ZG ZSR 3

• Lo Sciamano Bianco
    ZG AL 2003

• Na uBC-u je ova priča dobila 65%.
  • Ovaj Almanah je u Italiji objavljen pod rednim brojem VI. Međutim, zbog dolaska crtača Vernija na CRŠ, Ludens je ga je objavio pod brojem II, kako bi čitaoci imali uzorak njegovog rada.
  • Prvi Almanah koji je crtao Verni.

Bio je to obični, dosadni proljećni dan, kakvih ima na stotine u Pljevljima. Nije mi se izlazilo, pa sam pomislio: 'Što ne bih uzeo nekog Zagora da pročitam?'. I tako mi je u ruke dospio ovaj Almanah. Naravno, Almanah nikako nije edicija koja je rezervisana za 'spektakularne' priče, već se tu najčešće pojavljuju kratke, jednostavne, ali nadasve zabavne i čitljive pričice. Dakle, iako su mi Maksiji omiljena Zagorova edicija, definitivno vrijedi uložiti vrijeme i novac u Almanahe. Kolekcionari će ionako nabaviti sve. Da se vratimo na temu, 'Bijeli vrač' me je prijatno iznenadio, pa sam riješio da napišem ovu recenziju.

Šta da kažem? U pitanju je jedna sasvim jednostavna, neambiciozna i zabavna priča, koja vuče na 'klasičnog' Zagora, sa elementima vesterna i krimića. Ovoga puta Buratini nije nimalo zabrljao, izgleda da je mogao da se snađe u jednostavnoj konstrukciji priče. Zagor je ovdje sporedni lik, posmatrač koji se ponekad umiješa u tok radnje, jer je potisnut likom doktora Nikolasa Sanda. Oko njega se vrti cijela priča, on je bijeli vrač. U pitanju je lik koji nije pretjerano snalažljiv i dobar u akciji, ali ipak dosta liči na Zagora, prije svega po ubjeđenjima i karakteru. On je primjer idealnog doktora: bespogovorno slijedi Hipokratovu zakletvu (čak liječi i glavnog negativca), pomaže i bijelcima i Indijancima, te vjeruje u mogućnost mirnog života, putem mirne komunikacije. Znači, u pitanju je ličnost koja ima svoje ideale, ali opet čvrsto stoji na zemlji, čovjek koji se oslobodio usađenih predrasuda, shvatajući da i među Indijancima ima dobrih i poštenih ljudi, da 'druga strana' nije tako surova i strašna (primjer koji rijetko slijede moderni narodi). Naučio je da poštuje njihov način života, često odlazi u njihovo selo i liječi ih, a oni su mu zbog stetoskopa dali Indijansko ime: Onaj koji sluša srce. Ovoga puta klasični negativac je trgovac Golding, zloban i pohlepan čovjek koji zbog svoje zarade uništio čitav jedan narod. Jednostavno, on je tip ličnosti koji smo nebrojeno puta vidjeli u vestern-filmovima, čovjek koji drži čitav grad u šaci, podmukli spletkaroš. Tu je i Tabita, Indijanka koju je doktor izliječio i koja sada živi sa njim. Iako je naš doktor častan čovjek, na kraju priče ćemo se uvjeriti u znake nastupajuće romanse. Ostali Indijanci nisu detaljnije prikazani, jer za time nije bilo potrebe.

Nemam nekih posebnih zamjerki, ovo je jedan uobičajen Zagor, ako se ovo nekome ne dopada, neka se okane serijala. Možda sitnije zamjerke idu na prebrzo i prelako rješenje na kraju. Velika netrpeljivost bijelaca prema Indijancima je ovde sjajno prikazana: vidimo da mnogi časni ljudi mrze Indijance zbog predrasuda, da smatraju da će Amerika biti istinski njihova tek kad oni nestanu sa lica zemlje. Šta može da uradi crveni narod protiv nepreglednog mora doseljenika, trgovaca, rančera, vojnika, taj isti narod koji je vječita žrtva malverzacija i pohlepe? Kao što kaže predsednik Džekson u 'Dugom putovanju': ,,Oni su strana koja ne može pobijediti!''. Tužna i nepravedna istina, ali ipak istina. Imam još jednu sitniju zamjerku - trebalo je dati Indijancima malo više prostora. Na kraju imamo jako lijepu poruku, poentu koja daje smisao čitavom Zagorovom životu. Put rata, genocida, straha i mržnje nije jedini, postoji jedan daleko bolji, naravno puno teži put: put dijaloga, mira, međusobnog poštovanja i razumijevanja. Znamo da istorija i ljudi uvijek odaberu prvi put. Ipak treba imati jedno na umu: možda Zagor jeste Don Kihot, koji se bori sa vetrenjačama, uzalud se boreći protiv spleta istorije i sudbine, ali znamo i da je ponekad dovoljno da jedna osoba napravi prvi korak, pa da ga slijede hiljade.

Znam da mnogi ne vole Vernija i njegovo podražavanje Ferija, te da mu zamjeraju statičnost i plagiranje, ali on je meni jako drag crtač i uvijek se veselim kad ga vidim u stripu. Dajem mu zasluženu 8-micu, šta god vi rekli. Feri se nije proslavio, iako je dokzao da pošteno zarađuje svoju platu. Dobro, nije loše ponekad vidjeti pobješnjelog Zagora na naslovnici, a jako mi se sviđa što se naslovnice protežu i na zadnju koricu. Još jedna stvar: tekst u dodatku govori o Džejmsu Bondu, što nema nikakve, ali apsolutno nikakve veze sa radnjom, a uz to je i loše napisan. Zaista iritirajuće...

"Prave prijetnje ionaku su uvijek mržnja i zavist...Odbojnost prema onima koji su drukčiji od nas i želja da se od njih oduzme ono što imaju... "

ZG ALM 4 Krvavi očnjaci

ZG ALM 5 Sveta puma

6, 5, 6, 2

Dosadno. Ili nije.... Ovako se nešto slično ne viđa u Zagoru....prije u Grizly Adamsu.
    27.05.2009
    18:30:00 sati
  • jasa

7, 6, 4, 5

Priča k'o priča je pristojna s obzirom koliko stranica ima, crtež je previše statičan, sav nekako ukočen, naslovnica nit' miruha nit' smrdi!
    27.05.2009
    18:34:00 sati
    jasa

5, 4, 6, 7

Solidna epizoda, nije nešto zanimljivo i napeto, ali takva je većina Bonelli almanaha. Barem su tekstualni dodaci uvijek zanimljivi za pročitat.
    27.05.2009
    18:57:00 sati
  • lwood

5, 5, 5, 3

ništa posebno
    27.05.2009
    18:58:00 sati
    lwood

6, 5, 8, 7

Jedna od onih Zagora šta ih odma zaboraviš, nemaš pojma šta si čita nakon 3 dana....
    27.05.2009
    23:45:00 sati
  • Death

5, 6, 7, 6

Ništa posebno. Crtež nekako ukočen. Brzo sam ga zaboravio.
    28.05.2009
    15:57:00 sati
    Death

6, 7, 7, 3

Solidna i čitljiva pričica, dok je almanah u globalu jako loš. Di su samo našli onaj tekst o Jamesu Bondu?
    29.05.2009
    06:32:00 sati
  • Inferno

6, 6, 6, 6

Radnja je u prvom dijelu dosadnjikava, ali je prilično spretno privedena kraju. Inače, volim te kratke priče iz almanah-edicije u kojima se govori o životu na granici. Mislim da sam negdje pročitao kako će se doktor Sand ponovno vratiti, pa tako onaj dio s njegovom squaw možda i nije suvišan. Dobar mi je Verni, ali ovdje je imao problema s anatomijom. Sve skupa, solidnjak.
    31.05.2009
    19:11:00 sati
    Inferno
  • cibalia

7, 7, 4, 2

Dosadan i predvidljiv almanah. Bure čak i dobar. Verni mi nije baš nešto, samo kopija Ferrija. O Bože, jadne li naslovnice!!! Solidna recenzija za 8.5.
    01.06.2009
    08:44:00 sati
    cibalia

9, 9, 9, 8

Verni me prijatno iznenadio svojim crtezom,moguci ferrijev nasljednik.Fino ispricana prica
    01.06.2009
    11:39:00 sati

6, 5, 5, 3

Ovakve priče pisale su se prije 20-ak godine i tad je to bilo ok međutim danas su neka druga vremena,mada treba priznati da je priča ipak čitljiva. Burattini je zabio par strašnih autogolova pišući o stvarima o kojima očito nema pojma (liječik može opipati kamenac, operira metak blizu srcam "nategnut" živac zbog kojeg noga visi itd..to sve naravno nije istina i medicinski je potpuno pogrešno),ali ne zamjeram mu. Ipak je taj doktor Sand malo osvježenje u Zagoru . Crtež? Nikad nisam uspio shvatiti što ljudi vide u tom Verniju kad je očito da tip kopira Ferrija gdje stigne, neke Zagorove poze su doslovno precrtane. Što nije odlučio kopirati Chiarollu, haha.Ferri na naslovnici očajan.Inače,Zagorova poza na naslovnici je identična jednoj vinjeti unutar stripa. Dobra recenzija.
    02.06.2009
    12:33:00 sati
  • Ferri

6, 6, 8, 3

nista za pamcenje nazalost!
    08.06.2009
    08:46:00 sati
    Ferri

9, 8, 8, 8

.,pohvale recenzentu.,.,piča je ok,ništa posebno,malo dosadno.,crtež ok
    08.06.2009
    12:58:00 sati
    Neustrašivi Chico
  • kreŠa

7, 7, 6, 8

Prica, kao prica i nije nesto. Dosadnjikava, jedina iole zanimljiva je kraj price i ona pucnjavaZbog nje ovako visoka ocena
    13.06.2009
    20:56:00 sati
    kreŠa
  • Ukupna ocjena 54%

5, 5, 6, 6

Ni smrdi ni miriši. Almanah koji se odmah zaboravi poslije čitanja. Tko se sjeti što se tu događa nakom mjesec dana svaka mu čast.
    22.06.2009
    18:19:00 sati
    mars1

5, 4, 9, 7

Najbolje u stripu je bilo vidjeti Vernija po prvi puta. Priča je preobična i zanimljiva za jednom pročitati. Uglavnom nisam neki fan tih priča u almanahu dok je ova prolazna i to najviše zbog spomenutog crtača koji daje nadu starim fanovima!
    05.07.2009
    12:48:00 sati

7, 6, 8, 2

Ništa posebno. Priča standardna, tip liječi Indijance, a mještani ga zbog toga mrze da bi se na kraju pomirili i shvatili kako je lijepo živjeti zajedno u miru sadeći tratinčice i gledajući leptiriće (a la´ Full House.). Scenariju dajem 7 zbog činjenice da se Zagor jedva pojavljuje, kada sam pročitao epizodu imao sam osjećaj da se uopće nije ni pojavio.
    Crtež je u redu. Naslovnica mi se ne sviđa jer je u biti precrtana scena iz stripa, a i nije neki motiv. Zagor razbija pušku nekom tamo traperu koji tada izvlači nož da ga ubije. Stvarno originalno, nema što. Bolja mi je prvobitna Ferrijeva naslovnica za ovu epizodu s motivom  Zagora koji spašava Sanda od medvjeda. Ali tu naslovnicu nisu objavili, za razliku od ove strahote.
    08.07.2009
    10:00:00 sati
  • D.J.

6, 6, 7, 7

O.K. jednostavna, neambiciozna prica.Vernijev crtez ce poslije postati i bolji iako i dalje ponekad pre statican.
    15.07.2009
    00:25:00 sati
    D.J.

4, 7, 8, 5

Jedna neambiciozna pričica, sa elementima koji su viđeni već toliko puta i sa dobro odrađenim krajem. Na trenutke potpuno predvidljivo tako da se tu i nema što za reći. Verni je dosta statičan, ali kako mi je Ferri jedan od najdražih crtača evo mu solidnu osmica. Očekujem da će se u budućnosti još popraviti. Uostalom, bolje je da kopira Ferrija nego nekog tamo bezveznjaka. Naslovnica nemaštovita, prectana iz stripa.
    03.10.2009
    11:41:00 sati
  • legaz

7, 7, 8, 8

E sad, kada sam prvi put listao(čitaj skrolovao) ovaj strip bio sam pristojno iznenađen crtežom. Tačno je da Verni kopira ferija ali se bar svojski trudi. Drugo ni Feri na početku svog rada nije bio uvek na visini. Moje mišlljenje je da Vernija treba bacati sve vise u vatru da bi dobio svoj stil. Jednog uglednog ctrača  Zagora imamo Dela Monika, ajd Verni i još jedan pa da ne brinemo za postFerijev period koji nažalost neumitno dolazi. Priča ništa ekstra ali ni glupa, dovoljno da opusti, a koliko se meni čini ovi almansi i nemaju drugu nameru. Naspram nekih almanaha gde su crteži blagi horor da ni priča ne vredi ovaj zaslužuje podršku.

03.03.2010
    20:27:00 sati
    legaz

6, 8, 10, 5

Iz jednostavne i već prožvakane i donekle poznate teme ipak se može načiniti zanimljiva i nimalo dosadna drama. nema puno akcije, ali ima doze napetosti do samog kraja. Crtež odličan, malo se kopira Ferri, ali odgovara ovakvoj priči. Naslovnica i nije ništa posebno, pa je takva i ocijena.

04.05.2010
    13:50:00 sati
  • Tonka24

8, 7, 8, 5

Vidm da lik chica sve vise i vise iz epizode u epizodu postaje mnogo ozbiljniji.Jako mi se sviđa lik Nikolas Sand vrlo slican (karakterno)Zagoru.Prica je odlicna u jednom trenztku sam se pobojao da su stanovnici framea crossa ubili indijansku pomocnicu doktora tabithu.Mihej odlicna recenzija moran te malo ispraviti indijanac kulah je vrlo dobro predstavljen rakao si da ostali nisu bas dobro predstavljeni(indijanci).Naslovnica precrtana iz vinjete ili vinjeta iz naslovnice(osim trapera sa naslovnice).Verni me odusevio svojim crtezem iako vidim da nije ljubitelj zagorovih fanova mislim da verni i della monica predstavljaju buducnost Zagora.

13.01.2011
    00:31:00 sati
    Tonka24

8, 8, 8, 7

Ovo je Dostojevski prema nekim drugim almanah izdanjima. Verniju ću pustiti neka još nacrta kojeg Zagora pa ću tek onda zaključiti kakav mi je. Za sada je ok. Naslovnica nema nikakve veze sa stripom. Ponekad mi padne na pamet - Zna li Ferri što se događa u stripu prije nego ide crtati naslovnicu?

21.01.2011
    09:32:00 sati

5, 6, 7, 6

Ništa originalno; bijelog vrača smo već i prije imali u samom Zg-serijalu, ali barem je to sprovedeno na manje-više solidan način. Verni dobar.

01.05.2011
    13:44:00 sati
  • piquet

7, 4, 5, 6

Baš ništa originalno od bureta...uostalom kod njega je najčešće tako...iako priča i nije loša. Vernijevo kopiranje mi ne smeta...ali dati više od 5 za njegov crtež je poklon. Naslovnica neće biti za izbor najboljih.

05.06.2011
    22:35:00 sati
    piquet

10, 10, 8, 6

odličan zagor

09.06.2011
    10:48:00 sati

9, 9, 10, 10

Doktor je crveni križ kod Zagora.

09.06.2011
    16:33:00 sati
  • Zagor12

3, 3, 10, 8

TRA-LJA-VO! Crtež odličan!

20.06.2011
    17:44:00 sati
    Zagor12
  • Charlito de la Vega

8, 8, 6, 3

Scenarij i priča jako dobri. Baš sam se iživcirao kako su ljudi nepravedni i okrutni, bez beda bi objesili onog mladog indijanca. Dotor Sand odličan. Crtež je meni bio problem, presterilno...uopće ne vidim poveznicu Verni-Ferri, nemaju veze s vezom. A kad smo kod Ferrija...nažalost, naslovnica katastrofalna, pa kakva je ono Zagorova faca!?

19.08.2011
    21:23:00 sati
    Charlito de la Vega

9, 8, 9, 7

Zanimljiv početak,odličan rasplet...ali sve nekako brzopleto završeno. Vernijev crtež sličan starim Zagorovim epizodama što uopće nije loše. Dodatak o agentu 007 u ovom almanahu ne da je nepotreban,već se radi o jednoj velikoj gluposti koja nema veze sa Zagorom i šteta utrošenog papira!!!
    23.09.2011
    15:04:00 sati
  • Villain

9, 10, 10, 10

Odličan!

24.10.2011
    23:13:00 sati
    Villain

8, 7, 8, 5

Sasvim uredna prica. Da uzmem strip za deset godina,ponovo da ga procitam,odmah bi se cijele price sjetio. Crtez solidan. Naslovnica,kuku lele.

27.06.2012
    11:16:00 sati

7, 8, 10, 6

Verni odličan u svom prvom Zagoru!!! Priča nije ništa posebno, ali zrači dahom epizoda Zagorovog zlatno doba. Naslovnica glupa kao i u gotovo svim almanasima.

06.08.2012
    23:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 44%

3, 3, 7, 5

20.08.2013
    13:04:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

8, 8, 9, 7

Drugi ili treći najbolji almanah.

28.06.2014
    17:30:00 sati
    Tintilinic
  • nagor

7, 6, 8, 7

Priča po ni čemu posebna osim po činjenici da je to debi Vernija, koji je jako dobro odradio posao. Ferrijanski crtež treba njegovati u serijalu i Verni to dobro radi. Lijepo je gledati Zagora kako liči na starog Ferrijevog - tu je Verni najjači (prikaz Zagorova lika), kod ostalog je malčice prestatičan, ali popravlja se. Drago mi je što se Burattini sjetio doktora Sanda i Tabithe u "Sjenama u šumi", tako da taj blagi, nazovimo ga, kontinuitet diže priču. Možda će se iz tog doktora roditi neki veći lik iz Zagorova svijeta, a ovaj almanah ćemo pamtiti uvođenju Sanda u serijal. Naslovnica bezvezna. Trebao je doktor Sand biti na njoj.

01.08.2014
    12:54:00 sati
    nagor

8, 7, 10, 7

Da budem iskren od svih almanaha ovaj mi je daleko najbolji i najčitljiviji.Verni care dabar više crtača kopira Ferija Zagor bi bbio puno bolji.

25.09.2014
    11:35:00 sati
  • taraba

7, 5, 7, 8

Ovo je moj prvi susret sa Vernijevim crtežom. Zagor je doslovno precrtan sa nekih Ferrijevih vinjeti, što mi u suštini i ne smeta mnogo kad su u pitanju scene tučnjave - jer se tu više i nema šta novo dodati. Ferri je to nacrto iz svih mogućih uglova, tako da šta god da Verni nacrta, to je već viđeno kod Ferrija. Znam da se na ovom forumu, a i na italijanskim forumima vode žestoke rasprave o Vernijevom crtežu, pa ne bih da dodatno raspirujem vatru. Meni je Vernijev Zagor odličan i volio bih što više epizoda sa njegovim crtežom. Međutim, mislim da je pretjerivanje koristiti neke antologijske vinjete kao što su doskok u jamu sa pumom - vinjeta iz Američke odiseje (ovaj Zagorov doskok Verni je iskoristio i u Paukovoj mreži - trećem pojavljivanju Mortimera). Prepozno sam neke kadrove i iz Prokletog blaga, pa čak i zagorovu facu sa naslovnice istog, kao i kadar Zagora sa naslovnice Crna zastava. Te su mi stvari zasmetale, a ostalo je sve OK što se tiče Vernija.

Ferrijeva naslovnica je, ustvari, vinjeta iz stripa, al meni je Ferri uvijek za 8 ili više, kako god da nacrta :)

Priča mi je pomalo naivno ispričana i već viđena mnogo puta u serijalu. Već na prvim stranicam nagovješteno je u kom pravcu će se radnja odvijati. Mogu da shvatim neprijateljstvo prema indijancima, ali nikako da shvatim naivnost stanovnika Frame Crossa, kao indijanac će nam prenijet zarazu pa ćemo svi na onaj svijet. Pomalo zbunjujuće, znajući da su uglavnom indijanci lakovjerni i lakomisleni, pa samim tim i povodljivi. Lik doktora Sanda mi je posebno zanimljivi volio bih ga još poneki put vidjeti u regularnoj seriji - možda se i pojavljivao, al sam ga ja propustio. Zanimljiva mi je Burattinijeva dosjetka kako na kraju da provali glavnog negativca da progovori istinu na svoju štetu. Vrlo domišljato.

01.04.2015
    22:55:00 sati
    taraba
  • Ukupna ocjena 73%

6, 7, 9, 7

12.10.2015
    17:26:00 sati
    Jim Gitara
  • igor 12

8, 8, 9, 8

prvo vernijevo predstavljanje zaslužuje visoku ocjenu,fakat je jako dobar,ali se u nekim kasnijim epizodama malkice pokvario.priča je klasična,zagorovska.spašavanje indijanaca,pa čak i pokušaj spašavanja po cijenu vlastita života zločinca kojeg je gablecovala puma,malo šamarčina i zaušnjaka bijelim rasistima,pokoja mudro rečena i od dr.sanda i od zagora i lijepa pričica je tu.

14.07.2016
    17:35:00 sati
    igor 12
  • markotamara

8, 8, 9, 10

prica je lagana ,pitka,Sand je novi lik koji ce se jos pojavljivati u serijalu i meni je odlican

sto se Vernija tice ovo je njegov prvi rad i kao takav mu dajem visoku ocjenu inacxe sam i njegov fan buduci da mi nema Ferrija vise a on uz Nuccia mi jedini daje Ferrija

21.02.2017
    02:04:00 sati
    markotamara
  • Ukupna ocjena 94%

9, 10, 9, 10

21.02.2017
    17:51:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

7, 7, 10, 6

Solidna, uvjerljiva i jednostavna priča bez većih zamjerki u izvedbi. Na male momente dosadnjikavo. Crtež mi je odličan, a naslovnica osrednja.

03.05.2018
    15:43:00 sati
    TenthNazgul
  • Ukupna ocjena 26%

2, 2, 4, 2

11.05.2018
    23:33:00 sati
  • DuskeArrow

5, 5, 6, 4

14.05.2018
    16:59:00 sati
    DuskeArrow

6, 4, 8, 6

Iako imam ovu epizodu u Ludensovom almanah izdanju iz nekog razloga je nikad nisam procitao sve dok je pre neki dan nisam nabavio u obnovljenoj Zlatnoj seriji Veselog cetvrtka.

Epizoda koja ce se pamtiti po upoznavanju sa simpaticnim doktorom Sendom koji s obzirom da se posle jos dva puta pojavio u redovnoj seriji moze da izraste u jednog lika sa potencijalom za neke bolje price i da udje u spektar stalne postavke Zagorovih prijatelja iz Dakrvuda. Castan, odgovoran i skroman covek.

Burattini je jos tu ubacio i uobicajenu rasnu netrpeljivost i pouku o tome kako treba i kako je moguce da postoji miran suzivot Indijanaca i bledolikih, za sta su najbolji primer doktor Send i Tabita i jos nekolicina stanovnika Frejm Krosa koji nisu bili za linc.

Burattinijeva stara boljka nepotrebnog objasnjavanja stvari je tu, pa imamo detaljno objasnjeno kako je i zasto postavljena klopka za pumu i po malo banalno predstavljeno Zagorovo zakljucivanje da je sipan otrov u prah za spavanje i samo razresenje epizode snizavaju ocenu za scenario.

Ali opet prica nije naporna za citanje, cak je vrlo zabavna i dopadljiva jer je neambiciozna i jednostavno ispricana.

Verni mi je na pocetku svoje karijere bio daleko bolji nego sto je danas, pogotovo kada je u tandemu sa Sediolijem. Najbolji Vernijev crtez mi je u ovom almanahu, povratku Rendala mutanta i drugom Gigantu. Iako je cista kopija Ferrija radio je to dosta bolje i simpaticnije ranije nego danas. Neke table izgledaju identicno kao da ih je crtao malo blazi na tusiranju stari Ferri iz perioda oko 200. broja. Ne znam da li je dobro sto imamo ovakvog plagijatora na serijalu ili ne. Prija s vremena na vreme videti ovakav crtez ali opet kako oceniticrtaca koji nema svoj licni stil nego je celu karijeru posvetio imitiranju i precrtavanju maestra kao sto je Ferri?

Maestrova naslovna strana neinspirativna i losa.

Grujiceva, khm, khm, ovaj Gajiceva naslovna strana za Zlatnu seriju neobicna, originalna i donekle mocna kako ju je okarakterisao i Burattini u intervjuu, mada mislim da je morala biti mnogo, mnogo bolja.

29.05.2018
    19:06:00 sati

7, 8, 9, 5

Nisam čitao puno epizoda iz almanah edicije, a za sada od njih 4-5 ova mi je najbolja. Početak jest malo dosadan kao što to zna biti u pričama ovakve tematike, iako stoji da je svakako trebalo ubaciti laganiji uvod i upoznavanje sa glavnim likom. Ovdje je doktor Sand preuzeo tu titulu od Zagora sasvim očekivano jer su od samoga početka postavke radnje išle u takvome smjeru. Kako doktor Sand dijeli potpuno ista uvjerenja nije se ni primjetio izostanak Zagorovog većeg doprinosa. U prvi trenutak se može učiniti kako uvod u kući one obitelj nema nikakvu važnost jer se ti likovi kasnije ne spominju, to je ipak na neki način bila priprema za Sanda i sve ono što će doživjeti u Frame Crossu. Roditelji ozlijeđenog mladića su odmah dali do znanja kakvo je njihovo mišljenje o indijancima, kao i većine ljudi u tom kraju. Kad nisi upoznat s nečime onda je najjednostavnije osuditi takve stvari, a ovdje se to očitavalo kroz masovni strah od bolesti koje bi indijanci mogli prenijeti bijelcima. Međutim, doktor nije dopustio da itko utječe na njega, a ubrzo se vlastitim očima uvjerio koliko predrasude mogu biti opasne po zajednički suživot dvije različite rase. Znao je on i ranije da bijeli doseljenici pretjeruju i većinom gledaju svoje interese, a čim je doživio prvo iskustvo sa Penobscotima dobio je i potvrdu svojih uvjerenja. Iz tog početnog dijela zasmetalo mi je nepotrebno detaljno objašnjenje kako je puma završila u zamci, mislim da to svaki čitatelj zna ili barem može naslutiti kako se otprilike odvijalo. Srećom, kasnije nije bilo takvih stvari i radnja je nesmetano tekla kroz svoj zaplet do krajnjeg raspleta. Nije to napravljeno nešto pretjerano ambiciozno već poprilično jednostavno, ali unatoč tome izvučen je maksimum iz ovakvog materijala. Trgovac Golding je klasičan negativac koji je upravo predrasude svojih sugrađana pokušavao pretvoriti u ostvarenje vlastitih interesa, naravno, uz malu dodatnu pomoć kako bi sve izgledalo uvjerljivije. Njegov utjecaj na druge ljude je ipak bio malo prevelik, teško je povjerovati da su građani Frame Crossa bili toliko zaslijepljeni da su pomišljali na vješanje indijanca samo zbog toga što se usudio doći u grad, a pri tome nikome ništa nije skrivio. Valjda prvo nekoga treba osuditi da ga se može objesiti, a ne vjerujem da je Golding bio toliko moćan da je u isto vrijeme mogao predstavljati šerifa, suca i krvnika. Najbolji dio je varka kojom se poslužio doktor Sand kako bi natjerao Goldinga da prizna svoj zločin, vrlo efektan i domišljat završetak ove priče. Što se tiče kasnijih pojavljivanja Sanda, priču Sjene u šumi nisam čitao dok specijal Crna krv jesam, iako mi ništa nije ostalo u sjećanju pa sam ga morao prelistati da se podsjetim. Uglavnom, u tom specijalu Tabitha nije imala nikakvu ulogu pa me zanima kakva je situacija u spomenutoj priči iz redovne serije. Ovaj almanah je na kraju dao više od očekivanja i njegovo čitanje nije bilo gubitak vremena.
    Početni Vernijev crtež mi je odličan i baš paše za ovakvu vrstu priče, ali ipak ne mogu dati najveću ocjenu jer mu likovi povremeno izgledaju ukočeno. Naslovnica potpuno nemaštovita, baš kao što je inače slučaj u almanah ediciji.

01.09.2018
    22:21:00 sati

5, 5, 9, 7

Meni je ovo baš "ništa posebno" epizoda, predvidljiva, s dosta klišeja u prikazivanju bijelaca kao nasilnika koji misle da će dobiti epidemiju približi li im se Indijanac na 20 metara... Vernija volim, trebao je neki crtač koji se "drži" Ferrija.

15.10.2018
    08:08:00 sati

7, 10, 10, 6