Ciganski pergament

Veliki Blek

VB LU 33a | 85 str.

Ciganski pergament „priča“ Bleku i traperima priču o izgubljenoj dolini koja je predstavljena kao raj na zemlji. Istovremeno, u strahu od Engleza, traperi su u potrazi za sigurnijim mjestom. Hoće li ta rajska dolina biti novi stožer Blekovih trapera? Saznajte u ovoj epizodi.

Priča 4

Scenarij 3

• Ciganski pergament
    VB LU 33

• La pergamena degli Zingari
    VB LGDS 98

• Epizoda je objavljena kao prva od dvije priče u Ludensovom broju 33. Objavljena je 23.12.2010. godine.
  • Ovdje možete vidjeti preostale dvije table koje je obojio član foruma Attila77. Vrhunski posao! Tabla 1 i tabla 2.
  • Lud 33, Str 28, 1. vinjeta, piše kako je vjerska zajednica krenula prema divljem zapadu. Ovo je jedna scenaristička greška budući da je termin „divlji zapad“ korišten za zapadne krajeve SAD-a nakon 1848. godine, kada su u te krajeve stizali doseljenici s istoka i kada još u njima nije bila provedena teritorijalna podjela, uvedena postojana državna vlast i ustaljen pravni poredak. S obzirom na to da je radnja Bleka tokom 1770-ih te da je smještena u sjeveroistočni dio Amerike (predio oko Mainea), ovaj termin ovdje ne odgovara ni vremenski, ni prostorno.
  • Lud 33, str. 77, prva i druga pasica su zamijenjene.
  • 3 puta u epizodi se radi vremenski odmak od nekoliko mjeseci (Lud 33, str. 31, 79 i 84). Epizoda se time protegla na vremenskom periodu od preko pola godine. Ovo je inače rijetkost u serijalu.

Potaknut akcijom recenziranja snježnih priča, gledao sam na pripadnoj temi koju bih epizodu mogao uzeti. U oči mi je odmah pala ova Blekova priča pa sam rekao 'ajmo probati'.

Iskreno, uopće se nisam sjećao ove priče, no to mi nije bilo obeshrabrujuće. Epizode iz post-EsseGesse ere sam većinom čitao samo jednom, eventualno neke dva puta, pa se dobrog dijela epizoda više niti ne sjećam. Samim time nisam znao što očekivati od priče, no kako znam da je kvaliteta drastično opala nakon što su EsseGesse predali palicu drugim autorima, nisam ni imao neka visoka očekivanja. Na kraju se na žalost pokazalo da je priča bila i puno gora nego što sam mislio.

Priča nije u cijelosti snježna. Jedino je početak radnje postavljen u snježnim uvjetima i u tom dijelu epizode se najbolje osjeti atmosfera. Što je je, čist crtež kakav imamo ovdje uvijek lijepo izgleda na snijegu, a svakako preporučam da u zanimljivostima (osim ove iznad) pogledate i preostale dvije table u koloru koje je objavio jedan naš član foruma.

Osim te snježne atmosfere koja je krasila početak radnje, teško je tu izdvojiti išta pozitivno. Ni iz čega je nastala zbrka zbog koje su cigani krivo pomislili da ih Blek, Occultis i Roddy žele opljačkati.

Svega je tu bilo, od izrazito loših akcijskih scena koje se ponekad čine nepovezano te se stječe dojam kao da fali koja vinjetica između njih do ekstremno loših dijaloga između likova, naročito između Roddyja i profesora. Čitatelju je već na samome početku priče dano do znanja kako je riječ o krajnje neozbiljnoj epizodi kakvih je bilo dosta u serijalu u post-EsseGesse eri. No čak i neke od tih manje ozbiljnih su imale svoj šarm, naročito one francuske koje su bar imale duhovitih gegova tako da se usprkos naprasnom početku, nisam predavao i nastavio sam dalje s čitanjem.

E tu dolazimo dalje do dijela koji je polučio određen interes kod mene. Nakon što su riješili nesuglasice, cigani u znak zahvalnosti daju Bleku i ekipi pergament. Iza pergamenta postoji i određena pričica koja je vjerojatno najbolje izveden scenaristički element ove epizode. Volim kad autori ubace u epizodu neku priču iz povijesti, pa makar bila i izmišljena kao u ovom slučaju, pa je povežu s glavnom radnjom. Za mene je to uvijek dodatni plus jer pokazuje određeni trud. Naravno, trud bi bio još veći da je bila riječ o istinitoj priči koja je potkrijepljena povijesnim činjenicama, kao što smo recimo imali primjer u epizodi „Grad bez sunca“.

Priča govori o vjerskoj zajednici koja je bila prognana iz Nizozemske te su u potrazi za novim teritorijem krenuli duž Amerike. Od cijele zajednice, preživio je samo jedan istraživač te je on otkrio tajanstvenu dolinu bogatu divljači. Uh, što volim priče koje nas vode u ta neistražena područja! Međutim, postupci likova ovdje su glupi. Traperi se žele tamo naseliti zato da pobjegnu pred Englezima. Ma kad su to traperi bježali pred Englezima? Scenarist očito nije čitao EsseGesseove priče pa nije uhvatio onu glavnu nit serijala. Traperi ne bježe ni pred kim! Oni su nepobjedivi što često možda i živcira čitatelje, ali to je srž njihova karaktera. Ovo bježanje nikako ne odgovara onoj slici trapera kakvu sam ja stekao kroz 15-ak godina koje već neprekidno čitam ovaj serijal. Uglavnom, na pergamentu piše gdje se točno nalazi dolina te dvojica trapera kreću u izvidnicu. Ova priča bi bila puno vjerodostojnija da je autor od pergamenta napravio kartu s blagom pa da Blek kreće u dolinu u potrazi za njim. Što je najbolje, zlato se kasnije i pojavljuje u priči, ali po meni je ono trebalo biti glavni pokretač cijele radnje.

U iščekivanju povratka dvojice trapera prolazi nekoliko mjeseci tako da nema više snijega, ali nelogičnosti i čudni postupci likova se nastavljaju redati. Kao posebno lošu scenu, naveo bih onu na dnu 33. stranice (kada Roddy želi pucati iz puške uspkros Occultisovoj zabrani) koja je sama po sebi blesava, a i groteskno nacrtana. Neću navoditi sve loše scene jer ih se veoma lako otkrije čak i s površnim čitanjem.

U priči ima dosta likova, međutim njihova karakterizacija je poprilično skromna. Prvi lik koji iskače je traper Pride koji je izgleda velika zvjerka među traperima budući da uzima riječ ispred Bleka. Ne znam, nije mi baš najbolje sjeo taj lik. Njegova dvojica sinova Ned i Tom su dobili izvidnički zadatak, a jedino o Nedu saznajemo da voli zaviriti u čašicu. Tu su još i Englezi iz Regyvillea, u prvom redu guverner Geoffrey i njegova kćer Glorvina. Glorvina me izgledom asocirala na jednu od prvih žena koje srećemo u serijalu, na markizu Helenu, također kćerku jednog guvernera iz epizode „Pobuna trapera“. Njena mačka Belzebub mi je bila simpatična, praktički jedino s njom i imamo kakve-takve humoristične scene, a tu sam se odmah sjetio i psa Jasona iz epizode „Njihalo strave“. Kao i tamo, i ovdje imamo engleskog oficira kojemu životinja nije draga i kojega Glorvina terorizira. Lik koji mi je bio svojevrsno iznenađenje je Glorvinina sluškinja Betty. Moram priznati kako je taj jedan završni dio s njom bio jednim dijelom nepredvidiv i spašava epizodu od još nižih ocjena.

Sažetak: slaba epizoda, miljama udaljena od najboljih epizoda serijala kakve nam je pružao majstorski trojac EsseGesse. Epizoda u nekim dijelovima dolazi u kontrast s onime kakav Blek treba biti. Dijalozi su većinom loši, a postupci likova kako sam već i rekao pomalo čudni. Završnica je također veoma zbrzana. Preporuke idu samo najvećim Blekovim fanovima! Ostalima radije preporučam da čitaju EsseGesse Blek!

Crtež je djelo Studia Barbato Manicini. Riječ je o udruženju crtača koje su osnovali Naro Barbato i Angelo Mancini. Studio je djelovao i na talijanskom i na francuskom tržištu. Crtači su prvo radili za talijansku izdavačku kuću Dardo, a kasnije i za francusku Lug. Studiju su se pridružili i drugi poznati Blekovi crtači i scenaristi poput Carla Cedronija, Michela Arcangela Iocce, Luciana Bernasconija, Alfieja Consolija te Manuela Barbata. Vodeći se raznim popisima, ovdje je crtež pripisan Manuelu Barbatu, ali kako je crtež pomalo neujednačen te pojedine scene iskaču, lako moguće da je i netko drugi iz studija pripomogao. Što se tiče mog dojma, crtež je dosta diskutabilan i neko vrijeme sam razmišljao o tome s kojom ocjenom da ga ocijenim. Prvo da pohvalim pozitivne strane. Riječ je o čistom crtežu koji u potpunosti odgovara ovakvom tipu serijala. Odlično su prikazane početne snježne scene, a također i kasnije kišovite scene. U takvim scenama atmosfera je na zavidnoj visini. Svidjele su mi se i neke statične scene u kojima se vidi da crtač pokušava oponašati EsseGesseov stil što je dodatni plus. Ipak, iako likovi na pojedinim scenama uspijevaju izgledati poput originalnih EsseGesseovih, nešto tu fali u samom crtežu. Nije toliko fluidan kao kod majstorskog trojca, a i pozadine su isto u većini slučajeva siromašnije. Osim toga, akcijske scene su loše, a i facijalne ekspresije koje likovi imaju u tim scenama. Znači statičke scene funkcioniraju, dinamičke baš i ne. Kao primjer posebno loših scena su one u kojima Blek lupa vojnike po glavi, a oni prave retardirane face. Što sam više razmišljao o crtežu i proučavao ga, tako je moja ocjena za njega padala. Nije loš, ima pozitivnih strana, no ukupan dojam mi je na kraju dosta slab tako da sam odlučio dati šesticu za njega.

Gazzettina naslovnica je snježna i pomalo nas vuče na krivi trag. Čovjek bi, gledajući je, pomislio kako je cijela epizoda smještena u zimskom ambijentu, a ne samo prvih par scena. Motiv za nju je atraktivan, iako ne opisuje srž radnje, no pomalo je čudno to Truscia ukomponirao pa likovi izgledaju pomalo izduženo na njoj. Dajem sedmicu za nju.

Za kraj ću dati i par boljih preporuka onima koji vole zimske priče i pitaju se kako bi Blek funkcionirao u takvim uvjetima. Možete svakako uzeti za pročitati jednu od sljedećih priča (i bez straha, sve su redom bolje od ove! 😊): „Ljudi risovi“, „Zakon sjevera“, „Njihalo strave“, „Neobičan Božić“. Osim navedenih, postoji još par snježnih Blekovih priča, no prije davanja preporuka, svakako bih ih se morao i sam prisjetiti. Možda to pustim i za ovu zimu. Još pogotovo ako bude odgovarajući ambijent vani.

VB LU 14 Gusar Yorik

VB LU 48b Njihalo strave

7, 7, 9, 8

Nakon što sam dovršio čitanje ove priče, dao sam si malo vremena za razmišljanje o njoj i došao do zaključka da bi naše društvo možda bolje prošlo da nikada nije niti došlo u posjed tog pergamenta. Ali ajde, barem su uspjeli doći do zlata koje im je koristilo za nabavku prijeko potrebnog oružja u borbi s Englezima.

Početak priče mi se posebno svidio, osobito u zimskom okruženju, i šteta je što takav ambijent traje tako kratko (usput, pohvale za ove table u koloru, fantastično to izgleda!). Moram priznati da sam se baš nasmijao tom uvodu i onom nesporazumu s ciganima. Unatoč nekim nedosljednostima koje je naš recenzent dobro naglasio, poput (neočekivane) situacije u kojoj su traperi očajnički tražili drugi smještaj i logor (uistinu čudna postavka?!), pa i trenutke kad je Blek pasivan, a glavnu riječ vodi traper Pride, sam nastavak priče bio mi je zanimljiv. Scene s mačkom, kao i iznenađenje koje je sluškinja Betty priredila oslobodivši onog trapera (a moram biti iskren da je i mene prevarila, ja mislio da je to sigruno Glorvina u pitanju), i ono u gradu kad profesor Occultis koristi opet svoj „vulkanski“ mozak da se našali i zavara neprijatelje, bili su dobro izvedeni dijelovi.

Unatoč nekim zamjerkama u recenziji našeg recenzenta, koji je sve obrazložio kako treba i podupro dobrim argumentima, meni je valjda bio takav dan da mi je dobro sjela jedna ovakva priča koju možda, da nije tako bilo, i ne bi inače svrstavao u kontekst ozbiljnijih avantura Bleka.

29.12.2023
    13:10:00 sati

4, 4, 8, 6

Priča je stvarno lošija od Blekovih prosjeka, ali je crtež po meni jako, jako dobar. Pogledaj prvu vinjetu u osvrtu, kako to lijepo igleda ofarbano! Može Blek uvijek proć, ne zato što citira Schopenhauera i vjeruje u Ja-stvo kao najviši čin prosvjetljenja, nego što je cool lik koji uvijek odbija najbolje trebe.

29.12.2023
    13:22:00 sati

6, 3, 7, 7

Zaista jedna čudna priča. Definitivno izlazi iz obrasca većine post-EsseGesseovskih priča koje su, prije svega, nažalost, kraće i nemaju dovoljno prostora za kompleksnije scenarije.

Tema je zanimljiva. Malo je pretjerano, bajkovito, to da se s nekog pergamenta otkrije postojanje skrivene rajske doline, ali ima draž vidjeti da se kreće u misiju provjere zapisa. Međutim, s druge strane, katastrofalna je greška kao motiv te potrage navesti želju da traperi presele na njen teritorij. Tu se slažem s recenzentom i baš je bilo šokantno vidjeti one scene gdje Blek, dva mjeseca od početka putovanja odnosno preseljenja, govori da će mu nedostajati logor i crveni rakovi i da misli da će se brzo vratiti nazad. Šokantno, Blek i njegovi traperi kao dezerteri. Međutim, svjestan da ne može Bleka preseliti i na taj način umiroviti, scenarist izmišlja nekakve Indijance, koji su prvi pronašli dolinu, kao razlog zašto se odustalo od preseljenja. Ako im to nije drugi kukavičluk, onda je skoro pa. Potraga za braćom traperima je najkorektniji dio, ali ono Occultisovo vezanje tri vojnika mi je bezveze.

Crtež mi je sasvim korektan. Složio bih se da su akcijske scene nešto lošije, ali glavni likovi su crtani vrlo slično kao što su to radili EsseGesse, a nema ni praznih pozadina, tako da se crtač (ako je bio samo jedan) potrudio.

P.S. I, da, epizoda predugo traje. U redu, Blek nije sudjelovao u prvoj potrazi za dolinom i dok su je braća tražila možda je doživio deset avantura koje smo čitali, ali opet, po ovome, ispada da je odsustvovao četiri mjeseca rata. A rat nije bio "stogodišnji".

29.12.2023
    16:23:00 sati

7, 3, 9, 7