Grad bez sunca

Veliki Blek

VB LU 98b | 75 str.

Profesor i Roddy pronalaze ranjenog čovjeka čiji je prijatelj otet. Istovremeno Blek otkriva da su Seneke nestali te pronalazi kacigu konkvistadora. Kakva to avantura očekuje naše junake? Saznat ćemo nakon što oni dođu u grad bez sunca.

Crtež 5

• Grad bez sunca
    VB LMS 785
  • Banda Sivoga Psa
    VB LU 98

• Dnevnik je ovu priču objavio u sklopu edicije Lunov Magnus Strip pod rednim brojem 785.
  • Epizoda je objavljena kao druga priča u Ludensovom broju 98. Objavljena je 5.1.2022. godine.
  • Konkvistadori su španjolski vojnici, istraživači i pustolovi koji su u službi vlade, vršeći strahovita nasilja nad domorocima, osvojili za Španjolsku u 16. stoljeću golema područja u Srednjoj i Južnoj Americi.
  • Ova epizoda je u Francuskoj izašla kao 354. broj edicije „Kiwi“. Naslovnicu tog broja možete pogledati ovdje.

Ponovno na red dolazi jedna priča u kojoj je kao glavni motiv obrađena ideja izgubljenog naroda. Tajni prolaz koji vodi do doline koja je prirodno odvojena od ostatka svijeta je učestala pojava u raznim strip serijalima koji su izlazili u prošlom stoljeću. Dakle sama ideja priče i nije nešto pretjerano inovativna. Bila je prisutna i kod ranijih Blekovih brojeva kao na primjer ona epizoda s blagom Akbata u Ludensovom broju 2 pod nazivom „Šumska družina“. Kod ovakvih epizoda ostaje jedino pitanje o kojem će izgubljenom narodu biti riječ. U „Šumskoj družini“ su to bili Vikinzi, a ovdje ni manje – ni više nego konkvistadori. Profesor Occultis je odmah shvatio kako su ti konkvistadori mogli doći na ovaj teritorij.

„Svakako imamo posla s potomcima konkvistadora koji su, pod zapovjedništvom Hernanda de Sota otkrili Mississippi oko 1540. Vjerojatno su se odselili više na sjever.“ – zaključio je profesor Occultis.

Malo povijesne pozadine

Ono što je veliki scenaristički plus za mene je činjenica da je Hernando de Soto stvarno postojao i dati su točni podaci kako je on otkrio Mississippi oko 1540. godine.

Hernando de Soto

Hernando je bio španjolski istraživač i konkvistador koji je najpoznatiji po tome što je vodio prvu europsku ekspediciju kroz teritorij današnjeg SAD-a. Ekspedicija je prolazila kroz današnju Floridu, Georgiju, Alabamu i Mississippi. Ostao je zabilježen kao prvi Europljanin koji je prešao rijeku Mississippi. Pronašao sam podatak da su došli do rijeke u svibnju 1541. godine što se poklapa s vremenom o kojem priča Occultis i govori da se scenarist potrudio barem oko tih povijesnih činjenica na kojima je odlučio zasnovati svoju priču. Hernando umire u svibnju 1542. godine.

Priča započinje s dvojicom kopača zlata, Abnerom i Crispyjem te njihovim psom po imenu Goldy. Tražeći zlato, slučajno nalete na špilju koja baš služi kao paravan za ulazak u izgubljeni grad. Njih dvojicu napadnu konkvistadori, te otimaju Abnera, dok Crispy uspije pobjeći. Na njega nailaze Occultis i Roddy te mu pomažu i zajedno s njim i s Blekom odlaze u potragu za Abnerom i u novu avanturu.

Grad bez sunca je naziv dobio po tome što gusta magla prekriva cijeli grad i na taj način grad je nevidljiv svima koji ne znaju za njega. Pomalo nategnuta ideja, ali ajde. Magla nije prirodna nego ju konkvistadori stvaraju zahvaljujući Gomezovom izumu. Gomez je alkemičar koji voli umjetnost te skuplja slike i kipove poznatih svjetskih autora čime uspije očarati profesora Occultisa. A uz to još je i povezan s Englezima koji mu nabavljaju razna umjetnička djela u zamjenu za zlato. To zlato treba iskopati iz rudnika, a kako im nedostaje radne snage, otimaju ljude koji onda kopaju za njih. To je razlog zbog kojeg su oteli Abnera, a osim njega i cijelo pleme Seneka je oteto te radi u rudniku. Malo je ovdje scenarist pretjerao s tim jer mi ne djeluje baš realno da bi cijelo pleme uspjeli oteti.

Grad ima i svoju kraljicu koja se odmah zaljubi u Bleka i želi se udati za njega. To se posebno ne sviđa Estebanu, konkvistadoru koji je čak deset puta prosio kraljicu i svaki put nailazio na isti odgovor. Veoma uporan dečko mogli bi reći, no iza njegove prosidbe ne stoji ljubav, nego želja za moći i preuzimanjem vlasti. Dakle, imamo čak troje negativaca koji zajednički drže vlast u gradu i protiv kojih se naši junaci moraju boriti da bi pobjegli iz grada te oslobodili zarobljene Seneke. Inače, interesantno da se cijelo pleme Seneka sastoji samo od muškaraca. Ako je već oteto cijelo pleme, za očekivati je da će u rudniku među zarobljenicima biti i žene i djeca i starci, ali samo ratnici se pojavljuju. Ako sam već mogao i progutati to da je baš cijelo pleme oteto, teško je prijeći preko toga da se pleme sastoji samo od ratnika.

Ova priča je po meni mogla biti puno bolje obrađena. Kad sam na početku epizode vidio da će biti tema grad odvojen od ostatka svijeta s izgubljenom civilizacijom imao sam velika očekivanja jer sam pročitao puno dobrih stripova na ovu temu. Malo me dakle razočarala epizoda. Scenariju sam originalno mislio dati i manju ocjenu zbog nekih nelogičnosti i lošije realizacije, ali odlučio sam dignuti na šesticu, ako ništa drugo, bar zbog autorova truda oko povezivanja nekih povijesnih činjenica i stavljanja cijele ove priče u povijesni kontekst. Mogao je jednostavno napisati kako su konkvistadori tokom istraživanja Amerike dospjeli u tu dolinu, a dobili smo i ime konkvistadora koji je stvarno vršio ekspedicije po Americi, a čak i približnu godinu ekspedicija.

Iako većinom volim Blekove crtače, Amouriq mi je ponešto lošiji od drugih. Crtež mu je dosta karikaturalan, nije onako lijep, uredan kao kod EsseGessea, Mittona ili Cedronija. Ovdje imam još jednu zamjerku na njegov crtež. Mogao je bar kraljicu malo atraktivnije prikazati. Uz onakav izgled kakav je imala u ovoj epizodi, nije ni čudo što je Blek htio pobjeći od nje. :D

Budući da u Ludensovom trobroju nije stavljena naslovnica koja pripada ovoj epizodi, ocjenit ću Dnevnikovu naslovnicu. Takve stvari sam inače izbjegavao raditi jer smatram da kod ocjenjivanja naslovnica uvijek treba dati ocjenu onoj originalnoj, ali kako je ovdje nema, alternativa kojoj se okrećem je naslovnica koju je nacrtao Marinko Lebović. Iskreno, velika većina Dnevnikovih naslovnica mi se ne sviđa, što zbog užasnog kolora koji je korišten, a što zbog toga što su neke znale biti dosta loše nacrtane, a motivi koji su bili uzimani za njih u puno slučajeva nisu ni odgovarali epizodi. Ovdje pak imamo naslovnicu koja odgovara epizodi, no kakva je to Blekova naslovnica bez Bleka na njoj? Crtež je još i u redu, bez nekih bijesnih faca koje obično imaju Mastantuonove Blekove naslovnice, ali likovi su nekako prestatični na njoj i motiv je neatraktivan.

Crvenom bojom su označena gibanja De Sotove ekspedicije do njegove smrti.
Ekspedicija je počela u Floridi i išla prema unutrašnjosti.

VB LU 71b Neobičan Božić

VB LU 4 Bubnjevi Irokeza

• Ukupna ocjena 73%

7, 7, 8, 7

23.04.2022
    02:02:00 sati

8, 8, 8, 8

Jedan boljih Blekova!

Bravo za recenziju!

23.04.2022
    05:40:00 sati
  • Qwertz

8, 7, 7, 6

Solidna epizoda s dosta avanturizma i zanimljivom povijesnom pozadinom. U Blekovom serijalu se pojavljuju konkvistadori. Hmmm, Chicovi pretci, zanimljivo.

Priča je napravljena na isti kalup kao većina priča s nekakvim izgubljenim civilizacijama, pa ju ne možemo pohvaliti za originalnost.

Crtež je slabiji nego inače na Bleku, malo vuče na karikaturu.

Dnevnikova naslovnica je solidna, ali ništa više.

23.04.2022
    09:29:00 sati
    Qwertz
  • Ukupna ocjena 75%

8, 8, 6, 9

23.04.2022
    20:35:00 sati
    gkosovic

8, 8, 6, 9

Priča s neobičnim protivnicima, izgubljeni svijet, odlično izgrađen lik Gomeza, paradočini izljevi ljubavi ne osobito atraktivne kraljice, Occultis u prirodnom okružju kemije i alkemije na neočekivanom mjestu... Toliko elemenata za opušreno čitanje, tako daleko od tolikih stereotipnih Blekovih epizoda. Ocjena za Dnevnikovu naslovnicu, ima mi onaj izgled tajanstvenog grada, male uličice, nekako tajanstveno...

23.04.2022
    22:36:00 sati

Ukupna ocjena 28%

1, 2, 3, 10

Draga priča još iz djetinjstva. Nikad prežaljeno osnovnoškolsko razdoblje. Crtež kakav sam volio kao mali. Jedino što mi se sad i dalje sviđa je naslovnica.

25.04.2022
    09:33:00 sati

3, 4, 7, 7

Ne volim temu izgubljenih ili skrivenih naroda, ali ta odbojnost potječe iz Zagora, gdje je naletio na njih milijun, tako da ću malo progledati kroz prste tome u Bleku. Ne sjećam se radnje, ali čim je na Vikinge naletio tako rano po Ludensovoj numeraciji, uvjeren sam da mi je ta epizoda scenaristički bila puno bolja, a općenito su mi ti Blekovi po formuli od tri priče po 75 stranica s više slika i bez naznake "Kraj epizode" bili puno bolji.
    Recenzent je naveo ono što najviše upada u očo, a to je da je oteto cijelo pleme Seneka iako u gradu bez sunca ne vidimo žene. Nije mi jasan ni razlog njihove zatvorenosti; ispada da se ljude otima i zlato kopa isključivo da onaj pametnjaković kupuje umjetnine od Engleza. Dosta je to naivno, već viđeno, a pozitivne stvari su činjenice da se autor osvrnuo na povijesni kontekst i da izgubljenu civilizaciju nije uništeno da se ne zna da je i postojala.
    Što se tiče crteža, može proći, ne znam je li ikome još, ali meni se čini da je crtač princezu crtao kao Snjeguljicu... sad, koliko je uspio... možda u jednoj sličici..

01.05.2022
    21:04:00 sati