1001 klopka

KT VG 120 | 124 str.

Kit spašava lorda Karnabija od napada Indijanaca, koji potom prihvaća gostoprimstvo rendžera u utvrdi na nekoliko dana. Zauzvrat, poziva Kita, Clarettu i Annie Četiri Pištolja u svoj dom, u pravi dvorac na području Nevade.

Priča 3

Scenarij 1

• 1000 i jedna klopka
    KT LMS 295
  • 1001 klopka
    KT VG 120
  • 1001 klopka
    KT VGBO 10

• Nodo scorsoio!
    KT SR 125
  • Le mille e una trappola
    KT SR 126

• Ova epizoda je originalno izašla u travnju i svibnju 1974., Dnevnik ju objavljuje u prvom dijelu 1978., a Van Gogh izdanje je izašlo u studenom 2018. godine.
  • Američki aligator je jedan od dvije vrste roda Aligator u redu krokodila. Ova vrsta živi samo na jugoistoku SAD-a, gdje nastanjuje mokre okoliše koji se često preklapaju s ljudskim obitavalištima.
  • Škotski viski jedna je od najpoznatijih vrsta viskija, s udjelom alkohola između 40% i 95% te je jedan od simbola i glavnih izvoznih prihoda Škotske. Proizvodi se jedino u malom broju usavršenih destilerija u Škotskoj, koje ga proizvode prema strogo nadziranom postupku proizvodnje.
  • “Zvonar crkve Notre-Dame“ - roman kojega je 1831. godine izdao francuski pisac Victor Hugo. Grbavac, glavni lik romana, zove se Quasimodo.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Počelo je tako obećavajuće. Indijanci tjeraju kola s kočijašem, čiji je konj osjetno sporiji zbog težine koju vuče za sobom. Stoga je sasvim izvjestan krajnji nepovoljan ishod kočijaševe sudbine. Zarobljavanje u boljoj varijanti, a sigurna smrt u onoj lošijoj varijanti, čega je zasigurno svjestan i kočijaš s monoklom, čiji stil odijevanja jasno pravi razliku između njega i tolikih drugih sličnih kočijaša, koji su u to vrijeme tumarali širokim prostranstvima srednje i zapadne Amerike.

Kočijaš je zapravo lord Karnabi, Škot podrijetlom pa sam već očekivao odličnu priču, u koju će možda biti uključeni i škotski klanovi, gajde ili poznata škotska škrtost. No, vrlo brzo postaje očito kako od svega toga nema ništa i onaj obećavajući početak samo je lažna čitateljska nada i ništa drugo. Odavno nisam sreo veću količinu infantilnih scenarističkih rješenja, tako da je onaj pokušaj primicanja Indijanaca kolibi s našim junakom, izgledao još dobro u odnosu na neke kasnije scenarističke pothvate. Podsjetimo se, Decio Canzio nekolicini Indijanaca za prikradanje kolibi daje bale sa suhom travom (!) Svakome tko je pročitao više od jednog stripa u životu ne treba detaljno objašnjavati ovu vrstu krinke i njenu realnost.

Da ne bi sve ostalo samo na tome, naš Canzio se pobrinuo da Kit i lord Karnabi broje ubijene protivnike, kao da je riječ o prijateljskom nadmetanju u igri gađanja glinenih golubova. Ili, što bi onodobno bilo još uvjerljivije, kao gađanje boca na nekom drvetu. Strašno. Ali, ajde, pomislio sam da je Škot možda lovac pa je u pitanju nekakva lovačka deformacija ili da je kakav alkoholičar pa je navikao brojati ispijene boce, ali ispostavilo se da je taj lord Karnabi prije sve i svašta drugo, nego lovac ili alkoholičar. (sve časna zanimanja, da se ne bi tkogod uvrijedio)

Ipak, taj isti lord zaslužan je i za jedan šamar koji je naš junak primio u utvrdi. Želeći uzvratiti gostoprimstvo koje je imao u rendžerskoj utvrdi, Karnabi poziva Clarette i Kita u svoj dom u Nevadi. Clarettin prijedlog za odmor van zidina utvrde, Kit nije odmah shvatio: “Ne shvaćam tu tvoju iznenadnu želju za Nevadom… Osim, ukoliko nije u pitanju šarm jednog od najčuvenijih imena škotskog plemstva“. A nije to u pitanju (opaska pisca).

Ponekad je Kitu u razgovorima s Clarettom jezik brži od pameti, a kada je doznao da s njima ide i Annie Četiri Pištolja, Frankie je jedva dočekao da ostane u utvrdi: “Priznajem, sama pomisao na to da ću čitav mjesec provesti bez te starkelje, osjećam kao da će mi srce prepući od sreće“. Stoga je ova epizoda mahom lišena Frankiejeve nazočnosti. Tako s lordom u Nevadu putuju Kit, Clarette i Annie. I to je sve dobro i smisleno što imamo u ovoj priči, dakle, radi se tek o uvodnih dvadesetak stranica priče, a pravi horor počinje tek s dolaskom naših junaka u lordov dom, koji je zapravo dvorac.

Sve loše što je Canzio mogao napraviti, napravio je u ovoj priči. Nevjerojatan je raspon kvalitete među epizodama koje on potpisuje. Kada pogodi, imamo odličnu priču, ali kada promaši, to je pravo dno čitave edicije pa ne možemo govoriti o nekakvim ujednačenostima njegovih scenarističkih rješenja, nego o pravim ekstremima. Nažalost, s time da u njegovu opusu kod takvih epizoda prevladavaju ekstremno loše, a ne ekstremno kvalitetne priče. “1001 klopka“ nudi toliko promašenosti, bezidejnosti, spajanja nespojivosti i nekvalitetnog scenarija da je to gotovo nemoguće sve nabrojati.

Za početak, naše junake u utvrdi dočekuju madam Marpl, koja je upraviteljica dvorca i lordov sinovac Jan, koji je posljednji izdanak Karnabijevih. Ali kako samo dočekuju naše junake. Bez jedne jedine riječi, potpuno hladno i nezainteresirano. Pa ako već plemstvo ima i njeguje određene čudnovatosti; što bi se Janu moglo donekle tolerirati; kakvo je to ponašanje upraviteljice dvorca? Zar tako dočekuje sve lordove goste? Kakav je to lord koji bi trpio takvo ponašanje jedne običe upraviteljice dvorca? Pa ipak, lord sve okreće na šalu riječima: “Ulazite u srce Škotske prijatelji! Srce Škotske je kao i njen viski. Hladno izvanka, ali vruće iznutra.“ Neuobičajeno ponašanje unutar dvorca se i dalje nastavlja pa naši junaci teško razlučuju što je zbilja, a što šala. Ispostavlja se da je lord inovator i da je dvorac pun njegovih novotarija, izuma i preinaka. Tako u salonu drži malenu giljotinu, koju je Annie iskoristila za rješavanje problema oko cigare.

Te lordove preinake pokazat će se sudbonosnima oko prenamjene određenih vrsta oružja, ali i prije toga naši će junaci shvatiti da je dvorac lorda Karnabija, u najmanju ruku, neobično mjesto. Potvrdu takvog stava pronalaze i u riječima domaćina dvorca. Tako Jan kaže: “Ovo je prilika da se lijepo zabavite u našem dvorcu. Jedini je problem u tome što je život prekratak da biste sve vidjeli.“ A nastavlja se i čudno ponašanje madam Marpl, koja na pohvale o hrani mirno odgovara: “Osuđenima na smrt treba dati najbolju hranu.“ Bezveze. To našim junacima nije posebno sumnjivo, a drugi promašeni scenaristički debakl u ovoj rečenici, itekako biva vidljiv poslije. Naime, naši junaci lordu odgovaraju živi, kako bi svjedočili neobičnom ponašanju sinovca Jana. Dakle, ne trebaju mu mrtvi jer od mrtvih nema nikakvih koristi, tako da je odgovor upraviteljice Marpl potpuno promašen i pogrešan. Eh, kada bi to bile jedine nelogičnosti koje je Canzio ovdje nabacio. Evo još jednog primjera: lord najavljuje pojavljivanje duha u svom dvorcu, a naši junaci to doživljavaju kao nešto prirodno i podrazumijevajuće. Dočekuju ga uz kavu i kolačiće. Veselo, kao što djeca dočekuju Djeda Mraza. Bezveze.

Naravno, ispostavlja se da dvorac nema pravog duha, ali ima pravog grbavca. Ostaje nejasno tko je taj Ogre? Koja je njegova funkcija u dvorcu? Kakva su njegova dnevna zaduženja? Zbog čega je provalio u Clarettinu sobu?

Doduše, Ogre je prijatelj mentalno bolesnog Jana, ali ne saznajemo više o njihovom odnosu. Je li i on još jedna žrtva lord Karnabija?

Posebno infantilno djeluje tisuću i jedna klopka koju je našim junacima u dvorcu priredio lord. Osim što većina tih klopki ne predstavlja pravu fizičku opasnost. Od čega je scenarist zamislio da umru naši junaci? Zar od straha? Pa te “strašne vizije“ su obična smijurija. Ne znam na kakvu je dobnu čitateljsku publiku ciljao Canzio, možda na onu od 2-6 godina? Upravo zbog ovakvih i sličnih epizoda Kit Teller je došao na loš glas, što je prava nepravda, ako se u obzir uzme da je veliku većinu najgorih epizoda potpisao upravo taj isti Decio Canzio.

Crtež Francesca Gambe je odličan. Likovi su vjerno prikazani s dovoljno empatije za svaku prigodu. Dvorac i njegovu unutrašnjost je posebno lijepo prikazao, ali čak ni takav crtež nije uspio napraviti čuda pored ovako lošeg scenarija.

Ako mislite uzeti pročitati “1001 klopku“ kao prvi strip s kojim se susrećete s Kitom Tellerom, učinite sebi uslugu i nemojte to napraviti. Steći ćete lažnu i iskrivljenu sliku o jednom strip junaku koji to nipošto nije zaslužio.

KT VG 113 Litica dinosaura

KT VG 121/122 Profesionalac

Ukupna ocjena 37%

1, 1, 8, 7

Ajme koji užas od epizode! Ne sjećam se da sam pročitao gori strip u svom životu!!! Kako piše recenzent Hercule u recenziji, početak je zaista bio obećavajući, ali poslije kad dođu do dvorca.. kao da smo ušli u neku ustanovu za koju volimo koristiti izraz "žuta kuća", niti znaš ko pije, ko plaća. Ovo je valjda prvi put da priči i scenariju dajem čiste jedinice, iako bih za priču kao ideju trebao dati neku veću ocjenu, ali namjerno ne želim iz razloga jer će ukupna ocjena samo još više narasti, a to ova epizoda nipošto ne zaslužuje. I ovih sadašnjih 37% je previše. Ako želite pročitati pravu Tellerovu priču koja uključuje dvorac i duha, obavezno pročitajte Dunhavonove nasljednike, a ja vam mogu slobodno reći da mi je sad epizoda koju sam radio sa likom Cedricom i dvorcem (epizoda U vučjoj jazbini) remek djelo u odnosu na ovu priču. Ako ovo nedjelo uopće možemo nazvati pričom.

Hercule, tebi svaka čast što si uspio odraditi ovu recenziju, treba ti zaista dignuti spomenik. Ili najmanje što možemo napraviti, počastit te janjetinom i kriglom piva da se ispere sav ovaj gorak okus koji nam je pružila ova epizoda.

23.04.2021
    22:56:00 sati

3, 1, 8, 8

Zanimljivosti:

- Ova nesretna epizoda vodi Kita, Clarettu i Annie Četiri Pištolja u škotski dvorac usred Nevade. Canzio je čak i gradiću u blizini dvorca dao ime "Castle City".

- Radnja priče se odvija u mjesecu listopadu, a taj podatak saznajemo jer se navodni duh u dvorcu pojavljuje jednom u godini, u ponoć svakog 21. listopada, što je upravo dan kada je ekipica došla u dvorac.

- Annie i dalje traži muža, navodno svog osmog. Pitam se tko je bio sedmi jer Archie Pedigre Feltam je bio šesti.