• Saratoga
    VB LMS 324

• Saratoga!
    VB CB 28

• Slobodna Blek-adaptacija čuvene bitke za američku nezavisnost.
  • Pojavljuju se razne povijesne ličnosti: od poznatog generala britanske vojske Johna Burgoynea do prvog predsjednika SAD-a Georgea Washingtona.

Legenda kaže da je George Washington, vrhovni komandant mladih američkim patriota, prije jedne od sudbonosnih prekretnica u američkoj povijesti, tokom teške snježne mećave, našao shodnim posjetiti najjaču kariku svoje moćne armije: - Velikog Bleka, plavokosog traperskog kolosa, i njegove pajdaše - samoukog šumskog genija Profesora Occultisa i maloljetnog pjegavog dječačića sumnjive seksualne orijentacije (koji uvijek ima nešto protiv žena) - Roddyja. Sastanak je prošao bez većih diskusija, cilj je bio jasan – treba osvojiti Brdo Suza, moćnu utvrdu kukavnih britanskih okupatora. To što nije bilo dovoljno ljudi za taj pothvat bilo je manje važno, 3 asa hrabra srca su bila spremna, našlo se i još nekoliko nesretnika zaduženih za sporedne uloge i herojsko pogibanje. Improvizacija je kraljica svake bitke, rečeno je još davno.

Iznenađenjima nikad kraja...

Za razliku od onih kojima je Blek bio omiljeno štivo u mladosti, ja ga već tada nisam podnosio. Već onda mi je smrdio, nije to bilo to, nešto s tim stripom nije bilo u redu. Bio je glup, i vrijeđao je moju inteligenciju. O kako sam bio u krivu... Tek ću mnogo godina kasnije shvatiti pravu moć Bleka Stene, njegovu nadmoćnost nad ostalim stripovima, njegovu univerzalnu edukativnu dimenziju, njegovu omnipotentnost.

Recimo tada to nisam gledao na taj način, otvorio bi Bleka i pokušavao se unijeti u taj frenetični svijet sjeverno-američkih patriotskih igara, što mi nije polazilo za rukom. Jer u drugim stripovima koje sam 'gutao' toga nije bilo, i Zagor i Tex su se pokušavali držati barem za slamčicu logike i realnosti. Jeste da su i oni bili najbolji strijelci, najhrabriji ratnici i najjači fajteri u salunskim kavgama, ali se sa Blekčinom nisu mogli nositi. Zato jer se Blek (odnosno njegovi tvorci/scenaristi) nije obazirao na osnovne zakone logike. Ne, logika je glupa, logika je za pičkice, zaboravite logiku dok uranjate u čarobni svijet Velikog Bleka. Recimo da se u jezeru pojavi golemo oklopljeno čudovište i napadne glavnog junaka, Tex bi prvo gubio vrijeme sprdavajući Carsona kako je za sve on kriv, onda bi nakon par neuspješnih pucnjeva nelagodno priznao da je u sranju do grla, Zagor bi naivno kao i uvijek prvo probao sa pištoljem, pa sa sjekirom, međutim Blek bi uzeo zašiljenu dasku koja mu se začudo našla upravo pod rukom, i čudovište pogodio ravno u oko, pa onda trometarskim skokom u vis, skočio ravno na glavu čudovišta i natjerao ga da proguta bure baruta sa zapaljenim fitiljom, što bi automatski značilo njegov kraj. O tome vam ja govorim, nema tu zajebancije, sve se dešava onako kako Blek želi. Sve ostalo je neprihvatljivo, stoga nemoguće.

Hajdemo recimo pogledati šta bi se desilo u jednoj hipotetskoj situaciji koja ima veze sa ovom epizodom; recimo da je nekoliko ljudi zarobljeno na nekakvom brdu bez ikakvih zaliha. Tex, Zagor, pa čak i Kit Teller, bi se nakon pomne evaluacije date situacije, morali pomiriti sa sudbinom – najebali smo, ako nam netko ne stigne u pomoć nema nam spasa. U Bleku je to drukčije, jer će vrli domoljubi pronaći tajni prolaz koji kroz brdo vodi na slobodu, a brdo ima i više izlaza (koje recimo glupim Englezima, čija je tu utvrda dugo prije bila, nikako nije palo na pamet istražiti). Svijet je, kažem vam, jednostavan. Samo treba vjerovati u Bleka.

Dalje, ukoliko biste čitali nekog drugog junaka (od ovih koje sam već spomenuo), bili biste primorani pročitati svaku epizodu, i gubiti vrijeme sa ovim glupostima tipa "Kukci ubojice". Kao, od straha da nešto važno u čitavom tom junačkom kontinuumu slučajno ne zapostavite, da vam ne promakne 39 pojavljivanje ludog genija značajnog imena – Verybada. Primorani ste pročitati i najveći gnjilež od epizode da biste mogli pratiti šta se sve i kada točno desilo. U stripovima o Bleku toga nema. Nema tu nekih promjena raspoloženja likova, ili njihove uloge u cijeloj priči. Ne ne, tu se sve lijepo zna – Englezi su glupani, kukavice, lažovi, ubojice i gadovi, dok su američki patrioti škotsko-irsko-francusko-njemačkog pedigrea pravednici, točka. Tako ako vam se neku epizodu ne da čitati, što nije rijedak slučaj, vi se samo prebacite na neku zanimljiviju (pod uvjetom da takva postoji). Jer uvijek su tu ti isti zločesti Englezi da zagorčavaju život iznova i iznova našim šumskim junacima, i povedu kolo u nove igre.

Pravi pomoćnici su uvijek tu kad zagusti

OK, dosta zajebancije. Još sam samo htio reći da je Blek tokom svih ovih godina ipak doživio određenu mutaciju koja mu je osigurala prilagodbu novim zakonima tržišta, jer sada komotno može funkcionirati kao komedija. Kada ga uzimate u ruke oslobodite se predrasude da sad taj strip mora imati nekakav zaplet, uvod, likove ili nekakvu logiku, oslobodite svoj mozak od umjetno postavljenih barijera – i smijte se od srca. To je ono što je danas u Bleku stvarno nenadjebivo, taj naivni sekundarni humor, koji čini čuda u tmurnim danima kada vas kiša zatvori u brlog, a atmosfera spriječava da čitate nešto ozbiljnije.

Da kažemo još nešto o samoj epizodi - non-stop akcija, nema tu nekih odmaranja i kontempliranja, to je za ženskice, kupite si ljubavni roman ako vas to zanima, ovdje se užarenim gvožđima kuju prave junačine. Svakih 5 stranice strahoviti obrati, bezizlazne situacije, meci zuje na sve strane, otkrivaju se drevni putevi koji vode do davno zaboravljenih podzemnih kosturnica, pišu posmrtni testamenti, pogađaju nemoguće mete, spava usred bitke, bavi speleologijom, držeći top u rukama puca po odredima podivljalih neprijatelja koji neumorno nasrću... Čekaj malo, šta? Da, upravo tako, najjači moment ove epizode, kojega bi bio grijeh ne spomenuti, je kad plavokosa junačina Blek Stena sam izjuri pred dva odreda ljutih Engleza te trčeči nizbrdo puni i puca topom po njima.

Rapsodija.

Čovjek-top

5, 4, 5, 6

Čitao sam taj broj davno... Prikaz legendarne bitke kod Saragote na blekovski način sa već ustaljenim klišejima iz serijala, koji su, ako ne očekujete više od jednostavne lake zabave - čak i simpatično. Još ako ih recenzent iznese na tako humorističko-sarkastični način... ;)
    12.12.2007
    10:17:00 sati
  • I like girlz

8, 6, 8, 6

u djetinjstvu jedna od mojih najdražih blekovih epizoda.
    12.12.2007
    12:44:00 sati
    I like girlz

6, 4, 7, 5

Simpatična recenzija, baš sam se nasmijao. Lijepo bi bilo da vidimo još ovakvih recenzija Bleka.
    12.12.2007
    15:22:00 sati

5, 6, 5, 5

radnja - mozak na pašu. ponekad dobro dođu ovako ne previše zahtjevne pričice, za odmor... Pitanje: zašto opet nisu postavljene naslovnice od izdanja Porin stripa?
    12.12.2007
    17:45:00 sati

Ukupna ocjena 32%

2, 2, 5, 5

teško je dati ocjene za ovakav strip, svima je jasno da je ovo govno, ali je i legendarno, ista stvar kao i s kičem, ako ga staviš na kvadrat, ili kub, dobiješ novu vrijednost, a ovaj blek(ov) je toliko maestralno blesav da ga svi pamtimo: saratoga - blek puca iz topa ko iz kalašnjikova, u čemu je problem??!! nema problema, u borbi na sedam rundi sa sila majkom i zagorom, blek bi onaj veliki kamen digao jednom rukom + još bi na kamenu sjedili ova dvojica kukavaca.....
    12.12.2007
    23:49:00 sati
  • lsvemir

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

- ma glavno je da je recenzent zadovoljan recenzijom, a ostalo nebitno, no ocjene sve govore ...
    18.12.2007
    09:37:00 sati
    lsvemir
  • Ferri

6, 6, 10, 10

18.04.2008
    05:36:00 sati
    Ferri
  • cibalia

7, 6, 7, 6

Opuštajuća prićica kao i svaka Bleka Stene
    18.12.2008
    09:37:00 sati
    cibalia

8, 8, 10, 10

Uz Blekovo porijeklo, najbolji Blek, ima nelogičnosti ali bez toga Blek nebi bio Blek.Odlično.
    28.12.2008
    15:58:00 sati

8, 8, 9, 10

Legendarna scena u kojoj Blek jurisa sa topom u ruci i puca iz njega kao da je mitraljez. Totalni trash, ali zabavan itekako. :D
    25.07.2009
    09:48:00 sati

Ukupna ocjena 41%

3, 4, 5, 5

Koristim priliku da pozdravim mog prijatelja dolly69 koji doslovno svršava na ovaj strip , posebno na scenu kad Blek sa jednim punjenjem raspaljuje po Englezima. Da samo vidite kako on to prepričava i sa kakvim žarom , i vama bi se svidjela epizoda (koja je ipak teško sr...e, baš poput gotovo svih Blekova). I meni se Blek nikad nije svidio, ni sa 6 godina kad sam naučio čitati ali ako ćemo uspoređivati, ovaj Mitton je bio puno bolji od EsseGesse . A moram napomenuti još nešto,a to je da je ovo primjer kako se pišu dobre recenzije pa neka se novi recenzenti malo ugledaju na flambyja. Ovako piše pravi stripofil i ovako nešto želim čitati a ne tek puko prepričavanje radnje i razbacivanje visokim ocjenama bez imalo argumenata.
    26.07.2009
    18:28:00 sati
  • _saruman_

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Najbolja recenzija koju sam do sada pročitao. Fantastično Na strip ne bih trošio riječi...
    27.11.2009
    14:40:00 sati
    _saruman_
  • legaz

Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

I 10 za neviđenu glupost. Ovo je nenadjebiv strip koji svako mora imati u svojoj kolekciji.Razlog ne postoji ni jedan drugi sa tolikom koncentracijom gluposti na jednom mestu.

05.04.2010
    22:14:00 sati
    legaz

Ukupna ocjena 38%

3, 2, 6, 5

Recenziji skidam kapu! Ali scena gdje Blek topom u rukama tuče po Englezima - nenadjebivo!

30.09.2010
    15:57:00 sati
  • writer

Ukupna ocjena 21%

1, 1, 4, 3

Kad sam bio klinac primećivao sam da se u komšiluku među populacijom najviše čita Zagor i Blek. Tako sam i ja počeo. Naravno da mi se Zagor više svideo, al i Blek je imao neke svoje čari. Najbolja epizoda mi je Blekovo poreklo, i Kradljivci krzna - u albumu Blek. kako sam odrastao čitanje Bleka i Marka me je sve više teralo na povraćanje,  te sam ih negde sa 15-16 godina prestao čitati. ne znam kako bih ocenio ove naslovnice, Dnevnikova je takva da bi bilo lepše da je bio čist list i samo napis Saratoga. tako da dajem ocenu za Horusovu naslovnicu. Priču ne znam dal da ocenjujem. Kolko mi je poznato u vrtićima nema ocenjivanja :)

05.06.2011
    16:11:00 sati
    writer
  • Ukupna ocjena 63%

6, 3, 9, 9

Slažem se, da je ovo tako glupo, da je več legendarno. Blek ne teži k ozbiljnosti. On nudi neku zabavu ako ga shvačamo kao parodiju. Naslovnica mi je stvarno dobra. Karikaturistični crtež paše u ovakav geg strip.

11.09.2012
    13:02:00 sati

Ukupna ocjena 35%