Šišmišova banda

Veliki Blek

VB LU 6 | 224 str.

Nakon zadnje misije sa Senekama, nastavlja se Kanadska saga. Ovaj broj donosi nam jednog veoma zanimljivog negativca. Riječ je o čovjeku koji uvijek nosi crni mantil s kukuljicom pa ga je gotovo nemoguće prepoznati. Zove se Šišmiš i zajedno sa svojom bandom zadaje Bleku pregršt nevolja.

C*10

• Mač ima reč
    VB LMS 148
  • Vitez od Sezana
    VB LMS 149
  • Voštane figure
    VB LMS 152
  • Mač ima reč
    VB LMS 962
  • Vitez od Sezana
    VB LMS 969
  • Šišmišova banda
    VB LU 6

• La banda del pipistrello I
    VB LGDS 16
  • La banda del pipistrello II
    VB LGDS 17
  • La banda del pipistrello III
    VB LGDS 18

• Priča se sastoji od 21 striscie koje su premijerno izlazile od 7. listopada 1956. do 24. veljače 1957.
  • Svaka striscia ima 10 stranica i 2 pasice.
  • Serija unutar koje su izlazile Blekove epizode se zvala Collana Freccia. Ovo je šesta serija Blekovih epizoda na kojima je radio trojac EsseGesse od ukupno 26 njihovih.
  • Epizodu možemo podijeliti na četiri manje avanture. Prva avantura: 1-75 str., druga: 75-150 str., treća: 150-206 str., četvrta 207-224 str.
  • U izdanju Lunov Magnus Stripa epizoda je izašla dva puta. Prvi put se proteže kroz tri broja; LMS 148: od 2. pasice 35. stranice do 98 str., LMS 149: 3-98 str., LMS 152: 3-66 str. Drugi put se proteže kroz dva broja i nije u cijelosti objavljena: LMS 962: od 2. pasice 33. stranice do 95 str., LMS 969: 3-95 str. Kod drugog objavljivanja, reprintane su prva dva stara Dnevnikova broja, dok broj LMS 152 nije reprintan.
  • Dnevnik je napravio još jednu zbrku s naslovnicama. Sve tri originalne naslovnice koje je nacrtao Sinchetto su čitatelji mogli vidjeti i na našim prostorima. Međutim, dvije od tih tri naslovnica su korištene u prvom Dnevnikovom reprintu. Riječ je o naslovnicama koje su stavljene na brojevima LMS 148 i 152. S tim da možete primijetiti da je na naslovnici broja 152 izbačena slika satrapa što je ogromna šteta budući da je epizoda naslovljena s „Voštane figure“ te su time čitatelji dobili nepotpunu naslovnicu koja onda ni približno ne odgovara radnji. Također i pozadina je malčice izmijenjena i obojena drugim bojama. Treća originalna naslovnica nije korištena za ovu epizodu, nego za jednu kasniju epizodu. I to je ogroman propust budući da je baš na toj naslovnici Šišmiš koji se naravno kasnije više ne pojavljuje u serijalu. Umjesto te, Dnevnikovi urednici su ubacili jednu od naslovnica iz ove epizode.
  • U izdanju Dnevnika, negativac se zove Slepi Miš.
  • Satrap je naziv za namjesnika određene provincije koji se koristio u doba Perzijskog carstva. U doslovnom prijevodu značilo bi „čuvar grada“. Danas se ova riječ može koristiti za okrutnog tiranina.
  • U stripu se pojavljuje voštana skulptura jednog satrapa. Zanimljivo kako cijelo vrijeme u stripu piše „satrapo“, a ja sam na internetu našao da se pojam na našem jeziku piše bez „o“ na kraju. U talijanskom je s „o“, pa očito prevoditelji nisu znali kako točno prevesti.
  • Ovo je druga epizoda Kanadske sage. Sredinom idućeg Ludensovog broja se naši junaci vraćaju kući.

„Vi u ovom kraju još niste čuli za njega, ali u gradu mahnita već neko vrijeme. To je užasni engleski izaslanik, nema milosti za američke domoljube koji su se sklonili na francusko područje...“

Ovim riječima dobivamo opis glavnog antagonista ove epizode – Šišmiša! Otkuda to ime? Najvjerojatnije zbog toga kako izgleda. Nosi crni mantil s kukuljicom i zahvaljujući tome ne vidi mu se lice. Zbog toga čak ni njegovi suradnici ne znaju točno tko je on i kako izgleda. Osim toga, uvijek napada iz sjene pod okriljem mraka. Jako je dobro obaviješten o svemu što se zbiva pa možemo zaključiti kako ima široku mrežu špijuna koji rade za njega. Ne prihvaća poraze te je nemilosrdan prema onima koji pogriješe ili ne žele više raditi za njega.

Još jedna zanimljivost u vezi njega je da nosi prsten s pečatom te koga god udari, ostavi svoj znak „GB“. Dugo su naši junaci mozgali što bi to moglo biti i zašto baš ima pečat s tim slovima, no na kraju je genijalni um profesora Occultisa shvatio da je to kratica od „Great Britain“, odnosno Velike Britanije. To kako ima pečat s kojim označava svoje žrtve mi je oduvijek bilo fora, a po tome me podsjeća na jednog lika iz Zagora, na Supermikea. Možda će mnogima biti čudna ova usporedba i pitati se od kud sam sad izvukao baš Supermikea? Stvar je u tome da ovaj Blekov broj imam još od vremena kad sam tek i započeo čitati stripove i dok sam imao možda 20-25 brojeva u svojoj kolekciji i između ostaloga, imao sam u extra Zagor ediciji epizode sa Supermikeom, koji je također pečatirao svoje žrtve. To mi je kao klincu bilo baš kul pa je i to možda razlog zašto su mi oba lika oduvijek bili dragi i zašto me uopće jedan i podsjećao na drugoga.

Na divljem zapadu pečatiranje je bilo u modi!

Šišmiš je i prvi Blekov neprijatelj koji je bio zastupljen u cjelovitom Ludensovom broju. Kao što i obično radim, tako i sada ovaj broj možemo podijeliti na nekoliko manjih avantura. Ja sam ih konkretno podijelio na četiri i Šišmiš se kroz sve četiri avanture pojavljuje i pravi neprilike Bleku, Occultisu i Roddyju. Iako na Bleku nisu imali praksu stavljanja jednog lika kao dominantnog u cijeloj seriji avantura, na svom drugom serijalu, Kapetanu Mikiju, autori su to često radili. Sjetimo se samo epizoda s Magic Faceom i generalom Calaverom koje su se protezale i kroz dva Ludensova broja! Tako da sve četiri avanture se ovdje vrte oko Šišmiša.

Prvi čin. Tko je Šišmiš?

Prva avantura se bavi razotkrivanjem Šišmiša. Iako nitko ne zna tko je on, ipak naši junaci uspijevaju suziti izbor sumnjivaca na svega pet osoba.

Ovo je nešto što je tipično u mnogim EsseGesseovim pričama. Koliko samo epizoda Komandanta Marka se također bavilo potragom za tim tko je tajanstveni izdajica, špijun ili ubojica. Rekli bi, znači, standardna jedna pričica, no unatoč tome, iznimno mi se svidjela. Pogotovo dok su ispitivali tko bi od njih mogao biti potencijalni sumnjivac. Humor je ovdje bio na veoma visokoj razini i neke scene su me baš nasmijale! A to da me nasmijavaju i dan danas nakon toliko puno čitanja ovog broja jasno govori o tome koliko mi je draga ova epizoda!

Tko bi od njih mogao biti Šišmiš? Kočijaš koji voli popiti koju čašicu (pogotovo u mirnim uvjetima kako je to obavio s Occultisom), razmetljivac Beniamino i njegov mlađi brat, čovjek bez lijeve ruke ili dama koja skriva svoje lice pod velom.

U cijeloj ovoj priči pojavljuje se još jedan lik, a to je majstor Leroux. On je na glasu kao najpoznatiji mačevaoc u Quebecu, no čak ni on, zajedno sa svojim ljudima, nije mogao ništa u dvoboju protiv Bleka.

Ni najbolji mačevaoci ne mogu ništa
protiv ovakvih protivnika!

Sviđa mi se i što se ovdje radnja odvija u gradu koji stvarno postoji, Quebecu. EsseGesse su poznati po tome što često nisu davali imena gradovima, ili kad bi i dali, veoma često bi bila riječ o nekim izmišljenim imenima. No, ovdje su odlučili ubaciti jedan stvarni grad. Išao sam provjeriti i da li je grad stvarno postojao u vrijeme radnje ove epizode, i stvarno je. Quebec City osnovan je 1608. godine. Za vrijeme rata za neovisnost se vodila i bitka za Quebec između engleskih i američkih trupa 1775. godine. Bitka je završila pobjedom Engleza, no o njoj nema riječi u epizodi, što je šteta jer da su i malo povijesne pozadine ubacili u kontekst radnje, to bi bilo super.

Drugi čin. Avantura na Šupljem Otoku

Na ovom otoku zanimljivog imena i oblika odvija se iduća avantura. Ovdje prvo valja istaknuti kako je profesor Occultis sklopio zanimljivo prijateljstvo s kozom Bijelkom koje nas dovodi u niz humorističnih scena. Osim humora, ima i jako puno akcije, a usput saznajemo i da je Šišmiš majstor prerušavanja!

Otokom vlada grof od Wardesa. Iako se ovdje riječ „vlada“ može protumačiti i u krivom kontekstu. Obično to kažemo za nekog moćnika koji drži pod šakom cijeli grad i terorizira stanovništvo, no grof je veoma miroljubiva osoba čemu svjedoči i zakon koji je donio i koji predviđa kaznu svim onima koji se nađu upleteni u tučnjavu. S obzirom da nije riječ o tiraninu, zaključujem kako je njegova obitelj generacijama unazad obnašala službenu vlast na otoku. Na koga će prijeći ta vlast jednoga dana ostaje pitanje budući da grof nema sina, ali ima kćer, Esmeraldu. Riječ je o simpatičnoj curi koja pokazuje određene simpatije prema Bleku. To sve smeta vitezu Cezanu, koji očigledno ima namjere oženiti Esmeraldu i preuzeti vlast jednog dana nad otokom. Mislim kako stanovnicima otoka se to ne bi naročito svidjelo jer za razliku od grofa, Cezan nije toliko miroljubiv. Kasnije se udružuje sa Šišmišom i postaje njegov plaćenik. U priči imamo još jednog negativca koji se zove Ontarijski Bik. S njim je u stvari i započela ova avantura te su naši junaci i došli na otok zbog toga što su slijedili Šišmiša i Bika. Šišmiš se ovdje prerušava u grofa i postaje gospodar otoka.

Treći čin. Potražite Herbiera!

Ova avantura je cijela u nekoj jurnjavi. Cijelo vrijeme naši junaci trče s jednog kraja na drugi. Sve zbog toga što je u Quebecu važna osoba u životnoj opasnosti. Naravno, ne zna se o kojoj osobi je riječ i jedini trag koji naši junaci imaju je da potraže Herbiera. U igru ulazi još jedan zanimljivi lik koji se bavi voštanim skulpturama, a putuje sa skulpturom satrapa (vidi zanimljivosti).

Medvjeđi Zub

Occultis ponovno rastura s humorom. Ovoga puta saznajemo što je njegov djed napravio kad su mu ukrali konja, a saznajemo i da je ranije vodio sumnjive poslove s ovcama. Razne prepreke se pojavljuju, no naši junaci, ponajprije zahvaljujući profesorovom umu ih uspijevaju prijeći te usput saznajemo i tko je ta osoba koja se nalazi u životnoj opasnosti. Za kraj ovog čina, još bih istaknuo i kako srećemo Indijanca koji je u stvari dvojnik Žalosne Sove. Zove se Medvjeđi Zub i jedan je od Šišmišovih plaćenika.

Četvrti čin. Epilog

Za kraj je ostala još samo jedna kratka avantura u kojoj autori stavljaju točku na i na cijelu ovu priču. Ovog puta imamo motiv otmice, a oteta osoba je Odvijačica. Imamo ovdje još jedan biser profesora Occultisa koji je, nakon što se napije, u stanju bacati slične poslovice na račun žena kao Žalosna Sova: „Guska je uvijek guska, čak i kad se preobuče u labuda.

Fora mi je i sam završetak epizode koji me veoma podsjeća na završetak jedne Zagorove epizode. Riječ je o epizodi Iron Man. U konačnici, Occultis i Chico imaju jednu zajedničku strast, a to je hrana i budući da dijele istu ljubav, ne čudi da im i slične ideje padaju na pamet. 😊

Zaključak

Moram priznati da su autori ovoga puta smislili stvarno zanimljivog lika. Ovu epizodu imam od djetinjstva u kolekciji i uvijek sam je rado čitao. Ova epizoda je posebna i zbog toga što nema puno takvih negativaca u serijalu koji su toliko dugo mučili Bleka. Na više mjesta sam naglašavao kako je odličan humor u epizodi i stvarno na tom polju su autori jako puno napredovali kroz ovih šest brojeva. Zaista jedna odlična epizoda Kanadske sage koja je započela u prošlom broju i s kojom završavamo u idućem.

Crtež ne treba posebno naglašavati. Standardni EsseGesseov čisti i jasni crtež nas vodi kroz ovu epizodu i vjerujem da svi koji vole ovako klasičan stil crtanja stripova će biti itekako zadovoljni. Odlučio sam istaknuti još jednu njihovu vinjetu. A kako bi samo ova vinjeta ispala sjajno da su autori tad mogli crtati vinjete onako kroz dva reda, a ne u striscia formatu?

Nastavljam s praksom ocjenjivanja originalnih talijanskih naslovnica edicije Gazzetta dello sport. Sve tri je nacrtao Giovanni Sinchetto. Onima koji su skupljali Blekove epizode od samoga početka izdavanja u Dnevniku vjerojatno će sve tri naslovnice biti poznate, iako je Dnevnik i s njima uspio napraviti određenu zbrku koju sam probao razjasniti u rubrici zanimljivosti. Možda da malo prokomentiram i Mastantuonovu naslovnicu koju možete vidjeti na Ludensovom broju. On je, uz našeg Šišmiša, simbolički odlučio nacrtati i pravog. To mu je čak bio i dobar potez jer je naslovnica dobila malo ovog jezovitog ugođaja. Tako da meni osobno je ovo čak i jedan od boljih njegovih radova na naslovnicama. A oni koji će tvrditi da naslovnica vuče na krivi trag jer nema pravog šišmiša u njoj, demantirat ću s donjom vinjetom na kojoj možete vidjeti i tu životinjicu.

VB LU 5 Kanada u plamenu

VB LU 7 Ljudi risovi

10, 10, 10, 10

Chuck Norris je Cuhck Norris, ali Blek je Blek. Dobri stari Chuck nije mu niti do koljena. Blek je vrh vrhova. Ratnik, humanist i filizof.

20.07.2022
    07:36:00 sati
    zebulon

10, 10, 10, 10

Super strip!

20.07.2022
    12:47:00 sati

10, 10, 10, 10

20.07.2022
    15:24:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

Eh, da...vraća u djetinjstvo.

20.07.2022
    18:34:00 sati

10, 10, 10, 10

21.07.2022
    01:46:00 sati

9, 9, 10, 10

21.07.2022
    03:48:00 sati

6, 7, 10, 6

Šišmiš je autentično izgrađen, pazilo se na detalje. Ona fora s prstenom koji ostavlja trag odmah asocira na možda i najpoznatije pečatiranje prstenom u SBE produkciji, a to je ono Supermajkovo na Zagorovom licu. Nema pretjeranih propusta koji bi mogli utjecati na kredibilitet priče. Ipak je ovo Blek, a ležerniji autorski pristup junaku vidljiv je u kasnijim stvaranjima autorskog trojca,koje su na pojedinim mjestima sveli na razinu groteske. Gegovi i šale su dobre, svježe i taj Occulltis je jedan od bolje izgrađenih sporednih likova u svijetu stripa. Rasplet stripa? U razini autorske imaginacije. Dakle, ne potpuni podbačaj. Volio bih da je Occultis dobio ediciju kakvu ima Čiko u Zagorovom svijetu.

Idealno štivo za ljetne dane i aktualan toplinski val.

21.07.2022
    13:38:00 sati