VB LU 3

• Priča se sastoji od 21 striscije koje su premijerno izlazile od 24. srpnja 1955. do 11. prosinca 1955. godine pod okriljem izdavačke kuće Dardo.
  • Svaka striscia ima 10 stranica i 2 pasice.
  • Serija unutar koje su izlazile Blekove epizode se zvala Collana Freccia. Ovo je 3. serija Blekovih epizoda na kojima je radio trojac EsseGesse od ukupno 26 njihovih.
  • Epizodu možemo podijeliti na tri manje priče od kojih se svaka sastoji od točno sedam striscia. Prva priča: 1-75 str., druga: 75-150 str., treća: 150-224 str.
  • U izdanju Lunov Magnus Stripa epizoda se proteže kroz tri broja: LMS 133: 67-130 str., LMS 136: 3-130 str., LMS 137: 3-34 str.
  • U epizodi se pojavljuje gubavac. Guba je zarazna bolest uzrokovana bakterijama koje napadaju živce ruku, nogu i lica. Može uzrokovati sljepoću i oduzeti sposobnost pomicanja ruku i očnih kapaka. Na kraju, dovodi do deformacija koje se često povezuju s ovom bolesti. Oslabljeni su osjeti za hladnoću, toplinu i bol, te se rane mogu inficirati i zagnojiti.

S obzirom na mali broj recenzija ovog junaka na stranici, odvažio sam se napisati jednu s nadom da bi mogla zainteresirati nekog novog na čitanje ovog serijala, ali i na pisanje recenzija. Blek je serijal na kojemu je većina nas odrasla. Kako čujem, bio je izrazito popularan 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća dok je izlazio u ediciji Lunov Magnus Strip te su brojni ljubitelji stripa tada ga rado kupovali. Ja pripadam nešto mlađoj skupini čitatelja, no zahvaljujući Ludensu koji je 2005. godine krenuo s objavljivanjem Blekovih priča, mogu se pohvaliti da sam i ja odrastao na ovom serijalu. Iz današnje perspektive mnogi će reći kako je serijal izrazito naivan te pomalo i zastario s obzirom da su ove epizode pisane prije skoro 60 godina, ali upravo zbog toga ove početne EsseGesseove epizode možemo smatrati pravim klasicima. A u konačnici, ako se prisjetimo i drugih serijala koji su izlazili u to doba, vidjet ćemo kako epizode uopće nisu ni loše za to doba.

Ovaj broj proteže se kroz 224 stranice i možemo ga podijeliti na tri zasebne priče od kojih svaka ima 74 stranice i 2 pasice. Tako je situacija u većini EsseGesseovih epizoda, no koji put bi imali i više priča unutar jednog broja. Mali nedostatak je što nigdje ne piše jasno kraj epizode i nema naslova za početak nove, no najčešće se vidi gdje točno počinje nova po tome što radnja počinje na skroz drugom mjestu i pišu izrazi poput „neko vrijeme kasnije“ ili „petnaest dana kasnije“. Zbog toga što su epizode izlazile u striscia formatu, radnja teče dosta brzo sa stalnim preokretima. Tako da unutar svake priče ima dosta akcije koja je bila neophodna da bi čitatelje držala u neizvjesnosti do drugog broja.

Prva priča u ovom broju je direktni nastavak na prethodnu epizodu. Prisjetimo se načas epizode LU 2: "Šumska družina". Blek i ekipa pokušavaju naći blago Akbata, te nakon raznih peripetija, uspijevaju doći do njega te pobjeći od Vikinga. Upravo to blago će biti ključni motiv ove priče. Naše junake napadaju prvo Crne Noge i Blek zaključuje da bi bilo najbolje sakriti negdje blago i napraviti kartu prema kojoj će ga kasnije moći potražiti. Oni ga sakriju i to tako dobro da ga ni sami više ne bi uspjeli naći bez karte! Pomalo nelogičan scenaristički potez jer za osobu koja se tako dobro snalazi u šumi poput Bleka čudno mi je da kasnije bez karte ne može pronaći to mjesto. A kao još jedan nelogičan scenaristički potez naveo bih da Englezi u zatvoru drže sijeno!

Da bi sakrili kartu od Engleza, profesor dođe na jednu ideju. Ugledao je tri bačve na kojima je stajao natpis „Krčma kod Gobba“ te poderao kartu na tri dijela i sakrio svaki dio ispod natpisa. Prema tome, ako netko i nađe jedan dio karte, neće mu ništa značiti bez druga dva. Kasnije dolaze do krčme, no tamo je samo jedna bačva. Druge dvije su na brodu „Gromki mjesec“ koji bi iz Bostona trebao zaploviti prema Jamajci. Blek, Occultis i Roddy brzo dolaze u Boston i u zadnji čas se ukrcavaju na brod. Zbog striscia formata koji je tražio stalno novu akciju koja bi držala čitatelje u neizvjesnosti, na brodu se ponovno suočavaju s raznim nevoljama. Brod zauzima kapetan Tornado, „najčuveniji strašni gusar na cijelom svijetu“ kako su ga autori opisali. Na mene on nije ostavio neki jaki dojam. Tim više što ga Blek bez problema pobjeđuje u dvobojima, a i vrlo brzo ga Indijanci ubijaju. Iako nije nešto posebno okarakteriziran, Tornado je predstavljen kao vrlo lukav protivnik. Odmah mu je jasno da Blek nešto traži na brodu i zato mu predlaže savezništvo da vidi o čemu se radi.

Nakon što je došao do dijelova karte, Blek bježi na kopno i tu se pojavljuju novi neprijatelji, Indijanci koje predvodi jedan gubavac. Zanimljivo kako tom gubavcu nigdje nije dodijeljeno ime, a uz Tornada je bio glavni negativac ove priče, pa bi to isto tako mogli smatrati jednim scenarističkim propustom.

Kapetan Tornado i gubavac, negativci prve priče

Druga priča je pomalo neuobičajena za serijal zato što mjesto radnje je na Jamajci, otočnoj državi u Karipskom moru. Misija je opasna jer je Jamajka pod vladavinom Engleza. Povijesno, Jamajka je tih godina stvarno bila britanska kolonija čime epizodu možemo promatrati i u povijesnom kontekstu. Budući da se većina Blekovih epizoda dešava u šumama Mainea, ovakve epizode u kojima Blek mora na dalek put su definitivno osvježenje u serijalu. Motiv Blekovog puta na Jamajku je kupnja oružja za domoljube. U toj kupnji bi im uvelike trebalo pomoći i blago Akbata čime dobivamo lijepi niz epizoda koje se nastavljaju jedna na drugu i tvore jedan koncept. Tako povezan niz priča koji tvori koncept nije prečest u serijalu stoga bih ovo istaknuo kao definitivno jednu pozitivnu stranu. U ovoj priči nam se pojavljuje dosta zanimljivih likova. Prvi kojeg upoznajemo je Wilder, engleski kapetan. Veoma je lakom na novac i ne ustručava se zažmiriti na jedno oko u slučaju da za to dobije izdašnu svotu novca. Više puta je sumnjičio Bleka za čudne stvari koje su se počele dešavati, no vreća novca bila bi dostatna da odustane. Osim njega, upoznajemo i Francuza, Occultisovog prijatelja koji im pomaže doći do informacija. Francuz je veoma inteligentan, ali i sklon varanju što možemo zaključiti iz partije kockica koju su igrali on i profesor. Francuz je i bogati vlasnik krčme veoma upečatljivog naziva: „Taverna apokalipse“.

Čudni običaji vladaju u Taverni apokalipse

Treći lik kojega bih istaknuo mi je bio i najsimpatičniji, a to je El Chico. Čovjek koji zna sve o svakome na otoku. Zanimljiv mi je njegov odnos s Blekom i njegovo mišljenje o borbi za slobodu. Na početku pokuša ubiti Bleka u dvoboju s kartama, ali zatim pristaje pomoći u nabavci oružja. Blek nema povjerenja u njega te se čak čini i kako El Chico igra dvostruku igru. Uskoro on i Blek postaju prijatelji i malo po malo El Chico shvaća važnost borbe za slobodu i na kraju hrabro daje život za nju. Zbog načina na koji je El Chico okarakteriziran, mogli bi reći da pomalo odskakuje od ostalih likova. On je jedini lik u cijelom ovom broju koji nije odmah prikazan ili kao pozitivac ili kao negativac, nego je bio nešto između toga te je s vremenom ipak odlučio boriti se na Blekovoj strani.

Treća priča pak nema nikakve veze s prve dvije i na žalost tu gubimo taj kontinuitet koji smo imali u zadnjih par priča. Glavni negativac ove priče je Barker, hipnotizer koji otima Tahamilu, princezu Atabaska. Nakon što ju je oteo, hipnotizirao ju je i pomoću nje pokušava doći do zlata kojeg imaju Atabaske. Teško je procijeniti otkud EsseGesseu inspiracija za lik hipnotizera, no ono što je sigurno, ovakvi negativci su bili izrazito popularni u 50-im i 60-im godinama prošlog stoljeća te smo lik hipnotizera imali u raznim serijalima. Vjerujem da bi svatko se mogao sada prisjetiti bar jednog negativca hipnotizera. Onaj hipnotizer koji je meni prvi pao na pamet čitajući ovu epizodu bio je Bijeli Vrač iz istoimene epizode Komandanta Marka. Na stranu to što su obojicu stvorili isti autori, obojica su svojim iluzijama plašili Indijance te su od njih i dobili nadimak „Bijeli Vrač“. Obojica su surađivali s Englezima i obojicu je u smrt poslao Indijanac.

Koga sad pogledati? Barkera ili Bijelog Vrača?

U ovoj priči pojavilo mi se još par asocijacija na neke druge stripove. Barker u podrumu drži gorilu po imenu Togo koja me odmah asocirala na Gomba iz Texove epizode TX SR 5: "Satanijino čudovište". Lako moguće da su autori i bili inspirirani ovom Texovom epizodom, budući da je ona nastala pet godine ranije.

Togo i Gombo. Braća blizanci?

I treća stvar koja me asocirala na nešto je sama završnica epizode u kojoj se Blek i princeza skrivaju u stijeni i uz prasak eksplozije se prikazuju pred Indijancima. Ovakve slične spektakularne izlaske na scenu možemo vidjeti kod jednog junaka koji je nastao šest godina nakon ove epizode, a riječ je o Zagoru. On se mnogo puta na slične načine pojavio pred neukim Crvenokošcima.

Blek kao Zagor

Rezime:

Ovaj strip mi je bio ponešto bolji i od prvog i od drugog broja koji su izašli u izdanju Ludensa. Uvijek mi je kod komentiranja najteže dati ocjenu za pročitani strip i tu sam nekako često previše subjektivan tako da neću ocjenjivati svaku epizodu posebno nego ću probati dati neku ocjenu koja bi predstavljala moj ukupni dojam ovim brojem. Prva priča je imala dosta scenarističkih nelogičnosti, no to je normalna pojava u ovom serijalu i uglavnom sam zadovoljan s njom. Druga, ona pustolovina na Jamajci mi je definitivno bila najbolja i rekao bih da su u njoj i likovi bili najbolje okarakterizirani. Za razliku od, recimo prve, u kojoj sam istaknuo kako gubavac nema ime, ovdje sve bitnije likove znamo po nazivu. Treća mi je pak, bila i najlošija. Nekako nije mi bila tako interesantna kao prve dvije. Da se ove epizode pojave danas po prvi put na kiosku, vjerojatno ne bi bile dobro prihvaćene jer se danas promijenio i stil pisanja i zahtjevi čitatelja, no u ono doba rekao bih da je ovaj strip bio pravo osvježenje. Čak i Zagor koji je nastao nakon Bleka je imao puno lošije prve epizode. Tako da, na moje ocjene će se dijelom reflektirati i vrijeme u kojem je strip prvi put izašao.

Što se tiče crteža, svi koji su čitali neke moje komentare za početne epizode Marka ili Bleka, znaju da volim ovaj stil crtanja koji njeguju EsseGesse. S njihovim crtežom sam i ovdje generalno zadovoljan, no nekako ovdje još nisu Bleka crtali kao kasnije. U ovih prvih par brojeva, likovi su znali biti nekako previše izduženi. To sam najbolje možda primijetio u tome kako su crtali Indijance u ovoj trećoj priči. A i sam Blek je malo drugačije nacrtan. I dalje je crtež onaj njihov standardan, ali malko lošiji u odnosu na ono što sam navikao od njih. Vjerujem da će mnogi kritizirati to što pozadina nije detaljno prikazana, ali u to doba većinom je najbitniji i bio prvi plan. Tek kasnije su crtači počeli više detalja posvećivati pozadinama.

Što se naslovnice tiče, Mastantuona nikako ne volim. Onaj tko je birao crtača naslovnica, trebao je voditi računa o tome da je Blek serijal kojega krasi stil 50-ih i prema tom kriteriju odabrati crtača. Mastantuono je pokušao na moderniji način napraviti naslovnice, no rekao bih da uopće ne pašu serijalu. Ova naslovnica još i nije toliko loša koliko su neke druge, čak bih rekao da je i sasvim pristojna, no definitivno sam mišljenja da bi neki drugi crtač bolje to odradio.

VB LU 2 Šumska družina

VB PO 1 Njihalo strave

6, 6, 8, 7

Haha, sjajno da se neko sjetio ovih Blekovih priča s početka LMS.

10.10.2021
    16:55:00 sati

10, 10, 10, 10

Klasika!!

10.10.2021
    17:46:00 sati

7, 8, 8, 7

https://www.stripovi.com/enciklopedija/strip/vb-vb-po-6-gusari/25739/0/ još jedna nasovnica ovoga stripa

10.10.2021
    19:02:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

8, 6, 8, 9

napokon recenzija o Bleku,apsolutni kralj po prodanim stripovima početkom 80-tih,volio bih nastavak recenzija sa naglaskom oko brojeva lms 300-500

10.10.2021
    20:17:00 sati
    gkosovic

7, 7, 9, 4

Dovoljno zanimljivo, s nekoliko atipičnih detalja za standardnu Blekovu epizodicu.

11.10.2021
    11:41:00 sati

10, 10, 10, 10

BRAVO ! za recenziju. Blek je nekad bio ZAKON. Nažalost, LUDENS ga je UBIO, zahvaljujući užasnim naslovnicama i bedastom prijevodu te jadnoj prilagodbi teksta ( advokat Konoli vođa "PARTIZANA" u Bostonu...za popizdit ). Ova desetka je za originalnu naslovnicu i one iz LMS, a LUDENSOVA spomena nije vrijedna. I da "pasji zub", a u Komandantu Marku je Flok "pseći" sin. Ma daj...

11.10.2021
    18:48:00 sati

8, 9, 8, 9

Prvo bih se htio zahvaliti Ivanu na još jednoj lijepoj recenziji, njegovom debiju na Bleku, ali i recenziji koja je ujedno i edukativnog karaktera. Zanimljive su mi ove stvari oko striscija, kako je tada bila praksa da autori puno toga ubace u radnju i da se stalno nešto dešava, skoro bez imalo predaha, ali i veoma interesantne su stvari oko ovih usporedbi što je recenzent istaknuo i potkrijepio još kadrovima iz stripa, svaka čast Ivane!

Naravno, da bi se od samog početka čitatelj mogao što više uživjeti u priču, mišljenja sam da je veoma bitno pročitati prethodni LU 2 broj, naročito pustolovinu sa Vikinzima. Ovdje se događaji nastavljaju odmah nakon te avanture, a ono što je mene zbunilo na početku prve priče, da su Bleka napali Indijanci "Crne Noge" koji su mu (ne tako davno) u prvom broju LU 1: Pobuna trapera bili najveći prijatelji, i to smo mogli vidjeti u nekoliko navrata. Sjetimo se na kraju da je onaj grbavac, Indijanac Tanaki, koji je uvijek šetao sa svojim sivim vukom, sam lutao s obzirom da je zbog fizičkog nedostatka upravo izbačen iz njihovog plemena, ne bi li na kraju LU 1 postao poglavica Crnih Nogu. Mora da je prijevod ovdje kriv i da su dr. Indijanci u pitanju, ne znam da bi autori ovako baš pogriješili.

I ja bih rekao da su mi prve dvije priče puno bolje od završne priče sa hipnotizerom Barkerom. Rekao bih i za kapetana Tornada (kao i za kasnijeg El Chica) da čovjek ne zna je li lik prijatelj ili ne, kao nekada u Zagoru kad smo čitali prva pojavljivanja legendarnog Digging Billa. Svidio mi se lik kapetana Tornada, baš se pokazao lukavim kad je pustio Bleka da na miru pretražuje brod, volim kad su negativci u pričama inteligentni i prepedeni. Što se možda ne bi moglo reći za onog gubavca, ali zanimljivo kako su se naši junaci uspjeli izvući iz te priče. Baš sam primjetio, a ovih dana sam ponovio čitanja ovih prvih epizoda, da naši junaci dosta često bivaju zarobljeni, naročito Blek, pa onda svjedočimo sa zanimanjem svaki put što li će mozak profesora Occultisa ovaj put smisliti. El Chico mi se isto jako dopao, šteta što je tako završio, ali toliko su ga ponijeli ti Blekovi ideali da je išao s njim do kraja, doslovno do kraja. Sjetit ćemo se iz LU 1 slične situacije, lika Hamiltona koji se prerušio u časnika i spasio rodoljube te poslije dao svoj život ne bi li spasio naše junake.

Ovaj dio gdje nam recenzent priča o usporedbi Bleka i Zagora, o načinu pojavljivanja pred Indijancima, preporučio bih recenzentu, ako nije njega još čitao (a vidim da voli ove starije junake), strip junaka Kinowu koji je isto stariji serijal, započet tamo negdje početkom 50-ih godina. Kinowu su isto karakterizirala takva efektna pojavljivanja pred Indijancima, tko zna, možda su autori ponekad i njega "kopirali" (ovdje je jedno od njegovih takvih pojavljivanja iz 5.epizode). P.S. ocjene za naslovnice, dajem za one meni lijepe naslovnice u kojima Blek izlazi u koloru, točno prikazuju scene vezane za strip, a i "normalne" su u odnosu na ovog nesretnog Mastantuonoa.

11.10.2021
    21:45:00 sati

• Gospodar noći