Na koži

DD LU 153 | 96 str.

Misteriozni niz ubistava zahvatio je London, a jedina stvar koja povezuje sve slučajeve – svaki od ubica bio je od glave do pete istetoviran... tetovaže koje nisu bile tu prije napada ubilačkog ludila...

Crtež 4

Ukupna ocjena 38%

P*3

S*3

C*3

• Na koži
    DD LU 153
  • Na kožata
    DD MCOM 12
  • Na koži
    DD VEC 117

• Sulla pelle
    DD SR 326

• Nema posebnih napomena

Odmah treba reći da "Na koži" naprosto nije dobra epizoda serijala. Da, na intelektualnom nivou, uključujući i lajtmotiv tetovaža i tetoviranja koje ranije nismo viđali u serijalu, ima šta da ponudi... ali ne funkcioniše kao (dobra, intrigantna) PRIČA. U smislu strukture, drži se najotrcanijeg šablona serijala: serije ubistava ispresjecane scenama Dilanove istrage i dijaloga/monologa sporednih tipova. Šablon koji ocrtava uticaj đalo filmova na serijal, ali koji - u ovakvom tipu ideje i naročito nakon prečeste upotrebe - nema šta novo da ponudi. Ako uzmemo u obzir da većina dobrih novijih epizoda uopšte ne prati ovaj šablon (npr. "Preko praga" ili "Vrt iluzija"), ili ga donekle prati uz radikalno drugačiju perspektivu (npr. Akatinov "Ubica iz susjednog stana" koji HOROR motive stavlja u kontekst protoka vremena "sive svakodnevnice" i sustanarske ravnodušnosti jedni prema drugima), jasno je da "Na koži", barem u tom smislu, tone u sivi prosjek serijala. Drugi značajan problem je nedostatak ijedne iole snažnije scene, nedostatak emocionalnog naboja, dramske tenzije. Uzrok? Možda ponajviše jezivo otaljan DalAgnolov crtež, uz scenario koji sam po sebi prije poentira na intelektualnom negoli na visceralnom/emocionalnom nivou. Mislim, ovdje imamo priču o demonskom tetoviranju bez ijedne prave, gadne scene tjelesnog horora!

Nego, da se vratimo kvalitetnoj strani priče, intelektualno-idejnoj. Iako se, kao što je i istaknuto u uvodniku, Bruno Ena često izgubi u narativnim rukavcima svoje priče i propusti priliku da efikasno poentira - neki to nazivaju suptilnošću, a neki nedostatkom fokusa - u tkivu ove priče se može nazrijeti osnovna ideja-vodilja, pomalo trapavo eksplicirana kroz nekoliko monologa (ženskog tatu-majstora, te glavnog negativca). Ta poenta se tiče upotrebe SIMBOLA; tačnije, u stripu jedna perspektiva, jedno arhaično shvatanje korišćenja simbola, napada drugu, "modernu" perspektivu, težeći da je uništi i podvede pod sebe. Istovremeno se i problematizuje "moderno" shvatanje korišćenja simbola. Prva perspektiva, ona arhaična, koju nudi glavni negativac, magijski izjednačuje simbol sa simbolizovanim. Tako slike, same po sebi tek nizovi mastila na koži, koje predstavljaju život demona istovremeno i JESU život demona, i predstavljaju unošenje demonske supstancije NA i U naše tijelo; što nužno dovodi do fizičke, bukvalne metamorfoze u demonsko biće. Slično kao što u vudu lutka osobe jeste jednaka samoj osobi: svaku povrijedu lutke doživljava i sama osoba. Izjednačavanje simbola i simbolizovanog nas dovodi u vrlo direktan odnos sa svijetom oko sebe; suština stvari nije izjednačena sa njenom fizičkom suštinom. Glavni negativac na sebe nanosi krv, mastilo, pigmente - fizičke supstance - ali to nije ni krv, ni mastilo ni pigment već otjelotvoreno Biće demona. Kroz simbol direktno stupamo u dodir sa samom Stvari, suštinom. Nema granica, miješanja i preobražaj su neminovni.

Spram toga stoji druga, moderna perspektiva, sa jasnim RAZLIKOVANJEM simbola i simbolizovanjem. Tetovaža je samo tetovaža; parče mastila na koži, slika koja upućuje na nešto, ali nije jednaka onome na šta se upućuje. Ovaj pristup ima i dobre i loše strane: leži u osnovi naše civilizacije (Vigotski i Pijaže su opširno govorili o "simboličkoj funkciji" koja omogućava sticanje apstraktnih znanja i mišljenja kod čovjeka) i omogućava nam gospodarenje nad svijetom samim. Manipulacija simbola prethodi manipulaciji stvarnosti: arhitekta, prije izgradnje zgrade, simbolički predstavi njene dimenzije, plan gradnje, procijeni njegovu izvodljivost... i na osnovu toga vrši (uspješne) radove. Manipulacijom simbola dolazimo do društvenih promjena: apstraktno mišljenje zamišlja PROMJENU, bolji svijet, nešto što nije neposredno dato ali postoji kao potencijal. Bez razdvajanja simbola od simbolizovanog čovjek bi bio vječito uronjen u Biće, zapanjen i u živom dodiru sa onim što postoji, i potpuno nemoćan da ga sistematski promijeni. Ali... dolazimo do loše strane. Odvajanje simbola od simbolizovanog predmeta dovodi i do otuđenja, slamanja ove veze: čovjek je otuđen od objekta. Npr., u ovoj priči, ugledni par antropologa koristi polinežanske svete crteže - koji JESU život i biće demona-boga - kao apstraktne simbole, obične lijepe slike iz jedne druge kulture. Time se otuđuju od pravog značenja tih simbola u polinežanskoj kulturi - opsjednuti su samim simbolom, lijepom "autohtonom" umjetnošću - propuštajući suštinu, ZNAČENJE koji oni imaju u toj kulturi, demonsko-božanstvo prisustvo koje oblikuje tu kulturu. Naučnik je blokiran na formi, ne prodirući u sadržaj. Slično je i sa tretmanom tetovaža u našem društvu. Ljudi neobazrivo tetoviraju na sebe različite stvari, imena, slike, ne razmišljajući o tome da tim činom dovode sebe, svoje tijelo, na najneposredniji mogući način, u dodir sa drugima stvarima/konceptima. Tetoviraš veliki krst na sebe? Dovodiš svoje tijelo u dodir sa hrišćanskim učenjem? Jesi li dostojan te tetovaže i zar moraš na tako bukvalan način da se spajaš sa tim učenjem koje se mora živjeti? Tetoviraš ime druge osobe? Miješaš sebe i nju, svoje tijelo obilježavaš njom/njim, njenim/njegovim postojanjem? Jesi li spreman na to, i postoje li drugi načini da se to izrazi?

Pravilnu upotrebu simbola, koja ne odlazi ni u jednu od dvije krajnosti, vidimo tek u posljednjoj sceni epizode: djevojčica koja na psihoterapiji koristi crtež da bi izrazila svoja traumatska iskustva. Simbol se koristi da bi se prenijelo značenje stvari koja se drugačije ne može saopštiti niti dotaći. Nema izjednačavanja traume i simbola-crteža, prvobitna emocionalna reakcija šoka se ne ponavlja. Ipak, simbol i trauma su i dalje dovoljno povezani da prenesu drugima kroz šta ta djevojčica prolazi, a i da njoj samoj omogući da na bezbjednoj distanci evocira traumatsku uspomenu i "proradi" je kroz fantaziju, racionalizaciju, itd.

DD LU 152 Novi život

DD LU 154 Mjesečari

Ukupna ocjena 30%

2, 3, 4, 3

Ovo je dovedeno do neprepoznavanja. Nema dalje. Propast serijala.
    02.03.2019
    14:49:00 sati

Ukupna ocjena 39%

5, 4, 1, 9

Prica donekle interesantna, iako se autor nije trudio da sakrije ubicu. Vec od samog pocetka je igrao sa otvorenim kartama, pa je upitan bio samo motiv zlocina, iako se i to dalo naslutiti. Ono sto je ovdje u centru paznje je crtez. Dall`Agnoll je jedan od najboljih Dylanovih crtaca, vec je u proslosti u vise navrata eksperimentisao i moglo bi se reci da se radi o pravom kameleonu DD tima. Ovo sto je ovdje sebi dopustio je samo dno dna. U sustini, ovo uopste nije crtez vec samo skice za epizodu, kako to mnogi crtaci urade prije nego sto naprave konacni crtez. Na strani 40 vidimo cak dvije verzije Dylana, Dall`Agnoll se nije cak ni potrudio da obrise jednoga sa vinjete, vec je samo tako to ostavio. Ne mogu da shvatim da je jedan profesionalac poput njega tako nesto sebi dopustio, problem je sto znamo sta taj covjek moze, ali ovdje je to jednostavno tako uradio sve preko klinca. Nevjerovatno je da je za ovako nesto primio novac. Jos nevjerovatnije je to da su urednici dopustili da mu ovako nesto prodje. Ovo je definitivno vizuelno nesto najgore sto sam ikada vidio u jednom SBE stripu i nemojte, molim lijepo, da ovdje neko crtaca vadi na umjetnicku slobodu, leprsavost i ostala sranja.
    02.03.2019
    15:55:00 sati

Ukupna ocjena 40%

4, 3, 4, 7

Razocarajuce.  Crtez je bas bezveze, nekako je ofucan, bez ikakvih detalja, sto bi mozda bilo u redu da je ovo KP ili neki Western serijal, gdje nekad ovaj stila ima smisla, ali u Dylanu jednostavno ne stima.  Scenario je slab, jer iako shvatamo da je ovo pulpy trash horror prica, ipak nema previse toga sto u ima smisla.  Cak i onaj veliki crnac koji tetovira ljude da bi se oni pretvorili u nekakvo demonsko bice, koji kurac je poenta svega toga?  Jedino naslovnica ima neki kul efekat, sve ostalo je slabo.  Ovaj broj i onaj prethodni, Novi Zivot, su stvarno losi.  Jedna od slabijih epizoda.

02.03.2019
    23:58:00 sati

5, 5, 6, 6

Sjajna recka Mhejl! Siguran sam da bi je cak i Stinky odobrio (kad bi jos uvek bio na nasem (niskom) nivou svesti ;)

Kad ne bi znao ko je autor price  kucu bi stavio da je ovo klasik Chiavi, prosecna premisa, red kasapljenja red istrage i naravno, moje "omiljeno", nabijanje zrtve na ostre predmete, ograde u ovom slucaju :) Sto je jos gore, nedostaju oniricke scene, ali i twist na zadnjoj strani, pa tako Ena ispada jos gori, vodeci ovu linearnu pricu u stilu najdosadnijeg Rujua. Ni Dal'Agnol ne pomaze previse, ocigledno je da ovo deluje kao skica, ali cak i takva mi je bolja od njegove Granica faze. Stanova ideja je odlicna, ali osrednje realizovana.

03.03.2019
    23:22:00 sati

Ukupna ocjena 29%

3, 3, 2, 5

Ima neko vrijeme kako sam pročitao ovu priču i ono što mi ni onda, a ni dan danas, kada sam je se ponovno prisjetio, nikako ne ide u glavu je zašto je pobogu ovo objavljeno? Što se tiče Dall'Agnola, ova priča liči doslovno na skicu, nikako na gotov rad.. Jako loš, neprepoznatljiv i izrazito mučan za čitanje crtež koji nije dostojan Dylanovog serijala.. Enna se okušao u pisanju scenarija, neka ostane na ovoj epizodi i to je to.. Više ne treba pisati ništa.. Tetovaže koje u ljudima bude vraga? Mislim, ovo je previše čak i Dylanov serijal.. Mala svijetla točkica je Stanova naslovnica, ali jako mala.. Naslovnica je dosta nezanimljiva i bezidejna.. Ali je opet pet puta bolja od priče i crteža zajedno..

10.03.2019
    16:36:00 sati

• Obračun u Crnoj Dolini