VB LGDS 42

• Priča se sastoji od 21 striscije koje su premijerno izlazile od prosinca 1959. do svibnja 1960. godine.
  • Svaka striscia ima 10 stranica i 2 pasice.
  • Serija unutar koje su izlazile Blekove epizode se zvala Collana Freccia. Ovo je 14. serija Blekovih epizoda na kojima je radio trojac EsseGesse od ukupno 26 njihovih.
  • Epizodu možemo podijeliti na 2 manje avanture. Prva avantura: 1-75 str, druga: 75-224 str.
  • U izdanju LMS-a epizoda se proteže kroz 3 broja. U broju 185 od str 3-98, u broju 188 od 3-98 str i u broju 189 od 3-34 str.
  • Početak avanture s Yorikom možete pročitati i u 402. broju LMS-a. Dnevnik je taj dio reprintao na način da je izdužio vinjete pa one izgledaju kao u brojevima francuskog Bleka (objavljivane su većinom po 4 vinjete po stranici). Reprintan je samo početni dio priče s Yorikom, a nastavak nikad nije objavljen. Dodatna zanimljivost je ta što se Yorik u epizodi zove Norik. Hvala našem forumašu 14act3u koji mi je napomenuo za ovu zanimljivost! :)
  • U izdanju Ludensa priča je objavljena 17.10.2007. godine.
  • Lud str 3 – Occultis navodi kako je Peter Van Peter obješen prije 200 godina i kako je živio prije više od 200 godina. Međutim, traper Benyanni cijelo vrijeme navodi kako je Peter Van Peter obješen prije 150 godina i kako bi sada imao skoro 200 godina. Dalje u stripu se navodi kako je obješen prije 150 godina što znači da bi ova jedna vinjeta na 3. stranici označavala grešku u scenariju.
  • 4. Ludensov broj se zove „Bubnjevi Irokeza“. U recenziji te epizode sam naveo kako nema smisla da se broj tako zove budući da niti jedno pleme koje se pojavljuje u njemu ne pripada Irokezima. E ovdje u prvoj avanturi konačno imamo Irokeze u igri, a što je još zanimljivo, na nekim mjestima možemo čuti i zvuk njihovih bubnjeva tako da bi taj naslov ovdje puno bolje pasao.
  • Bijelca koji predvodi Indijance imamo već drugi broj zaredom. Prisjetite se Neda Wolfa iz prve avanture broja „Šume zasjeda“ koji je predvodio Probušene Noseve.
  • I na početku avanture s Peterom i na početku avanture s Yorikom, Blek i Occultis sami idu u misiju, a Roddy im se putem pridružuje. Oba puta su ga Blek i Occultis originalno htjeli poslati natrag, ali oba puta je ostao i nastavio s njima. Zanimljiv slučaj kopiranja početka priče i to unutar iste serije epizoda!
  • Ispočetka, dok naši junaci nisu znali za Yorika i dok su istraživali tajanstveno slovo „Y“, stanovnici sela su bandu oslovljavali s „oni“. „Oni“ je bio naziv bande iz druge avanture 12. Ludensovog broja „Crni ljudi“.
  • Yorik nudi Bleku mjesto svog zamjenika. Sjetimo se, ponovno epizode „Crni ljudi“, ovoga puta prve avanture. Piratica iz te epizode također želi da Blek bude gusar pod njenim zapovjedništvom.
  • Lud str 122,123 – vidimo majmuna Gelsomina. Ovo nije prvi majmun u serijalu, sjetite se samo Clodovea iz epizode „Pljačkaši sa sjevera“.
  • Naši junaci idu u Baltimore. Baltimore smo već posjetili i u prethodna 2 Blekova broja „Crni ljudi“ i „Šume zasjeda“.
  • Lud str 162, koristi se termin „rodoljub“. Ovaj termin se koristio u Dnevikovim izdanjima, no u izdanju Ludensa jako rijetko ćete naići na ovakvu terminologiju. Uobičajeno se koristi izraz „domoljub“.
  • Lud str 178, lozinka je „Amerika i sloboda“. U Bleku je više-manji svaki put bila ista lozinka. Kasnije, u Markovim avanturama su scenaristi ipak postali ponešto kreativniji po tom pitanju.
  • Vođa domoljuba iz Baltimorea koji se pojavljuje u ovoj epizodi nije onaj isti kojeg smo sreli u „Šumama zasjeda“.
  • Lud str 192, zadnja vinjeta – Federico Barbarossa je talijansko ime za Fridrika I. Barbarossu (1122-1190) i on je jedan od najpoznatijih srednjovjekovnih vladara. Prvo je okrunjen za rimsko-njemačkog kralja, a par godina kasnije i za rimsko-njemačkog cara. Ime Barbarossa dolazi od talijanskih riječi „barba“ (brada) i „rossa“ (crvena) zbog crvenkaste brade koju je imao.
  • 4. Ludensov broj u kojem niti jedna cura ne iskazuje interes za Bleka. Ranije niti jedna nije izgubila glavu za njim u epizodama „Šumski car“, „Pljačkaši sa sjevera“ i „Teror crvenih odora“.
  • Od 14 Ludensovih brojeva, ovo je 7. put da se odvjetnik Conolly ne pojavljuje. Dakle, prosjek je da ga viđamo svaki drugi broj.

2024. godina je posebna za sve fanove serijala budući da u njoj naš traper navršava jubilarnih 70 godina. Prva epizoda izašla je davnog 03. listopada 1954. godine, a unatoč svim tim godinama koje Blek nosi na leđima, on je i dalje mlad, snažan i uvijek spreman potući se s odredom crvenih odora. Zbog gustog broja mojih recenzija ovoga serijala, ovo nije prva koja je izašla u ovoj jubilarnoj godini, ali ova recenzija je prva Blekova koju pišem ove godine. Godine u kojoj ćemo nastojati na najbolji mogući način obilježiti Blekov jubilarni rođendan i podsjetiti starije čitatelje zašto su se voljele avanture Bleka Stijene.

Kako i obično to biva kod EsseGessea, pred nama je serija Blekovih avantura. 15. po redu, a ona se sastoji od više cjelina. Zapravo cijeli broj možemo podijeliti na dvije glavne cjeline. Prva je ona s Peterom Van Peterom, a druga s Yorikom.

Evo nam malo tajanstvenosti i misterije
i kod Bleka! 😊

Najbolji dio stripa je definitivno dio koji se odnosi na Petera Van Petera, misterioznog lika koji je živio prije 150 godina. Mrzio je bijelce pa je organizirao indijanska plemena u rat protiv njih. Na koncu je uhvaćen i obješen, a posljednja želja mu je bila da ga pokopaju u vrtu njegove kuće. Sada, 150 godina nakon tih događaja, Peter Van Peter se vratio! Izgleda kao da je uskrsnuo od mrtvih i ponovno je krenuo sa svojim zločinačkim aktivnostima. Okuplja Irokeze oko sebe te ih navodi na rat protiv bijelaca.

Odlična avantura! Peter Van Peter je super osmišljen kao lik, a ono što još ovdje dobivamo s njim je jedna prava horror atamosfera. Ne očekujte da će ovo biti strip u klasičnoj horror maniri kao mnoge epizode Dampyra, ali za standarde EsseGessea, ovo je pravi horror. Nikada niti u jednoj drugoj njihovoj priči nisam osjetio ovakvu jezu kao tokom ove avanture. Sjajno odrađeno! Ova avantura dijelom podsjeća i na onu s vješticom Nekmek u 11. Ludensovom broju „Teror crvenih odora“, pa i poanta priče je na kraju ista, ali ona s Nekmek nije imala ni blizu ovakvu atmosferu kao ova.

Ovo znači biti s obje noge u grobu!

Zahvaljujući Irokezima na ratnoj stazi koji ne razlikuju bijelce i ratuju jednako protiv svih, ova avantura nam donosi i jednu od onih priča u kojima je potrebna suradnja vječitih neprijatelja. Blek sklapa savez sa crvenim odorama kako bi se suprotstavili Irokezima. Zanimljivo je vidjeti i kakve likove autori biraju na strani Engleza pa tako imamo razumnog kapetana koji prihvaća Blekovu suradnju i mogao bi se smatrati jednim od onih par „dobrih Engleza“ koje smo upoznali u serijalu te kao kontrast njemu, antipatičnog narednika koji je po svim karakteristikama onaj tipični engleski narednik.

Na kraju dobivamo logično objašnjenje za misterij koji se krije iza Petera Van Petera jedino bih volio da su zbog goleme razlike od 150 godina ubacili Petera još koju generaciju niže. Priča je uistinu tajanstvena, obavijena tim misterijem oko njega i predstavlja mali odmak od standardnih avantura ovoga serijala. Da sam samo nju ocjenjivao, epizoda bi dobila 100 posto. Zgodno su ukomponirane i neke humoristične scene poput one kušnje s buretom u kojoj su Roddy i Occultis nasamarili dvojicu Engleza. Akcije ima dosta, a Peter se pokazao veoma lukavim protivnikom koji se koristi raznim trikovima. Ipak, na kraju ga je jedan njegov trik skupo koštao.

Druga avantura započinje s pozivom upomoć koji šalje Blekov prijatelj John Patterson. Ekipa dolazi u Ramsey, selo u kojem živi Patterson i tamo ugledaju kuće na kojima je ostavljeno veliko tiskano „Y“ na zidu. Kakav misterij se krije iza tog znaka? Zašto Patterson odjednom poriče da je ikada pozvao Bleka? Puno pitanja je ovdje bez odgovora što je još jedan razlog zašto sam povodom dana misterija na siteu odlučio napisati recenziju za ovu Blekovu epizodu, Priča s Peterom Van Peterom je ta zbog koje sam originalno uzeo epizodu za recenziranje, ali i na početku avanture s Yorikom također nailazimo na razne misterije.

Nova avantura, nove misterije...

Ubrzo počinjemo sklapati mozaik te saznajemo kako iza svega stoje okrutni gusari. Gusare predvodi Yorik, karizmatični i okrutni gusar kojeg se svi boje. Riječ je o pravoj mrcini od čovjeka opaka karaktera koji je po mom mišljenju opsjednut svojim izgledom što je vjerojatno i razlog zašto poludi kad se ispred njim izgovori riječ „majmun“. Veoma originalan lik, a ništa manje originalan nije njegov pomoćnik Sova. Grbavac u službi Yorika je njegova desna ruka, no od dolaska Bleka počeo je nizati same poraze. A i njegova pozicija je dovedena u pitanje budući da Yorik ima određene planove s Blekom.

U ovoj avanturi uvijek dobijem asocijacije na brojne druge EsseGesseove priče. Za početak, način na koji je Yorik predložio Bleku savezništvo je veoma sličan načinu na koji je general Calavera predložio Mikiju savezništvu u priči „Miki protiv generala Calavere“. Dalje, motiv krokodila koji imamo ovdje, možemo pronaći i u Mikijevoj epizodi „Miki i gusari iz lagune“. Jedino što je ovdje malo neuvjerljiva lokacija. Nekako u Blekovom kraju sumnjam da bi bilo ovakvih močvarnih područja, dok je Miki na Floridi se definitivno mogao zateći u močvari punoj krokodila. Ipak, kako je ovo strip, i kako Zagorovim scenaristima progledamo lijane u Darkwoodu, možemo i EsseGesseu na ovoj močvari koje baš i ne bi trebalo biti u Maineu. Nadalje, motiv potrage za blagom je odrađen na način da su u priči bili uključeni jedna žena i muškarac koji je od početka predstavljen kao sumnjiv igrač. Njih dvoje igraju dvostruku igru te ih zadesi tragičan kraj. Ove sve opisane motive koji uključuju jednu ženu i muškarca te zlatnike samo s drugom glavnom radnjom smo mogli vidjeti u Mikijevoj priči „Miki protiv generala Calavere“ te u Markovoj „Izdajnici“. Nije ni čudno da unatoč originalnim likovima, mi je ova avantura s Yorikom bila na nižoj razini. Jer je sastavljena od brojnih drugih priča torinskog trija koje sam čitao kroz godine. Netko će reći da je ta radnja na isti kalup svojstvena svim pričama serijala, ali ovdje je u nečem drugom problem. Svaki od tih segmenata koji sam opisao je originalan ako ga gledamo zasebno i u zasebnim pričama dobro funkcionira, međutim ovdje je previše takvih segmenata ubačeno na kratkom prostoru.

U nastavku ove poduže priče, Yorik otima Bleka i brodom ga prevozi do kule u selu Tasken. Upravo morske scene u kojima su Occultis i Roddy pokušali osloboditi svog vođu i prijatelja su mi bile najbolje. A i završnica s kulom je bila dosta dobra. Možda i zbog toga što me na niti jednu drugu avanturu nije podsjećala. Uz to, kao zanimljivost, spomenimo i to da je Yorika dočekao gotovo pa identičan kraj kao i Petera Van Petera. Gegovi su također bili na visini. Primjerice, onaj u kojem profesor Occultis objašnjava Roddyju kako je zabunom pregrijao dvije kokice pa ih potom morao pojesti je vrh vrhova! Ah, kako me ove neke stvari znaju nasmijati.

Čim je EsseGesse u pitanju, jasno je da će biti riječ o pričama neosporavano sjajnog crteža. Jasan, čist i precizan, ovo je školski primjer crteža kakav volim, a po ocjenama vidi se da i mnogi drugi vole čitatelji vole njihov stil crtanja. S obzirom na to o kakvom je serijalu riječ, mislim da je ovo idealan crtež za njega. Naročito ako je to, kako zlobnici vole reći „serijal za djecu“ pa jednostavniji crtež je i u tom slučaju odličan izbor za Bleka. Osobno bih rekao kako je u prvoj avanturi crtež bio i ponešto detaljniji nego inače kod njih, a svakako je pridonio tome da dobijemo bolju atmosferu. Uz to, ima i par nestandardnih vinjeta, crtanih iz pomalo drugačije perspektive. U drugoj avanturi je crtež također funkcionirao sjajno i to iz razloga što smo imali močvarne scene koja inače ne viđamo toliko često, a kasnije nam je ponudila i par morskih scena u kojima su se autori također često pozitivno isticali tokom svoje karijere.

Naslovnice su mi vrlo dobre. Prva s Peterom Van Peterom mi je najbolja i nju bih ocijenio s devetkom. Peter Van Peter baš zloglasno izgleda na njoj. Za razliku od prve koja je statička, druga je dinamična i nju bih ocijenio s osmicom. Motiv je atraktivan, no ipak malo se pretjeralo s brojem gusara pa zbog toga scena možda i nije najuvjerljivija. Trećoj naslovnici bih dao sedmicu. Iako je odrađena na isti način kao prva, puno je lošija od nje. Dakle, imamo Yorika kao glavnog negativca ispred Bleka što je samo po sebi jako dobar odabir motiva, međutim nekako mi je pozadina prazna. Sve u svemu, ovoga puta je iznimno lako po aritmetičkoj sredini odrediti moju srednju ocjenu za ovu, kako često puta naglašavam, najmanje bitnu rubriku u ocjenjivanju.

Za kraj mogu reći da je ovo broj koji donosi priče s dvojicom veoma upečatljivih likova. I Petera i Yorika ćete sigurno pamtiti nakon čitanja upravo zbog originalnosti autora pri njihovom kreiranju. Oko Petera se obavio veo misterija, a ako tome dodamo i njegovu odjeću koja pripada nekim prošlim vremenima, definitivno ćete zapamtiti njegov izgled. Yorik je s druge strane predstavljen kao okrutni gusar, no i njega je lako zapamtiti upravo zbog njegovog „majmunskog“ izgleda. Autori su ga namjerno crtali na taj način, a usput su zgodno ubacili i koji geg na račun Yorikovog izgleda. Osobno mi je avantura s Peterom bila puno bolja, baš po mom guštu. Pričice s Yorikom malo manje zanimljivije, ali i dalje ostaje velika ocjena zbog kvalitetnih gegova plus dobro kreiranog glavnog negativca. Još jedan broj Bleka koji je s guštom pročitan!

VB LU 13 Šume zasjeda

VB LU 33a Ciganski pergament

10, 10, 10, 10

Klasik.

18.02.2024
    05:36:00 sati
    zebulon

10, 10, 10, 10

esseGesse

18.02.2024
    07:41:00 sati
    srlekralj

10, 10, 10, 10

18.02.2024
    09:43:00 sati
    gkosovic

6, 6, 8, 8

Meni su lično ove avanture koje si pokrio tekstom potpuno jednake: standard za prve epizode esseGesse Bleka, crtež je  vrhunac tog dijela serijala. Kad se doda kako je teško doći do Zavere ćutanja i Zarobljenika aligatora, sve dobija dodatnu težinu. Duboki naklon Bleku ne zbog naivnosti epizoda, nego kao stepenica u usavršavanju torinskog trolista, kada su krenuli ka Ontariju. Može proći!

18.02.2024
    12:00:00 sati

10, 10, 10, 10

Početak avanture sa gusarom Jorikom Dnevnik je ponovo objavio u LMS 402 pod naslovom "Crni Norik". Umesto Jorika imamo gusara Norika. Na žalost u narednim Blekovim brojevima, avanturu sa Norikom nisu nastavili.

18.02.2024
    15:01:00 sati

5, 6, 9, 7