VB PO 7

• Avventura in Francia I
    VB LGDS 105
  • Avventura in Francia II - Viaggio nelle tenebre I
    VB LGDS 106

• Epizoda je objavljena kao druga od dvije priče u Ludensovom broju 33. Objavljena je 23.12.2010. godine.
  • U epizodi se pojavljuje Benjamin Franklin. On je 9 godina živio u Francuskoj tokom Rata za neovisnost. Scenarist ga je pravilno smjestio u četvrt Passy u ovoj epizodi budući da je živio upravo u toj četvrti u Hotelu de Valentinos. Njegova uloga je bila diplomatska, predstavljao je američke interese u Francuskoj te sklopio savez s Francuzima 1778. godine.
  • Pojavljuju se razne francuske povijesne ličnosti poput Luja XVI., kardinala de Rohana, arhibiskupa de Dillona i arhibiskupa de Briennea.
  • Luj XVI. rođen je 1754. godine, a umro 1793. Bio je kraljem Francuske između 1774 i 1792. godine.
  • Louis Rene Edouard de Rohan (1734-1803), poznatiji kao kardinal de Rohan bio je francuski kardinal i diplomat. Kardinalom je postao 1778. godine, a kako u stripu ima titulu kardinala vjerojatno vrijeme radnje ove priče možemo postaviti negdje iza 1778. godine, dakle već pred sam kraj rata.
  • Arthur Richard Dillon (1721-1806) bio je arhibiskup od Narbonne u Francuskoj. U oči upada njegovo „britansko“ ime, ali ne treba čuditi budući da je riječ o najmlađem sinu Arthura Dillona (1670-1733) koji je došao u Francusku s Mountcashelovom irskom brigadom.
  • Etienne Charles de Lomenie de Brienne (1727-1794) bio je francuski svećenik, biskup, kardinal, političar te ministar financija Luja XVI. 1788. je proglasio državni bankrot te odstupio s mjesta financijskog savjetnika.
  • U epizodi se pojavljuje markiz de Maurepas, no on nije postojao, iako nosi prezime jedne povijesne osobe. Povijesna osoba je Jean Frederic Phelypeaux koji je bio prozvan grofom od Maurepasa te obnašao ulogu ministra i glavnog savjetnika Luja XVI. Naš Maurepas se zove Louis de Maurepas i jasno je kako je riječ o posve drugoj osobi, dijelom i zbog toga što je od njegovog lika napravljen izdajica.
  • Lud 33, str 87 saznajemo da je Franklin utemeljitelj Američkog filozofskog društva te izumitelj gromobrana. Obje stvari su točne, on je utemeljio filozofsko društvo i bio njegov prvi tajnik, a 1769. izabran je za predsjednika tog društva. Fenomen elektriciteta je počeo istraživati tokom 1740-ih.
  • Franklin se pojavljivao u još par Blekovih epizoda, a zanimljivo u gotovo svakoj se navodi kako je izumitelj gromobrana.
  • Lud 33, str 96, Tod Brabin izgledom podsjeća na lorda Fentona iz 13. avanture Komandanta Marka „Uzbuna u utvrdi“ (KM Lud 5a).
  • Lud 33, str 107, 4. vinjeta, navedeno je kako je Franklin sedamdesetogodišnjak što je u potpunosti točno ako uzmemo u obzir vrijeme radnje Blekovih epizoda. Inače, Franklin je rođen 17.01.1706. godine, no osim ovoga datuma još ćete naći podatak i kako je rođen 06.01.1705. godine. Stvar je u tome što je 1752. godine došlo do promjene kalendara u britanskim kolonijama u Americi s julijanskog na gregorijanski čime je došlo do odstupanja od godine i 11 dana u starijim datumima. Umro je 17.04.1790. godine.
  • Lud 33, str 141, spominje se menuet broj 4 od Lullija. Jean-Baptiste Lully (1632-1687) bio je skladatelj, gitarist i violinist. Rođen je u Italiji pod nazivom Giovanni Battista Lulli, ali selidbom u Francusku uzima francusku inačicu svog imena.
  • Lud 33, str 166. mjesto radnje se djelomično seli u Verdon, koje je po didaskalijama opisano kao „malo mjesto udaljeno stotinjak kilometara od Bordeauxa“. Potražio sam Verdon na karti i malo se razočarao budući da je mjesto udaljeno preko 650 kilometara od Bordeauxa i po lokaciji mi nije uopće pasalo jer je jasno iz radnje kako je riječ o priobalnom gradiću koji bi trebao biti smješten negdje na sjeverozapadnoj obali Francuske. No, kasnije sam našao da postoji i mjesto Le Verdon-sur-Mer koje po lokaciji odgovara jer je riječ o priobalnom gradiću, a udaljenost od Bordeauxa je 97 km. Dakle, još jedan scenaristički plus! Na sljedećim slikama možete pogledati točne lokacije oba Verdona kako bi si mogli lakše dočarati te lokacije. (slika 1, slika 2)

Da ovo nije još jedna uobičajena Blekova epizoda pobrinuo se Franco Frescura, scenarist ove epizode te odveo naše junake u Francusku. Kod Bleka je uvijek promjena lokacije dobrodošla, tim više što je to prilika za pomalo drugačiju epizodu. Epizodu koja nam neće nuditi samo uobičajene okršaje protiv Engleza i Indijanaca već će nas odvesti do dvorskih spletki tadašnje Francuske.

Frescura je u epizodi okupio široku lepezu povijesnih likova čime je pokazao veliki trud, čak bih rekao i puno veći od tadašnjih Blekovih scenarista pa je kod mene samo skupljao dodatne pluseve. Benjamin Franklin je staro ime u Blekovim avanturama. Zbog otežane kronologije serijala teško je reći koja je prva Blekova epizoda u kojoj se pojavio, ali pojavljivao se u nekoliko njih poput npr. „Litice prokletih“ (LudSp 5c) i „Čudnog izuma“ (Lud 36c). Osim njega, ovdje nam Frescura dovodi i likove s kraljevskog dvora koji su svi više-manje postojali (vidi zanimljivosti), a dodatno obogaćuje priču i točnim lokacijama. Dio koji zavrjeđuje podrobniju analizu je profesorov način zabavljanja kralja i njegovih uzvanika. Na prvu mi se činio kao blesav scenaristički potez, no onda sam otkrio da postoji poanta iza nje i nije slučajnost što profesor izvlači za kojeg lika. Kroz njegovu igru izgleda kao da se autor igra s povijesnim osobama i nekim njihovim prijestupima ili manama. Pa tako za kardinala de Rohana izvlači novac što bi mogla biti jasna aluzija na „aferu s ogrlicom“ iz 1785. godine po kojoj je kardinal ostao zapamćen. Arhibiskup de Dillon je očito volio pojesti malo više pa za njega izvlači batak. S druge strane arhibiskup de Brienne je bio Lujev financijski savjetnik koji je s te pozicije odstupio zbog bankrota na što nas scenarist navodi spominjući dugove i izvlačeći namještene kockice. Pukovnik Latour kao i svaki pukovnik sanja o unaprijeđenju u čin generala, a jedna osoba nam odmah postaje sumnjiva zbog noža. Ne vjerujem da je scenarist slučajno sve ovo izveo, a s ovakvim stvarčicama pokazao je uistinu veliku pripremu za epizodu.

Bez ovih nekih simpatičnih i vjerodostojnih dijelova sama priča bi bilo osjetno lošija jer je u pojedinim dijelovima i pomalo konfuzna. I Englezi i Amerikanci i Francuzi pokušavaju oteti Franklina i spriječiti njegovu misiju. Možda je autor i išao upravo na to da nam prikaže sve te spletke i kako na plemićkom dvoru ne možeš nikome vjerovati. Na kraju se redaju mnoge zamke (čak 15 zamki je spremno za Bleka!), a sa svakom se na sceni pojavljuju novi akteri. Pohvalio bih taj dio jer nam donosi neke veoma atraktivne vinjete koje prikazuju razne dijelove Pariza te rijeku Seinu. Možda je malo neuvjerljivo to što na ulicama Pariza praktički nema ljudi, ali većina takvih scena je postavljena u noćnom ambijentu pa je i to vjerojatno razlog zašto nismo mogli vidjeti vrevu ljudi u gradu.

Blek i u Francuskoj pobire simpatije ljepšeg spola, mada je ovdje pored tih simpatija i nešto drugo u pitanju. Naravno, tvrdokorni traper još jednom bez problema odolijeva ženskim čarima, ali da nije bilo Roddyja mogao je doslovce ostati bez glave zbog žene! Profesor Occultis se s druge strane ne može pohvaliti nekim većim uspjesima kod žena, naročito ne kod lijepih, ali jedna „stara raža“ se i njega dohvatila. Malo su možda bile pretjerane neke scene s njom, ali i dalje simpatično kako je profesor u nekim trenucima iskoristio svoju nevolju u svrhu misije.

Koja je uloga naših junaka u epizodi? Čuvaju Franklina koji od kralja posuđuje novac te kasnije kupuje oružje s tim novcem. Dakle stara tematika Blekovih priča, ali ipak odrađena na drugačiji način od uobičajene šablone. Franklin je taj koji ovdje kupuje oružje, a dotle Blek odvlači pažnju od njega. Komične su bile one scene u kojima se Blek ide predati francuskim vojnicima, a oni nikako da ga uhite. Naivnosti ima svakako, par scena odskače po tome kao i u svakoj Blekovoj epizodi. Jedan od lošijih, ali opet i iznenađujućih scenarističkih poteza, nalazimo u samoj završnici kada engleski admiral šalje dimne signale dok puši cigaru. Koliko god stripova da sam pročitao, ovako nešto još nisam vidio dosada! Ipak priča u cjelini dobro funkcionira, a kako je pluseva uvjerljivo više nego minusa, dajem izrazito dobre ocjene ovoj epizodi, a usput i preporuku da ju pročitate i vidite iz prve ruke kako se Blek snašao u Francuskoj. Priča se zajedno s „Ciganskim pergamentom“ nalazi u Ludensovom broju 33 i daleko je bolja od „pergamenta“ kod kojeg smo mogli vidjeti neke zaista katastrofalne scene. Ako se dvoumite koju od te dvije pročitati, svakako odaberite „Francusku pustolovinu“.

Crtež je vrlo dobar s par izuzetno atraktivnih vinjeta. Po nekim popisima ovdje je, osim Cedronija, kao dodatni crtač naveden i Luciano Bernasconi, no vodeći se Ifovim 171. brojem u kojem su navedeni razni popisi, crtež pripisujem isključivo Cedroniju. A sad da li je ovdje dio crteža crtao i Bernasconi ili netko treći, to je ovako dosta teško reći. Priča je izašla u Gazzettinim brojevima 105 i 106. Naslovnica broja 105 definitivno pripada ovoj epizodi i nisam s njom baš očaran. Za onu od broja 106 ne mogu biti toliko siguran pripada li ovoj priči jer je motiv za nju dosta neodređen, a u tom broju se nalazi i početak jedne druge priče. Ludensova pripada upravo ovoj i ona je također dosta loša. Sve u svemu, bit će ovo niska ocjena za naslovnice ovoga puta.

VB LU 33a Ciganski pergament

VB LU 48b Njihalo strave

8, 7, 9, 8

22.04.2024
    19:51:00 sati

6, 5, 7, 4

Autor epizode se nesumnjivo potrudio (hvala recenzentu što nam je ukazao na to, jer bi ocjena scenariju inače bila manja) i dobro je vidjeti kad u jednoj epizodi Bleka imamo stvarne osobe i lokacije, te reference na stvarne događaje. Čak i velik broj didaskalija mi je na neki način potvrda predanog rada. Međutim, scenarij ima dosta minusa, kako standardnih naivnosti serijala, tako i detalja koji su nelogični i/ili zbunjujući.

Naslovnica izdanja If Edizionija je jedna od najlošijih, a za crtež mislim da je netko surađivao s Cedronijem.

27.04.2024
    12:59:00 sati