UZU DRKW 1 | 202 str.

U malom japanskom gradu počinju se dešavati čudne stvari. Mnogi primjećuju opsesiju prema spiralama. Događaju se misteriozne smrti. Svi su izgledi da pravi užas tek slijedi.

• Spirala užasa
    UZU DRKW 1

• Spominju se Naruto virovi (danas turistička atrakcija u istoimenom gradu), čiji naziv zajedno sa naslovom stripa formiraju ime junaka jedne druge mange - Naruto Uzumaki.
  • U Darkwoodovom izdanju se ova sveska čita kao i sve mange u Japanu - s’desna na levo, suprotno od onoga kako smo mi navikli da čitamo.

Posle dugo vremena konačno proboj mangi i kod nas (bar u štampanom mediju, internet se ne računa). Darkwood to radi jednim interesantnim ostvarenjem - Uzumaki! Kažem interesantnim zato što to svakako jeste, jer uz možda i neke ‘’rupe’’ u scenariju ovo ostvarenje ostavlja izuzetno dobar utisak.

Atmosfera u stripu je veoma zastrašujuća, kombinacija paranormalnog i psihološkog uvek dobro funkcioniše u horor žanru, izazivajući iskrenu jezu. Prvi broj ‘’Uzumakija’’ je u osnovi kolaž priča, morbidnih i užasnih koje nas uvode u radnju. Gošima Kire je devojčica koja nas kao narator obaveštava o tim proteklim događajima. Prvi u nizu je slučaj oca Saita Šuićija, koji postaje opsednut spiralama. Bukvalno. Tu imamo taj psihološki efekat koji sam po sebi izaziva teskobu. Scene u kojima je on u svojoj sobi pretrpanoj spiralnim oblicima i predmetima, kada pravi vir u kadi pre nego što ulazi u nju, pokušaji da pokretima očiju formira spiralu deluju veoma stvarni, odajući taj utisak psihološkog poremećaja. A već u njegovoj smrti se polako naziru paranormalni fenomeni, dim posle kremacije obrazuje spiralu, a zatim i deformisani lik pokojnika. Nakon toga slede jedan za drugim događaji koji tom gradiću donose status ukletog. Iz gradskog krematorijuma redovno kulja dim u spiralama. Majka Saita Šuićija seče sebi jagodice na prstima da bi odstranila spirale sa sebe. Spiralno udubljenje na glavi jedne devojke se uvećava sve dok je celu ne obuzme, te se ona na kraju ‘’uruši sama u sebe’’. Zaljubljeni par se bukvalno uvija jedan oko drugog dok se ne isprepletu skroz, formirajući ljudsku zmiju i nestanu u moru. Kose nekih devojaka oživljavaju, uzimaju spiralne oblike i crpe život iz njih… da ne bih uskratio uživanje onima koji nisu pročitali dalju analizu tih i drugih scena neću raditi.

Crtež je odličan, svaki detalj je prelepo naglašen, izrazi lica opisuju sav užas kroz koji likovi prolaze, kao i psihička stanja u kojim se nalaze. Crteži reke, neba i pejzaža sa spiralnim kovitlacima me neodoljivo podsećaju (možda zbog Van Gogovih ‘’Zvezdana noć’’ i ‘’Žitno polje s’ čempresima’’) radove impresionista, dok Itova preciznost i savršeno korišćenje kombinacije crno-belo zbog nečeg podsećaju na grafike Ešera. Takva srećna kombinacija, pa još u službi horor-stripa, stvaraju umetničko delo koje će vas sigurno zaintrigirati. I uplašiti. Sada već sigurno kultnu scenu smrti Saitovog oca bilo bi bespotrebno posebno opisivati. To jednostavno mora da se vidi. Prvi broj ovog serijala radi tačno ono što bi prvi broj i trebao da radi-zainteresuje vas. Pitate se odakle i zbog čega spirale? Kako to rešiti? Kad izlazi novi broj? To je sigurno još jedna od vrednosti ovog prvog broja Uzumakija.

Sigurno je da bi se još mnogo toga moglo reći o ovom izdanju, jer kao zasebna sveska sigurno je vrhunsko delo vredno pažnje, ali kompletnu ocenu treba davati nakon čitanja drugog i trećeg (završnog) dela.

UZU DRKW 2 Uzumaki - Spirala užasa 2

8, 7, 9, 8

01.05.2014
    07:53:00 sati

7, 9, 10, 8

...jezivo i ljigavo na japanski način, priča bez previše objašnjeja radnje i uzroka svih tih događaja (još nisam pročitao treću posljednju knjigu) koja vam pruža osječaj pravog istinskog horrora. Crtežu zbog nekih stranica koja su prava mala remek djela (najbolja mi je ona sa dimom) dajem maximalnu ocjenu.
    01.05.2014
    10:25:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%

9, 7, 10, 8

01.05.2014
    19:12:00 sati
  • sergej773

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Uzas.

01.05.2014
    20:08:00 sati
    sergej773
  • karven

Ukupna ocjena 23%

2, 1, 4, 2

Impresivno u svojoj nezanimljivosti
    01.05.2014
    20:17:00 sati
    karven
  • Cromwell

8, 8, 9, 8

Grafička poslastica uz ponekad udarne jezive scene.  Jako jako dobro.

02.05.2014
    18:28:00 sati
    Cromwell

8, 6, 8, 5

Strip koji ima odlicnu reputaciju, ne govorim tu samo o tome sto je bio nominovan za Eisnera, to ionako nije neko mjerilo, vec uopste kada se radi o preporukama horror stripova, ovo ime je uvijek tu negdje prisutno.
    Nakon procitane prve knjige ne znam ni sam sta da mislim...
    Pocetak je dobar, jedan gradic je opsjednut sipralama, zasto i kako, na odgovore se mora da ceka u narednim knjigama, ako ih uopste bude bilo.
    Ima nekoliko finih i jezivih scena na pocetku, ali onda se odjednom ubacuju novi likovi, na taj nacin se u nekoliko navrata presjeca zapoceta prica i sticem utisak kao da se radi o epizodnoj prici u kojoj su glavni likovi uvijek prisutni, ali se centar radnje skrece na druge gostujuce likove, nesto kao u tv serijama poput X-Files.
    Jasno je da i u takvoj vrsti naracije postoje dodirne tacke, ali ipak imam osjecaj da bi bolje bilo da je radnja konstantno koncentrisana samo na glavne likove.

Crtez je ok, nista vise od toga. Djelimicno se osjeti mracna atmosfera proizvedena kroz tamno sjencenje, sto dobro odgovara ovoj prici.

Drugi dio je mnogo bolji, dok je zavrsetak u trecoj svesci pomalo besciljan.

02.05.2014
    20:42:00 sati
  • krem

Ukupna ocjena 34%

1, 1, 8, 4

03.05.2014
    18:21:00 sati
    krem
  • gombi

7, 6, 6, 6

20.05.2014
    12:09:00 sati
    gombi

8, 8, 9, 9

Vrlo zanimljivo, strasljivo i konfuzno, ali bas u dobrom smislu. Ovaka horror se ne vidja svaki dan.  Svaka stranica ostavlja utisak nocne more is koje nema budjenja, tako da su svi glavni likovi sjebani, iako to jos uvijek ne znaju.  Scene poput one kad se Suicijev otac prakticno pretvori u spiral i tako umre su jezive.  Junji Ito je mastovit crtac, a bogami i scenarista, tu nema sta.  Za sada sam samo zavrsio ovaj prvi dio, ali moram priznat da ce mi sve ovo dugo vremena ostati u pamcenju.  Ovakve strasljive scene i pricu je tesko izvadit iz mozga.  To samo jos potvrdjuje Itov talent.

05.06.2014
    09:30:00 sati
  • Mali_Mate

6, 5, 8, 4

Nije loše.

Kupio sam na blef, a onda sam se nakon par prvih stranica sjetio da sam gledao neki film gdje neki grad teroriziraju spirale (vjerojatno ekranizaciju?)...Film je bio negledljiv koliko je bio spor (a to kaže čovjek koji voli četverosatne nijeme filmove), al ovdje u mangi tempo je nekako bolji i svaka priča funkcionira za sebe.

Ni pričom ni scenarijem nisam impresioniran zasad. Čini mi se ko prosječan psihološki/supernatural horor, a onaj zadnji chapter s kosom je naprosto loš. Ipak mi je dovoljno zanimljivo pa ću kupit i drugi broj.

Crtež osvježenje nakon Naruta i One Piecea

13.11.2014
    15:16:00 sati
    Mali_Mate
  • Unngenant

9, 9, 7, 5

Nema šta meni je ovo bilo najprijatnije iznanađena sa onu stranu sveta. Čak šta više dosta mi se dojmilo dobro pogotovo zbog priče i atmosfere u celoj seriji. Nema neke suštinske razlike između prve dve sveske. Nijanse u pitanju su...

13.02.2015
    12:09:00 sati
    Unngenant

7, 4, 8, 8

Jednostavna premisa i neke od Itovih maštovitih rješenja mi se jako sviđaju. S jedne strane dovoljno zanimljivo i morbidno, ali s druge su likovi prilično loši. Cijelo vrijeme se ponašaju poput debila, kao da ne znaju što se zbiva u gradu i konstantno su iznenađeni novim pojavama (na koje zaborave čim se okončaju), a nikome ne pada na pamet pobjeći iz tog grada glavom bez obzira. Junakinja je posve li-la lik pa su najzanimljiviji likovi ipak epizodni. Crtež mi se jako sviđa, kao i zadnja priča s opsjednutom kosom.

22.03.2017
    19:02:00 sati

8, 8, 9, 9

Ocene i komentari za sva tri dela.

07. jul 2018

Ima spojlera

Počeo da čitam Uzumaki keca, završio prve tri priče noćas. Joooooj kakva atmosferaaaa... Jedva sam se nakanio da počnem (važi i za mange generalno), pa ipak čitanje zdesna nalevo uopšte nije predstavljalo problem, navikao sam se odma'. Jedva čekam da nastavim sa čitanjem i sutra uveče! Ovo je prva liga, naročito crtež, priča i atmosfera! Ima nekih scenarističkih naivnosti, biće o tome još reči kada iščitam sva tri toma, a da li je to tipično za mange - rano je da kažem. Bizar fest + atmosfera malog mesta (poput Twin Peaks) + seting modernog Japana = svrškavanje u gaćke!
    ......

Pročitao i preostale tri priče. Moram priznati da su slabije od prve tri.
    Prve dve su povezane i čine celinu, trojka za njima ni malo ne zaostaje. Epizoda sa grnčarskom peći (Izobličenost) mi je najslabija i gotovo da nije bila strašna (početak, atmosfera i završnica sa ćaletom koji se ne menja je super), u odnosu na ostale priče. Uvrnuti ljudi je dosta dobra priča, kao i Uvojci, gde mi se nije svidela ona borba (pre bi se nazvalo epic battle) ali je završnica sa sasušenom devojčicom jeziva. Svimđa mi se kako je kosa nastavila da se šepuri još malo nakon njene smrti, kao kada se oči pomeraju i nakon dekapitacije)
    Prva i druga su ipak najjezivije (naročito scena kada se otac ugura u bure, ili majčino ludilo), dok je najjezivija scena (diskutabilno s obzirom na bure, ali svakako najupečatljivija) možda ona kada spirala devojčici proguta oko.
    To da su ljudi oguglali na spirale i užas, to sam prihvatio lako. Naprosto žive živote hipnotisani spiralom (u uvojcima su čak i prikazani kao hipnotisani). Slično kao i u seriji Twin Peaks, gde se u jednoj epizodi dogodi nešto užasno, što naloži gledaoce, a u sledećoj kao da se ništa nije dogodilo. Inače obožavam stripove smeštene u neko malo mesto.

Na čitanje s desna na levo sam se odmah navikao, a takođe i na crtež, na koji nemam zamerki, perfektno dočarava atmosferu. Čak mi je bio još bliži jer način na koji crta ljude u nekim scenama me podsetio na crtačaa u Dilan Dogu, Ugolina Cossua (znam da ga svi mrze, ali lica crta slično kao Ito, i likovi mu deluju statično dok u Uzumakiju baš suprotno). Baš kao što reče Džimi, prvo stori osećaj  bezbrižnosti a onda iznenadi nekom morbidnošću. Drago mi je što sam se ovako brzo navikao na mange.

Zaključak, Tri o-dli-čne priče, dve veoma dobre i jedna meh, crtež strava (i užas!)

....
    12. jul 2018

ima spojlera

Pročitao najzad i Uzumaki 2. Jak mi je gotovo podjednako kao kec. Bolnička ''saga'' (''Stub komaraca'' i ''Pupčana vrpca'') mi je odmah uz prve dve priče iz keca, dok mi je možda bolja i od treće priče, ''Ožiljak''. To su mi ujedno dve najbolje priče u dvojci. Za njima idu sablasni ''Crni svetionik'' i odvratno-genijalni ''Ljudi mekušci''. Prva priča, ''Pajac iz kutije'' je brutalna (+ uvek je lepo videti zombije), ali i pomalo jednostavna, nešto joj nedostaje. Poslednja priča ''Tajfun broj 1'' mi je najgora do sada, i potpuno odudara nekvalitetom od svih ostalih, a naročito mlako deluje uzevši u obzir da se nastavlja na pomenutu bolničku sagu. Objašnjenje da se tajfun zaljubio u Kirie je toliko glupo da se može uporediti sa Dilanovom Pobunom automobila. Dno dna i težak filer od priče.
    Najbolji momenti: bebe-pečurke koje pričaju, noćne avanture krvožednih trudnica, transformacija dečaka u puža, lutanje svetionikom, raspadanje zombija... Svi momenti su super, osim pomenutog Tajfuna.
    Iskreno, ne da mi ne smeta odsustvo reakcije građana Kurozua, već naprotiv, njihova uzdržanost daje neki šmek i dodatnu jezu ovom stripu.
    Od trojke očekujem puno, nadam se da će ova priča kvalitetno završiti, glupo bi bilo da ne bude tako.

...

21. jul 2018

Završih najzad ovaj serijal, prvi manga serijal koji sam ceo pročitao (i prvi koji sam zapravo i pročitao, ne listao).

Iz prethodnih komentara se vidi da ima dosta onih kojima serijal nije legao, i koji nisu sasvim zadovoljni - neki su očekivali više, grandiozniju završnicu, bolju povezanost priča (naročito u prva dva dela)... Drugi su pak izjavili da stripu nedostaje atmosfere (sa tim se nikako ne bih složio, strip je vrlo bizaran i napet i def. igra na kartu dobre, jezive, napete atmosfere).

Kao što rekoh u prethodne dve teme /Uzumaki 1 i 2/, svaki deo ima dve-tri odlične priče, dve-tri dobre-do-vrlo-dobre, i jednu lošu. Tako je otprilike i ovde, ali je teško secirati priče, jer priče u trojci imaju jači kontinuitet. Definitivno mi se veoma svidela prva priča ''Demonske barake'', zatim slede ''Leptir'' i ''Haos'' gde mi se sam koncept dece koja jašu na tornadima nije svideo (suviše je superherojsko-detinjast, podseća na one anime serije gde se družina klinaca trka na howerbordovima i sl.), ''Nastavak haosa'' je dosta dobra priča i naravno nadovezuje se na prethodne, a naročito su upečatljivi zapetljani ljudi po barakama, kao i ljudi-mekušci koji sada služe kao hrana. Trojka po atmosferi vrlo podseća na Saramagove knjige o šta-bi-bilo-kad-bi-bilo scenarijima (Smrt i njeni hirovi, Slepilo, neke kratke priče...) - tipa, Smrt da otkaz i kakve to uzročno-posledične veze ostavlja na jednu državu; grad opsedaju spirale i kakve to posledica ostavlja na grad, taj neki, meni veoma drag, fazon, koji ako autor ima mašte, može da iznedri mnogo toga. Meni iskreno nije smetala apatija stanovnika u prva dva dela, štaviše u većem broju priča nema razloga za masovnu histeriju i haos (do koga će doći u trećem delu), a ljudi su u pojedinim pričama kao drogirani, što je posledica hipnotišućeg efekta spirale... Priča ''Bekstvo'' mi se možda i najviše dopala od svih iz trojke, naročito distorzija vremena i prostora (po atmosferi podseća na Dilanovu epizodu ''Zed''). Zatim sledi podjednako odlična i genijalna priča ''Lavirint'', da bi poslednje poglavlje završilo ovu sagu, ''Ruševine''. Atmosfera u Kurozuu i naročito završnica su me podsetili i na Dilanov diptih ''Arakne - Prokletstvo''. Slažem se sa Imrom da je kraj surov i tužan. Znao sam da bekstvo neće uroditi plodom, i da se ovakve priče uglavnom završavaju odlaskom u srce tame / središte zemlje, tačnije u epicentar svih zbivanja, gde se nalazi i velika spirala. I tako i bi. Naravno, moglo je da bude milion različitih nijansi ove ili drugih završnica, ali Ito je baš odabrao ovu. I, iako je nekako bilo očigledno da će Kirie da se suoči sa uzročnikom svih nedaća, ono što je usledilo je dosta dobro prikazano. Nema ovde nekog velikog čudovišta koje treba ubiti da bi se grad vratio u normalu, nema glupih proseravanja... Ima samo jedna drevna građevina sa milijardu spirala, i vekovno prokletstvo. I ni Kirie ni njen momak ne mogu to da zaustave. Na kraju se ona miri sa sudbinom i prepliće sa dečkom u poslednjem, pred-kamenom zagrljaju, a ''kamera'' autora odzumira i pokazuje detalje Kurozua i sam Kurozu iz vazduha. Vrlo depresivan kraj, ne i neočekivan ali mi se veoma svideo, baš stoga što nema nekakvih proseravanja, tačnije - nema nade da će iko preživeti, Kirie nije junakinja dana, već završava kao i svi. Grad je večan, prokletstvo je večno (i ciklično), ljudi su prolazni. Istina, i ja sam se kao i Broj 1 pitao šta bi sa bratom od Kirie, koji je postao puž - verovatno je preživeo..? A kako je Kirie narator priče kada na kraju završava onako kako je završila? Dobro pitanje, ali mislim da na kraju krajeva nema odgovora, niti je to toliko važno...

Inače, u američkoj verziji Uzumakija postoji dodatno, 'izgubljeno' poglavlje pod naslovom ''Galaxies'', kao i simpatični afterword na 2 strane.

Sve u svemu, predivan prvi ozbiljni izlet u svet mangi, o kojima nikada nisam imao negativno mišljenje, ali dugo nisam uspevao da se nateram da pročitam išta.
    Mada da budem iskren, ko ima predrasude prema tipu mangi gde su likovi nacrtani izrazito detinjasto i sl. (tzv velike oči), a pritom voli mračnije, teže, bizarnije, ozbiljnije stvari, ovo je pravi strip za njega.
    Uzumaki je i po (za mange nevelikom) broju stranica, i po (svežoj) ideji, priči, (cikličnoj) radnji, (creepy) atmosferi, crtežu... sve ono što sam od jedne mange i očekivao i priželjkivao. Drago mi je što je baš ovo prva manga koju sam pročitao; da je neka druga koja mi manje odgovara (kako crtežom tako i tematikom), možda bih izgubio želju za daljim čitanjem mangi... Ne kažu džabe da su Japanci majstori atmosfere i kreativnosti.
    Definitivno ću nastaviti s (kraćim i ozbiljnijim) mangama (poput Uzumakija), Mhejl mi je već neke preporučio pre nekoliko meseci, pa ću se baciti na njih. Još dve kraće da pročitam do kraja godine, puna kapa!

...

Sviđaju mi se Darkvudove 'srebrne' naslovne stranice, iako su zapravo dizajnirane, tj. nisu originalne.

...