Šumski car

Veliki Blek

VB LU 8 | 224 str.

Lađa s oružjem, Samotni Osvetnik, otok pun Engleza, Šumski car, bjegunci iz kaznionice te Blekov nestanak. Ovo su sve motivi koji ispunjavaju 224 stranice Ludensovog broja 8 pod nazivom „Šumski car“. Kao i obično puno je različitih prepreka stavljeno pred neustrašivog Bleka, genijalnog Occultisa i vragolana Roddyja. Epizoda puna akcije i humora u najboljim EsseGesseovim danima na ovom serijalu.

• Maskirani osvetnik
    VB LMS 157
  • Usplamtelo more
    VB LMS 160
  • Kandže Algonkina
    VB LMS 161
  • Šumski car
    VB LU 8

• L’imperatore della foresta I
    VB LGDS 22
  • L’imperatore della foresta II
    VB LGDS 23
  • L’imperatore della foresta III
    VB LGDS 24

• Priča se sastoji od 21 striscije koje su premijerno izlazile od 28. srpnja 1957. do 15. prosinca 1957.
  • Svaka striscia ima 10 stranica i 2 pasice.
  • Serija unutar koje su izlazile Blekove epizode se zvala Collana Freccia. Ovo je 8. serija Blekovih epizoda na kojima je radio trojac EsseGesse od ukupno 26 njihovih.
  • Epizodu možemo podijeliti na 3 manje avanture. Prva avantura: 1-75 str., druga: 75-150 str., treća: 150-224 str.
  • U izdanju LMS-a epizoda se proteže kroz 3 broja. U broju 157 od str. 3-98, u broju 160 od 3-98 str. i u broju 161 od 3-34 str.
  • Crna Stopala su se pojavili i u prošloj Blekovoj epizodi „Ljudi risovi“.
  • Zanimljivo da sve tri avanture započinju s humornim scenama u kojima prednjači genijalni um profesora Occultisa. Meni osobno je bila najdraža ona na početku druge kad je zajedno s Roddyjem radio spačku i htio zaraditi novac prodavajući 9 puta jedna te ista krzna.
  • Još jedna zanimljivost vezana za Occultisa: u sve tri avanture se pojavljuje samo na početku i na kraju, no većinu radnje ga uopće nema.

Vjerujem da se svatko sjeća svojih početaka čitanja stripova. Ti neki početni doživljaji uvijek ostanu u svima nama. Ja sam započeo sa Zagorom, a ubrzo sam došao i do Komandanta Marka. Mark mi se na prvu više svidio od Zagora i baš sam uživao čitajući ona 2-3 broja koja sam imao. Na poleđini jednog Zagora ugledao sam najavu za Bleka. Odmah mi je upalo u oči da je ime stripa napisano istim fontom kao i Mark, a uočio sam i da likovi na njoj imaju krznene kape kao Ontarijski vukovi što me zaintrigiralo. Nedugo nakon toga išao sam s tatom do kioska i kupio svog prvog Bleka. Kao što i sami možete pretpostaviti, riječ je upravo o epizodi čiju recenziju sad čitate.

Odmah sam uočio i sličnosti u samoj radnji. Borba protiv Engleza i rat za neovisnost centralni je motiv u oba serijala. Čak je i broj stranica stripa bio isti uz jednu razliku. Mark je imao 3 priče + ilustriranu priču na kraju što je sveukupno činilo 224 stranica, dok kod Bleka je priča išla na punih 224 stranica i tek na zadnjoj je pisalo „kraj epizode“. Tek čitajući možemo primijetiti kako postoji više avantura unutar broja koje nisu eksplicitno odvojene, ali vidljivo je gdje završava koja avantura i počinje nova.

Epizoda započinje u šaljivom tonu što je tipično za serijale koje je pisao autorski trojac. Kakve su sve fore i spačke samo smišljali tokom godina! No, veoma brzo započinje i prava misija koju je našim junacima povjerio odvjetnik Connolly, vođa Portlandskih domoljuba koji često povjerava Bleku razne misije. Ova se ne čini preopasnom. Potrebno je samo ispratiti lađu koja prenosi tovar oružja sve do Portlanda. Naravno, stvari se kompliciraju jer kako se čini Englezi imaju špijuna koji ih je obavijestio o pošiljci te pripremaju zamku. Špijuni su veoma često bili pokretači radnje kod EsseGessea, pogotovo kod Komandanta Marka, no znali su se i kod Bleka pojaviti. Nitko ih ne može ni kriviti zbog toga budući da je riječ o izrazito popularnoj tematici. A i gdje god je rat, tu su i špijuni. Postoje spisi koji pokazuju kako su se i stari Egipćani, Grci i Rimljani koristili špijunima tako da riječ je o nečemu što se dešava oko nas još od pamtivijeka.

Radnja se dalje seli u Watford, grad iz kojeg je krenula lađa i u kojem bi trebao živjeti špijun. Tamo upoznajemo i jednog domoljuba, Kimballa. Riječ je o potkivaču koji iz Watforda šalje dalje oružje. Čini se kao voma simpatična osoba, no može li on biti tajanstveni špijun? Od likova istaknimo još i antipatičnog Neila. Nasilnik koji svima mora pokazati kako je upravo on najbolji i najjači. Izgleda da imamo i kandidata broj dva. Ipak, odgovor na pitanje tko je špijun dobivamo veoma brzo. Za razliku od Marka koji je obično imao cijelu epizodu ispred sebe da otkrije tajanstvenog špijuna, ovdje autori zbog tadašnjeg načina pisanja i brzine radnje veoma brzo otkrivaju tko se skriva iza maske špijuna. Ono što bih još ovdje istaknuo je i Blekovo prerušavanje u „Samotnog Osvetnika“ čime su autori od Bleka napravili neku vrstu „Zorroa“ u cilju da ostane incognito i da ga nitko ne prepozna dok pokušava provesti pravdu.

Druga polovica ove avanture se bavi prijevozom lađe s oružjem. No, kako možete pretpostaviti, ni ovdje neće sve proći jednostavno te Bleka i Roddyja čekaju nove nevolje na jednom otoku s Englezima.

U drugoj avanturi u priču ulazi „Šumski car“, po kojem je i cijeli ovaj broj dobio ime. Riječ je o vođi jedne vojne skupine Indijanaca. Čitatelji Zagora vjerojatno će se odmah sjetiti raznih vojnih i paravojnih organizacija s kojima se Zagor susretao poput „Crnih vukova“ ili „Tropical Corpa“. A možda bi najsličniji po tematici bile i „Crvene lije“ budući da su i oni bili odred sastavljen od Indijanaca koje je vodio bjelački časnik. Nešto slično imamo i ovdje. Odred Indijanaca pod vodstvom generala Ernesta Bromfielda, princa od Wettingama koji uz sve ove titule nosi i naziv šumskog cara. General, princ, car, ma nema što taj čovjek nije. Prilično drži do sebe i do tog da ga njegovi vojnici/podanici oslovljavaju s „vaše visočanstvo“. O njemu sam ovako na prvu odmah stekao dojam veoma napuhane osobe kojoj je očito moć udarila u glavu. Car ima i kćer, miss Lucy koja je, kako se čini, posve suprotnog karaktera od svog oca, a zanimljivo da niti u jednoj sceni ne vidimo njih dvoje zajedno. Osim cara, još jedan bijelac je tu u svojstvu zapovjednika, a to je kapetan Collins. Prilično ratoboran i drzak kapetan koji jedino od cara prima zapovijedi, a prema drugima je stvarno bezobziran. Ne čudi da se Blek u par navrata zakači s njim.

Car drži do sebe

Kako je uopće Blek došao do njih? Za to su se oni sami pobrinuli. Otmicom Roddyja i stavljanjem Bleka na razne kušnje, doveli su ga u svoju utvrdu. Uvjerili su ga kako su domoljubi kojima je potreban čovjek poput njega da im pomogne u borbi za slobodu. Sve na početku izgleda odlično, Blek odmah i dobiva čin kapetana, no istodobno osjeća neku tajanstvenost u zraku. Jesu li car i Collins stvarno domoljubi ili pohlepni lopovi koji ga žele iskoristiti da bi se obogatili? Što mu miss Lucy stalno pokušava reći?

Zadnja avantura počinje sa sjajnim vijestima! Traperi su zarobili jedan engleski jedrenjak. Blek odlazi do jedrenjaka no tamo ga čeka par loših iznenađenja. Prvo što uočava je to da su svi traperi koji su ostali na brodu ubijeni. A drugo je da su ih ubili njegovi ljuti neprijatelji, Indijanci Crna Stopala. Nevoljama tu nije kraj budući da okolo hara banda bjegunaca iz Bostonske kaznionice s kojima se Blek vrlo brzo suočava te ih uzima pod svoje zapovjedništvo na brod. Riječ je o šestorici bjegunaca od čega su trojica dobila svoju karakterizaciju. Prvi od njih je Janjeća Noga, veseljak koji po cijeli dan pjevuši njemu smiješne pjesmice i priča viceve. Lošija verzija Groucha mogli bi reći. Drugi je Kamena Glava, svadljivac koji ima tvrdu glavu, ali ne i puno mozga u njoj. Za razliku od ove dvojice koji su imena dobili po nekim fizičkim karakteristikama koje ih krase, treći ima pravo ime. Zove se Nielsen i on jedini nije završio u kaznionici zbog toga što je bio razbojnik već zbog toga što je bio domoljub. On naravno se veoma brzo prebacuje na Blekovu stranu i pomaže mu držati ostale robijaše pod kontrolom. Preostala tri robijaša nisu dobila niti ime, niti ikakvu karakterizaciju. Znamo o njima samo to da su robijaši, i to manje sposobni od preostale trojice.

Blek se nalazi usred problema. Drži na brodu robijaše od kojih može svašta očekivati, a mora izbjegavati i Engleze i Crna Stopala. Međutim, uz robijaše, još jedan tajanstveni lik se ukrcao na brod. Ne želi se predstaviti, ali čitateljima je odmah jasno kako je riječ o sumnjivom liku. Što zbog toga kako se iznenada pojavio, a što zbog toga što smo imali priliku vidjeti kako neprimjetno prati Bleka. Inače ova priča s robijašima je autorima ostala u sjećanju i duži niz godina, pa su tako napravili jednu sličnu priču na Marku. U epizodi „Predstraža heroja“ imali smo također robijaše koje je Mark protiv njihove volje odveo u izvidnicu u kojoj su Algonkini pobili sve Ontarijske vukove. Slični motivi su korišteni u obje epizode, naročito ona scena s odlaskom po vodu na slap.

Možda ste se zapitali gdje su u međuvremenu Occultis i Roddy. Nakon što se obračunao s Crnim Stopalima, Blek saznaje kako su išli u Berington trgovati krznima. Blek im odlazi u susret i tu dobivamo jednu mini pustolovinu kojom završava broj. Jedan čovjek ga prepozna i zajedno s drugima mu postavi zamku s ciljem da ga izruče Englezima. Međutim, Blek, iako ranjen, uspijeva ih se riješiti. Bitku su čuli i Occultis i Roddy, ali kad su oni stigli na mjesto borbe, naišli su samo na Blekov pištolj. Blek je nestao, a traže ga paralelno njegovi najbolji prijatelji i razbojnici koji su ga ranili. Čini se da je u igri samo jedan sumnjivac koji bi mogao biti odgovoran za Blekov nestanak, a to je stanoviti Gelsomino koji stanuje odmah pored mjesta gdje je došlo do bitke. Fora avanturica za kraj broja!

Crtež je standardan EsseGesseovski. Tko voli ovakav stil crtanja, bit će izuzetno zadovoljan s kvalitetom koju su nam ponudili i u ovoj epizodi. Istaknuo bih pak jednu scenu u kojoj su napravili grešku u crtežu, no nisam im je uzimao toliko za zlo. U trenutku kad je Blek upoznao cara, on razbija njegova vrata (LUD str. 107) . Međutim na idućoj stranici (LUD str. 108) vrata nisu razbijena. Cijela su što nikako ne bi mogla biti. Zanimljivo da im se desila jedna ovakva greška, no one su uobičajene u stripovima. U raznim stripovima zna se desiti kako lik u jednoj sceni ima pištolj u jednoj ruci, u drugoj sceni ga ima u drugoj ruci, a u trećoj, opet u prvoj i slične stvari. Desi se i najboljima!

Naslovnice od Gazzette su mi jako dobre, naročito prva i druga. Treća je pak malo preobična ispala, bilo bi poželjno da je neki atraktivniji motiv uzet za nju. Mastantuono nam je pak podario još jednu svoju tipičnu naslovnicu za koju imam dojam da se nikome ne bi svidjela.

Teško je biti objektivan prema epizodi koja je označila početak jedne velike ljubavi prema serijalu. I dan danas s istim žarom čitam Blekove epizode kao i kad sam bio mali. Tako da za mene je ova epizoda posebna i na račun toga dobit će i takve ocjene. Kad bih bio sitničav, bila bi barem za naslovnicu nešto slabija ocjena, ali ako pogledam širu sliku i vidim koliku važnost je imala ova epizoda za mene, ocjena mora biti maksimalna. Autori su ovdje zgodno uklopili nekoliko različitih motiva popraćenih s mnoštvo akcijskih scena i naravno, sjajnim humorom u režiji profesora Occultisa. Meni osobno ne treba ništa više od ovoga da bih bio sretan. 😊

VB LU 7 Ljudi risovi

VB LU 9 Otok zamki

• Ukupna ocjena 89%

10, 10, 7, 8

02.12.2022
    16:40:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

Klasik. Vrh. Jednostavno predobar.

02.12.2022
    21:11:00 sati
    zebulon
  • goodpaso

8, 8, 9, 10

Ocenu dajem subjektivno jer Blek pripada jednom vremenu gde je briljirao, Zagora sam voleo ali u Bleku sam uzivao.Po meni crtez EsseGesse a i sama prica je realnija nego francuski koji je bio pun nemogucih gegova i scena na granici groteske. Prvih 25 Ludens izdanja morate imati ali steta sto su naslovnice krsh a nemate novaca za LMS.

02.12.2022
    22:25:00 sati
    goodpaso

10, 10, 10, 10

02.12.2022
    22:44:00 sati

10, 10, 10, 10

Ocjenjujem čistom desetkom jer to ovaj klasik zaslužuje, međutim, LUDENSOVO izdanje autora "essegesse" je NULA, u prvom redu zbog neoriginalnih i jako ružnih naslovnica. Ista je situacija s Kitom Telerom i Kapetanom Mikijem. LUDENS ih je uništio neoriginalnim naslovnicama, a ima gafova i u prijevodu... Da vođa "partizana" u Bostonu... A Bože sačuvaj.

03.12.2022
    01:24:00 sati

7, 9, 10, 6