Kanada u plamenu

Veliki Blek

VB LU 5 | 224 str.

Blek, Roddy i Occultis dolaze u Kanadu. Odvjetnik Conolly im je povjerio novu misiju u kojoj moraju pomoći francuskim vojnicima u borbi protiv crvenih odora. Započet će niz uzbudljivih avantura u kojima će se sve toliko prašiti da će doći do plamena!

• Tragičan lov
    VB LMS 144
  • Prokleta kula
    VB LMS 145
  • Mač ima reč
    VB LMS 148
  • Tragičan lov
    VB LMS 941
  • Prokleta kula
    VB LMS 954
  • Mač ima reč
    VB LMS 962
  • Kanada u plamenu
    VB LU 5

• Fiamme sul Canada I
    VB LGDS 13
  • Fiamme sul Canada II
    VB LGDS 14
  • Fiamme sul Canada III
    VB LGDS 15

• Priča se sastoji od 21 striscie koje su premijerno izlazile od 13. svibnja do 30. rujna 1956.
  • Svaka striscia ima 10 stranica i 2 pasice.
  • Serija unutar koje su izlazile Blekove epizode se zvala Collana Freccia. Ovo je 5. serija Blekovih epizoda na kojima je radio trojac EsseGesse od ukupno 26 njihovih.
  • Epizodu možemo podijeliti na tri manje avanture. Prva avantura: 1-75 str., druga: 75-150 str., treća: 150-224 str.
  • U izdanju Lunov Magnus Stripa epizoda je izašla dva puta. Prvi put se proteže kroz tri broja: LMS 144: 3-98 str., LMS 145: 3-98 str., LMS 148: od 3. stranice do prve pasice 35. stranice. Drugi put se također proteže kroz 3 broja: LMS 941: 3-95 str., LMS 954: 3-95 str., LMS 962: od 3. stranice do prve pasice 33. stranice.
  • Dnevnik prvi put nije rezao stranice, no drugi put je izbačeno ukupno 8 stranica.
  • Pri prvom objavljivanju priče u LMS, Dnevnik je korisio Sinchettove naslovnice, ali je napravio i zbrku s njima. Kao prvo, Dnevnik je zamijenio naslovnice. Naslovnica za „Tragičan lov“ ne pripada ovoj priči, već prethodnoj s dvojnicima koju ste mogli čitati u epizodi „Bubnjevi Irokeza“, dok su u toj epizodi „Lažni Blek“ stavili naslovnicu koja bi trebala pripadati ovoj epizodi. Također, ono što se lako primijeti je da na naslovnici od „Proklete kule“ nema Indijanke u pozadini.
  • U drugom objavljivanju, Dnevnik je promijenio naslovnice, no zanimljivo ne i nazive epizoda! Primijetio sam da su gotovo uvijek kod reprinta stavljali i neke druge nazive epizoda. Možda zato da čitatelji ne skuže da je riječ o reprintu. Ovdje pak to nije slučaj.
  • Zanimljiv je način na koji je Kanada dobila ime. Indijanci koji su tamo živjeli koristili su riječ „kanata“ za naselje, ali Jacques Cartier i njegova pratnja nisu dobro razumjeli o čemu se radi, pa su cijelo područje nazvali Kanada. Mogli bi reći da je država dobila ime metodom gluhog telefona.
  • Iz nekog razloga u izdanju Ludensa, na više mjesta umjesto „Odvijačica“ piše „Odvija ica“, tj. umjesto znaka „č“ korišten je razmak.
  • Blekov prijatelj u drugoj avanturi se malo zove O'Brian, a malo O'Brien. U ovoj recenziji koristit ću ime O'Brian, a bilo bi lijepo i da su se prevoditelji stripa također odlučili za jednu varijantu njegovog imena i poštedjeli nas grešaka.
  • Spominju se razni stratezi iz povijesti. Julije Cezar, Vercingetorig te Scipion Afrički.

Kanada… Velika, prostrana zemlja na sjeveru Američkog kontinenta. Poznata je po mnogobrojnim jezerima, među kojima možemo istaknuti Velika jezera koja se nalaze na granici sa SAD-om. Ali, osim njih i mnoga manja jezera preplavljuju Kanadu, a također i rijeke. Kao poznatu turističku atrakciju svakako možemo istaknuti slapove Nijagare te razne nacionalne parkove. Neki od tih nacionalnih parkova su izrazito veliki, pa tako na primjer Wood Buffalo u Alberti je površinom veći od Danske ili Švicarske. Osim po prirodnim ljepotama, poznata je i po raznim drugim stvarima. Ljubiteljima sporta, prvo će na pamet svakako pasti hokej na ledu koji je, zajedno s lakrosom, nacionalni sport u zemlji. Najpoznatija životinja u Kanadi je svakako polarni medvjed. Preko 60 posto ukupnog broja polarnih medvjeda na svijetu obitava upravo u Kanadi. Uglavnom, to je zemlja za koju možemo vezati razne asocijacije.

Uz sve te razne stvari, nama stripofilima, Kanada je poznata i po mnogobrojnim avanturama naših najdražih junaka u tim predjelima. Tex svako malo skoči do Kanade gdje ima brojne prijatelje od kojih možemo spomenuti samo Jima Brandona i Gros Jeana. U svakoj takvoj epizodi su uključene i kanadske crvene odore. Kapetan Miki je također stanovito vrijeme boravio u Kanadi i surađivao s njima. Možemo se pitati i zašto su autori stripova voljeli slati svoje junake u Kanadu? Odgovor je jednostavan, trebalo je malo promjene mjesta radnje, a Kanada je bila sjajna za to. Graniči s SAD-om, a s druge strane riječ je i o dosta neistraženoj zemlji, naročito ako pričamo iz perspektive 18. ili 19. stoljeća. Bilo kako bilo, većina Kanadskih epizoda u stripovima su mi super, a sa zadovoljstvom mogu napomenuti kako me ni ova nije razočarala!

Ovom epizodom započinje, mogli bi tako reći, jedna mini saga u serijalu koju možemo nazvati „Kanadskom sagom“. Zašto ne? Ako u Zagoru imamo nazive saga, kao npr. Južnoamerička, Sjevernoamerička, Afrička itd., siguran sam da mi ljubitelji Bleka neće zamjeriti ako dam ime ovoj sagi. Saga se proteže kroz dva i pol Ludensova broja, te se naši junaci tek sredinom Ludensovog broja 7 vraćaju kući u traperski kamp.

Promislite prijatelji, druga obala je ta basnovita zemlja Kanada! Zemlja neizmjernih borovih šuma, plavetnih jezera… Gladnih vukova, snijega i leda!“ Ovo je veoma pjesnički opis koji nam autori daju kroz riječi profesora Occultisa i Bleka na prvoj vinjeti stripa. A odmah potom saznajemo i razlog putovanja u Kanadu. Riječ je o posebnoj misiji koju je našim junacima povjerio odvjetnik Conolly, a to je pomoći Francuzima u borbi protiv zajedničkih neprijatelja, mrskih crvenih odora!

Pukovnik Durbatois

U ovoj epizodi upoznajemo se s nekim likovima koji će se pojavljivati kroz cijelu ovu sagu, pa je red da ih predstavimo. Prvi od njih je pukovnik Durbatois, komandant garnizona u Carlotte Villeu. On osobno nema neku veliku ulogu u ovoj epizodi. No, pojavljivat će se i u kasnija dva broja pa ga vrijedi spomenuti. Jedina čudna stvar u vezi njega je što je u ovoj epizodi predstavljen kao pukovnik, a u idućoj kao guverner i svi mu se obraćaju s „ekscelenijo“. Jedna od pretpostavki bi bila da nije riječ o istoj osobi, no kako je identično nacrtan i kako se i Durbatois i guverner nalaze u istom gradu, za pretpostaviti je da su ili EsseGesse u idućem broju zaboravili koji čin i koju funkciju su dodijelili Durbatoisu, ili je posrijedi greška u prijevodu.

Važan lik u ovoj sagi je Pierre Le Gamin. Riječ je o simpatičnom vođi bandita iz tog kraja. No, pred njim se pojavljuje važan izbor, ili novačenje u vojsku ili vješala. Naravno, odabire novačenje te se stavlja pod Blekovo zapovjedništvo. Riječ je o iznimno jakoj i hrabroj osobi, no uz sve to i poštenoj. Par puta kroz epizodu je i naglašavana njegova fizička snaga. Po načinu na kojem su ga autori predstavili u priči, ja sam se nekako odmah sjetio jednog snagatora iz Texa. Naravno riječ je o već spomenutom Gros Jeanu, a baš ma zanima i da li Texove čitaoce Pierre asocira na njega.

Vrijedi još spomenuti i da Pierre ima kćer Rose Marie koju svi zovu Odvijačica. Hrabra cura, koja me po ponašanju u nekim trenucima podsjetila na Betty. Cijeli dan u utvrdi kuha i posprema, no kad dođe trenutak za rat, odmah je vidimo s puškom u ruci. Vrlo brzo razvija i osjećaje prema Bleku, te u jednom trenutku pokazuje i ljubomoru zbog čega sam se odmah i sjetio Betty i njenih ljubomornih ispada prema Marku.

Pierre Le Gamin i Odvijačica

Ovaj broj možemo podijeliti na tri avanture, pa recimo ukratko s čime se naši junaci moraju sve suočiti ovdje. Prvo, nakon što su Pierre i njegovi banditi unovačeni u vojsku, oni zajedno s Blekom, Occultisom i Roddyjem odlaze pojačati obranu utvrde Larousse. Ova utvrda će postati sjedište našim junacima u ovoj sagi, a situacija u njoj nije ohrabrujuća zbog opsade pod kojom se nalazi. No, Englezi koji stoje vani u zasjedi nisu najveća prepreka ovdje. Postoji i špijun iz utvrde kojeg će Blek morati razotkriti. Ova prva avantura mi je bila sjajna. Ono što ju posebno krasi je velika količina humora. Sa zadovoljstvom mogu istaknuti kako od prvih pet Ludensovih brojeva, ovdje imamo najviše humora. Neke scene su me baš nasmijale. Najbolje mi je bilo kada se kapetan Laval osramotio pred vojnikom koji mu je pokazao kako itekako zna kako se suprotstaviti napadu neprijatelja. A posebna scena mi je bila i ona u kojoj kapetan ispituje Bleka koje sve propise znaju ti novi vojnici. Nakon svih negativnih odgovora, Blek mu daje odgovor da znaju dobiti bitku. Ovdje bih povukao određenu usporedbu i sa stvarnim životom. Cijeli život učimo, idemo u školu, na faks, no kasnije ne znamo u praksi gotovo ništa. Dok netko drugi, tko nije išao na faks, vjerojatno će ranije usvojiti neke vještine i steći bolju praksu. Zar je bitno što vojnici ne znaju pozdravljati nadređene i salutirati? Bitno je da znaju dobiti bitku, kao što je svima bitno da znaju obaviti svoj posao.

Ovdje bih još istaknuo i bitku za utvrdu Larousse u kojoj su profesor Occultis i Pierre spojili strategiju Julija Cezara zajedno s Pierrovim napadom na poštanska kola.

Druga avantura započinje s profesorom Occultisom. Započinje sa zabavnim novim načinom ribolova, no smijeh će ubrzo svima zastati u grlu kada stigne vijest kako je otet. Blek i Roddy, uz pomoć jednog Blekovog prijatelja, O'Briana, pokušavaju raznim taktikama osloboditi profesora. Ovdje bi mogli izdvojiti sukob u prokletoj kuli i susret s „Frankensteinom“ i njegovim „čudovištem“. Reći ću samo to da je Blek bio na pragu toga da bude seciran i korišten u „luđačko-znanstvenim“ pokusima ako ih možemo tako nazvati. Ovdje ponovno imamo zanimljivih duhovitih scena u kojima prednjači genijalni um profesora Occultisa. Uvijek kad treba smisliti neki plan, tu radi njegov um, Occultis je stvarno mozak ekipe. Ovdje je Bleku i Roddyju utoliko teže ga osloboditi jer ne mogu računati na njegovu pomoć. Ipak, on i sam pokuša izaći iz zatvora oslanjajući se na svoje hipnotizerske moći.

Treća avantura mi je kvalitetom bila nešto lošija od prve dvije. Glavni akteri ove avanture su Indijanci Seneke. Seneke su bili jedno od 5 plemena originalnog Irokeškog saveza. Savez se zvao „Five nations“ i činili su ga Mohawki, Oneide, Onondage, Cayuge i naravno Seneke. 1722. godine u savez ulaze i Tuscarore te savez dobiva ime „Six nations“. Irokezi su živjeli na granici s Kanadom pa ovoga puta možemo reći da su autori uspjeli uzeti pleme koje bi stvarno živjelo na mjestu radnje ove epizode. Ovo posebno naglašavam kao scenaristički plus, jer ako se sjetimo prethodne epizode „Bubnjevi Irokeza“, ostaje upitno kako su se mogli Probušeni Nosevi pojaviti tamo budući da su živjeli skroz na drugoj strani kontinenta. Posebnost Seneka u ovoj epizodi je ta što ih vodi žena! Princeza Saske Tanka je poglavica plemena i njena riječ je zakon za Indijance. Što li je ono govorio Žalosna Sova stalno u Marku? Kako Indijanci tuku svoje skvo, kako one samo rade po cijeli dan dok im muževi sjede u vigvamu i puše lulu. E pa Saske Tanka, definitivno nije takav tip skvo i nipošto ne bi dopustila da je neki muškarac tuče. Zapravo bi se muškarci trebali paziti nje! „Mogu ti reći samo da je kao razbješnjeli tigar dok traje bitka! A kad se sjetiš da je tako mlada i slatka…“ Ovim riječima ju je Blek opisao. Ipak, na kraju pokazuje kako nije tako tvrda i nemilosrdna te da u njenim grudima također kuca nježno žensko srce. Navedimo još i imena negativaca u ovoj epizodi: violinist Bolkonski i pijanist Duboski. Meni su njih dvojica bili izrazito antipatični kao likovi. A kakvi su bili kao glazbenici? Bolkonskijev omiljeni kompozitor je kipar Michelangelo što nam dovoljno govori o njihovoj glazbenoj naobrazbi.

S crtežom sam izrazito zadovoljan kao i uvijek. EsseGesse su uvijek bili majstori u crtanju! U svojoj premijernoj recenziji „Posljednja strelica“ pokušao sam prikazati razlike u stilu crtanja između njih trojice u Marku, a sad ću to slično pokušati prikazati i ovdje. Razlike su stvarno minimalne i na Bleku je njihov crtež bio još sličniji nego kod Marka. Što se tiče pozadina, prikaza prirode, šume, grada i takvih stvari, tu ne mogu nikakvu razliku uočiti. No, na prikazu glavnih likova se mogu vidjeti minimalne razlike. Na donjim slikama možete vidjeti kako je koji od njih trojice crtao Bleka. Sinchetto i Sartoris su stvarno imali jako sličan stil i teško je uočiti razlike između njih, a Guzzona je već malo lakše uočiti. Guzzona lako prepoznajem i po tome što je Bleku znao crtati nešto dužu kosu od preostale dvojice, što naročito možete vidjeti u nekim vinjetama u kojima je Blek prikazan s leđa.

S lijeva na desno Blek iz pera Sinchetta, Sartorisa i Guzzona

Što se tiče naslovnica, ocjenjujem originalne naslovnice, tj. ove s izdanja Gazetta dello sport. Sve tri je nacrtao Giovanni Sinchetto i sve su dosta lijepo nacrtane. Možemo jedino raspravljati o tome kakav je motiv uzet te da li izgledaju atraktivno. Prve dvije mi nisu toliko atraktivne i njih bi ocijenio sa 7, dok mi je treća izrazito atraktivna. Općenito mi se sviđa kad je na naslovnici u prvom planu na primjer glavni lik i onda u pozadini se pojavljuje neki drugi lik kao što je ovdje Indijanka. Sinchetto je znao i inače ovakve naslovnice raditi pa mi kao primjer slične naslovnice pada na pamet, jedna Mikijeva s Tawegom u pozadini koju možete pogledati na sljedećem linku. Uglavnom, ovoj trećoj naslovnici bi dao desetku što znači da ću kao aritmetičku sredinu uzeti 8 i tom ocjenom ocijeniti naslovnice. Vrijedi li uopće i komentirati Ludensovu naslovnicu? Mastantuono, Mastantuono…

Sve u svemu, riječ je o jednoj iznimno dobroj Blekovoj epizodi. Baš se sa svakim brojem uočava određeni napredak u kvaliteti epizoda. A što nam tek donosi iduća epizoda? Nastavak ove Kanadske sage i jednog veoma zanimljivog neprijatelja, Šišmiša!

VB LU 4 Bubnjevi Irokeza

VB LU 6 Šišmišova banda

9, 9, 10, 10

30.06.2022
    08:18:00 sati
  • magnus

9, 9, 10, 10

30.06.2022
    13:44:00 sati
    magnus

9, 9, 8, 10

30.06.2022
    15:40:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

30.06.2022
    16:11:00 sati

8, 9, 10, 6

Uvijek volim kada se Blek makne od stereotipnih okvira traperskog logora i s njima povezanih obližnjih logora Crvenih Mundira. Takve priče uvijek su mi nekako bolje, atraktivnije pa se i scenaristički trojac u potpunosti iskaže. Čitao sam ovo zadnji put prošle godine, ali mi nije nešto ostalo u sjećanju, osim par zgodnih detalja, tako da sam opušteno proveo ovo ljetno popodne. Strip bi trebao zabaviti i opustiti, a Blek je to ovdje postigao.

30.06.2022
    16:49:00 sati

10, 10, 10, 10

Kao klinac volio sam stripove o Velikom Bleku. Bio mi je najbolji strip dok nisam nekako skužio da je Komandant Mark puno bolji. Vremenom sam spoznao da je ipak Zagor legenda ali je Tex nadmašio čak i tu legendu. Današnji izdavači mnogo štošta su zaribali ali, brate, Bleka su uništili totalno. Dakle, LUDENS je učinio zločin nad Blekom. Libellus je, s druge strane, mnogo toga reprintirao i umotao u luksuzni celofan, nabio cijene koje tolerira tek mali broj fanatika ali  šteta što nije pokušao reprintirati Bleka, onako, s originalnim naslovnicama kakve vidimo u ovoj recenziji. Tko zna, možda bih za Bleka platio LIBELLUSOVU visoku cijenu ( za razliku od NAJGOREG izdanja Alana Forda u povijesti kojeg potpuno sigurno NEĆU KUPOVATI isključivo zbog odvratno dizajniranih korica ). Naravno, onaj tko ( poput LUDENSA ) napiše da je Advokat Konoli vođa "PARTIZANA" u Bostonu zaslužuje da ga Blek išamara, onako, u Blekovom stilu.

30.06.2022
    17:21:00 sati

3, 4, 7, 9

Moj problem sa čitanjem Blekovih epizoda je nešto drugačiji od ostalih - znam, svi će reći, dječiji strip, ali jbg svi smo mi malo retardirani kad još volimo ovakve stvari. Jednostavno ne mogu da centriram pažnju na radnju čitajući stare LMS jer su sličice nekako manje i to mi stvara određene poteškoće, pa Blekove epizode inače i ne čitam. Jasno mi je da je Blek preteča Marka - po meni, najboljeg EsseGesse junaka i moralo je tako da ide, od Mikija, preko Bleka do Marka, tako je i napredovala kvaliteta ovog trija i u crtežu a pogotovo u naraciji odnosno razvijanju radnje u njihovim avanturama. Razumijem i to da je Blek baš strašan, nepobjediv junak, a s druge strane ne razumijem da je toliko bio nespretan sa curama, i to me baš nervira. Evo recimo u ovoj epizodi i Rozmari i Saska su ga žestoko popasle a on, tronto trontavi - ništa. Tu su malo pretjerali, pa su se valjda onda pokušali ispraviti sa Markom - koji je oličenje avanturiste i srcolomca. Bilo kako bilo, meni ova avantura ne odskače od prethodnih ni narednih u tom razdoblju, pa i ne mogu reći da zaslužuje neke posebno visoke ocjene. Jeste bolja od većine užasno sklepanih glupih epizoda o dinosaurusima, kojekakvim vodenim čudovištima i slično, ali ne baš toliko bolja - mada razumijem euforiju oko Bleka. Naslovne, pak, su vrlo, vrlo dobre, bar one originalne tj. nešto onih što je Dnevnik precrtao. U suštini, naslovnice i jesu jedina ozbiljna stvar u Blekovom serijalu. Ali, može se čitati, zašto da ne? :)

30.06.2022
    21:20:00 sati

10, 10, 10, 10