Wonder Woman by Brian Azzarello

Spawn

WW DC 1-6 | 928 str.

Zeus je nestao, tron Olimpa zjapi prazan te bogovi i boginje kreću u bespoštednu borbu kako bi zauzeli krunu. Kada u cijelu priču, protiv svoje volje, bude upletena i obična smrtnica, djevojka koja nosi Zeusovo dijete, samo jedna osoba može spriječiti nadolazeći kaos... Diana od Themyscire, Wonder Woman.

• Blood
    WW DC 1
  • Guts
    WW DC 2
  • Iron
    WW DC 3
  • War
    WW DC 4
  • Flesh
    WW DC 5
  • Bones
    WW DC 6

• Wonder Woman je lik kojeg je 1941. godine osmislio William Moulton Marston, a prvu epizodu je nacrtao Harry G. Peter. Prvi put se pojavila u stripu "All Star Comics #8" u desetom mjesecu 1941. godine.
  • Azzarellov je run dio pokreta "The New 52" unutar DC Comicsa koji je uslijedio odmah nakon Flashpoint eventa prije kojeg su ugašeni svi postojeći serijali. Nakon Flashpointa, DC pokreće nova 52 serijala od broja jedan. Prvi brojevi novih serijala su izašli u studenom 2011. godine.
  • Scena u kojoj Diana predloži da se Zolino dijete zove Steve jasna je asocijacija na Stevea Trevora, lika najčešće predstavljenog kao ljubavni interes Wonder Woman. Steve se pak osobno ne pojavljuje u ovom serijalu.
  • Jedan od rijetkih likova iz šireg DC univerzuma koji igra bitnu ulogu u Azzarellovoj priči je Orion, jedan od Novih Bogova koje je 70-ih godina osmislio veliki Jack Kirby.
  • Osoba koju Had drži zatočenu na svom tronu je njegov, Zeusov, Herin i Posejdonov otac Kronos, potomak Urana i jedan od Titana koji su vladali svijetom prije pojave bogova s Olimpa.

Osjetilo se od početka da se radikalne promjene koje je Azzarello unio u serijal ne mogu zadržati. Kada se radi o "velikoj trojci" junaka, teško je očekivati da autori mogu imati odriješene ruke u istoj mjeri kao što je to bio slučaj s nekim manje popularnim likovima (npr. s Mooreovim Swamp Thingom ili Morrisonovim Animal Manom). Jednostavno rečeno – što je junak veći i popularniji, ima veću bazu fanova i sve promjene ostavljaju jači odjek u zajednici ljubitelja tih likova. Zbog toga treba pretpostaviti da su glavešine u DC-u nešto osjetljiviji kad se radi o Supermanu, Batmanu i Wonder Woman. Što je priča išla dalje, sve se više dalo naslutiti kako će Azzarellov run vrlo brzo biti izbačen iz kontinuiteta nakon što bude gotov, pretpostavka koja se na kraju pokazala točnom.

Šteta, jer Azzarello je napravio odličan posao.

Odlučio je unijeti promjene koje iz korijena mijenjaju Dianinu prošlost i drmaju status quo u kojem je ovaj lik zaglavio već dugi niz godina. S obzirom na to da se radi o jednom od najpopularnijih likova koje DC ima pod svojim okriljem, razumljivo je da se dobrom dijelu publike takav pristup nije svidio. Temeljite promjene omiljenih likova često nailaze na odbijanje i bojkot kod ljubitelja stripa, neovisno o kojoj se školi radi. Ono što je Azzarello odlučio promijeniti možemo svesti na tri glavne točke: prvo, promijenio je temeljnu osobinu Dianinog origina tako da ona više nije savršena Amazonka napravljena od gline, bez muškog sjemena. Ne, Azzarellova Wonder Woman je kći Hippolyte i Zeusa. Na taj način je, takoreći, "spustio" Dianu s uzdignutog položaja i postavio je među ostale Amazonke kao prvu među jednakima. Drugo, dopustio je prisustvo muškaraca na Paradise Islandu. Pozabavio se pitanjem što se nakon rođenja događa s muškom djecom Amazonki. Kada Hephaestus upita Dianu: "Zar se nisi nikada zapitala kako imaš samo sestre, ali ne i braću?", Diana mu odgovara: "Mislila sam da je to volja bogova...". Međutim, Azzarello i u ovom slučaju odbacuje volju bogova kao nešto nepromjenjivo i vječno te ruši tabu koji je bio prisutan još od prvog pojavljivanja Wonder Woman u stripovima. Za kraj, Azzarello je odlučio cijeli svoj run u potpunosti odvojiti od ostatka DC univerzuma. Tako nemamo nikakve reference (osim usputnog i realno nebitnog spomena Stevea Trevora) na niti jednog drugog popularnog lika iz ostatka DC-a. Jedina kakva-takva veza je pojavljivanje Oriona od Novih Bogova, no kao što znamo i Novi Bogovi su nerijetko poprilično odvojeni od ostatka univerzuma. Gotovo pa svi likovi koje Azzarello koristi su ili novi ili reimaginacije grčkih bogova u novom ruhu.

Wonder Woman iz pera Cliffa Chianga

Također, Azzarello hrabro mijenja koncept i izgled bogova, radeći tako zanimljiv odmak od već standardiziranog prikaza starogrčkih božanstava i modernizira ih pretvorivši ih u apstraktnije verzije njih samih. Koristeći isključivo nove likove, Azzarello sebi stvara slobodu pričanja priče kakva god mu odgovara bez da mora robovati ustaljenim granicama koje bi bile nametnute nekim već postojećim likovima. Njegov je run zatvorena cjelina s jasno definiranim početkom i krajem, koja funkcionira neovisno o kontinuitetu u kojem se događa i vremenu u kojem se čita. Glavni se narativ vrti oko Zeusovog nestanka i borbe ostalih bogova za prevlast nad praznim tronom Olimpa. Izdaje, neočekivani savezi, twistovi u priči, ljubav i rat, sve što je potrebno za jedan moderni mitološki ep je tu. U vrtlog događaja upletena je i Zola, djevojka od 20-tak godina koja (u početku ne znajući) nosi Zeusovo dijete, dok na Wonder Woman pada uloga Zoline zaštitnice. S obzirom na proročanstvo koje kaže da će jedan Zeusov potomak ubiti drugog kako bi se dočepao trona, jasno je da bogovi bacaju pogled prema još nerođenom djetetu. I tu otprilike počinje naša priča... Karakterizacija likova je odlična i kroz brojeve se može osjetiti njihov psihološki rast, kao i karakterne promjene kako radnja odmiče. Psihe likova su uvjerljive, a njihovo ponašanje realno za situacije u kojima se nalaze u danom trenutku.

Kao minuse treba spomenuti da se u nekoliko navrata može steći dojam da Azzarello ne razrađuje motivacije određenih likova u dovoljnoj mjeri, zbog čega se stječe dojam da se neke stvari događaju samo kako bi radnja mogla ići naprijed. Ne događa se to u tolikoj mjeri da smeta čitanju, no može doći do poneke zbunjujuće situacije u narativu. Mnogo je veći problem što priča naglo dolazi do kraja, tj. u zadnjoj je svesci rasplet zgusnut na premalo stranica umjesto da mu se dalo mjesta da "diše". Teško je reći je li to odluka autora ili uredništva, no efekt bi bio puno bolji da je autor na raspolaganju imao još jedan broj kako bi stvari lijepo sjele na svoje mjesto.

Što se crteža tiče, glavni je crtač odlični Cliff Chiang, čiji naizgled jednostavniji stil odlično nosi priču. Nije napadan ni hiperrealističan (to uzimam kao plus!), ne ubija u oči s milijardu nepotrebnih detalja, a opet je dovoljno lijep da vam uhvati pogled na pojedinačnim tablama. Chiang ne upada u zamku mnogih crtača mainstream superherojskih stripova, stoga nema pretjerano seksualiziranih ženskih likova, kao ni previše mišićavih muških likova. Sve je u granicama normale i dobrog ukusa, a u isto vrijeme izgleda odlično. Od zamjenskih crtača je tu u početku bio Tony Atkins na nekoliko brojeva, no kvaliteta njegovog crteža jednostavno ne parira Chiangovoj. Negdje na polovici serijala, pa skoro sve do kraja, na nekim brojevima ulogu glavnog crtača preuzima Goran Sudžuka i odlično odrađuje posao. Stil mu je sličan Chiangovom i iako se na početku može prepoznati nekonzistentnost (u nedostatku boljeg termina), kako su brojevi odmicali tako je Sudžuka postajao sve bolji.

Orion od Novih Bogova je odlično uklopljen u priču

Za kraj treba reći da je Azzarello unatoč nekim nedostacima napravio odličan posao s najpopularnijim ženskim likom u superherojskom stripu. Promjene koje je unio u serijal su svježe i zanimljive te je prava šteta što se nisu zadržale i nakon njegovog angažmana. No, ipak, možemo i trebamo biti sretni što smo dobili jedan pravi zaokruženi moderni ep dostojan imena Wonder Woman.

• vangelis

8, 8, 8, 7

07.07.2019
    21:42:00 sati
    vangelis

8, 9, 8, 8

Za sve one koji nisu dobro upućeni u događaje Infinite Crisis, i koji bi ipak htjeli da čitaju WW avanture, preporučujem da počnu sa The New 52, prvim brojem ove junakinje, ali nakon DC relauncha. Ne samo da je to novi početak priče o Diani, već serijal možete da pratite bez ikakvog predznanja. Brian Azzarello je uspio da od Wonder Woman napravi jedan od najboljih serijala u okvirima novog DC-ija.
    08.07.2019
    07:26:00 sati