Kralj džungle

MN LIB 52 | 180 str.

Mister No i Kruger, zajedno sa dvojicom profesora arheologa, zaputili su se u Gvatemalu kao vodiči u svrhu arheološkog istraživanja. U Gvatemali ih već čeka jedna njihova stara poznanica, i negostoljubivo područje u koje će se svi zajedno zaputiti. Izuzev vlage i nepodnošljivih vrućina, prirodnih prepreka (jaguari, opasni kukci, otrovno trnje, zmije, kajmani..), opasnosti dodatno vrebaju i od Zambosa koje predvodi zloglasni Duarte. Kao da to nije dosta, s druge strane tu su i Lagarterosi, bijeli lovci na kajmane koji bi oderali i vlastitu majku za sitniš. Temeljni cilj ekspedicije je istraživanje tek nedavno otkrivene majanske grobnice koja se nalazi na obali rijeke Usumacinte, udaljeno pedesetak milja od najpoznatijih arheoloških nalazišta u Peténu.

• Kralj džungle
    MN LIB 52
  • Čovek iz svemira
    MN LMS 808
  • Kralj džungle
    MN LMS 809

• Alien!
    MN SR 108
  • Il sepolcro indiano
    MN SR 109
  • Il re della giungla
    MN SR 110

• Epizode su izvorno objavljene u periodu između svibnja i srpnja 1984., Dnevnik ih objavljuje 1988., a Libellus knjigu objavljuje u listopadu 2011. Dodajmo da je Dnevnik izbacio „samo“ 4 stranice.
  • Sedma priča scenarista Ennia Missaglie na serijalu.
  • Str. 37.; referenca na epizodu MN LIB 7: Rio Negro.
  • Četvrto pojavljivanje Patricije Rowland, profesorice s arheološkog fakuteta na Sveučilištu Yale. Njena dosadašnja pojavljivanja u serijalu; već spomenuti MN LIB 7: Rio Negro, MN LIB 30: Uskršnji otok i posljednji put u jubilarcu #100 – MN LIB 47: Džungla.
  • Str. 12., Zambosi. Mješanci američkih domorodaca Indijanaca i crnaca dovedenih iz Afrike na američki kontinent.
  • Str. 28., Flores - gradić na jezeru Petén Itza. Malo mjesto smješteno na otoku koje je bilo zadnje neovisno utočište Maya, dok su konkvistadori harali ovim dijelovima svijeta. Španjolci su tek 1697. godine uspostavili vlast nad otokom, tako da su ga napali brodovima i uništili ga.
  • Str. 35., spominje se Tikal, najstarije nalazište Maya. Poput prapovijesnih nebodera, izdižu se iz tla džungle dvije piramide strmih strana koje stoje jedna nasuprot drugoj na dva kraja širokog trga. Tikalske piramide građene su u obliku velikih stepenica ili terasa, a vrh im je bio krnj da bi se na njemu sagradio hram. Njihova visina se proteže do 47 metara.
  • Str. 58., Bejuco de agua – biljka, vodena loza. Presijecanjem te prašumske lijane, čovjek se može napiti vode i tako utažiti žeđ u prašumi.
  • Str. 62., vidimo polje zasijano kukuruzom. Poljoprivreda je najvažnije zanimanje majanskog naroda. Kukuruz smatraju božanskim bićem i prinose mu mnoge darove.
  • - Str. 69., rijeka Usumacinta. Ukupna dužina rijeke, uključujući Salinas, Chixoy i Negro je oko 1000 kilometara. Definira dio granice između Gvatemale i meksičke države Chiapas.
  • Drugi put dosad u serijalu da se Kruger isto nalazi na naslovnici. Prvi put je to bilo u priči Yanoame (SR 64: L'ultimo paradiso).
  • Autoru recenzije u oblikovanju teksta, zanimljivosti i samog uvoda pomogao je forumaš ReemCP. (op.ur.)

Daleko od toga da su mu priče loše, ali u ovom periodu serijala Missagliino ime na mjestu scenariste nije razlog za pretjerano veselje, baš zato što ima nekoliko boljih. Njegove priče se većinom oslanjaju na krimi elemente uz vrlo sličnu scenarističku razradu. Kada se traži nekakav tajanstveni ubojica ili nešto slično, nije teško otkriti o kome se radi. Međutim, Kralj džungle je potpuno drugačiji. Nema krimi elemenata već samo avanturističkih čime su predvidljivosti smanjene na najmanju moguću mjeru. I zbog toga smatram kako je Missaglia napravio svoj najbolji rad. Jest da ovo pomalo sliči na Rio Negro, koliko zbog tematike toliko zbog nekih drugih poveznica, svejedno, ne bih rekao da se radi o kopiji navedenog klasika.

Mister No i Patricia

Jedna od tih poveznica je Patricia, njezino četvrto pojavljivanje do sada koje dobro nadmašuje ono prethodno iz jubilarca Džungla. Ona je ujedno i najveći razlog, uz kronično prazne džepove, zašto se Mister No odlučio pridružiti ekspediciji. No, kako natjerati Krugera da također krene na put i tako dobijemo još jednog člana nekadašnje ekipe? Treba ga dobro napojiti alkoholom tako da više ne bude u takvom stanju da može odbiti sudjelovati. Gotovo ista metoda je već upotrijebljena u jubilarcu i dokazano djeluje, samo mi je teško povjerovati da bi Mister No svjesno prolijevao whisky u pokušajima da ostane trijezan.

Mister No, Kruger i dvojica arheologa na putu za Gvatemalu

Arheološku ekspediciju put vodi u Gvatemalu gdje još nismo imali prilike gledati takvu pustolovinu. Prije zalaska u samu divljinu, ono malo vremena je iskorišteno za upoznavanje sa određenim likovima i skupinama ljudi. Tako odmah na aerodromu Ciudad de Guatemale dolazi do sukoba vojnika i zarobljenih pobunjenika Zambosa koji neuspješno izvode pokušaj bijega. Nakon saznanja da ti pobunjenici operiraju upravo u pokrajini u koju se uputila ekspedicija, bilo je jasno kako je ovo samo početno upoznavanje sa tim ljudima i da će kasnije oni odigrati jednu od uloga. Ubrzo dolazi i upoznavanje sa dvojicom Lagarterosa, lovaca na kajmane, koji su tek nešto malo ugodniji od pobunjenika. S obzirom na događanja u vojarni kapetana Urille, ni Lagarterose nije trebalo zapostaviti u nastavku pustolovine. Ako zbog ničega drugoga, onda zbog prisustva Patricije. Sudbina je htjela da lovci na kajmane najprije budu protivnici članova ekspedicije a zatim njihovi saveznici. Ako se ne znaš prilagoditi trenutnoj situaciji, teško da ćeš preživjeti u takvom okruženju.

Piramida u Tikalu, Gvatemala

Na putu prema majanskom groblju treba izdvojiti neke scene koje nisu toliko bitne za samu priču u smislu njezine funkcionalnosti, ali je obogaćuju jer pokazuju svakodnevicu i opasnosti života u prašumi te različite reakcije na njih. Kada je zmija ugrizla onog lovca na kajmane, njegov prijatelj se nije ni trudio da mu pokuša pomoći, dok je primjerice Mister No napravio sve što je u njegovoj moći. Iako je znao da su šanse jako male. Dolazak u selo Lacandona, iz kojeg je skupina istjerana strijelama domaćina, natjerao je Krugera da nagonski posegne za oružjem pa nije suvišno sa znanstvene strane čuti mišljenje o toj situaciji.

Vođa Zambosa, Juan Ximil Duarte, okrutan je čovjek koji terorom želi uspostaviti vladavinu pokrajinom Peten. Pri tome ne štedi ni svoje ljude dok protivnici od njega ne mogu očekivati ni gram milosti. Podsjeća me na kapetana Quebrasca iz priče Strah na Karibima Obojica nose sličnu uniformu i kažnjavaju nesposobnost u svojim redovima. Tko uspješno ne obavi svoj zadatak, dobije metak.

Quebrasco iz epizode „Strah na Karibima“ (lijevo) i Duarte iz ove epizode (desno)

Međutim, Duarte u sebi nosi bolnu prošlost zbog koje ne dopušta strancima posjet staroj majanskoj grobnici. Koliko moraš biti zahvaćen ludilom zbog neispunjenih očekivanja da staviš mrtvo tijelo svoga sina na mjesto mumije? Posjetitelji su tako iz neznanja oskvrnuli grob onoga koji je trebao postati kralj džungle i doveli se u opasnost.

Klopka na mostu je dobro složena, iako mi je ispočetka bilo čudno kako ga progonjeni nakon prelaska nisu odmah srušili. Kasnije se vidjelo da od toga ne bi bilo velike koristi jer se kanjon mogao prijeći i bez mosta. Kada nešto odmah ne obaviš obično te to dočeka kasnije, tako je bilo i sa Zambosima koje je Mister No ostavio na životu nakon rušenja mosta. Pokazao je milost tamo gdje ne treba, za razliku od Duartea koji je nije imao prema profesoru Fonseci. Koliko samo ima mržnje u tom čovjeku, nju nije pobila ni činjenica kako se ranjen odvukao da umre kraj ostataka svoga sina. Stari kralj džungle u društvu nesuđenog nasljednika, kako i priliči takvim zaluđenim osobama. Za kraj treba napraviti nekakav rastanak Mister Noa i Patricije. Uvijek je on bio taj koji bježi, a sada su se stvari malo promijenile. Smijao sam se kada je čitao pismo u kojem piše; ''Počeo si igrati na kartu osjećaja, no ja vrlo dobro znam kakav si pasji sin''. Nakon početnog razočaranja pilot je i sam shvatio da je to najbolje rješenje, barem je bio pošteđen muka u smišljanju raznih izgovora.

Crtež je upravo fantastičan, rekao bih da je ovo najbolji rad Bignottija do sada. Likovi su mu ujednačeniji nego ikada prije, a prikaz prašume nevjerojatno detaljan. Pravi potez je njemu dati ovakvu priču jer je u takvom ambijentu najjači, stvarno ne vidim nikoga tko bi to mogao odraditi bolje.

Rijeka Usumacinta i prašuma – područje u kojem se odvija veći dio ove pustolovine

MN LMS 807/808 Čovjek iz svemira

MN LIB 53 Pruga prokletih

10, 10, 10, 10

Baš mi je iznimno drago za Dodsferda i njegovu prvu recenziju i to na junaku kojeg on isto jako obožava i njegov je veliki fan :). Isto se nadam da će mu ovo biti dodatni poticaj za dalje.

O "Kralju džungle" - ovo je zasigurno jedna od dosad najboljih priča Missaglie, iako i zadnja priča Ledeni pakao nije nimalo za baciti, naročito zbog te snježne avanture koja uvijek dobro dođe u serijalu. Spomenuo bi i njegovu Argentinu koja je isto ostavila jak dojam na mene te nimalo ne zaostaje za ovima. Često smo na forumu spominjali kad je Missaglia tu, odmah očekuj i veće količine alkohola, ali ovdje čak to i nije bio slučaj. Dapače, upravo ovo što Dodsferd piše, Mister No je čak prolijevao whisky u onom pojašnjenju kako se Kruger uopće našao ovdje, ali i Mister No je bio dosta discipliniran u prašumi kad je bio odbio alkohol. Ajde, to mi je nešto novo bilo, ali dosta dobro zamišljeno. Kruger se pokazao većim kronerom :D.

Na odličan i šaljiv način je Kruger uvučen u ovu priču, a Missaglia dosta dobro kormilari scenarijom i taman nas lagano upoznaje sa svima, ne bi li kasnije kad naši junaci zađu dublje u džunglu, prebacio u veću brzinu i pružio nam toliko priželjkivanu akciju i uzbuđenje. Mister No je strip ujedno i edukativnog karaktera, samo kad pogledamo ovu priču, koliko je tu bilo raznih informacija, bilo da su mjesta u pitanju, običaji, snalaženja u toj gustoj vegetaciji, sve preuzeto iz stvarnog života. Upravo to i na neki način samo još više diže ovaj serijal i čitatelju bude drago da ponekad čitajući pilota, nešto i nauči. Kao i Dodsferda, nevjerojatno, mene je ovaj Duarte također jako podsjetio na Quebrasca. Obojica surovi i bez milosti. O Bignottiju i ne treba posebno pričati, sjajno je dočarao ovu priču, tako da uvelike i njemu ide u prilog što je ovo tako dobro ispalo. Da i spomenem za humor da je bio na visokoj razini, Kruger i Mister No su baš bili raspoloženi, ali i kad se Patricija pojavila u priči, na toj relaciji je bilo puno "podbadanja" i šaljivih dosjetki :D. Stvarno, svaka čast za priču, zbog ovoga se čita Mister No i ovakvim pričama se čovjek ponovno vraća.

16.05.2020
    11:02:00 sati

10, 10, 10, 5

Odlična avanturistička priča! Ambijent kao stvoren za jednu dobru epizodu, što se ima zahvaliti dvama likova: Patricijai Rowland (zbog njene prošlosti u serijalu) i sjajno izgrađenom liku Juana Duartea. Kad se tome pridoda fantastičan Bignottijev crtež, onda imamo priču kojoj se često rado vraćamo.

Šteta zbog naslovnice.Podnošljiva, ali ništa posebno. Šta, nije se mogla napraviti naslovnica s Duarteom u generalskoj uniformi s mnoštvom ordena, kako slomljen kleči pred drevnom grobnicom?

16.05.2020
    11:23:00 sati

10, 10, 9, 8

Pamtim ovu epizodu kao odličnu, ali i tužnu, potresnu...

16.05.2020
    11:57:00 sati
  • mikikiki

9, 9, 10, 9

16.05.2020
    13:06:00 sati
    mikikiki

5, 5, 6, 8

Nista narocito. Prica je osrednja, ostavlja dojam kao neka "Rio Negro" lite epizoda, koja nema nista novo da nam predstavi. Opet se pojavljuje ona profesorica Pat, ali ovdje nema nista zanimljivo da nam ponudi, niti ona, niti scenario. Jos veca steta je to sto ovo crta Bignoti, ciji stil, kad se uporedi sa Disovim, uopste nema veze s vezom. Moguce je da bi ova epizoda ostavila bolji utisak da ju je Roberto Diso crtao, ali ovako... jedva sam je procitao. Jedino naslovnice ostaju u pamcenju, a i taj slavni naslov, "Kraj Djungle". Sve drugo je potputno bezveze.
    16.05.2020
    13:42:00 sati

10, 10, 10, 10

16.05.2020
    13:43:00 sati

8, 8, 10, 6

16.05.2020
    18:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

16.05.2020
    22:34:00 sati
    Dalibor.V

10, 9, 10, 10

To su bili dani.
    17.05.2020
    08:35:00 sati
  • Kruger

9, 8, 9, 9

Još jedna priča iz tog zlatnog perioda.

17.05.2020
    11:24:00 sati
    Kruger
  • marcho

9, 9, 9, 8

Klasik. Jako dobro ispricana prica. A tu je i Patricija. Svakako jedna od onih epizoda zbog kojih je Mister No oduvjek bio moj najdrazi bonelijev junak. Dobro, poslije se pojavili Dampyr, Magicni, Julia i u novije vrijeme Dragonero... Ali nitko od njih nema tu nostalgicnu notu zbog koje se uvjek vracas ponovnom citanju kao sto je ima pilot. Zanatlija Bingot je jos jednom korektno odradio posao. Ferrijeva stranica prosjek. Mogao je on i bolje, mada se nikad nije previse iskazao na pilotovim naslovnicama. Da je bar iskoristio neki prepoznatljiv motiv iz doticne epizode.

18.05.2020
    11:57:00 sati
    marcho

4, 5, 5, 6

Loša ideja, loša provedba, konstantni osječaj da nedostaje još stranica da popuni priču i dijalog.

19.05.2020
    18:51:00 sati
  • Jozzinelli

7, 8, 10, 10

Ako bih bio krajnje subjektivan, ovoj epizodi bih dao sve desetke, ali uneo sam ipak dozu objektivnosti kod ocena za priču i scenario. Ne možemo Misalju baš svrstavati u isti rang sa Nolitom, Kastelijem i Sklavijem, ali bi otprilike ovo bila njegova najbolja priča, u svakom slučaju najupečatljivija.

Eto, ako je uporedim sa Rio Negrom, osim što sam nostalgično više vezan za Kralja džungle, delovi radnje koji se dešavaju u džungli su zanimljiviji u ovoj epizodi (dobro, ovde to čini praktično najveći deo priče, koja je dosta kraća) a i sama ideja mi više pije vodu, realnije je da se građevine Maja istražuju na teritoriji gde su stvarno živeli, nego da se traže njihove piramide u Amazoniji. Negativci su takođe ovde ubedljiviji, tipovi koji stvarno žive u tim predelima, a ne neki klošari iz SAD-a. Za razliku od Rio Negra, ovde nemamo kliše sa istraživanjem piramide, dobro je Misalja upleo i pobunu zambosa u priču. Jeste da se u drugom delu veliki deo radnje sveo na pucnjavu i akciju, to uostalom i jeste njegov fah, nešto slično kao što je radio matori Boneli u kasnijim Teksovim epizodama, ali je ovde to dobro odrađeno i ne čini se da je epizoda zbog toga nešto izgubila, naprotiv.

Zasluge za dopadljivost priče, osim prisutnosti Krugera i Patricije, pa i interesantnog lika bradatog lagartera, idu na račun jednog od najupečatljivijih negativaca, generala Huana. Da li to ima veze sa uniformom, ali takvi likovi se pamte, možda i zato što su obično prikazani kao poluludi i nemilosrdni. Tu je i originalna i šokirajuća scena sa otkrivanjem tela kralja džungle u sarkofagu, kao i dve jezive scene, ona sa lagarterom kog je ujela zmija (u LMS je, doduše, ta scena skraćena, pa je tamo izgubila na efektnosti) i scena ubistva profesora Fonseke.

Binjoti je od ove priče pa do Osvetnika iz Bonampaka bio u svojoj najboljoj fazi i za crtež ide čista desetka.

Naslovnica za mene kultna, prvi put da sam video Krugera zajedno sa Mister Noom (sa onom prethodnom sam se sreo dosta kasnije, a na njoj Kruger i nije u prvom planu)

22.05.2020
    20:07:00 sati
    Jozzinelli

10, 10, 10, 10

24.05.2020
    19:19:00 sati

7, 8, 9, 8

Sve neki loši strijelci. Meci samo fijuću, nitko da nikog pogodi sa 15m udaljenosti. Prvi dio priče mozda relativno dosadan. Priča već videna-Mno prati arheologe kroz džunglu i putem nailaze na nevolje. Bignoti lijepo obavio posao, no zbog lose price, crtez pada u drugu stranu. Naslovnice ok.

25.05.2020
    12:00:00 sati