (Morgana i Mordred, BTW), je valjda prvi u stripu poznati pokušaj stvaranja hibrida između onih jeftinih meksičkih malograđanskih sapunica i wannabe fantasyja, ukratko - nešto istinski ogavno. Da postoji barem maleni dašak svježine u serijalu, možda mi se ovo i nebi toliko gadilo, ali budući je ovo samo jedan jeftini kolaž napravljen od Tolkiena (koji je i sam dosta motiva/likova/imena za svoja djela 'posudio' iz lokalnog otočkog folklora) i keltske mitologije (King Arthur, Excalibur, čarobnjak Merlin, Morgana i njezin sin Mordred, itd.), nemogu ovom uratku dati ni prolazno ocjenu, stvarno nemogu. Tu je još i problem likova, koji su valjda toliko nemaštovito zamišljeni, i još gore iskorišteni, da je to jedno čudo. Postoji nekoliko likova koji svakako zaslužuju više pažnje/stranica/teksta, ali ih scenarist tako jednostavno ubija, da čovjek ima osjećaj da ima nešto protiv zanimljivih likova. Crtež je svakako najbolji dio ovog stripa, ali to ne znači da je odličan. Rosinski zna tu i tamo iznenaditi nekim atmosferičnim kadrom, ali u globalu ne uspijeva održati baš extra visoki kvalitativni tempo, pa mu likovi često unutar nekoliko stranica mijenjaju izgled. Čini mi se da je puno bolji u ''Thorgalu'', stripu kojeg, usput budi rečeno, jako dugo nisam čitao. Šteta.
    06.01.2008
    05:40:00 sati
  • jova

9, 8, 9, 9

Odličan strip. Tačno je da su likovi možda previše crno-belo okarakterisani (mada bi se i to moglo dovesti u pitanje). Tačno je i da ovde imamo elemenata iz raznih drugih stripova, raznih legendi i fantasy romana, ali ovo ne umanjuje vrednost ovog stripa, koji je ipak, u celini uzevši, potpuno originalan. Ali kao najvažnije, ovaj strip je zanimljiv i zabavan, a za mene je to najvažnije.
    16.03.2009
    17:00:00 sati
    jova

8, 4, 9, 5

obozavam Rosinskog i mozda je malo previse ocekivati od svakog stripa da se trazi kvalitet Thorgala ili Sninkela, ali ovaj strip je daleko od toga. Cak djelimicno dosadan i moram priznati da sam neke stranice u blic tempu presao.

12.07.2010
    11:00:00 sati