VB LGDS 33

• Priča se sastoji od 21 striscije koje su premijerno izlazile od listopada 1958. do ožujka 1959. godine.
  • Svaka striscia ima 10 stranica i 2 pasice.
  • Serija unutar koje su izlazile Blekove epizode se zvala Collana Freccia. Ovo je 11. serija Blekovih epizoda na kojima je radio trojac EsseGesse od ukupno 26 njihovih.
  • Epizodu možemo podijeliti na 4 manje avanture. Prva avantura: 1-75 str., druga: 75-118 str., treća: 118-150 str., četvrta 150-224 str.
  • U izdanju LMS-a epizoda se proteže kroz 3 broja. U broju 172 od str. 3-98, u broju 173 od 3-98 str. i u broju 176 od 3-34 str.
  • Naslovnica koju je Dnevnik koristio za LMS 176 pripada priči s Clodoveom koju možete čitati u 10. Ludensovom broju „Pljačkaši sa sjevera“. S druge strane, Dnevnik je koristio naslovnicu za LMS 177 koja bi po naslikanome odgovarala kraju ove avanture, a nikako ne bi trebala biti povezana s dijelom priče „Crni ljudi“ koji možete čitati unutar tog LMS-a.
  • Generala Armstronga, glavnog antagonista četvrte avanture ovog broja ponovno vidimo, doduše u manjoj ulozi, na početku Ludensovog 12. broja „Crni ljudi“.

Koji je najbolji Blekov period među EsseGesseovim epizodama? Teško je to reći jer su autori cijelo vrijeme držali kvalitetu na nivou te ako bi i jedna avantura unutar iste serije malko podbacila, ostale su bile na zavidnom nivou. Desilo se tu i tamo da bi poneki Ludensov broj bio malo lošiji, no već idući bi vratio stvari na svoje mjesto. Ipak ako idemo nekom logikom i isključimo one početne epizode jer u njima još nisu ni likovi do kraja definirani, a i još se neke ideje nisu zakuhale u glavama našeg omiljenog trojca, te one završne epizode u kojima dolazi do ponavljanja nekih već viđenih ideja, vrlo vjerojatno će negdje u sredini svog opusa na Bleku EsseGesse nuditi najkvalitetnije priče. Kako je bilo ukupno 26 serija Blekovih avantura potpisanih od strane torinskog trojca (Lud 1-24 + Lud 26 + LudSp 1), ova 11. serija avantura se nalazi negdje blizu te sredine njihovog opusa. Da li to znači da bi ovo mogao biti najkvalitetniji period njihovog stvaralaštva na Bleku? Teško je dati odgovor na to pitanje, dijelom i zbog toga što je riječ o vrlo subjektivnoj procjeni, no ono što moram istaknuti je to kako sam se uvijek rado vraćao Ludensovim brojevima 10-13 koji su tu otprilike na polovici njihovog opusa.

Ovaj broj 11 mi je odmalena bio jedan od najdražih. Ne bi nikad čovjek rekao da bi mogla biti kvalitetna priča kad vidi onu Mastantuonovu naslovnicu s prascem, ali srećom kako stara poslovica kaže ne treba suditi knjigu po koricama! Ni po motivu koji je uzet za nju, a ni po tome kako je nacrtana. Kad sam se već uhvatio naslovnica odmah da dam komentar na njih. Naravno, neću ocjenjivati ovog prasca koji po faci ni ne liči na prasca ni loš kolor na njoj, a bome niti Blekovu bijesnu facu. Kad je to Blek s tolikom bijesom udarao crvene odore? Uostalom, znamo svi da mu je to najmilija zabava. 😊 Ocjena naslovnica ide naravno Gazzetinim izdanjima i mislim da ćemo se svi složiti s konstatacijom da je prava šteta da Ludens nije te naslovnice koristio. Od tri naslovnice, prve dvije su mi stvarno odlične, naročito druga, ali treća je ponešto lošija. Sve u svemu, izuzetno visoka ocjena za njih!

Potraga za dijelovima karte, vještica Nekmek, trgovci oružjem te general Armstrong tvore 4 avanture koje možete pročitati u 11. Ludensovom broju i za koje slijedi analiza.

Prva avantura je fantastična! Stvarno jedna od najboljih u serijalu po mom mišljenju. Možda je stvar i u tome da sam oduvijek bio očaran s potragom za blagom ili tajnim prolazima, a ova avantura donosi potragu za dijelovima karte koji vode do tajanstvene tvrđave za koju nitko ne zna i koja se nalazi iznad jedne važne luke. Naravno, ne zna se o kojem gradu je riječ kao ni točna lokacija utvrde, sigurno je samo to da je dobro skrivena i da će do nje voditi tajni prolaz.

Sve započinje 2 mjeseca prije kad su petorica ljudi se našli u šumi u klopci koju su im postavili Indijanci. Jedan od petorice na samrti je predao kartu koja vodi do tajanstvene tvrđave, a četverac je podijelio kartu na 4 dijela te su se razdvojili i svatko je otišao na svoju stranu. Četverac s dijelovima karte:

- Neimenovani simpatizer Engleza. Od njega sve kreće jer je htio prodati svoj dio karte Englezima, a Blek ga je slučajno čuo. Važan je zbog toga što daje informacije o preostaloj trojici, a scene s njegovom „bolesti“ su bile uistinu simpatične, a i podsjetile su me na trik kojemu je i Trampy pribjegao u „Chico robijašu“.
- Sandy. Vlasnik krčme na rijeci Potomac. Ne saznajemo ništa o njegovom karakteru.
- Tuft. Bandit kojemu je specijalnost napadati diližanse. Lako ga je izazvati na dvoboj, a iako je bandit, riječ je o „poštenom banditu“ koji drži do svoje riječi.
- Mulford. Poluindijanac, živi na teritoriju Abenaki Indijanaca. Od kvarteta likova, on je praktički jedini pozitivac. Zanimljivo kako je i domoljub, a bio je u šumi s onim simpatizerom Engleza i banditom. Raznolik spektar likova su EsseGesseovci ovdje stvorili.

Zanimljiva i uzbudljiva priča, a na kraju naši junaci pronalaze utvrdu koja je u biti iskopana u stijeni. Priznajem kako sam oduvijek zajedno s Roddyjem htio malo istražiti te prolaze. Ah, to je ta blažena dječačka naivnost i zov u nepoznato.

Druga avantura je dosta kraća te ne obiluje s toliko puno likova kao prva. Praktički jedini važan lik kojeg se ovdje isplati spomenuti je vještica Nekmek. Nekmek je spaljena na lomači prije 100 godina i kako se čini je uskrsnula te ponovno izvodi razne vještičarije. Želi potjerati ili pobiti sve stanovnike okolnog sela. Ali slučajan dolazak Bleka u to selo pomrsit će joj planove! Ovakvu sličnu postavku priče možemo vidjeti i u prvoj avanturi 14. Ludensovog broja u kojoj se Blek mora suočiti s Peterom Von Peterom koji je također poput vještice uskrsnuo iz mrtvih nakon više od 100 godina. Jasno da postoji neka caka u tim uskrsnućima. Osobno mi je priča s Peterom draža od ove, nekako je sablasnija. Ovdje se nije toliko osjetila ta atmosfera, ali unatoč tome pamtljiva priča upravo zbog same vještice te zbog njenih slugu koji su lišeni svake volje.

Nakon ove dolazi još jedna nešto kraća avantura koja zajedno s drugom tvori 75 stranica. Moram priznati da mi je taj centralni dio koji se sastoji od druge i treće avanture nešto lošiji pa zbog njega i ide ocjena niža za priču. Treća avantura nam u prvi plan donosi već sto puta viđenu tematiku u stripovima, a to su trgovci oružjem. Tu je samo pitanje kojem plemenu će se prodavati oružje, te hoće li uz njega i vatrena voda biti uključena. Ipak, autori nam ovdje donose još neke simpatične scene zbog kojih čak i ovako banalna i isforsirana tema daje zadovoljavajuću priču.

Završnih 75 stranica je ponovno kao i prvih 75 na fenomenalnom nivou. Priča puna akcije, još više humora i standardnih Blekovih premlaćivanja crvenih odora. Nema što nema, čak i profesor Occultis dobiva znatnu veću ulogu nego inače te se uvlači u neprijateljsku jazbinu kao kuhar. Glavni negativac u ovoj avanturi je general Armstrong koji je solidno i okarakteriziran. Riječ je o pravom tiraninu, a meni osobno je svakako jedan od upečatljivijih generala koji su se pojavljivali u Blekovom serijalu. Dovoljno je spomenuti samo jednu usputnu scenu da bi stekao dojam o njegovom karakteru, a to je ona situacija kad je osudio na vješanje čovjeka samo zato što nije skinuo šešir pred njim. Naziv epizode vezan je upravo uz ovu avanturu i valja priznati kako je veoma prikladan budući da gađa točno u srž same priče. Radnja je locirana u Stone Bridgeu što je još jedan od pluseva jer koliko smo samo puta svjedočili pričama u anonimnim gradićima.

Od likova se još isplati spomenuti i Florimonda, starog profesorovog prijatelja koji se voli opijati. Također, ne mogu a da ne spomenem Turula, koji radi kao pomoćnik u kuhinji i koji je kompletna budala. Ono fiksiranje jarebice pogledom ću valjda pamtiti do kraja života, kao i kupovinu krumpira. 😊

Sve u svemu, kako sam već rekao iznimno sam zadovoljan ovom serijom Blekovih avantura koje su objedinjene u 11. Ludensovom broju. Dvije su stvarno fantastične priče, a dvije za nijansu slabije, ali ne mijenja puno na konačnoj ocjeni. Gegovi su standardni dio epizoda, a rekao bih da su se ovdje na par mjesta autori stvarno potrudili nasmijati nas te vjerujem kako će većina fanova biti također zadovoljna s ovom epizodom. Crtež je odličan, iako doduše u onom dijelu s vješticom Nekmek malko slabiji, djeluje malo neprecizan na pojedinim mjestima, ali moguće da je to i zbog lošijeg otiska. Unatoč tome ne mijenjam svoju ocjenu za crtež koju ću prenijeti i na veliku većinu drugih Blekovih priča koje je nacrtao maestralni torinski trojac.

VB LU 10 Pljačkaši sa sjevera

VB LU 12 Crni ljudi

10, 10, 10, 10

Legenda Veliki Blek!

30.08.2023
    04:24:00 sati

10, 10, 10, 10

30.08.2023
    10:49:00 sati
    gkosovic
  • goodpaso

10, 10, 10, 10

Ja sam ostavio brojeve 11-26 Ludens neka stoje za mog zivota.odgovorno tvrdim da mi je taj Blek ima bolji crtez i pricu,francuski Blek mi je sprdanje i totalno karikaturno izdanje Bleka.Ako su akcije kos ESSEGEESE Bleka bile nemoguce ovde je dovedeno do apsurda, bas za decu do 5g

steta sto ovaj trio je morao da ostavi Bleka ali i Mark im je bio super.

Sve ispod ocene 10 nije mi u redu.

Steta da skrnavim ocenu zbog katastrofalnih naslovnica,zasto nisu uzeli original naslovnice kao kod Marka ili Zagora ?

30.08.2023
    14:14:00 sati
    goodpaso

10, 10, 10, 10

Više nego odlično..

30.08.2023
    15:10:00 sati
    srlekralj

10, 10, 10, 10

Dovoljne su samo dvije riječi: Veliki Blek.

01.09.2023
    08:25:00 sati
    zebulon

8, 7, 8, 6

Potaknut Ivanovim hvale vrijednim recenzijama, nakon barem 10 godina uzeh i drugi Blekov integral sastavljen od priča iz EsseGesseovog razdoblja. Prvi je prije dva mjeseca bio "Šumski car" (br. 8) koji me razočarao, ali ovo je već bliže onoj standardnoj kvaliteti na koju sam računao prije uzimanja ovih izdanja u ruke. Pa, idemo redom.

Prva priča mi je najbolja. I meni je zanimljiva tematika potraga za nečim skrivenim, a što tek reći na ideju da je utvrdu moguće locirati tek sastavljanjem karte. Slijedi zanimljiva avantura, vrlo dobar scenarij s različitim likovima. Jedina zamjerka ide na scenu "preživljavanja" jednog dijela karte čak i nakon što je Roddy s njim zaronio.

Druga priča mi se najmanje svidjela iako nije loša. Nerijetko viđamo situacije da u nekoj selendri ljudi počnu paničariti zbog nečeg što smatraju nadnaravnim, pa još savjetuju i glavnog junaka da bježi dok stigne. Slijedi istraga koja će pokazati da je iza svega čovjek, samo je pitanje motiva. Ovo da se unuka bacila u vještičarenje i po stare dane krenula da osvećuje baku nije najuvjerljivije, ali hajde...

Treća priča ima najčešće korištenu tematiku, ali ju scenarij čini dosta zanimljivom, a na početku sam se nasmijao na scene kad Roddy i Occultis glume pse i laju pred indijanskim šatorom da bi dobili nešto mesa.

Zadnja priča je cjelovita, ali bih je mogao podijeliti na dva dijela. Prvi dio je prvi odlazak Bleka i Occultisa u Stone Bridge, a drugi je povratak tamo u cilju potrage za Roddyjem. U prvom dijelu, pomalo neobično, oni kao da odlaze tamo u izvidnicu i vratili bi se ranije da Blek nije odlučio spasiti mještanina koji nije skinuo šešir pred generalom. U drugom dijelu Occultis odigrava važnu ulogu i Blek je "uključeniji" u sukob jer se nakon bijega iz zatvora povezuje s lokalnim domoljubima pa traži svoje kako bi spriječio stizanje pojačanja Englezima. Iznenadilo me da nije bilo napada na Engleze u gradu i novog, konačnog obračuna s Armstrongom. U ovom dijelu su mi zasmetale one scene kada Occultis kao kuhar prođe nekažnjeno nakon čak tri planski izvedene gluparije, nekako je u suprotnosti s prikazanim karakterom generala i prejednostavno je izvedeno.

I ovdje ću ocijeniti Mastantuonovu naslovnicu, ne volim ovoliku gužvu u malo centimetara kvadratnih, a i Blek ne sliči na sebe.

Trojac EsseGesse obožavam, ali imali su ovdje nekoliko nedosljednosti pri crtežu i dat ću im ocjenu manje nego inače.

08.10.2023