Muško srce

DD LU 169 | 96 str.

Radi čega? Zapitao se najveći besciljnik među strip junacima. Radi čega tražim ljubav, radi čega se nadam, radi čega je gubim? Njegova najnovija djevojka, zgodna mlada plavuša Dora Caldwell, ne može mu mnogo pomoći jer je jadnica slomljenog srca, no tatica je tu da spasi stvar. Upoznajte Normana, brižnog Dorinog oca, koji će uz pomoć toplih riječi (plus čekić, plamen, i još par stvarčica) omogućiti Dylanu da razriješi sve svoje ljubavne zablude.

• N/A

• Muško srce
    DD LU 169
  • Vo služba na haosot - Maško srce
    DD MCOM 24
  • Muško srce
    DD VEC 133

• Il cuore degli uomini
    DD SR 342

• Ova priča u Italiji prvi put je objavljena u veljači 2015. godine.
  • Sedma priča u redovnoj seriji čiji scenarij potpisuje Recchioni, dok je Dall'Agnolu ovo šesnaesti rad.
  • Premda je Dylanov pomoćnik ovdje drugačiji nego inače, ipak je uspio ispričati čak četiri vica. Pokušajte ih pronaći.
  • Grouchov smartphone se oglašava svima dobro poznatim urlikom.
  • Stanova naslovnica sadrži dva kerubina, prikazana u njihovom tradionalnom obliku kao sitne, punašne dječake s krilima. Najstariji umjetnički prikaz kerubina datira iz 5. Stoljeća, preciznije manastira Latomos u grčkom gradu Solunu, gdje je u formi mozaika ilustrirana vizija proroka Ezekijela.

Roberto Recchioni je glavni urednik Dylana Doga koji je s epizodom Duboki svemir obećao novi pravac u ovom popularnom, ali po nekima i posustalom strip serijalu. Sam početak tog tzv. preporoda, u kojem su sudjelovali i drugi scenaristi, osim sporednih inovacija nije ostvario željenu klimaktičnost. Mišljenja su podjeljena da li i ovu epizodu treba smatrati „početkom preporoda“, ali sasvim sigurno jest početak borbe s Dylanovim unutarnjim bićem. Kako god, moj je stav da ovu epizodu treba razmotriti kao i svaku drugu u serijalu, osloboditi se nametnutih strahova i nadanja, gdje god je to moguće.

Snijegom okovani London je idealna destinacija za romansu, ali ovaj put nazočimo još jednom Dylanovom ljubavnom jadu. „Gotovo je“, izgovori istraživač noćnih mora, s tugom u očima kao da je apsolutni krivac. Ovaj se strip neće baviti temom krivnje, premda osobno smatram da bi to bilo neophodno ako želimo rasvijetliti Dylana Doga. Dora ostavlja dojam ljupke i naivne djevojke, koja je žrtva fatalnog lomitelja ženskih srdaca, no sjetimo se što nas je dosadašnje iskustvo naučilo. Prostitutka, teroristica, samoubojica, žena s...hmmm...previše majčinskog instinkta, sve njegove velike ljubavi su u korijenu paradoksalne. Ne tražim krivnju i krivca u njihovom neostvarenju, ali opažam da Dog posmatra život kao tuđinac, njegova duša je kao stan u kojem se mjenjaju svakakvi stanari, ali je svejedno prazan.

Norman: Kad mi je moja jedina i obožavana kći rekla da je u sentimentalnoj vezi sa slavnim Dylanom Dogom, moram priznati da sam u početku bio zabrinut...

Norman je utjelovljenje klasičnog samohranog oca, ne stvara mu poteškoće odjenuti kecelju i kuhati ručak, kao niti primjeniti neke radikalnije metode, a jedina mu je želja omogućiti ljubljenoj kćerkici da ostvari sve svoje snove. Ovaj bivši agent engleske tajne službe vam se može činiti neuvjerljiv i prenaglašen, ali u tome je ljepota čistog klasika. Raduje me da Recchioni ne vjeruje u polumjere i poluljude, barem ne u ovom segmentu. Normanovi stavovi su jasni, i kruti poput željeza, prije će se slomiti nego saviti. Muško srce je divlje srce, koje pripada surovoj i nemilosrdnoj zvijeri- zbori on dok čekićem i vatrom obrađuje Dylana, kao što kovač obrađuje kovinu. Očevi su slabi na svoje kćeri, to je poznato još od osvita vremena, ali kod Normana je prisutna dodatna bolesna idealizacija ženskog srca kao tajanstvenog hrama koji ljubomorno krije neko neprocjenjivo blago. Bipolaran jin- jang pristup, ali je lijek koji u datoj situaciji savršeno djeluje. Bivši agent je čovjek koji pomiče granice, uništava Dylana, ali ga ne ubija, utapa ga, ali oživljava, i najbitnije- spašava. Van svake sumnje mogu reći da su u razmatranom strip serijalu rijetko viđeni ovako profilirani likovi poput Normana.

Norman: Nalij još! Nalij još! Još!

Dok traje urnebesna i poučna zabava s taticom, Dylan je, po dobrom starom običaju, u svojoj priči. Priča je san, ili unutarnja borba ako vam je draže, s romantičnim početkom i stravičnim krajem. Barem tako djeluje na prvi pogled, jer suština je tamo gdje se nalaze Dylanu toliko neophodni odgovori, a njih definitivno ne nalazimo u valjanju u travi s Mary- „ne budi glup“, kaže ona. Mary igra ulogu generičke Dylanove djevojke, nakon epizode seksa slijedi epizoda rastanka, i ponovnog uranjanja u svoj svijet, vrtili bi se u krug...ali ovo je posebna prilika. Nakon što posredstvom Normana Groucho krene u spasilačku misiju, i u snu se istodobno događa spasenje, ali ne od brkatog princa na bijelom konju, već od Dylanovog vlastitog princa laži i obmane. San je ljubavni, a ljubav je otrov, sladak otrov, ali će vas svejedno ubiti. Princ je došao na genijalnu ideju kako testirati Normanovu bipolarnu teoriju o srcima- zakoljimo dakle Mary, iščupajmo srce, i kušajmo- možda stvarno nađemo blago. Podsjetilo me na Adama koji je kušao sa stabla života, i spoznao da je gol. Spoznaja je ukusna, a da li vegeterijanci smiju jesti ljudska srca, dragi čitatelji, ostavljam vama za interpretaciju.

Dora naposljetku i ne igra odveć važnu ulogu, ali i ovdje se Recchioni pokazuje vrlo vješt u kreiranju lika. Naoružaš je s vilama i dvocijevkom, daruješ ulogu lude zločeste curice, a zloću očistiš od artefakata i ukrasiš lutkama i škrinjicama koje zapažamo u njenoj sobi. Klišejizirano u adekvatnoj mjeri kako njezina uloga ne bi bila dosadna, ali ni suviše bitna. S druge strane, Grouchova uloga je zadobila minoran segment stripa, ali je izuzetno efektna zbog svega što mu je oduzeto. Da se razumijemo nije bez presedana da Groucho bude ozbiljan i ne priča viceve, ali ovdje je malčice drugačije - Groucho pokazuje emocije. Zabrinut je, tužan, bespomoćan, a scene kad je u tišini su zaista jezive.

Inspektor Carpenter o Grouchu: Želim reći da nitko ne zna ništa o njemu, čak niti njegovo prezime! Nije zabilježen u matičnom uredu, nema isprave...

Bila bi ovo priča možda i za desetku da Recchioni nije uprskao stvar s posljednjom scenom. Otišao je predaleko u namjeri da protumači Dylana, stoga je upao u zamku gdje mora davati isprazne odgovore. Ne volimo se, ali smo zajedno jer nam je lijepo - u redu, vama je lijepo (nemojte zaboraviti kontracepciju), ali da li je to „lijepo“, odnosno da li je to estetika? Nije, čak štoviše, banalno je, i antiklimaktično. Naravno, nije isključeno da će se jednom pojaviti ljubav u Dylanovom životu, poljubac koji će preobraziti žabu u princa, vrijeme će pokazati.

Piero Dall'Agnol je crtač na kojemu će se lomiti koplja. Debitirao je na serijalu s pričom „Mrak“ (LU EX 34), i u tim prvim radovima je bio slabo zapažen, bilo u pozitivnom ili negativnom smislu. Njegov Dylan je izgledao poput Stanovog, čist stil s primjesom M&G-a, baš po Sclavijevom ukusu, a možda i poticaju. Stilovi su se mjenjali, u „Granica“ (SD 34) dominira bijelina i tanke linije, u „Crnom čovjeku“ (LU 102) gladak noir crtež, koji nalikuje scenama iz detektivskih filmova. Nesumnjivo, riječ je o crtaču koji se stilski najviše mjenjao. S novijim pričama okrenuo se osobito hrabrom pristupu, sa što manje prikazati što više- a to mogu samo najveći majstori. Poznato je da naša strip publika preferira realističan crtež, vjerojatno kao rezultat odrastanja uz staru Bonellijevu školu, ipak bih zamolio svakog da pročita “Muško srce“ otvorenog srca, i pažljivo od početka do kraja, a ne reducirati se na prelistavanje i paušalne ocjene. Ovaj strip je toliko dobro nacrtan da tekst gotovo i nije potreban, što se i uočava s brojnošću nijemih kadrova. Znam da se mnogima ne sviđa jer „Dylan ne izgleda kao Dylan“, ali to je sporedno, svatko može s lakoćom zamisliti Dylana kao fizički entitet, ljepota proizlazi iz sadržaja: tuga, strah, ljutnja, zadovoljstvo itd. su emocije koje crtač mora udahnuti, a Dall'Agnol briljira na tom polju.

Gotovo pa odlična priča koja se malo čita, a mnogo gleda. Snažni osjećaji, smjela i vividna interpretacija Dylanove ličnosti, po meni je riječ o epizodi koja je kvalietom bolja od svojih prethodnika u tzv „preporodu“. Zanatski vrlo pedantno komponirana, što podsjeća na Sclavija. U određenom smislu, ona također označava Recchionijev mali oproštaj, jer ga nećemo imati čast čitati u narednih osamnaest brojeva redovne serije.

DD VEC 132 U službi kaosa

DD VEC 134 U dimu bitke

9, 10, 8, 10

Epizoda koja spada u emotivne Dylanove epizode, a ne u one nasiljne. Sama prica me podsjeca na onaj Autralijanski film, "The Loved Ones" iz 2009 godine, bas me zanima jer bila insprirana istim... Dylan je ovdje zrtva koja, u stilu onog James Caan lika u "Misery", bas pati ni zbog cega loseg sto je ikom uradio. Crtez, na prvi pogled, izgleda uzasno, ali iskreno kad se covjek malo navikne, vidi se da nije bas toliko los; stavise, zapravo godi temi ove epizode u kojoj je ljubav predstavljena kao najvece ljudsko prokletstvo, i svijet koji je Recchioni ovdje stovrio ne izgleda toliko stvaran, tako da Dall'Agnolov stil ovdje godi vise nego sto muci. Naslovnica je super, podsjeca na Valentine's Day kartu. Stil dobrih i iznad prosjecnih scenarija od kad je Recchioni postao urednik serijala se ovdje fino nastavlja, i mene ostavlja sasvim zadovoljnim. Na primjer, zare ne bi katastofalan scenarij bio hiljadu puta gori od loseg crteza? Kvalitet prvog moze da digne kvalitet drugog, ali u obrnutom slucaju nikako.
    23.07.2019
    02:30:00 sati

8, 8, 7, 9

Zanimljiv Recchionijev pristup Dylanovom zaljubljivanju, a za čiju je karakterizaciju iskoristio "taticu" koji je ispreturao i rasturio Dylana... dok naposljetku, po završetku njihovog psihološkog ratovanja koje je uključivalo i podosta fizičkog nasilja, tatica nije zaključio da je, kad se radi o poimanju ljubavi, naš istraživač noćnih mora izgubljen slučaj i, prije svega, psihički totalno sjeban po tom pitanju. Čak je i Dylan došao do određenih samospoznaja, onako polomljenih kostiju i rastrgan do same srži svojeg bitka.

Drugim riječima... kad se iluzije rasprše ljubav postaje bol, a rijetko tko je u serijalu dosad to tako inspirativno, svirepo i sasvim otvoreno prikazao. Čak i današnji Agnol crtački podosta odgovara ovakvoj priči ;)

23.07.2019
    06:50:00 sati

9, 8, 5, 9

Ljubav kao najveći grijeh.. Zanimljiva tematika, u svakom slučaju.. Dylan kao patnik i kao žrtva zbog svoje/ih neuzvraćene/ih ljubavi.. Epizoda je ovo koja se brzo čita, ali koja ostaje urezana u pamćenje.. Pogotovo naprimjer Gruchovo ponašanje kada shvati da Dylana nema predugo i da mu se vjerojatno nešto desilo.. Pretpostavljam da će većina forumaša manje komentirati scenarij, a više ovaj izrazito neuobičajen Dall'Agnolov crtež.. Da, crtež je katastrofa.. Nečitljiv, nerazumljiv i narušavajući za samu epizodu.. Ali nekako se čovjek veoma brzo navikne, pa postane čak i ok.. Nekako nakon pročitane epizode imam dojam da je ovaj crtež, koliko god loš da bio, baš pasao ovoj priči.. No ipak, ne priželjkujem ga više u serijalu.. Naslovnica je fora.. Aludira na glavnu bit epizode i djeluje kao nešto novo i, kao i crtež, neuobičajeno..

23.07.2019
    10:55:00 sati

8, 9, 8, 8

Zašto Dylan svaki mjesec ima novu djevojku, je li ih stvarno sve voli i što leži u srcu čovjeka?
    Postavljena su prava pitanja, dobili smo prave odgovore ali ništa nismo naučili - to bi mogao biti pravi zaključak priče.
    Nakon milijun prekida bez posljedica morao se dogoditi i jedan s njima. Što se događa s tim jadnicama nakon što ih Dylan nogira, nisu baš sve toliko jake da takvu traumu lako prežive...
    Ipak je li krivica baš cijela njegova? Po meni, dobili smo zadovoljavajući odgovor koji nam je prezentiran kroz odličnu izmjenu oniričkih segmenata s onim itekako stvarnim.
    Dylan ih "voli" da bi bio voljen, a ne zato što ima ljubavi u srcu koju može dati. Ipak, takve stvari nikada nisu jednostavne, pa tako ni ova, jer uvijek ima iznimki od pravila, dovoljno je sjetiti se Marine, Bree ili Lillie.
    Tu se opet potežu pitanja tko je kriv, a krivi smo svi ma koliko nam se činilo da krivica leži isključivo na drugome. U taj žrvanj ulazi i Groucho, a pozornijem čitatelju neće promaći poanta koju nam scenarist s njegovim postupcima i ponašanjem šalje.
    Na kraju nije se puno toga promijenilo, jest malo, jer Dylan ipak priznaje Mary da je ne voli i to je ok jer ona (ne)osjeća isto što i on. To znači da stvari ostaju po starome, manje-više, ja bi ipak volio da je ovo brutalno iskustvo Dylana više promijenilo, zato samo devetka.
    Dall´Agnol je bio dobar izbor za ovu priču, posebno su dobro odrađene podsvjesne i retrospektivne scene, ostalo je ok.

23.07.2019
    11:12:00 sati

Ukupna ocjena 20%

2, 1, 3, 2

Dno dna.
    23.07.2019
    16:54:00 sati
  • maddjuro

7, 7, 6, 8

Bar se dozna nešto o Grouch-u

23.07.2019
    23:33:00 sati
    maddjuro

9, 9, 9, 9

E pa, i ovo se nekad moralo desiti, devojka meseca koja je pozelela ostati jos koji mesec. Makar i uz drasticne mere. Makar konacno saznali da on misli da voli svaku od njih, a u stvari zna da to nije istina. Meni licno, ova njegova "fatalna" zaljubljivost u svaku mogucu zenu je pocela polako da ide na zivac, tako da mi ovo konacno otreznjenje dodje kao olaksanje. Uz U sluzbi haosa svakako najbolje sto smo dobili iz preporoda.

28.07.2019
    21:49:00 sati
  • J.Stickman

8, 8, 7, 5

29.07.2019
    18:25:00 sati
    J.Stickman
  • koze123

8, 6, 6, 9

Opet Rekioni, ovaj put sa crtačem koga inače ne volim ali koji veoma odgovara ovoj epizodi. U daljim promenama Rekioni se hvata posla objašnjenja Dilanovih ljubavnih odnosa na jedan interesantan način - naime, jedna od Dilanovih devojaka sa kojom raskida ne prihvata najbolje to okončanje veze. A bogami ni njen ćaća. I ko kaže da samo Barbatova ume Dilana da izmuči? Rekioni je ovde Dilana mučio i fizički i psihički, sve dok ga nije slomio da bi sam sebi (a i nama čitaocima) priznao  kako stvari stoje. I dok sve to na papiru deluje sjajno, nažalost u nepotrebno preteranoj apstraktnosti dolazi do nedorečenosti. Kao da je Rekioni preuzeo preveliki zadatak, zagrebao površinu i krenuo da kopa ali onda odlučio da stane u jednom trenutku. Jer posle onakvog mučenja i Dilanovog pucanja moglo se otići i malo dublje, ali i ova obrada Dilanovih ljubavnih odnosa je donekle zadovoljavajuća. Svakako jedna od ličnijih priča koje na prilično dobar način obrađuju zadatu temu. Pritom, treba napomenuti da bi nekima ova epizoda mogla biti "too much", i na momente je stvarno bolesna čemu doprinosi i crtež. Dalanjola generalno ne volim, previše mi je nedovršen i ne razaznajem najbolje šta se dešava kad on crta, ali ovde odgovara, posebno u crtežima grotesknog kao i u torturi koju Dilan proživljava. Gručo je ovde pun pogodak. Dakle, sasvim solidna epizoda u kojoj Rekioni nije štedeo Dilana nimalo, a Dalanjoj se potrudio da bude što odvratniji, te sasvim dobro to funkcioniše u celini.

02.08.2019
    17:01:00 sati
    koze123
  • ziro

10, 10, 10, 10

07.08.2019
    20:09:00 sati
    ziro

6, 7, 8, 5

Neloše.

30.09.2019
    15:05:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

02.11.2019
    17:20:00 sati

8, 8, 3, 8

Ovdje se opet mora početi od crteža: i ako je namjerno stil ovakav, i ako neko misli da na ovaj crtež treba gledati drugačije, nema šanse da može dobiti neku visoku ocjenu. Sama priča je dosta emotivna, mada bih ipak rekao da ide u preveliku krajnost. A Gručo je stvarno predstavljen na čudan način. Cijeli ovaj period revolucije donosi neke neobične promjene, drugačije od onih kakve sam očekivao slušajući i čitajući o najavama revolucije. Imam utisak da je glavni cilj urednika da Dilan prođe kroz sito i rešeto, da mu odjednom svi pokažu šta je on zaslužio svojim ponašanjem...

11.05.2020
    18:49:00 sati
  • lwood

Ukupna ocjena 22%

2, 2, 2, 4

20.12.2020
    14:52:00 sati
    lwood

8, 8, 9, 10

Od pocetka promena Muska srca su najinteresantnija, najprovokativnija i najbolja prica objavljena, iako je poruka koju salje krajnje diskutabilna i upitna.
    Glavna tema ove epizode jeste ljubav i Dilanov odnos prema njoj.
    Dilan tokom cele epizode nepokolebljivo brani svoj stav koji je imao tokom celog serijala da bi ga na kraju diskutabilno preformulisao i izmenio na samom kraju epizode. Da li nam se svidja takav stav i koliko je on u duhu Dilanovog karatkera i poimanja ljubavi i da li je uopste to bitno verujem da ce se diskutovati u buducnosti. Svakako je interesantno ovo vidjenje ali sam ipak za to da je Dilan voleo svaku svoju devojku zarad ljubavi a ne zarad toga da bi se osetio voljen. Ovde se umanjuje Dilan emotivac a uvecava Dilan egoista, do sad se s tim nismo susreli, bilo je testiranja, preispitivanja i napada na Dilana da je upravo egoista a ne emotivac (pogotovo od Paole Barbato) ali se sve do sada zadrzalo samo na tome - napadima i preispitivanjima, mozda bolje da je tako i ostalo.

Ono sto mi se najvise svidelo u ovoj epizodi je atmosfera, London u snegu(verovatno se radnja price desava negde oko dana zaljubljenih) i spor tempo price u kojoj se smenjuju sumorni, snoliki, metaforicni momenti sa elementima triler price u stvarnosti. (moguce je da prica ima malo sporiji da ne kazem razvuceniji tempo jer Rekioni sve vreme igra na krajnje razresenje ali je morao da popuni 90 i nesto stranica pa je rastegao pricu sto meni licno ne smeta). Za tu atmosferu je cak i vise od Rekionijevog scenarija zasluzan sjajni Pietro Dall'Agnol koji je svojim specificnim, a tako autorskim i svojstvenim stilomodlicno udahnuo sumornost u ovu epizdou. Ovde je jos bolji nego u Na kozi pogotovo u onirickim scenama koje su crtane drugacijim stilom od onih koje se odvijaju u stvarnosti.
    Takodje je moguce iz podteksta price izvuci tezu da je prijateljstvo najsnazniji vid ljubavi, sto se vidi na primeru Gruca i Dilana, mada to nije previse naglaseno, mozda namerno da nam ne bi bilo sve servirano na tanjiru za razliku od prethodnih prica gde je upravo takva situacija.

Snazna je i seksualna komponenta price (koja se do sada u serijalu svodila samo na po koju golu sisu i dupe sa par izuzetaka a sada se vec ide na nesto dublje) koja je dosta naglasena pa je i to plus epizodi.

I za one koje strasno nerviraju pop kulturne reference u novim epziodama, e pa ako ih mrzite isto koliko i ja onda mozete da se obradujete jer ovde skoro i da ih nema sem sto Dilan na pocetku epizode prolazeci kroz trzni centar ugleda veliku statuu Dart Vejdera.

Naslovna strana je jedna od najboljih u serijalu i lepo oslikava ne samo ovu epizodu, nego uospte peripetije starog emotivca Dilana sa zenama.

Dakle ovo nije idealna epizoda, daleko je od toga da se moze spominjati medju najboljim epizodama serijala, cak i medju Rekionijevim radovima, ali je najbolja od pocetka promena a i neuporedivo bolja od gluposti zvane U sluzbi haosa.

P.S. svidja mi se to sto je Gruco predosetio da nesto nije u redu s Dilanom i nije bacio ni jednu jedinu foru sto lepo oslikava ozbiljnost situacije kao sto je bilo i u Dugom Pozdravu, s tim sto ova epizoda po ozbiljnosti i vaznosti ne moze da se meri sa Dugim pozdravom. Takodje mislim da onaj telefonski poziv koji je Gruco primio nije bio od Dorinog oca, nego od Dzona Gousta, cak mislim da se to i spominje u Mater Dolorosa ali nisam sad najsigurniji.

12.02.2021
    23:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%