Mračni Vitez uzvraća udarac

Batman

BT FB 1B | 256 str.

U ovoj recenziji jednog od najkontroverznijih superherojskih stripova uopće osvrnuti ću se na pitanje jesu li u kritike na račun nastavka kultnog The Dark Knight Returns opravdane ili fanovi ipak pretjeruju zato što stvari nisu ispale kako su oni očekivali? Ako mene pitate, ima tu istine i u jednom i u drugom stajalištu...

Scenarij 3

Crtež 3

Ukupna ocjena 39%

S*3

C*3

N*5

• Odmazda mračnog viteza
    BT BP 2
  • Mračni vitez
    BT FB 1

• The Dark Knight Strikes Again je originalno u tri sveske izlazio od prosinca 2001. do lipnja 2002. godine. Na domaćem je tržištu prvotno objavljen od strane srpske izdavačke kuće Beli Put 2011. godine, a zatim i u izdanju hrvatske Fibre 2015. godine.
  • U moru raznoraznih reprinta ovog stripa u svakakvim različitim edicijama (obični trade paperback, deluxe izdanje, absolute, itd...) treba spomenuti i Noir izdanje koje TDKSA donosi u crno-bijeloj varijanti. Ta je verzija zanimljiva za vidjeti s obzirom da eliminira sve abominacije lošeg digitalnog kolora iz originala te možemo jasnije vidjeti čisti Millerov crtež. E sad, s obzirom na to kako je Miller ovdje zabušavao, pitanje je poboljšava li to sveukupni dojam ili ne...
  • Iako se Frank Miller u još nekoliko situacija naknadno vraćao pisanju Batmana, TDKSA je bio posljednji put da bio zadužen i za crtanje. Kasnije su tu ulogu preuzeli Jim Lee (All-Star Batman and Robin), John Romita Jr. (The Last Crusade), Andy Kubert (DKIII: The Master Race) i Rafael Grampá (The Golden Child).

Teško mi se sjetiti nekog stripa oko kojeg se toliko lome koplja koliko se to radi oko The Dark Knight Strikes Again. Dok je će ga jedni proglasiti over-the-top zabavnim stripom kojeg ne treba shvaćati pretjerano ozbiljno, drugi će ga automatski odbaciti i opisati kao gotovo abominalnog i nedostojnog nasljednika legendarnog The Dark Knight Returns iz 1986. godine. Kako se obično kaže, ljepota je u oku promatrača tako da u ovom osvrtu ne želim pretjerano opravdavati ni na jednu ni na drugu stranu, već bih samo rekao kako smatram da i ljubitelji i mrzitelji ovog stripa imaju donekle ispravne stavove.

I ja se pitam, Jimmy, i ja se pitam...

Mišljenja sam da TDKSA ima dva velika problema od kojih je za jedan krivac sama publika, dok je za drugi kriv Frank Miller osobno.

Što se ovog prvog tiče, stvar je u tome što je publika očekivala nastavak u duhu originalnog Millerovog Batmana, no kad su dobili jedno sasvim drugačije djelo agresivno su se pobunili. U umjetnosti je to klasična priča o konfliktu između očekivanja fanova i autorove vizije nekog djela. S jedne strane je razumljivo da fanovi žele nastavak dostojan prvotnog djela zbog kojeg su i zavoljeli neke likove te da sa svojim željama nerijetko podignu očekivanja u gotovo nerealne visine, dok s druge strane treba shvatiti da autor možda nema namjeru reciklirati jedno te iste elemente koje je već jednom ispričao čisto kako bi udovoljio fanovima. Pogotovo to treba imati na umu kad se sjetimo da je TDKSA izašao dobrih petnaest godina nakon TDKR i da nije bilo realno za očekivati da je Miller kreativno "na istom mjestu" kao što je bio kad je stvorio svoju prvu Batman priču. Mislim da jednom kad autor popusti i krene stvarati ne zbog sebe ili svoje autorske vizije, već zbog komercijalnih ili sličnih razloga, djelo koje je produkt takvog pristupa teško da može biti iole kvalitetno. Vidjeli smo to u mnogim drugim medijima poput glazbe ili filma, dok je najbolji opis još 1984. godine dao rahmetli babo Atif u rijetkim trenucima kad je bio trijezan: "Ko igra za raju i zanemaruje taktiku završit će karijeru u nižerazrednom Vratniku".

Batman protiv Supermana, drugi dio. Naprosto je nevjerojatno koliko se Millerov crtež srozao u odnosu na originalnog Mračnog Viteza. Također, treba spomenuti i poprilično loše (i danas zastarjele) kompjuterske efekte na koloru koji uvelike pridonose lošem dojmu vizualne strane ovog stripa.

Za početak, unatoč naslovu stripa kakav već je, pogrešno je pretpostaviti da je ovo isključivo strip o Batmanu. Točnije bi ga bilo okarakterizirati kao Justice League of America strip s obzirom da je Batman tek jedan od bitnih igrača te da recimo Wonder Woman i Superman imaju itekako značajnu ulogu u cjelokupnoj radnji. Dok je originalni TDKR većinom bio vezan isključivo za Batmana te je kroz njegove oči privodio kraju neke popularne aspekte Batmanovog univerzuma, bilo da su vezane isključivo za Batmanov mikrokozmos, bilo da se dotiču šireg DC univerzuma, TDKSA poprilično proširuje pozornicu te glave uloge dodjeljuje i nekim drugim igračima. Kostur priče sam po sebi zapravo uopće nije loš i jednom kad stavimo po strani sve negativne aspekte (opisane nešto niže u recenziji) dobivamo sasvim prirodan slijed događaja koji su mogli nastupiti nakon onako efektivnog kraja originalnog TDKR. Priča je već toliko široka i velika da jednostavno nije mogla opstati unutar uskog Batmanovog svijeta već se morala proširiti do nekih drugih kuteva DC univerzuma. Doduše, upitno je koliko je nastavak na TDKR uopće i bio potreban, no kad ga se već odlučilo raditi, glavna ideja vodilja koju donosi TDKSA je jedini smisleni put kojim je radnja uopće mogla ići.

No lagao bih kad bi rekao da Miller, autor koji bi viziju autorskog djela trebao pravdati jedino i isključivo samom sebi, ipak nije podbacio. Moja glavna zamjerka upućena TDKSA ne ide na račun same priče već njene izvedbe. Miller u TDKSA uzima sve one elemente koje su originalni TDKR učinile klasikom i odvodi ih u ekstrem, do granica samoparodije te nije stoga za čuditi se što su fanovi imali većinom negativan stav jednom kad su pročitali strip. Dijalozi su nespretni i na momente potpuno suludi do te mjere da uopće ne možete vjerovati što čitate. Nažalost, dobar dio teksta je isto tako u potpunosti nepotreban, pretjerano guši radnju i otežava čitatelju uhvatiti koherentan tok Millerovih misli. Uparimo li takvu izvedbu s (realno rečeno) ispodprosječnim crtežom, jasno je zbog čega TDKSA ima reputaciju kakvu ima.

Carrie Kelley ovdje napušta identitet Robina i postaje Catgirl

Naprosto je nevjerojatno da je ovo crtao isti čovjek koji je zaslužan za neke od vizualno najatraktivnijih naslova devete umjetnosti. The Dark Knight Returns je fantastično nacrtan, no Miller je i prije i poslije njega imao vrhunskih radova. Sjećate li se onih predivnih noir-astih kadrova Daredevila, igri svjetla i sjene koju nam je taj strip tako predivno dočaravao? Zatim pak Ronin koji je u svom vizualnom kaosu svejedno odlično funkcionirao kao eksploatacija utjecaja mangi na Millerov rad. Treba li uopće spominjati Sin City? Kvragu, čak i 300 koji je nastao svega 2-3 godine prije TDKSA izgleda svježe, atraktivno i živo.

Gdje je onda pošlo krivo s TDKSA? Je li moguće da je Miller jednostavno rekao "E jebiga, idem ovo odraditi šta je brže moguće?" tek tako kako bi napravio strip i nikad više pomislio na njega? Možda bih čak i povjerovao u to da TDKSA nije označio svojevrsni kreativni Millerov pad, kako scenaristički, tako i (puno upečatljivije) vizualno. TDKSA je krcat loše fizionomije, ispodprosječno kadriranih scena te nedostatka ikakvih upečatljivih detalja. Ovo je strip koji je rudimentalan preko svake mjere, pojednostavljen do samih granica tolerancije i odrađen bez iti malo truda i volje. Ružan je, naporan za gledanje i što je najgore od svega, teško je iz nekih stranica iščitati što se uopće događa. S vizualne strane TDKSA pada na svim mogućim aspektima. Nažalost, Miller se nikada neće vratiti na onu razinu vizualnog izričaja kakvu je imao prije TDKSA i volio bih da je ranije uvidio da neki kvalitetniji crtač njegove scenarije može nacrtati puno bolje nego on sam. Koliko god bio suludo zabavan All-Star Batman & Robin kojeg je crtao Jim Lee, toliko je bi bio apsolutno nečitljiv da ga je Miller sâm crtao. Sličnu stvar mogu reći i za The Dark Knight III: The Master Race, dok su recimo noviji Millerovi radovi u kojima potpisuje i scenarij i crtež (Holy Terror ili pak 300: Xerxes) praktički negledljivi.

Stranice ponekad znaju izgledati kao pravi vizualni kaos u kojem se teško snaći.

Kao što rekoh na početku, TDKSA je strip na kojem se često lome koplja i iako i ljubitelji i mrzitelji spomenutog djela imaju svašta zanimljivoga za reći, moram priznati da ipak više naginjem na stranu ovih drugih. Sama ideja i priča su mi taman toliko zanimljive i upečatljive da na duže staze zapamtim što sam pročitano, no ipak nisu dovoljan faktor koji bi me natjerao da ovaj strip zadržim na polici. Naprosto ne mogu prijeći preko izrazito negativnog utiska lijeno odrađenog scenarija i katastrofalnog crteža koji uspijeva poništiti sve ono pozitivno što ovaj strip donosi. Gledajući ovako s vremenske distance, prava je šteta što Miller nije dao posao nekom drugom crtaču koji bi možda TDKSA pretvorio u oku ugodnije djelo, no ako ništa možemo biti sretni što se bar prije nekoliko godina dovoljno opametio da za treće poglavlje svoje Batman sage potraži pomoć Briana Azzarella i Andyja Kuberta. Rezultati su, kao što smo već mogli vidjeti, puno bolji i kvalitetniji.

BT BP 1 Povratak mračnog viteza

BT FB 4 Godina prva

• Ukupna ocjena 60%

7, 3, 7, 9

Slažem se sa Pakinom recenzijom, ali meni je ovaj strip bio zabavan. Crtež nije dobar ali mi se, jebiga, sviđa i sve je toliko blesavo da uspijeva biti i zabavno. Glup strip, ponekad i iritantan ali na način koji mi paše.

09.09.2021
    10:56:00 sati
    pcoro

Ukupna ocjena 31%

4, 2, 2, 7

S vremenskim odmakom teško mi je gledati na ovaj strip ikako drugačije osim kao na, u nedostatku bolje riječi, debakl. Sama priča je već nategnuta, ajde, ali scenaristička rješenja u pojedinim fazama su parodija parodije, nategnuta do granica svemira. Ne znam što je Milleru bilo ovdje, jel' uopće srcem bio u ovom projektu, ali sve je nekako otišlo krivo. Još kad naslovom aludiraš da je to nastavak legendarne priče razočaranje ide na maksimu,

Crtež mi je još teže komentirati - proporcija nigdje, glava boli od kompozicije, ma ajde...

Naslovnica, ajde, dobra - tu ocjenjujem ovu Fibrina izdanja.

09.09.2021
    11:02:00 sati
  • Ukupna ocjena 96%

10, 10, 9, 9

Kao što kaže recenzent: "Sve je u očima promatrača." Strip sam do sada pročitao dvaputa. Kada sam čitao drugi put u razmaku od godine, ili dvije? samo sam htio provjeriti, gdje sam pogrešio, da je meni to odlično, a svi ostali ga kritiziraju. Oba dijela su bar meni odlična i originalna. Ovdje mi je super ideja, da Betmen radi u ilegali duboko pod zemljom. Ima puno zanimljivih likova, recimo atom man i dobrih scena. Priča mi je zabavna, ali nikako trash. Nisam neki stručnjak, ali i crtež mi se sviđa. Meni je to jednostavno jedan od najboljih stripova o Batmanu.

09.09.2021
    20:13:00 sati
  • Ukupna ocjena 32%

3, 2, 4, 5

ovde je uveliko miler u svojoj poremecenoj fazli, koja se polako pomera i ka mentalom pogubljenju

10.09.2021
    09:09:00 sati

Ukupna ocjena 28%

2, 3, 3, 4

Retko loša budalaština od stripa. Krajnje nepotrebnog.

Prvo, TKDR je veoma smisleno zaokružen i nije mu ni bio potreban nastavak, ali kad je već realizovan, neko je (Miller? uredništvo?) smatrao da su drugi DC-jevi junaci u dovoljnoj meri poznati svim čitaocima TDKSA, a nisu. No, nije problem u njihovoj prepoznatljivosti, skonta se ko je ko, koliko u tome što je TDKSA napisan kao da je svako od njih imao svoj Povratak_Ovog_Onog. A nije...

12.09.2021
    04:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 24%

2, 2, 3, 3

Nisam imao snage ovo ponovo čitati pa ću citirati svoje dojmove nakon zadnjeg čitanja pred godinu i pol:

"Priča je teški džumbus u kojem, imam osjećaj, nije jasno ni čitateljima, ni autoru, što se i zašto događa, kao ni koja je poanta. Kao što je otišao u krajnost s pričom, napravio je Miller to i sa crtežom, a i njegova tadašnja supruga Lynn Varley s bojama. Zapravo je, ako ga se promatra iz drugog kuta, vizualni element u ovom stripu na neki način avangardan i djeluje kao rad nekih underground autora izvučen iz kakvog fanzina, što neće reći da mi se sviđa. U svakom slučaju, TDKSA je potpuno nepotrebno djelo koje dobro demonstrira, sad već dugotrajnu, silaznu putanju u Millerovom opusu."

21.09.2021
    18:25:00 sati
    Shaner

Ukupna ocjena 23%

2, 2, 1, 8

Bespotreban nastavak na koliko-toliko čitljiv strip.

22.09.2021
    10:30:00 sati
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Pokušavam da pronađem bar neku pozitivnu stvar u ovom stripu ali ne ide jer je nema, ozbiljan kandidat za najgori sequel u istoriji stripa ikada. Za ne poverovati da je tako jedan kultan naslov sa tolikim istorijskim značajem kao što je TDKR dobio ovako užasan nastavak. "Crtež" je za no comment. Što je najgore, kada god pomislite da je Miller kriv za ovo samo se setite da su postojali urednici koji su dali zeleno svetlo da se ovo objavi. Najgora moguća ocena za strip koji nikada nije ni trebao biti objavljen

30.09.2021
    21:44:00 sati
    naker

7, 5, 5, 3

Nije da nisam bio upozoren. Volio bih reći da je najveći problem nastavka uspoređivanje sa originalnim djelom. Miller, kao da je to znao, pa je odlučio napraviti strip kojem će to biti najmanji problem. Ogromna jurnjava od početka do kraja sa previše teksta i previše, puno previše svega. Pritjerivano je u svemu: u dijalozima, crtežu, likovima, udovima, boji!, direktnosti, priči... a ne, priča je OK. I reciklaža prvog djela. Dobro ne reciklaža, već kao što je paka naveo u recenziji, smislena nadogradnja univerzuma. Gotovo da je tražena. Ali ne ovakva.Uz sve to, uspio sam se zabaviti, i to poprilično. Bilo mi je drago vidjeti što je s likovima, zašto se Superman predao (malo više plauzabilno  ali samo malo više), gdje su ostali zlikovci  i kako je promjenio svijet (nikako). Zabavio sam se, i nije mi krivo.

12.10.2021
    21:02:00 sati

• Čovjek iz Baltimorea