Bajine nevolje

Usagi Yojimbo

USCR MIKAL 286 | 60 str.

Paja greškom dobiva rješenje iz porezne uprave. Radi se o zamjeni identiteta po kojem Paja mora platiti basnoslovan Bajin iznos. Stoga Baja mora potvrditi vlasništvo nad svim svojim poduzećima koja posjeduje. Kreće utka s vremenom. Hoće li Baja uspjeti u tome prije nego ga Paja dovede na prosjački štap?
U drugoj priči se Maga Vračević još jednom dokazuje kao dostojan Bajin protivnik. Hoće li Baja uspjeti konačno zadržati Bajin mitski prvi novčić za kojim dugo traga? Baja u povratku novčića pronalazi pomoć u neočekivanom savezniku u raspletu ove zanimljive priče.

S*10

C*10

• Mikijev almanah #286
    USCR MIKAL 286

• Nema posebnih napomena.

“Mikijev almanah“ edicija je koja je izlazila pod okriljem izdavačke kuće “Dečje Novine“ iz Gornjeg Milanovca. Gornji Milanovac je grad u Srbiji koji je udaljen nekih sto dvadeset kilometara od Beograda, a u vrijeme Jugoslavije bio je poznat kao jedno od mjesta koja su označavana pojmom “privrednog čuda“. U sklopu tog “privrednog čuda“ u onodobno vrijeme svoje mjesto pronašla je i jedna izdavačka kuća prikladno nazvana “Dečje Novine“, koja je svojim izdanjima uljepšala djetinjstva mnogoj djeci, ali ne i samo njima. U kakvoj je kolektivnoj svijesti mnogima ostao pojam tog Gornjeg Milanovca i “Dečjih Novina“, možda se mogu prisjetiti svi oni koji su kao djeca na kioscima kupili makar jedan Disneyev strip, album za sličice s omiljenim strip junakom ili običan paketić sa samoljepljivim sličicama za taj isti album. Uistinu, nostalgija često nema adekvatnu mogućnost izražavanja nekih stvari cijenama, brojevima i pukom matematikom.

“Mikijev almanah“ edicija je posvećena čitavoj plejadi Disneyevih likova pa je ta njihova raznovrsnost bila samo dodatan plus razigranoj dječjoj mašti. U razdoblju od 1967. do 1993. godine ukupno je izišlo 306 brojeva u ovoj redovnoj ediciji te 16 specijalnih (vanrednih) brojeva u razdoblju od 1988. do 1992. godine. Specijalno izdanje “Mikijevog almanaha“ nema numeraciju po brojevima, koja je uobičajena i očekivana u gotovo svim strip izdanjima. Umjesto toga, uredništvo je izabralo obilježje mjeseca i godine izlaska na samoj naslovnici, što danas predstavlja gotovo pravi izdavački raritet. Spomenimo kao zanimljivost činjenicu kako je ova edicija nadživjela svog prethodnika, jer je godinu dana ranije, odnosno 1966. godine počela izlaziti Disneyeva licencirana publikacija za ove prostore “Miki“, koji je također izdavala već spomenuta izdavačka kuća. U razdoblju od 1966. do 1974. godine u sklopu edicije “Miki“ izišlo je ukupno 414 brojeva, a “Mikijev almanah“ nastavio je izlaziti sve do 1993. godine. O kakvom se kvalitetnom izdanju radi dovoljno je samo zaviriti među stranice izdanja. Primjerice, kvalitetna boja, otisak ili format primjetni su čak i danas, dakle, nekih trideset ili četrdeset godina od izdanja, ovisno o brojevima koje imate u svojim kolekcijama. Podatak je to koji pokazuje kako se kvalitetan posao radio u perifernoj izdavačkoj kući iz Gornjeg Milanovca, koja ne dolazi iz bivših regionalnih centara političke i financijske moći i s njom povezanih stripovskih izdanja bivše države. Svaki strip sadrži nekoliko epizoda, ovisno o duljini pojedinih priča, s tim da se kao forma u posljednjih nekoliko desetaka brojeva edicije pojavljuje kao kratak dodatak “Disneyeve bebe“, koji na stranicu, dvije predstavlja sam završetak stripa. Baš kao što je to slučaj i u ovom 286-tom broju, koji sadrži i dvije odlične priče Baje Patka, koje ću predstaviti.

Priča prva: Nevolje s kompjuterom

Pajin odmor na ležaljci u dvorištu prekida porezni inspektor koji mu uručuje rješenje o poreznom dugu. Nakon što je vidio visinu poreznog duga čulo se samo otegnuto “kvaaaaakkkkk……“ prije nego što je pao u nesvijest. Radi se o milijun dolara poreznog duga za koji ima rok od tri dana za isplatu. Pajini nećaci otkrivaju da je u pitanju greška kompjutera, jer se na Pajino ime vode sva Bajina bogatstva, a samim time i iznos poreznog duga. S druge strane, Baja je dobio Pajino rješenje o poreznom dugu u iznosu od pet centi. Zadovoljan viđenim, Paju i nećake slavodobitno dočekuje povicima: “Sve častim pićem! Momak, donesi svima po čašu vode!“ Velikodušnost Baje Patka obrnuto je proporcionalna njegovom bogatstvu. Ili je baš u skladu s njim, kako bi rekli bolji poznavatelji društvenih odnosa.

Otišavši u poreznu upravu riješiti svoje probleme, tamo ih zatiče stari Bajin rival gospodin Varalić, meni posebno drag u svojstvu vlasnika “Varalićeve banke“. Varalić u svemu vidi svoju poslovnu priliku kako bi postao jedini multimilijarder u Patkovgradu. Nakon toga počinje avantura dodatno zanimljiva ograničenim vremenskim rokom, u kojem Baja mora prikupiti sve dokumente o dokazu svog vlasništva, prije nego Paja potroši sve Bajino bogatstvo, kao zakonski upravitelj do njegova povratka…

Priča druga: Čika Baja i Maga Vračević

Još jedan poznati lik iz svijeta mašte Walta Disneya pojavljuje se u ovom broju. Radi se o Magi Vračević, vještici koja je u mitskoj potrazi za Bajinim prvim novčićem, koji posjedniku omogućuje materijalnu mogućnost stjecanja dobara. Prerušena dolazi u Bajin trezor, koji je u međuvremenu nezadovoljan što mu svraka Greta donosi na prozor bliješteće čepove različitih boca, umjesto zlata i zlatnih novčića. “Zapamti da nije zlato sve što sja!“ – rekao je Baja prije nego što ju je protjerao u daljnji lov. Nakon što se Maga lukavstvom i mnoštvom trikova dokopa Bajinog prvog novčića, Baji se počnu događati različiti poslovni porazi, koji polako, ali sigurno vode prema bankrotu. Maga Vračević je prvi Bajin novčić skrila u obliku čepa na vrhu boce zlatnog sjaja. Vraća mu ga, naravno, nakon još jednog lopovskog pohoda prezrena i odbačena svraka Greta, koju je privukao hipnotski sjaj blještavila…

Walt Disney i njegovi suradnici izgradili su savršenu paletu različitih zanimljivih likova, od kojih su mnogi lako pamtljivi i globalno prepoznati diljem zemaljske kugle. Stoga se uvijek mnogo polagalo na njihovu vizualnost, u sklopu koje je bezgranična mašta radila odlične proizvode i u svijetu stripa. No, često se zaboravlja kako je upravo kroz svijet stripa Disneyeva korporacija progovarala i o mnoštvu ozbiljnih tema, koje su obilježile i onodobni nastanak stripa u stvarnim vremenskim okvirima. Nisu bježali od aktualnih zbivanja ni u svijetu mašte. Primjerice, u prvoj priči naši junaci u poreznim službama susreću tipične primjere birokratskog uhljebničkog aparata. Gospođa porezna službenica plete, a gospodin porezni službenik čita novine. Tako je to izgledalo tada. Danas bi se isto tako moglo dogoditi da Gospodin Uhljebljeni piše SMS, a Gospođa Uhljebljena škaricama oblikuje nokte… Kako li se samo često isprepleću fantastični svijet mašte i surova zbilja u pojedinim uredima birokratskog predstavništva.

Ili u drugoj priči kada se Baja ne može ukrcati na avion jer stjuardese štrajkaju. U to vrijeme su bili učestali štrajkovi pilota, stjuardesa i drugog letačkog osoblja iz ovih ili onih razloga pa je i to na zgodan način ukomponirano u ovu epizodu.

Odlična priča i vrhunski crtež prožet super odabirom boja iz pera Disneyeve produkcije. Ostaje tek žal što danas nemamo ove i ovakve vrhunske stripove iz Disneyeve produkcije na našem tržištu. A kako bi trebali izgledati takvi stripovi možda najbolje može pokazati “Egmont“ u Njemačkoj, gdje se mogu nabaviti i vrhunska tvrdoukoričena izdanja sa nekoliko stotina stranica izvrsnog crteža i priče. Kako je lijepo znati da su danas barem nečiji životi uljepšani svijetom mašte, u izdanjima kakve nezaboravna ostavština Walta Disneya to i zaslužuje.

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Zaista je prava šteta što nemamo Disney na kioscima, ja sam jedan od onih koji bi zasigurno uzimali. Na forumu su objasnili da su ta prava valjda preskupa pa se nitko nije odlučio na taj pothvat. U susjednoj Italiji izlaze njihovi stripovi pod nazivom "Topolino", ako sam dobro upamtio.

Upravo pročitao ove dvije kratke epizode, ovo je zaista izvrsno! Nevjerojatno kako i dan danas ovo može proći, a mislim pritom i na tematiku koja se prožima kroz obje priče. U prvoj priči je fora bio onaj detalj "zimsko računanje vremena", dobro scenarističko rješenje, dok u drugoj priči se Gretica pokazala super korisnom, baš onda kad je najviše trebalo. Odličan crtež, izvrstan kolor, humor na mjestu i zabavno štivo. Pročitao sam i sve one viceve, te na kraju stripa dodatke "Disneyeve bebe":).

01.06.2020
    19:44:00 sati

10, 10, 10, 10

S Mikijevim Almanahom je započelo moje druženje sa stripom. Ne znam koje brojeve sam čitao, ali bilo je negdje u ovom razdoblju. Zahvaljujući ovoj, malo je reći simpatičnoj, recenziji, bacio sam se na čitanje ovog broja i sada mi je još više jasna ta magija kojom ovaj strip raspolaže.

Za razliku od drugih, danas prenaivnih junaka našeg djetinjstva, ovaj strip je iznimno atraktivan i u današnjem svijetu. Autori naizgled ne pokušavaju biti ozbiljni, iako su u pozadini puno ozbiljnije životne teme nego u nakakvim Blekovima, Markovima ili Kapetan Mikijima, koje je apsolutno pregazilo vrijeme.

Crtež prekrasan, baš onakav kakav treba biti za jedan ovakav strip. Malo boja kvari dojam, ali to je možda i zbog izdanja.

Ljudi, navlačite djecu na strip ovakvim djelima i imate puno veću šansu za uspjeh! ;-)

02.06.2020
    06:39:00 sati
  • Kila Banana

8, 10, 10, 7

I mene su ove visoke ocjene natjerale da pročitam strip i mogu reći da su obadvije priče poprilično zabavne, s tim što su mi "Nevolje s kompjuterom" ipak za dlaku bolja epizoda iz razloga što se pojavljuje  smotani Paja (ili kako ga danas odvratno prevode, Paško). Priči ipak ide niža ocjena jer su obadvije epizode skoncentrirane na novac, a za dječji strip to i nije bilo baš potrebno. Scenarij mi je zato urnebesan: svaki put neki smiješni detalj zaokupi pažnju, kao već spomenuto zimsko i ljetno računanje vremena, Bajina opsesija s novcem i opaska da Paja nije nizašta, Pajina izjava da u životu nije vidio milijun dolara, a sad ih mora platiti, ptica koja svaki put Baji donosi čepove što ga na kraju spasi od krađe Mage Vračević, bazen novaca iz kojeg strše znakovi 'Monetarno more zagađeno' i 'Zabranjeno kupanje', štrajk stjuardesa i nerad u uredu (spomenuto u recenziji) itd itd. Crtež je odličan, baš prigodan za ovakvu dječju tematiku. Nije loša ni sekcija "Disney Babys" na zadnje dvije stranice, a bolji mi je skeč s vrtuljkom. Sve u svemu, zanimljiva edicija, ali nadam se da nisu sve priče s novcem u prvom planu.

02.07.2020
    22:20:00 sati
    Kila Banana