Pobuna trapera

Veliki Blek

VB LU 1 | 96 str.

Blek je borac za slobodu i prava američkih doseljenika u ratu za američku neovisnost. Blek, sa svojim nerazdvojnim prijateljima Roddyjem i profesorom Occultisom, proživljava mnoge uzbudljive avanture i izvršava teške zadatke…

Ukupna ocjena 45%

Priča 4

Scenarij 4

Crtež 5

• Veliki Blek
    VB LMS 128
  • Sinovi šume
    VB LMS 129
  • Pobuna trapera
    VB LU 1
  • Legenda o Velikom Bleku
    STRZ 6
  • Prokleti admiral
    STRZ 11
  • Sinovi šume
    STRZ 17

• Ova je edicija u Hrvatskoj počela izlaziti 2005. godine u izdanju Ludensa, te sadrži brojne zanimljive tekstualne dodatke (uvodnik, biografija crtača Paola Morisija, tekstić o Blekovoj izdavačkoj priči, pisana priča o team-upu Bleka i Marka, te tekst o autorima koji su se okušali u tom stripu). Usporedno s Blekom počeo je izlaziti i Komandant Mark, još jedan veliki lik trojca Essegesse.
  • Edicija u Hrvatskoj počinje od samog početka serijala, dok je u Italiji originalnim tijekom počela izlaziti nešto kasnije, nakon dvadesetak brojeva koji su sadržavali priče malo novijeg datuma.
  • Veliki Blek je nastao 1954. pod paskom trija Essegesse i isprva ga je objavljivao Dardo.
  • U crtanju i pisanju Blekovih epizoda okušali su se i neki autori s prostora bivše Jugoslavije, kao što su Bane Kerac i Miodrag Ivanović Mikica. Naslovnice Ludensovog Bleka odradio je Corrado Mastatuono, dok je originale ispočetka radio Essegesse.

"U gustoj jelovoj šumi jedan div duge plave kose priprema zamke za lisice..."

To je naravno bio Veliki Blek, u svom prvom nastupu u stripu. Teško da ova recenzija ne može ispasti sprdnja zbog toga što pišem o junaku koji nažalost uživa takav status u nekim stripaškim krugovima (pritom ne bih želio nikoga osuđivati). Blek je junak kojeg zaista mnogi gledaju kao štivo za prije spavanja ili za čitanje na plaži, a moram priznati da ga i ja pomalo smatram takvim. Ludens je dakle pokrenuo edicije Bleka i Marka već „davne“ 2005. godine. Kupio je prava od Edizioni IF-a, koji se bavi uglavnom reizdavanjem klasika talijanskog stripa, a i ovaj traper ima takvu titulu, i to sasvim zasluženo, jer je uveseljavao mnoge male (i velike) u doba oporavka od najvećeg svjetskog sukoba ikad - Drugog svjetskog rata. Radnja stripa se događa dosta prije, još 1774., kako stoji napisano u jednoj vinjeti. Bleka ne trebam posebno opisivati, jer, ako čak i ne znate za njega (što nije nikakav skandal, ako tako zvuči) sve možete pročitati u dosjeu ovoga lika na portalu stripovi.com. Ipak, Blek se može opisati kao čovjek snažne tjelesne konstitucije, čovjeka koji prezire i podsmjehuje se bogataškom i općenito gradskom načinu života, onoga koji radije voli živjeti u skladu s prirodom, kako i sam kaže: „traperi žive pravi život; imaju zemlju za ležaj i zvijezde za krov“. Možda se ovo čini pomalo sanjarski, ali je vrlo lijepa i zanimljiva rečenica. No, Blek također ponekad zna pokazivati i znakove primitivnosti, nekada zna biti i pravi sirovi traper, kojega je za malo stvari briga. Pa, možemo ga nazvati „dobrim primitivcem“ (to je prvo što mi je palo na pamet, znam da je blesavo). No, ne želim i neću sada razvijati nekakvu blekovsku filozofiju jer je to, malo je reći, besmisleno.

Ovaj broj obuhvaća nekoliko (prvih) klasičnih priča o Bleku Stijeni iz pera torinskog trija Essegesse (Sinchetto, Sartoris, Guzzon), a ona „prva prva“ je vjerojatno i najpoznatija od tih nekoliko. Radnja nije baš nešto, Blek pronalazi malog Roddyja i njegovog ubijenog oca. Plavokosi traper zatim hvata jednog počinitelja, on biva tajanstveno ubijen, pa on i Roddy odlaze izvršiti osvetu u grad, prvi put se pojavljuje i Profesor Occultis, itd... I osamdeset stranica se ispunjava vrlo laganim i ultranaivnim štivom. A takve su i ostale priče, ne u ovome broju, nego u velikoj većini njih. Problem je u Bleku i u manjoj mjeri Marku što neprijatelji baš nisu zanimljivi, uglavnom je to neki engleski guverner ili indijanski poglavica. Kad dobijemo one zanimljivije, vrlo su loše predočeni. Tek se u Marku taj dojam malo-pomalo kasnije popravlja. Ne valja također to što puno priča iz Essegesse perioda imaju gotovo isti koncept - uvijek se tu nađe neki podmukli izdajica.

Essegesse imaju taj neki starinski i fini stil crtanja, prilagođen naravno, pedesetima, no, možda malo previše odiše jednostavnošću; dok je u Marku je puno bolji (možda zato jer je Mark desetak godina mlađi?). Crtež ovdje najvjerojatnije nije došao do izražaja zbog samog koncepta striscia formata, tada vrlo popularnog u Italiji. O naslovnici ne moram puno pričati, majstor talijanskog stripa Corrado Mastantuono je odradio solidan posao. Lagana naslovnica, ne previše maštovita.

Istaknuo bih sljedeće… Naime, sve ovdje negativno izrečeno uzmite sa zrnom soli, jer trojac Essegesse svojim se stripovima nepobitno svrstao u velikane talijanskog klasičnog stripa, a ne velikane "naivnog" stripa (kako bi mnogi zli jezici htjeli misliti).

I, za sve strpljive čitatelje, evo na kraju par „bisera“!

Dio razgovora između Occultisa i engleskog guvernera:
OCCULTIS (proriče pomoću boce džina): … vidim plavokosog diva kako diže ruku s oružjem da vas udari…
GUVERNER (uplašeno): Bože moj… kako se to može izbjeći?

Borba Bleka s Crvenim odorama:
Didaskalije: „Plemenitim podvigom Blek je svojim prijateljima otvorio vrata u slobodu, ali on se našao pred neprijateljskim bajunetima.
CRVENA ODORA (upire bajunetom u Bleka): Ovaj put te imamo, Traperu!
BLEK (podigne vojnika pomoću puške): Stvarno misliš, mamin sine?
VOJNIK (bespomoćan): Jupi…

Kako je puška postala Blek:
U Blekovim rukama puška postaje strašno oružje…“ (Blek udara vojnike drškom puške po glavi)

Blekova nova sportska disciplina:
(skače preko zida konopom): A sad pazite! Naučit ću vas novu igru!
Izmičući se kao čudom mecima, Blek je zapanjujućim skokovima dospio do samog vrha zida.

Ovako bismo mogli unedogled. Ovaj strip ima zabave napretek, pa, ako nemate ništa za pred spavanje, uzmite Bleka i bar se nasmijte. :)

VB LU 2 Šumska družina

Ukupna ocjena 38%

3, 3, 5, 5

Ah, prvi broj Bleka... Sigurno vraća uspomene i koju suzu na oko starim strip-nostalgičarima... Naivne radnje i scenarija, plitkih likova i situacija, s ondašnjim "nenadmašnim" crtežom esseGessea; mladim stripašima je početkom pedesetih Blek zvučao/izgledao kao remek-djelo stripovske pustolovine. Prvi put susrećemo naše omiljene junake - Bleka, Occultisa i Roddyja, a oni koji imaju prve brojeve LMS-ovog Bleka sigurno su jako sretni (jer bi to mogli dobro unovčiti!). Ne bih se složio s recenzentom da je Mark bolji od kasnijeg Bleka, nakon što završi essegesseovo razdoblje dolaze odlično nacrtane epizoda u francuskog produkciji, a pokušaj domaćeg autorstva samo je za pohvalu!

10.01.2011
    19:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 36%

2, 2, 6, 6

Mozda nisu imali play station, facebook i ostala cudesa, ali klinci 50ih godna 20. stoljeca, imali su nesto puno  bolje. Imali su Bleka!!! On je najhrabriji i najbolji lovac, on je kralj medju traperima, on je cunka. Zivio Blek!

10.01.2011
    20:19:00 sati
    Manetola
  • split85

5, 5, 5, 5

10.01.2011
    20:44:00 sati
    split85

10, 10, 10, 10

bez nostalgije bilo bi za 7, ovako čista 10-tka, ako uzmemo u obzir godinu radnje,to je savršenstvo.

Bravo esse-geese!!!

10.01.2011
    21:01:00 sati

Ukupna ocjena 41%

2, 2, 7, 8

Ovo je bio prvi broj Bleka koji sam pročitao (u LU izdanju), prije 4 godine. Tad sam čak i počeo da ga skupljam, ali sam odustao kad sam skužio da je sve na isti kalup.

10.01.2011
    23:05:00 sati
  • Sitting Bull

4, 5, 6, 6

Simpatično i naivno, sa današnje tačke gledišta naravno.

Kako klinac sam voleo Bleka,a da se vratim 20 godina unazad, bila bi mnogo veća ocena :)

10.01.2011
    23:50:00 sati
    Sitting Bull

Ukupna ocjena 38%

4, 4, 3, 5

Tek malo zagrijavanje za legendarnu epizodu kada Blek jurisa sa topom u ruci.

11.01.2011
    00:20:00 sati

5, 5, 6, 5

Da nije Bleka pola ex yu nikad ne bi naučilo čitati. Čestitke na recenziji, dala mi je neku nadu da budućnost stripa i nije tako crna kada imamo ovakve klince. Bravo!

11.01.2011
    13:03:00 sati

10, 10, 10, 10

Hvala za lepu recenziju.

11.01.2011
    14:44:00 sati

5, 3, 6, 7

Ah, ta 2005.

Sad shvaćam zašto mi je strip u to doba u nekoliko navrata išao na živce sa svim tim preuveličavanjem da je Blek nepobjedivblablabla....

Sjećam se i da sam imao velika očekivanja u trenutku kad sam ga kupio. Danas mi to zvuči smiješno.

12.01.2011
    15:56:00 sati

Ukupna ocjena 32%

2, 2, 5, 5

...i sam spadam među ove koji su se na Bleku učili čitati,ali do danas u rukama nikada nisam imao ovako stare epizode.. Moram priznati da je ova prva prenaivna čak i za djecu,a crtež također spada među lošije radove trojca essegesse... Naslovnice kako orginalne, tako i ludensova,također loše..
    08.11.2011
    16:25:00 sati

8, 5, 8, 8

Istina je da ima  loših scenarističkih rješenja. (Blek je upucan posred grudi a mirno ide dalje) ali ipak priča fino lagano teče. Crtež još nije na onoj razini kojeg od EsseGesse možemo očekivati, svejedno je i ovakav lijep. Nije mi bilo problem pročitati ovu priču. Jedino što mi smeta kod ovog ludensovog izdanja su kao i kod izdanja Kapetana Mikija- naslovnice. One mi stvarnu idu na živce. samo zbog njih ne kupujem ovo izdanje. Lms ima puno bolje naslovnice i njih i ocjenjujem. Inače mi je ovo sasvim solidan strip. Ništa bolji ni lošije od ostalih sličnih stripova (Zagor, tex Willer, Kapetan Miki, Mali rendžer...)

08.09.2012
    12:41:00 sati
  • Maki_Mostar

6, 5, 8, 8

Točno, poslije su svi bolje crtani (posebno Occultis), i točno sve ostalo, ali jbg... ja Bleka i dalje uzimam i čitam, evo danas sam radije pročitao ovaj 1. broj kojeg sam dugo tražio nego Zagorov novi sukob u 3 epizode s Ylenijom Vargom... nije mi danas dan za Zagora, malo mozak na pašu. Zar Zagorov 1. broj nije naivan?

17.05.2013
    20:56:00 sati
    Maki_Mostar
  • Rahazlam

9, 7, 9, 10

28.07.2013
    18:37:00 sati
    Rahazlam
  • Dudley Smith

Ukupna ocjena 30%

2, 1, 6, 3

Otprilike ocjene za ovaj strip-serijal u globalu.

16.09.2014
    20:21:00 sati
    Dudley Smith

10, 10, 10, 10

Slažem se da su date ocene realne,ali mislim da bi Blek,Mark,Miki... ipak nebi trebali biti suđeni kao Zagor,Tex,K.Parker... Ipak je on bio strip za decu  i u toj je kategoriji bio mega uspešan.

06.10.2014
    10:54:00 sati

Ukupna ocjena 45%

3, 3, 7, 6

17.01.2016
    20:35:00 sati
  • MSBlueberry

5, 5, 5, 1

Kad gledan ovu naslovnicu, upravo prodano na aukciji (85kn), izgleda mi kao da je Blek narkoman pun steroida, ali u redu priznajem da je Blek sredinom 70-ih bio najčitaniji roman u Jugi. Sam bi ga kupova, ali nisan ima love a otac mi je zabranjiva da to kupujen (bilo koji roman), i bilo mi je jasno da su moji prijatelji iz dvora čuvali lovu za kupit upravo Bleka kad bi izaša. Izlazak iz portuna, pa na trafiku, je bilo kao kad ovi danas novokomponirani vjernici idu u crikvu, dakle predstava i kruh. Kad bi došli u portun i sili na skale stali bi oko njih, a oni bi nakon nekog vrimena čitanja (a mi oko njih čitamo stranice iz raznih kutova) zatvorili roman i išli doma na miru čitat jer in se ovde u portunu može šporkat. Posli bi naravno mi neki koji nisu to kupili tražili da posude ali uzalud, bilo je suviše vridno! Naravno danas su ovi romani smišni, naivni, neki idiotski ali u ona vrimena bili su idealni za nas dicu i nismo tražili ništa više jer bolje od toga gotovo da nije bilo (naravno gledajući cijenu razne štampe tih dana).
    17.12.2016
    20:33:00 sati
    MSBlueberry

7, 6, 7, 7

Ovaj Ludens 1 se može cijeli pročitat u komadu, ali se može i podijelit u manje priče, iako nema konkretnog kraja ili početka između njih. Ali s obzirom na dosta događaja koji su se dogodili u jedinici, mislim da bi bilo poželjno tako čitati.

LU 1a: Pobuna trapera (5-79 str.)

Uvijek me zanimalo kako je jedan strip junak započeo svoju "karijeru", pa mi se eto pružila prilika u Ludens izdanju da i saznam nešto više o Bleku. Također i o njegovim suputnicima, Roddyju i profesoru Occultisu. Na samom početku, vidimo Bleka koji možda i nije onaj Blek kakvog sam ja navikao čitati, ovaj na početku je dosta mršaviji. I odmah na prvoj tabli se upoznajemo i sa Roddyjem, kojem su ubili oca. Blek mu obećaje da će mu on biti tata i da će paziti na njega.

Zanimalo me dakako kad ćemo prvi put vidjet i profesora Occultisa, pa sam pomislio od jednog trapera da se radi upravo o njemu, jer mu je dosta nalikovao. A i sama činjenica da se u samom početku dosta njegov lik pojavljivao, te sam pomislio da je tu odjeću nosio prije one svoje. Ali ipak, radilo se o pravom traperu po imenu Willy (Lu 1; stranica 9; traper Willy podsjeća malo na profesora Occultisa). Blek uskoro pronalazi ubojice Roddyjeveg oca, ali jedan mu uspije pobjeći. Ipak, Blek mu je uspio zabit nož u ruku što će mu kasnije biti važan trag u indentifikaciji ubojice. Saznajemo uskoro da je i jedan traper izdajica među njima, ali i lika u pozadini koji vuče glavne konce. Profesora Occultisa prvi put vidimo na 63 stranici (LU 1). Saznajemo da se njih dva već otprije znaju, pogotovo kad profesor priča da se dobro sjeća njihovog zajedničkog dolaska iz Europe, kad je Blek još bio beba. Sa profesorovom pomoći, ekipa je bila kompletna!

Dobra epizoda na početku za to vrijeme kad je nastala, a i sam sam danas guštao u njoj. Ima i te naivnosti kao neki pucnji iz blizine, ali koji strip tada nije imao tu dozu naivnosti. Crtež također nije toliko loš, ima dobrih scena, jedino što naravno glavni junaci još nisu na toj razini kakve ih pamtimo.

LU 1b: Pobuna trapera (79-134 str.)

Početak druge priče u ovom Ludensovom integralu, označio sam na istoj stranici gdje i prošla priča završava, ovdje počinje s pričom gdje Roddy već tri dana slijedi jednog medvjeda. Ovdje je novi zlikovac, admiral Corbett, koji želi protjerati trapere s njihovog područja, a kada otmu trapera Milforda, radnja se seli u Portland te čuvena trojka su napokon u zajedničkoj misiji otpočetka epizode..

Solidna priča, ovdje zapravo autori nam još više približavaju Bleka, profesora Occultisa i Roddyja, nešto izraženija karakterizacija nego u prethodnoj epizodi, vidi se otpočetka da su autori namijenili da profesor Occultis bude mozak ekipe i da uvijek, pa čak i u onim teškim trenucima, dosjeti se nečega, pronađe neko rješenje kako da se spase iz naizgled bezizlazne situacije. Imamo i Bleka ovdje koji je uhvaćen, prerušavanje profesora Occultisa, sasvim dovoljno za ono vrijeme kad je ova priča izašla.

LU 1c: Pobuna trapera (134-154 str.)

Kratka priča, na svega 20 stranica. Najviše se vrti oko lika Martina koji se pravi da je rodoljub te nekako uspijeva zavaditi Bleka sa Indijancima imena "Crne Noge", ovdje Roddy biva uhvaćen i zarboljen od strane spomenutih Indijanaca. Veoma slična priča kao kod nekih Markovih, ali OK za početak serijala.

LU 1d: Pobuna trapera (154 - 228 str.)

Definitnvno najbolja priča u ovom prvom Ludensovom broju. Imamo sjajnih scena kao one što se tiču napada na utvrdu, pa način kako su se obranili (lonci s kipućom vodom, tavama..), prerušavanje Bleka u eng. kapetana, Indijanci Uti i njihova suradnja s Englezima da potamane sve trapere, zanimljivi lik Hamilton koji se prerušio u časnika i spasio rodoljube, ali i žrtvovao svoj život kako bi drugi živjeli.. pa Indijanac Tanaki koji ima grbu na leđima sa svojim sivim vukom, svidjela mi se ideja kako je na kraju upravo on postao poglavica Crnih Nogu, baš nekako lijepa gesta s obzirom da je zbog fizičkog nedostatka upravo izbačen iz plemena. Zanimljivo da je u prethodnoj priči stradao poglavica Crnih Nogu, a u ovoj epizodi opet je stradao njihov poglavica, tako da je Tanaki 3.poglavica Crnih Nogu u nizu u tako kratkom vremenu. Dosta se toga izdogađalo u ovoj epizodi, ali je bilo baš zabavno.

20.12.2018
    21:39:00 sati

Ukupna ocjena 41%

3, 3, 7, 2

Ako se nema šta drugo za čitati...

27.03.2020
    21:44:00 sati
  • lwood

Ukupna ocjena 27%

1, 1, 6, 3

13.11.2020
    13:02:00 sati
    lwood
  • Ukupna ocjena 79%

6, 8, 9, 10

15.03.2021
    13:06:00 sati

7, 7, 8, 8

Nikako da shvatim da li je ovo recenzija cijelog ludensovog broja 1 ili samo prve price koja se proteze na prvih 75 stranica stripa. Nekako mi se vise cini da je rijec samo o tojo prvoj prici pa cu zasada samo dodati komentar na nju.

Prva epizoda Bleka uvelike me podsjeca na prvu epizodu Mikija. Slicnost mi je golema i navest cu samo par usporedbi kako bih potkrijepio svoju tvrdnju. Blek zapocinje sa smrcu Roddyjeva oca, dok Miki sa smrcu Mikijeva prijatelja Clema. U oba serijala imamo na pocetku turnir. Miki se prijavio na turnir kako bi dobio cin narednika, dok Blek se prijavljuje kako bi bio u mogucnosti raskrinkati Lassiterovog ubojicu. Turniri se u oba slucaja sastoje u 3 faze. Prva s jahanjem, iako je na ponesto drugi nacin napravljena, druga s pucanjem i treca u borbi 1 na 1 izmedu dvojice najboljih. Naravno realizacija je drugacija, u Mikiju se bore sakama, a tu nozem protiv maca i slicno, ali sama ideja je prakticki ista. I jos jedna slicnost koju bih volio istaknuti, u oba serijala se treci glavni junak ne pojavljuje odmah. U Mikiju Salassa tek kasnije upoznamo, jednako kao i ovdje profesora Occultisa. Iako, mene je isto, kao i Reema, zbunio onaj traper Willy, na prvu je djelovao kao pljunuti Occultis.

Za pocetak sasvim solidna epizoda koja nam daje naznake kakav ce biti serijal i dalje. Crtez mi je istina dosta losiji nego kasnije. Nekako EsseGesse po meni imaju majstorski crtez i svugdje im dajem 10, no ovdje su bas malko podbacili. Najvise s crtanjem glavnih likova koji kasnije imaju ponesto drugaciji izgled.

03.09.2021
    15:21:00 sati

• Velika iluzija